Holdet 2024 NgB/4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Mads Bech Kristoffersen
Hold 2024 NgB/4 (3g NgB/4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 - Klimaændringer og klimatilpasning i dan
Titel 2 Forløb 2 - Danske landskaber og Lammefjorden
Titel 3 Forløb 3 - Oversvømmelser i Spanien
Titel 4 Forløb 4 - Dynamiske jord & vulkanisme på Island
Titel 5 Forløb 5 - Olie i Danmark
Titel 6 Forløb 6 - Fremtidens grundvand - Korsør og Ølst

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 - Klimaændringer og klimatilpasning i dan

Forløb 1 - Klimaændringer og klimatilpasning i danske byer.

Formålet med forløbet har været at eleverne danner forståelse for hvordan forhold i naturen er med til at påvirke livet som leves i byerne.

Eleverne har stiftet bekendtskab med almen klimatologi, herunder strålingsbalance, drivhuseffekt, tryk-forhold og nedbørsprocesser. Eleverne har ligeledes indgående arbejdet med hvordan bla. byer kan sikres til fremtidens klima, herunder har eleverne arbejdet med klimatilpasning med fokus på skybrudssikring.

Som afslutning på forløbet har eleverne selvstændigt arbejdet med og beskrevet et konkret klimatilpasningsprojet.

Eksperimentelt/empiri-baseret arbejde:
- Måling af strålingsbalance i felten.
- Bestemmelse af indholdet af vanddamp i et lokale.

Fokus og kernestof er angivet på de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport strålingsbalance 05-09-2024
Fremlæggelse om Lammefjord 24-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 - Danske landskaber og Lammefjorden

Forløb 2 - Danske landskaber og Lammefjorden

Formålet med forløbet har været at eleverne opnår kendskab til en konkret case hvor menneskets levevilkår i høj grad afhænger af naturen, men hvor mennesket ligeledes i høj grad påvirker naturen. Et hovedelement i forløbet har været en heldags-ekskursion til Lammefjorden.

Eksperimentelt/empiri-baseret arbejde:
- Undersøgelse af humusindhold i forskellige jordprøver fra Lammefjorden og Vejrhøj.
- Geografiske lokalitets-data fra Vejrhøj.
- Sigteanalyse af forskellige jordprøver fra Lammefjorden og Vejrhøj.

Fokus og kernestof er angivet på de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport strålingsbalance 05-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3 - Oversvømmelser i Spanien

Mini-forløb om de aktuelle oversvømmelser i Spanien.

Eleverne har på egen hånd skulle fremstille en poster med gennemgang af årsager og konsekvenser af oversvømmelserne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4 - Dynamiske jord & vulkanisme på Island

Forløb 5 - Dynamiske jord & vulkanisme på Island.

Formålet med forløbet har været at opnå konkret viden om jordens geologiske processer og opbygning for konkret at bliver klogere på hvordan Islands befolkning kan bo på en aktiv vulkanø.

Eksperimentelt/empiri-baseret arbejde:
- Undersøgelse af jordskælv med USGS Earthquake catalog
- Bestemmelse af hastighed og bølgehøjde af tsunami-bølger.

Fokus og kernestof er angivet på de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Islands vulkanisme tidslinje 07-01-2025
Projekt om et aktuelt klimatilpasningsprojekt 19-01-2025
Opgave 23-01-2025 23-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5 - Olie i Danmark

Forløb 5  - Olie-Danmark

I dette forløb har eleverne arbejdet med hvordan geologiske ressourcer dannes og hvordan vores verden er afhængig af geologiske naturressourcer.
Fokus har især været rettet mod forbrug og produktion af olie i Danmark.

Eksperimentelt/empiri-baseret arbejde:
- Diverse statistikker om energiforbrug.
- Undersøgelse af indvindingsgrad af oliefyldte kridtkerner.

Fokus og kernestof er angivet på de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave om vulkanisme på Islands 24-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6 - Fremtidens grundvand - Korsør og Ølst

Forløb 6 - Fremtidens grundvand - Korsør og Ølst

Formålet med forløbet har været at opnå overordnet kenskab til vandets kredsløb og forskellige former for forurening med det formål at kunne påpege hvilken udfordringer grundvandet i fremtiden kan møde. Som konkrete sager er problematikkerne ved Ølst og i Korsør blevet belyst.

Eksperimentelt/empiri-baseret arbejde:
- Undersøgelse af permeabiliteten af forskellige jordartsmaterialer.

Fokus og kernestof er angivet på de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport om olievindhold i kridtkerner 07-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer