Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Mads Bech Kristoffersen
|
Hold
|
2024 NgB/4 (3g NgB/4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 - Klimaændringer og klimatilpasning i dan
Forløb 1 - Klimaændringer og klimatilpasning i danske byer.
Formålet med forløbet har været at eleverne danner forståelse for hvordan forhold i naturen er med til at påvirke livet som leves i byerne.
Eleverne har stiftet bekendtskab med almen klimatologi, herunder strålingsbalance, drivhuseffekt, tryk-forhold og nedbørsprocesser. Eleverne har ligeledes indgående arbejdet med hvordan bla. byer kan sikres til fremtidens klima, herunder har eleverne arbejdet med klimatilpasning med fokus på skybrudssikring.
Som afslutning på forløbet har eleverne selvstændigt arbejdet med og beskrevet et konkret klimatilpasningsprojet.
Eksperimentelt/empiri-baseret arbejde:
- Måling af strålingsbalance i felten.
- Bestemmelse af indholdet af vanddamp i et lokale.
Fokus og kernestof er angivet på de enkelte moduler.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Anne-Lise Lykke-Andersen m.fl.: NATURGEOGRAFI JORDEN OG MENNESKET, 2. udgave, Geografforlaget, 2007; sider: 104-125, 146-152, 169-171, 174-175, 178-184
-
Ingen ny lektie men genlæs lige afsnittet om stabilitet i sidste lektie.
-
Dataforsyningen - din indgang til frie offentlige geodata og kort
-
Læs og nær om højdekurver hvis du ikke var til stede til modulet mandag.
-
Lammefjorden.pdf
-
Dansk vinhøst nyder godt af klimaforandringerne
-
lammefjorden_ekskursion_planen.docx
-
!MEDBRING ALLE PRØVER!
-
Menneskehedens hidtil største udfordring; sider: 11-29, 31-39, 41-49, 87-97, 101-109
-
Menneskehedens hidtil største udfordring.pdf
-
Metan (CH4) er en drivhusgas, der virker kraftigere end CO2
-
Bemærk især de "4 årsager"
-
Introduktion til Klimaatlas
-
Kom i bil, hvis du kan :-)
-
Klimatilpasning Kokkedal
-
kbenhavns-klimatilpasningsplan-kort-version-okt-2011-_771.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport strålingsbalance
|
05-09-2024
|
Fremlæggelse om Lammefjord
|
24-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
43 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 - Danske landskaber og Lammefjorden
Forløb 2 - Danske landskaber og Lammefjorden
Formålet med forløbet har været at eleverne opnår kendskab til en konkret case hvor menneskets levevilkår i høj grad afhænger af naturen, men hvor mennesket ligeledes i høj grad påvirker naturen. Et hovedelement i forløbet har været en heldags-ekskursion til Lammefjorden.
Eksperimentelt/empiri-baseret arbejde:
- Undersøgelse af humusindhold i forskellige jordprøver fra Lammefjorden og Vejrhøj.
- Geografiske lokalitets-data fra Vejrhøj.
- Sigteanalyse af forskellige jordprøver fra Lammefjorden og Vejrhøj.
Fokus og kernestof er angivet på de enkelte moduler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport strålingsbalance
|
05-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 - Oversvømmelser i Spanien
Mini-forløb om de aktuelle oversvømmelser i Spanien.
Eleverne har på egen hånd skulle fremstille en poster med gennemgang af årsager og konsekvenser af oversvømmelserne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 - Dynamiske jord & vulkanisme på Island
Forløb 5 - Dynamiske jord & vulkanisme på Island.
Formålet med forløbet har været at opnå konkret viden om jordens geologiske processer og opbygning for konkret at bliver klogere på hvordan Islands befolkning kan bo på en aktiv vulkanø.
Eksperimentelt/empiri-baseret arbejde:
- Undersøgelse af jordskælv med USGS Earthquake catalog
- Bestemmelse af hastighed og bølgehøjde af tsunami-bølger.
Fokus og kernestof er angivet på de enkelte moduler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Islands vulkanisme tidslinje
|
07-01-2025
|
Projekt om et aktuelt klimatilpasningsprojekt
|
19-01-2025
|
Opgave 23-01-2025
|
23-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 - Olie i Danmark
Forløb 5 - Olie-Danmark
I dette forløb har eleverne arbejdet med hvordan geologiske ressourcer dannes og hvordan vores verden er afhængig af geologiske naturressourcer.
Fokus har især været rettet mod forbrug og produktion af olie i Danmark.
Eksperimentelt/empiri-baseret arbejde:
- Diverse statistikker om energiforbrug.
- Undersøgelse af indvindingsgrad af oliefyldte kridtkerner.
Fokus og kernestof er angivet på de enkelte moduler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave om vulkanisme på Islands
|
24-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6 - Fremtidens grundvand - Korsør og Ølst
Forløb 6 - Fremtidens grundvand - Korsør og Ølst
Formålet med forløbet har været at opnå overordnet kenskab til vandets kredsløb og forskellige former for forurening med det formål at kunne påpege hvilken udfordringer grundvandet i fremtiden kan møde. Som konkrete sager er problematikkerne ved Ølst og i Korsør blevet belyst.
Eksperimentelt/empiri-baseret arbejde:
- Undersøgelse af permeabiliteten af forskellige jordartsmaterialer.
Fokus og kernestof er angivet på de enkelte moduler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport om olievindhold i kridtkerner
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742144447",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742144447",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742144447"
}