Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Tine Huus
|
Hold
|
2024 eøC/1 (3g eøC/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1: Virksomheder og forretningsmodeller
Til alle forløb bruger vi papirbogen fra Systime: Virksomhedens verden.
I forløb #1 er der fokus på de faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger.
Vi læser kapitel 2 i i-bogen, hvor vi lærer om typer af virksomheder, bæredygtighed, forretningsidéer, forretningsmodeller, Business Model Canvas, kunder og behov, segmentering, virksomhedens ressourcer og aktiviteter, start-up virksomheder og innovation.
Børsen artiklen "Familievirksomheden Pharmacosmos har igen haft et forrygende år med vækst og har fordoblet virksomheden på to år" introducerer økonomisk sprog og faglige ord. I forløbet ser vi også på bogens kapitel 1 om fagets analyseproces og analyseredskaber, så vi bliver klædt på til at identificere, analysere, diskutere og løse problemstillinger i en virksomhed.
Faget er praktisk og virkelighedsnært og vi kommer til at beskæftige
os med små og store organisationer, danske og udenlandske, i forskellige brancher, med forskellige rammebetingelser og udfordringer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2: Virksomhedens organisation og ledelse
I forløb #2 er der fokus på de faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger.
Virksomhedens verden, kapitel 3.
Organisation handler om at udvikle en effektiv struktur omkring virksomhedens aktiviteter og vækst. Vi ser på forskellige organisationsstrukturer og hvordan organisationer udvikler sig. Ledelse og motivation vedrører også hvordan virksomheden bliver og forbliver effektiv, hvad god ledelse er, virksomhedens kultur og værdier, og hvordan medarbejdere motiveres i det 21. århundrede.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sebastian Hauge Lerche: Virksomhedens verden, Systime; sider: 49-84
-
Vi starter på et nyt pensumområde: virksomhedens organisation og ledelse. Læs indledningen til kapitel 3, afsnit 3.1 Organisationsstruktur og ejerforhold og afsnit 3.2 Den formelle struktur: Myndighed og ansvar.
-
GENLÆS afsnit 3.2 Den formelle struktur: Myndighed og ansvar OG ANVEND fagbegreberne fra afsnittet (fx myndigheds-niveauer, organisationsdiagram, linje-stabsprincippet, valg af organisationsstruktur, SBUer og organisations-udvikling) på den selvvalgt
-
Læs afsnit 3.3 Den uformelle struktur: Virksomhedskulturen. Anvend Edgar Scheins kulturanalysemodel på en selvvalgt virksomhed, gerne den virksomhed I arbejder i og kender indefra.
-
Læs afsnit 3.4 Ledelsesopgaver og og afsnit 3.5 Motivations-former.
-
Læs afsnit 3.6 Ledelsesstile og lederroller.
-
Adizes fire lederroller.pptx
-
Lektien er at læse de to vedhæftede cases om Netto og Nationalmuseet. Læseformålet er at kunne lave en sammenlignende analyse af den ledelse, der praktiseres af henholdsvis Nettos (tidligere) direktør Michael Løve og Nationalmuseets direktør Rane Wil
-
Netto_case om ledelse.docx
-
Nationalmuseet_case om ledelse.docx
-
SRP eksempler EØ.docx
-
Orienter jer på hjemmesiden for Danmarks bedste arbejdspladser / Great Place to Work: Danmarks Bedste Arbejdspladser. I skal gå til "Se listerne her", hvor nomineringerne er. Check også under fanen "INSPIRATION" for temaer, der er aktuelle for en go
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3: Virksomhedens økonomiske forhold
I forløb #3 er der fokus på de faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens økonomiske udvikling og bæredygtighed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Under pensumområdet ser vi på virksomhedens økonomi og hvordan dens økonomiske situation og udvikling rapporteres ud til interessenterne. Pensumområdet omfatter årsrapporten, interessenter til virksomhedens økonomiske rapportering, indtægter og omkostninger, afskrivninger, resultatopgørelsen og balancen, regnskabsanalyse, hvor vi lærer at læse og bruge relevante nøgletal for rentabiliteten, indtjening, likviditet og soliditet, formelle krav til årsrapporten og regnskabsklasser samt bæredygtighedsrapportering.
Vi anvender kapitel 4 i lærebogen.
Besøg hos startup virksomheden flowering.dk og økonomens vandring på 2400 NV.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4: Virksomhedens eksterne forhold
I forløb #4 er der fokus på de faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag.
Vi ser nu på virksomhedens eksterne forhold, altså forhold, som påvirker virksomheden og er udenfor dens kontrol, men som den skal forholde sig til og bruge til dens fordel.
Vi anvender kapitel 5 i lærebogen om forhold i omverdenen, efterspørgselsforhold og konkurrenceforhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sebastian Hauge Lerche: Virksomhedens verden, Systime; sider: 115-135
-
Vi ser nu på virksomhedens eksterne forhold. 1) Læs indledningen til kapitel 5 Virksomhedens eksterne forhold OG afsnit 5.1 Omverdensforhold. 2) Side 118: Check Michael Porters "diamantmodel" på nettet og reflekter over hvordan rammevilkår påvirker b
-
Læs afsnit 5.2 Efterspørgselsforhold.
-
Læs afsnit 5.3 Konkurrenceforhold.
-
Øvrige omverdensforhold.docx
-
Læs om øvrige omverdensforhold: forbrugeradfærd, digitalisering og disruption i vedhæftede dokument.
-
Lektien er at finde en virksomhed og vurdere, hvordan dens eksterne forhold, i form af omverdenen, efterspørgsel og konkurrence, er lige nu. Anvend én økonomisk model fra kapitel 5 på virksomheden, fx PEST, disruption, potentielt marked, Porters Five
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5: Virksomhedens strategi
I forløb #5 arbejder vi med virksomhedens strategi, positionering og valg af konkurrence-, vækst- og markedsføringsstrategi. Vi læser kapitel 6 i lærebogen.
Sammenhængene mellem virksomhedens idé, udvælgelse af hvilke kunder den vil henvende sig til, hvad den præcist vil gøre for disse kunder og til hvilken pris, er udgangspunktet for virksomhedens strategiarbejde. Strategiarbejdet har til formål at gøre virksomheden bevidst om, hvilken konkurrencemæssig fordel den har i forhold til konkurrenterne, og dermed hvad det er, kunderne er villige til at betale for produktet eller serviceydelsen.
Målet for strategi er at skabe en unik og blivende konkurrenceposition. Det blivende i positionen er det, der gør, at strategien ikke kan efterlignes af andre udbydere på markedet.
Den unikke strategi fremkommer ved, at virksomheden gør noget andet for kunderne - gør det på en anden måde, til en anden pris, med nogle andre serviceydelser eller på et højere niveau med lavere omkostninger. Det er dette anderledes, som skaber grundlaget for, at strategien hjælper virksomheden til at skabe et overlegent afkast, dvs. et afkast højere end branchens gennemsnit.
Kapitel 6 vender tilbage til virksomhedens interne forhold og fokuserer på virksomhedens strategiske planlægning. Vi ser på fire klassiske strategiske områder, som indgår i tilrettelæggelsen af virksomhedens forretningsmodel og den fremadrettede strategi: SWOT-evaluering, konkurrence-, vækst- og marketingstrategi.
Der er fokus på de faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6: Projektarbejde og repetition
Det valgfrie kernestof skal dække ét af følgende områder: startup virksomheden, den bæredygtige virksomhed eller den socialøkonomiske virksomhed.
Undervisningen omfatter et projektforløb med udgangspunkt i området "den bæredygtige virksomheden". Forløbet tilrettelægges med en høj grad af autenticitet, således at elevernes evner til fagligt at diskutere og vurdere virkelighedsnære problemstillinger udvikles.
Modul 1: vigtige fagbegreber for den bæredygtige virksomhed. Modul 2: find en selvvalgt dansk virksomhed, som bliver casen i jeres projekt; brainstorm om indfaldsvinkler, problemstillinger og rød tråd. Modul 3: fagbegreberne shareholder og stakeholder value.
I resten af modulerne får vi inspiration udefra i form af bl.a. Børsen Bæredygtig, vi repeterer kernestofområderne, hvor der perspektiveres til eget projektforløb og vi træner den mundtlige eksamen.
Alle faglige mål er i spil.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Erhvervsøkonomi C_faget_0824.pptx
-
Den bæredygtige virksomhed_Virksomhedsøkonomi_Systime.docx
-
Læs om den bæredygtige virksomhed i vedhæftede dokument og lav en liste over vigtige fagbegreber og deres definitioner.
-
Lektien er at finde / arbejde videre med en virksomhed, som I kunne tænke jer at bruge i jeres projektarbejde med den bæredygtige virksomhed. Det er et krav, at virksomheden arbejder med CSR og publicerer en CSR (ESG) rapport.
-
Shareholder og stakeholder value.docx
-
CSR aktiviteter.docx
-
Læs om A) Shareholder og stakeholder value og B) Ashridges model for CSR-aktiviteter i vedhæftede dokumenter og lav en liste over vigtige fagbegreber og deres definitioner.
-
Sebastian Hauge Lerche: Virksomhedens verden, Systime; sider: 9-85, 87-113, 115-175
-
Repetition: hurtiglæs kapitel 2. Virksomhedens forretningsmodel. Tænk over hvordan I kan perspektivere dette pensumområde til eget projektforløb i den bæredygtige virksomhed.
-
Repetition: hurtiglæs kapitel 3. Virksomhedens organisation og ledelse. Tænk over hvordan I kan perspektivere dette pensumområde til eget projektforløb i den bæredygtige virksomhed.
-
I de næste 3 moduler, kører vi to spor. 1) I klasselokalet repeterer I pensum og løser opgaver. 2) Individuelle fremlæggelser sker i det andet lokale.
-
Repetition: hurtiglæs kapitel 4. Virksomhedens økonomiske forhold. Tænk over hvordan I kan perspektivere dette pensumområde til eget projektforløb i den bæredygtige virksomhed.
-
Fremlæggelser mandag d. 5/5: 13.50 Filippa, 13.58 Helin, 14.06 Kamma, 14.14 Lukas, 14.22 Malthe, 14.30 Martin, 14.38 Mathias, 14.46 Mikkel, 14.54 Nathish, 15.02 Oliver Alexander, 15.10 AnneOnsdag d. 7/5: 8.30 Oliver, 8.38 Oscar, 8.46 Petruska, 8.54 R
-
Repetition: hurtiglæs kapitel 5. Virksomhedens eksterne forhold. Tænk over hvordan I kan perspektivere dette pensumområde til eget projektforløb i den bæredygtige virksomhed.
-
Fremlæggelser onsdag d. 7/5: 8.30 Oliver, 8.38 Oscar, 8.46 Petruska, 8.54 Rose, 9.02 Seth, 9.10 Sofie B., 9.18 Sofie T., 9.26 Ulrik, 9.34 Valdemar Marius, 9.42 Valdemar2. modul i B22: 10.00 Niels, 10.10 Filippa, 10.20 Lukas
-
Repetition: hurtiglæs kapitel 6. Virksomhedens strategi. Tænk over hvordan I kan perspektivere dette pensumområde til eget projektforløb i den bæredygtige virksomhed.
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742144671",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742144671",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742144671"
}