Holdet 2024 NgB/5 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Kristian Bonne Wulff
Hold 2024 NgB/5 (3g NgB/5)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Geofoto og klimazoner og plantebælter
Titel 2 GEBU - Grøn Energi Bæredygtig Udvikling
Titel 3 Lammefjorden
Titel 4 Sandmangel - Really?
Titel 5 Lithium være vejen ud af fattigdom for Bolivia?
Titel 6 El nino og La nina
Titel 7 Fast Fashion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Geofoto og klimazoner og plantebælter

Titel:
Geofoto - Klimazoner og plantebælter

Niveau:
NgB

Problemstilling og underspørgsmål:
- Hvad er global opvarmning og hvilke årsager kan der være til dette?
- Hvordan kan Martin Vahls inddeling af klimazoner og plantebælte muligvis udvikle sig i fremtiden pga. global opvarmning?
- Hvordan kan denne udvikling muligvis påvirke den lokalitet, hvor du har været på ferie?
- Hvordan kan denne udvikling eventuelt påvirke landbrugsafgrøderne fra din ferielokalitet?

Kernestof:
-Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
-Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Faglige mål:
- At kunne redegøre for Martin Vahls inddeling af jorden i Klimazoner og plantebælter, samt vurdere, hvordan global opvarmning vil påvirke dette i fremtiden.
- At kunne analysere Hydrotermfigurer fra forskellige steder i verden - herunder at kende forskel på fastlandsklima og kystlandsklima ud fra Hydrotermfigurer.


Fagbegreber:
- Hydrotermfigurer
- Det globale Vindsystem
- Klimazoner
- Plantebælter
- Klimaændringer og global opvarmning

Datamodeller:
-Hydrotermfigurer
-klimaændringer og globalopvarmning

Øvelse - eksperimentelt arbejde:
Vand og Sand - "undersøgelse af specifik varmekapacitet af vand og sand - data findes på Onenote

CO2-forsøg


Begrebsmodeller:
- Det globale Vindsystem
- Klimazoner
- Plantebælter


Produkt:
Fremlæggelse af Geofoto med inddragelse af klimazone og plantebælte

Materiale:
+ dokument (Professor Jørgen E. Olesen) om Klimazoner og plantebælter på Onenote

Figuranalyse-dokument: 1 side
Klimazone og plantebælte-figurer: 4 sider

Artikel om landbrug: 4 sider
https://agro.au.dk/aktuelt/nyheder/vis/artikel/saadan-kan-dansk-landbrug-tilpasse-sig-fremtidens-klimaaendringer

I alt 14 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 GEBU - Grøn Energi Bæredygtig Udvikling

Titel
GEBU - Grøn Energi til Bæredygtig Udvikling - Kenya og Danmark

Niveau:
Naturgeografi B-niveau

Problemformulering:
Hvordan kan man skabe grøn energi og bæredygtig udvikling i Kenya og i DK?

Forløbet kort fortalt:
Over alt i verden tænker de fleste regeringsledere og befolkninger over de løsninger, der kan understøtte de klimamål, verden har sat sig. GEBU-forløbet giver en konstruktiv, konkret og fremadrettet vinkel på udfordringerne i at skabe bæredygtig økonomisk udvikling i ulandene. Og det viser, hvordan grøn vækst skaber arbejdspladser og indtægter, både i Kenya og i Danmark.

Faglige mål:

• opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn. Tekster kan være på fremmedsprog

• ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelse

• indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser

• forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden

• analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag

• formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder

• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.



Kernestof:
Jordens geologiske processer
Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model

Vulkaner samt disses betydning for mennesker forskellige steder på Jorden

Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme

Det globale kulstofkredsløb

Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet

Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter

Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår

Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv
Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering

Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport

Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår

FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Analyse og anvendelse af GIS (Geografiske InformationsSystemer - Google Earth)

Skriftlig opgave:
Om Kenyas og DK's muligheder for Grøn energi til Bæredygtig udvikling

Fagbegreber:
- Grøn energi - vedvarende energi
- Bæredygtighed
-Vindmøller
-Geotermi
-Wilsoncyklus
-konstruktiv pladegrænse
-Sø- og landbrisen
- Tunneleffekt
- Energiproduktion
• Vindenergi
• ITK
• Det globale vindsystem
• Hadleycelle
• Passatvinde
• Vestenvinde
• Vindrose

Empiribaseret arbejde:
• Coriolis
• Google Earth - tværsnitsprofil
• Vindmølleplacering
• Vindmølle-udregning
• WebGis - med geotermi i Danmark


Materialet:
Hvor kommer vinden fra? 4 min: 2 sider
D Vind,  Vindmøllerne i Turkana 12 min: 3 sider
Hvordan opstår vind-dokument: 1 side
Det globale vindsystem: 1 side
http://xn--drmstrre-64ad.dk/wp-content/wind/miller/windpower%20web/da/tour/wres/speedup.htm: 1 side
Globale vindsystem: 8 min: 4 sider
DET GLOBALE VINDSYSTEM ANIMATION: 2 min: 1 side
Figurtræning: 5 stk: 5 sider
http://xn--drmstrre-64ad.dk/wp-content/wind/miller/windpower%20web/da/tour/wres/hill.htm: 1 side
Passatvinde: 1 side
Ruhed i landskabet: 1 side
https://danske-moeller.dk/folkeskolen/hvor-skal-vindmoellerne-staa/
Sø- og Landbrise: 1 side
Hvad er søbrise - 4 min: 2 sider
Søbrise og landbrise - 8min: 4 sider
Dokument om vindmølleplacering: 1,5 side
Verdensmål 7: Bæredygtig energi: 4 min: 2 sider
https://24tech.dk/nyheder/klima-og-groent/forskere-fra-dtu-skal-udbrede-geotermisk-energi-i-kenya/: 3 sider
https://www.fremtidensenergi.dk/geotermisk-energi/ - 10 sider
Dokument om geotermisk energi: 3 sider
E Geotermisk energi,  Den skjulte ressource - 8 min: 2 sider
https://24tech.dk/nyheder/klima-og-groent/aarhus-faar-eus-stoerste-geotermianlaeg/: 3 sider
Geotermi Undergrundens Skjulte Ressource - 4 min: 2 sider
Geology: Wilson Cycle - animation 1,5 min: 2 sider
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/forsker-varmt-vand-fra-undergrunden-kan-daekke-halvdelen-af-danmarks-varmebehov - 3 sider

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Screencast 29-08-2024
GEBU - konsulent 23-09-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Lammefjorden

Titel:
Lammefjorden

Problemformulering:
Hvordan benyttes istidens forskellige landskabsformer i Odsherred til et kulturlandskab i dag, og hvordan påvirker klimaforandringerne dette område?


Faglige mål:
• identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge

• planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener

• opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn. Tekster kan være på fremmedsprog.

• ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser

• indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser

• formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder

Kernestof:
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport
Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår

Fagbegreber:
Istid
Milankovitch
Randmoræne/isrand
Smeltevandsslette
Kornstørrelse
Humus
N, P, K
Liebigs minimumslov
Mitcherlichs regel
Klimaforandringer
Drivhusgasser: CO2, Metan, H2O
Nedbør
Arealanvendelse
Inddæmning
Pumpestation


Empirisk data:
• Sigteanalyse
• pH-analyse
• Stereolup
• NPK-test
• Humus%
• Google Earth

Materiale:
5 figurer fra istidslandskabet inkl.Per smeds kort: 5 sider
Dokument om Milankovitch: 5 sider
ISTIDERENE- videomateriale: ca. 20 sider
Istiden – Danmark i de seneste 140.000 år (med musik)
Danmark og istiderne
BUNDMORÆNE
Det Danske Istidslandskab - Bundmorænen
ISRANDSLINJER/RANDMORÆNE
Det Danske Istidslandskab - Israndslinje
Randmoræne
SMELTEVANDSSLETTE
Det Danske Istidslandskab - Smeltevandssletten
Smeltevandeslette
DØDISLANDSKABET
Det Danske Istidslandskab - Dødislandskabet
Dødis
TUNNELDALE
Det Danske Istidslandskab - Tunneldalene
BAKKEØ
Det Danske Istidslandskab - Bakkeøen

Den danske jord, Johannes Krüger: 15 sider

https://vejr.tv2.dk/2021-10-08-dansk-vinhoest-nyder-godt-af-klimaforandringerne - 2 sider

Dokument om Odsherred: 5 sider

Dokument om Jordbunden: 5 sider

Dokument: Mad til milliarder: 9 sider

Liebig's Law of the Minimum: 2,5 min. 1 side

Figurer til klimaforandringer: 2 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sandmangel - Really?

Titel:
Sandmangel - Really?

Niveau:
NgB

Problemformulering:
Hvordan kan Grønland udnytte global opvarmning og sandaflejringer i grønlandske deltaer i den globale sandkrise?

Forløbet kort fortalt:
Der tages udgangspunkt befolkningsvækst, globalisering, urbanisering, byggeri og cementproduktion i Danmark (som en af årsagerne til DK's store udledning af CO2 ). Derfra tages der afsæt i produktion af cement til brug i beton til byggerier, hvor sand har en betydelig rolle. Der er mangel på sand i hele verden, fordi efterspørgslen overstiger tilgængeligheden af en bæredygtig sandressource. Ikke alt sand kan anvendes. Dette sætter ressourcen under pres og man skal derfor lede efter nye lokationer til sandindvinding. Dette vanskeliggøres yderligere ved at sand er enormt energitungt at transportere.

Så hvordan undgår man en mulig fremtidig sandmangel og hvordan påvirkes verdens af sandmangel og af kampen om sandet?

Kernestof:

Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv
̶  Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
̶  Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport
̶  Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte
stofstrømme og menneskers levevilkår
̶  FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Faglige mål:
- planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener

- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge

- planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener

- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser

- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag

- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Fagbegreber:
- Sand
- Urbanisering
- FETA-model
- Befolkningsvækst
- Kornstørrelse
- Rundhed/kantet
- Deltadannelse
- Grusgrav
- Afsmeltning
- Aflejring
- Beton
- Produktion
- Kælvning, Gletscher

Eksperimentelt arbejde og Empiribaseret arbejde:
- Kornstørrelseanalyse - sigteanalyse
- Sand i stereolup - rundhed/kantethed af korn
- Isterninger i/på glas - Smeltning af indlandsis og havspejlsstigning
- Ice Frontiers - data fra isens tilbagetrækning fra Grønland - Programmet virkede ikke…
- https://www.floodmap.net/ -


Skriftlighed og empirisk data:
- En dobbelt journal med både sigteanalyse og Mikroskopanalyse

Et muligt produktkrav - Eleverne er med til at udarbejde problemformuleringen:



Materiale:

https://news.mongabay.com/2022/09/greenlands-indigenous-population-favours-extracting-sand-from-melting-ice-sheet/ - 3 sider

https://sund.ku.dk/nyheder/2021/08/sand-er-den-mest-brugte-ressource-men-industrien-bag-er-ikke-baeredygtig/ - 3 sider


There's a global sand crisis and no one is talking about it | Vince Beiser | TEDxPenn - 10 sider

Tekst om sand: 2 sider

Dokument om FETA-model: 1 sider

https://www.dr.dk/nyheder/udland/global-sandkrise-sandtyveri-og-minedrift-oedelaegger-strande-og-floder - 3 sider

https://www.dr.dk/nyheder/viden/natur/verden-mangler-desperat-sand-og-det-koster-allerede-menneskeliv - 2 sider

https://videnskab.dk/naturvidenskab/forskere-vi-staar-over-for-en-global-sand-krise - 3 sider

https://ing.dk/artikel/kursen-ligger-fast-vi-bliver-97-milliarder-2050-226750 - 3 sider

https://www.youtube.com/watch?v=xXY6QUgAUvU - 2 sider

The History of Urbanization, 3700 BC - 2000 AD - 2 sider

Tekst om Urbanisering: 2 sider

Dokumentar om Sandkrigen - CFU - adgang skaffes i eksamensperioden - 20 sider

Tekster og figurer om sandundersøgelse: 10 sider

Danmark og istiderne - 2 sider (repetition)
https://www.youtube.com/watch?v=LhMWmo1Y8CI
Smeltevandsslette - aflejring af smeltevandssand - 2 sider (repetition)
https://www.youtube.com/watch?v=g8D_8Oubzy4

Her planlægges der grusgrave: Se om de ligger i dit område - 2 sider
https://www.tv2lorry.dk/lorryland/her-planlaegges-der-grusgrave-se-om-de-ligger-i-dit-omrade


https://www.tv2lorry.dk/lorryland/her-planlaegges-der-grusgrave-se-om-de-ligger-i-dit-omrade - 2 sider

https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/regioner-foreslaar-erstatning-til-naboer-til-grusgrave - 2 sider

https://www.tv2east.dk/artikel/bente-og-claus-havde-en-grusgrav-i-baghaven-nu-er-der-krebs-og-hoej-musik - 2 sider

https://vafo.dk/artikel/tidligere-grusgrav-skal-omdannes-til-rekreativt-naturområde - 2 sider

Grønland og den globale sandkrise | Carlsbergfondet - 2 sider

https://nordeainvestmagasinet.dk/artikler/snart-kan-groenland-saelge-sand-til-sahara - 3 sider

Animationer om RCP-scenarier: 2 sider

Animationer og videoer om isens afsmeltning, kælvning mm. 3 sider

https://www.arctictoday.com/arctic_business/greenland-sand-exports/ - 3 sider

Figurer fra forløbet 8 stk. 4 sider

https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/mette-dumpede-matematik-i-gymnasiet-nu-er-hendes-forskning-paa-forsiden-af-new - 2 sider

https://dm.dk/bio/artikler/alle-artikler/raastoffer-og-ressourcer/sand-som-draeber - 2 sider

https://www.geus.dk/om-geus/nyheder/nyhedsarkiv/2021/nov/ny-rapport-vurderer-groenlands-muligheder-for-eksport-af-sand

https://www.globalis.dk/tema/fattigdom/befolkning

https://videnskab.dk/kultur-samfund/nyt-studie-vi-risikerer-at-blive-for-faa-mennesker-paa-verdensplan-og-det-kan-ramme

https://www.globalis.dk/Statistik/befolkning-i-byomraader

https://www.nationalbanken.dk/media/a1pfle44/analyse-nr-13-groenlandsk-oekonomi-final.pdf

DELTAS OF GREENLAND - HISTORIC IMAGES RELVEAL A GROWING LAND IN A CHANGING CLIMATE
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dobbelt Journal 06-11-2024
Den røde tråd 06-12-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Lithium være vejen ud af fattigdom for Bolivia?

Titel:
Er lithium vejen ud af fattigdommen for Bolivia?

Niveau:
3g NG-B

Forløbet kort fortalt:
Bolivia er Sydamerikas fattigste land, men samtidig rigt på naturressourcer. Med udgangspunkt i en række bilag skal der laves en redegørelse for dannelsen af lithiumforekomsten. Der skal analyseres landets udviklingsgrad og vurderes hvorvidt lithiumforekomsten er en potentiel ressource for Bolivia, herunder komme med bud på, hvad der skal til, for at Bolivias ulighed kan mindskes og økonomiske vækst kan øges.  
Kan Bolivias udnytte muligheden for lithiumproduktion til at komme ud af fattigdom eller bliver det en ressourceforbandelse?
  
Faglige mål:
• planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener

• identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge

• planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener

• indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser

• analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag

• formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder

• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Produktkrav:
Et valg mellem 5 forskellige afleveringsformer

Fagbegreber:
Lithium
Evaporit - fordampet vand, der efterlader salt
Pladetektonik - bjergkædedannelse (orogenese)
Konvektionsstrømme
Træk i pladen ved metamorfose af Basalt -> eklogit
Skud i pladen ved løft pga. varmen fra jordens indre
Vulkanisme
Pigmatit
Pladegrænser
Granit
Basalt
Peridotit
Eklogit
Kvarts - højt indhold i magma = sejtflydende = keglevulkan
Kvarts - lavt indhold i magma = tyndtflydende = skjoldvulkan
Klima - hydrotermfigur
Nedbørsforhold - Hydrotermfigur
Salinitet
Saltørken
FETA-modellen
Ressourcer og reserver
Samfundsmæssige forhold i Bolivia - HDI, BNP, GINI
Fattigdomscirklen
Center-Periferi-model
Rostows-fase-teori
Kvantitativ data

Eksperimentelt arbejde og empiribaseret arbejde:
• Densitet af Bjergarter
• Saltforsøg - inddampning af salt
• Hydrotermfigur
• Google Earth - tværsnitsprofil
• HDI, BNP, Gini

Materiale:
Hvad er en saltørken? Bolivia DK/ESP 2015 - Video: 3 sider

Salar de Uyuni DK 2015 - Video: 3 sider

Bolivias hvide guld - Lithium DK 2015 - video: 3 sider

Bolivias vej DK 2015 - video: 3 sider

Figur: det periodiske system: 1 side

Wilson cyklus: 1 side

Data: Bilsalg: 1 salg

Pladetektonik: Vores urolige Jord: 12 min: 4 sider

Figurer om pladetektonik: 5 sider

Dokument Teori pladetektonik: 6 sider

Dokument om Lithiumpigmatit: 3 sider

Hydrotermfigurer og andet info om Bolivia: 3 sider

Rostows faseteori: 1 side

Fattigdomsciklen: 1 side

Center-Periferimodel: 1 side

Tekst om Rostows faseteori: 4 sider

Lithium Fra ressourceforbandelse til grøn omstilling: 11 sider

https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-er-vi-ved-at-loebe-toer-for-batterier_363433 - Video 6min: 3 sider

Tekst om den hollandske syge: 1 side



I alt 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fast Fashion

Titel:
Fast Fashion

Niveau:
Naturgeografi B

Overordnet problemstilling:

"Hvordan bliver vores tøjskab bæredygtigt?"

Forløbet kort fortalt:
Med udgangspunkt i vores eget tøjskab indsamler vi data hvorfra tøjet kommer, og hvad det er lavet af. Vi kigger på CO2 og Vandforbrug i forbindelse med tøjproduktion og transport, med inddragelse af data fra et CO2-forsøg. Vi arbejder med LCA (livscyklusanalyse), og indsamler data fra ekskursion til SpejderSport, hvor de ordner ødelagt tøj, så det holder længere og afrunder forløbet med at pitche en ide til at kunne gøre vores tøjskab mere bæredygtigt.

Fagbegreber til forløb:
Tøjproduktion
CO2
CO2-ækvivalenter
Kulstofkredsløbet
CO2-eksperiment
Bomuld
Uld
Polyester (olieprodukt)
Outsourcing
Vandforbrug
Bæredygtighed
Klimakompensation
De ni Planetære grænser
Livscyklusanalyse
Vugge til grav
Vugge til Vugge
Klimaforandringer
Aktørniveau:
Stater / Mellemstatslige organisationer
Virksomheder / NGO'er
Individer
Kvalitet frem for Kvantitet



Materiale:

https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvad-er-prisen-for-vores-toejforbrug_400404  - 6 min - 2 sider

https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/den-sorte-garderobe - 4 sider

https://www.tekstilrevolutionen.dk/project/t-shirt-co2-aftryk/ - 4 sider

https://www.tekstilrevolutionen.dk/project/usynligt-vand-i-din-t-shirt-2/ - 2 sider

Geoviden Hvor kommer dit tøj egentligt fra?  go3-2018 - 2 sider

https://baeredygtighed.dtu.dk/hvad-er-baeredygtighed - 3 sider

https://www.verdensmaalene.dk/fakta/hvad-er-baeredygtig-udvikling - 2 sider

https://www.information.dk/udland/2023/09/forskere-advarer-seks-ni-planetaere-graenser-overskredet - 3 sider

Figurer om LCA - 3 sider

The Simple Solution to Fast Fashion | Josephine Philips | TED - 8 min - 3 sider


5 korte videoer - 30 min  i alt - 10 sider
COTTON: Planet Money Makes A T-Shirt (Part 1)


MACHINES: Planet Money Makes A T-Shirt (Part 2)


PEOPLE: Planet Money Makes A T-Shirt (Part 3)


BOXES: Planet Money Makes A T-Shirt (Part 4)


Kan mode være bæredygtig? | KLIMAX - 5 min - 2 sider

Skal jeg klimakompensere for min online-shopping? | KLIMAX - 6 min  - 2 sider



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer