Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Peter Hansen
|
Hold
|
2024 NgB/1 (3g NgB/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vejrhøj Vingård
Eleverne har gennem forløbet arbejdet hen imod at svare på følgende problemstillinger:
Hvorfor er der gode betingelser for vindyrkning på Vejrhøj Vingård?
Hvordan har Lammefjorden udviklet sig til et af Danmarks bedste landbrugsområder?
I dette forløb har klassen arbejdet med alle faglige mål.
Kernestof:
Jordens geologiske processer
Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme
Det globale kulstofkredsløb
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv
Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
Særlige fokuspunkter:
Dansk landbrug og vindyrkning i Danmark, næringsstoffer og kredsløb, jordbund, istidens landskabsformer, klimaændringer, Lammefjordens udvikling
Empiribaseret arbejde:
Nedsivning, indstrålingsvinkel, albedo, nedbørsdannelse, varmekapacitet
Jordens pH, humus og næringsstofindhold
Sigteanalyse
Interviews
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Klima Journaler
|
28-08-2024
|
Vejrhøj vin
|
03-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lammefjorden
Eleverne har gennem forløbet arbejdet hen imod at svare på følgende problemstillinger:
Hvorfor er der gode betingelser for vindyrkning på Vejrhøj Vingård?
Hvordan har Lammefjorden udviklet sig til et af Danmarks bedste landbrugsområder?
I dette forløb har klassen arbejdet med alle faglige mål.
Kernestof:
Jordens geologiske processer
Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme
Det globale kulstofkredsløb
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv
Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
Særlige fokuspunkter:
Dansk landbrug og vindyrkning i Danmark, næringsstoffer og kredsløb, jordbund, istidens landskabsformer, klimaændringer, Lammefjordens udvikling
Empiribaseret arbejde:
Nedsivning, indstrålingsvinkel, albedo, nedbørsdannelse, varmekapacitet
Jordens pH, humus og næringsstofindhold
Sigteanalyse
Interviews
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sigteanalyse
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Esrum Å
Forløbet kort fortalt:
Store nedbørsmængder særligt i denne vinter betydet oversvømmelser for mange danskere
Hvordan kan vi undgå fremtidige oversvømmelser ved Esrum Å?
Kan vi kontrollere Danmarks åer?
Kernestof
- Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
Feltarbejde:
Vandføring i Esrum Å
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fluvial morfologi
|
06-11-2024
|
Esrum Å Journal
|
20-11-2024
|
Esrum Å
|
27-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Geotermi i Danmark?
Eleverne har i forløbet arbejdet hen imod at svare på følgende problemformuleringer:
Kan vi udnytte Geotermi i Danmark?
Kernestof:
Jordens og landskabernes processer:
- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Fagbegreber og særlige fokuspunkter:
-Jordens opbygning, Lithosfære, Asthenofære, Indre og ydre kerne
-Geologisk tid
-Bjergarter: Magmatiske (dagbjergart og dybbjergart), sedimentære og metamorfe bjergarter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fast Fashion
Titel:
Fast Fashion
Niveau:
Naturgeografi B
Overordnet problemstilling:
"Hvordan bliver vores tøjskab bæredygtigt?"
Forløbet kort fortalt:
Med udgangspunkt i vores eget tøjskab indsamler vi data hvorfra tøjet kommer, og hvad det er lavet af. Vi kigger på CO2 og Vandforbrug i forbindelse med tøjproduktion og transport, med inddragelse af data fra et CO2-forsøg. Vi arbejder med LCA (livscyklusanalyse), og indsamler data fra ekskursion til SpejderSport, hvor de ordner ødelagt tøj, så det holder længere og afrunder forløbet med at pitche en ide til at kunne gøre vores tøjskab mere bæredygtigt.
Fagbegreber til forløb:
Tøjproduktion
CO2
CO2-ækvivalenter
Kulstofkredsløbet
Bomuld
Uld
Polyester (olieprodukt)
Vandforbrug
Bæredygtighed
Klimakompensation
Cirkulær/lineær Økonomi
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tidsplan, interviewspørgsmål
|
24-02-2025
|
Præsentation af interviews
|
26-02-2025
|
Tøjoptælling
|
10-03-2025
|
Fast Fashion
|
23-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Grønlands Indlandsis
Forløb: Grønlands indlandsis
Overordnet problem
Hvad er konsekvenserne af klimaforandringerne i Arktisk?
Forløbet er bygget op med fokus på
- Hvorfor temperaturstigningerne er så kraftige i Arktis
- Ændringer i havisens udbredelse
- Betydningen af tilsodningen af indlandsisen for afsmeltningshastigheden
- Hastigheden af afsmeltningen af indlandsisen i forhold til klimaændringerne og de forskellige klimascenarier
- Mulige ændringer i havstrømmene når havisens udbredelse bliver mindre og indlandsisen smelter
- Indlandsisens fremtid og koblingen til havniveaustigninger i fremtiden
Forsøg:
Når isen går i sort
Albedo sne
Golfstrømmen
Densiteten af havvand
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rejsen til Isens indre
|
20-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742144503",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742144503",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742144503"
}