Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Britt Sylvest Hansen
|
Hold
|
2024 psC/1 (3g psC/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den mangfoldige Psykologi - Paradigmatisk intro
Hvad er psykologi?
commonsense psykologi vs videnskabelig psykologi
Hvad er psykologi på c-niv i gymnasiet
Det psykologiske landkort
Bekendtgørelsen om psyk c
Hvad er psykologiske problemstillinger?
Hvordan undersøger man en psykologisk problemstilling?
Hvordan undersøger man videnskabeligt i psykologien?
kvalitative og kvantitative undersøgelser
Hvordan undersøger man en konkret psykologisk sag ?
Eksemplificeret med sagen om "Anders og Kenneth og alkoholen"
På baggrund af sagen opstilles psykologiske problemstillinger,
som belyses ved hjælp af psykologisk viden hentet fra:
- psykoanalyse
- behaviorisme
- evolutionspsykologi
- eksistentiel og humanistisk psykologi
- kognitiv psykologi
- neuropsykologi
- socialpsykologi
Spørgsmålet om Arv og Miljø diskuteres i relation til de psykologiske problemstillinger.
De tre videnskabelige pardigmer - naturvidenskab, humaniora og samfundsvidenskab - introduceres kort med deres forskellige videnskabs- og menneskesyn.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ungdom, grupper og festkultur i senmoderniteten
Ungdom i senmoderniteten
Grupper
Gruppekonformitet - solomon Asch
Gruppepres og mobning
Deindividualisering/flokmentalitet
Gruppetænkning i henhold til Irving Janis
Gruppepolarisering i henhold til James Stones
Intergruppe-konflikter
Sociale Roller
- Rolle typer
- Rolle-konflikt
- Rolleforventninger
- Rolleaccept/distance
- Rolleoplevelse
- Rolleudførelse
Festkultur og Ungdomskultur
Ungdom i henhold til Erik Erikson psykosociale udviklingsstadier
Kulturbegrebet i henhold til Iben Jensen
Majoritetskultur
Minoritetskultur
Flertalsmisforståelser
Sociale overdrivelser
Ringsted-undersøgelsen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ondskab - Os vs Dem
Ondskab - Os versus Dem
Socialpsykologisk tilgang:
Grupper
Gruppekonformitet - Solomon Asch
Gruppepres og mobning
Deindividualisering/flokmentalitet
Gruppetænkning i henhold til Irving Janis
Gruppepolarisering i henhold til James Stones
Intergruppe-konflikter - Sherif og Sherif 'Robbers cave'
Sociale Roller:
- Rolle typer
- Rolle-konflikt
- Rolleforventninger
- Rolleaccept/distance
- Rolleoplevelse
- Rolleudførelse
Hvad er ondskab?
Medfødt eller tillært?
Kan alle mennesker begå onde gerninger?
Hvad er ondskab - individual-psykologisk set?
Hvad er ondskab - socialpsykologisk set?
Hvorfor og i hvilke sammenhænge gør mennesker onde gerninger?
Kognitive og Moral-psykologiske tilgange til onde gerninger:
Albert Bandura: Kognitiv omstrukturering og Empatiens "pauseknap" jf. Moralske frakoblings-mekanismer - de 6 typer.
Leon Festinger: Kognitiv dissonans og konsonans (side 411-414 i Psykologiens veje).
Eksterne (kultur, samfund, gruppe) og interne (individets tanker, holdninger, følelser) faktorer undersøges.
Påvirkningsstrategier, der kan fremme ondskab (Rolf Kuschel)
Moralpsykologiske aspekter af ondskab belyses i hht. Lawrence Kohlbergs stadieteori over moralsk tænkning og James Rests teori om evnen til moralsk handling.
Lars Svendsen: de 4 typer ondskab + 'Ondskabsligningen': illustration 24.11. side 481 i Psykologiens veje.
Socialpsykologiske undersøgelser, der kan belyse problemstillingen: Hvorfor og hvordan kan mennesker gøre onde gerninger?
Fokus på:
Stanley Milgrams Autoritet og lydigheds-eksperimenter
Philip Zimbardos Standford fængselseksperiment (+ kritik heraf)
Kurt Levins ledelsesteori: Den autoritære, den demokratiske og den laissez faire-leder (+ situationstilpasset ledelse).
Dokumentar:
Ondskabens Anatomi - DR2 dokumentar af Ove Nyholm
Bilagsanalyse:
Ove Nyholms dokumentariske filmessay 'Ondskabens Anatomi'
Sagen om Bjørn Sharp. Den sorte box, TV2 dokumentar.
Ondskab, kollektive katastrofer, traumatiske kriser og PTSD
- traumeteoretisk tilgang til ondskab og kollektive katastrofer som fx krig.
- offer-krænker dynamik
- Krise, Akut trauma, kronisk trauma, PTSD
Forløbet danner bro mellem de socialpsykologiske klassiske eksperimenter, moralpsykologi og temaet ondskab.
Hvordan kan de socialpsykologiske teorier, eksperimenter, moralpsykologien (L. Kohlberg og J. Rest) samt traumeteorien bidrage til forståelse af den menneskelige ondskab?
Læst: Psykologiens Veje 2018: side 459-488 + 411-414 = 29 sider
+ Psykologiens veje 2008 (pdf): side 415-425 = 10 sider
+ pdf Moralpsykologi: side 1-9 = 7 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blekingegade-Banden
|
12-11-2024
|
Stanford Prison Experiment
|
09-12-2024
|
Brunhilde Pomsel sagen
|
19-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Den livslange psykiske udvikling
Den livslange psykiske udvikling 1:
Kort historisk intro til Sigmund Freud: De psyko-seksuelle udviklingsfaser, personlighedsmodellen, forsvarsmekanismerne, isbjergmodellen (bevidst/førbevidst/ubevidst)
Erik Erikson: De psykosociale udviklingsfaser, udviklingsopgaverne, udviklingskriser.
Daniel Stern: De livslange Udviklingsdomæner: gryende selv + relatering, kerneselv + relatering, intersubjektivt selv + relatering, verbalt selv + relatering, narrativt selv + relatering. Stimuli og nonverbal kommunikation.
John Bowlby: Tilknytning, tilknytningsadfærd og undersøgelsesadfærd. Barnets reaktioner ved adskillelse.
Mary Ainsworth: The strange situation test (fremmedsituationstesten), tilknytningsmønstrene.
Maslows behovs-hierarki +
De vigtigste psykologiske behov
Diskussion af børns vigtigste behov og sund psykisk udvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tilknytning og Omsorg vs Omsorgssvigt
Udvikling og tilknytning 2:
Tilknytning og Omsorg vs Omsorgssvigt og tilknytningsforstyrrelser
John Bowlby:
Tilknytningsfaser og den sikre base
Tilknytningsadfærd og udforskningsadfærd
Seperationsreaktioner
Mary Ainsworth et al.:
De 4 tilknytnings-mønstre
Fremmedsituationstesten
Harry Harlows forsøg med abeunger
René Spitz om de 2 tilknytningsforstyrrelser: spædbarnsdepression og hospitalisme
De rumænske børnehjemsbørn
Kari Killén: Omsorg og Omsorgssvigt
herunder:
De 4 omsorgssvigttyper
De 7 forældrefunktioner
De 3 samspilstyper og Care index
Børns reaktioner på omsorgssvigt
Risiko og resiliens
Kauai-undersøgelsen
Stress og copingstrategi
Martin Teicher:
'Omsorgssvigt kan spores i hjernen'
Hjernen og svigt
BBC-dokumentaren: Bulgarian's Abandoned Children
DR dokumentaren:
Lille Jørn - Er du mors lille dreng?
Lille Jørn - 10 år efter
Mors lille dreng på egne ben
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bulgarian Abandoned Children
|
25-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tænkning, hukommelse og læring
Udvikling og Læring:
Menneskets kognitive udvikling
Hjernen og kognitionspsykologiske temaer
Med afsæt i Martin Teicher: "Omsorgssvigt kan spores i hjernen"
HJERNEN - psykologisk set
Den menneskelige hjerne - mellem psykologi og biologi
Kort Præsentation af forskellige hjernemodeller:
McLean den tredelte hjerne
A. Luria: det kognitive hierarki
Hæmisfærespecialisering
LeDoux: Den emotionelle hjerne og amygdala
To veje til Amygdala
Stress og forhøjet arousal
Den plastiske hjerne
LÆRING:
Menneskets informationsprocesser, opmærksomhed, Perception, hukommelse, læring.
Piagets indlæringsteori, akkomodation, assimilation og skemata.
Kognitive skemaer og indre repræsentationer, RIG'er (Repetition af Daniel Stern)
Behavioristisk indlæringsteori +
social indlæringsteori og social kognitiv indlæringsteori (Albert Bandura)
Repetition af: Moralsk tænkning
Den moralske tænknings udvikling (Lawrence Kohlberg og James Rest)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
barndommens svigt kan spores i hjernen (2).pdf
-
Kompendium Hjernen, kognition, læring v BS.pdf
-
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje 3.udg, Systime; sider: 40, 53-56, 112, 176-179, 189-199, 224-230, 232-234, 236-238, 250-258
-
Pavlov's Experiment The Conditioned Reflex (1975)
-
Hjernen.pptx
-
skemata.pdf
-
hukommelsesmodeller.pdf
-
akkomodation definition.pdf
-
Jean Piaget - assimilation eller akkomodation.pdf
-
små cases om hjernen og opmærksomhed, hukommelse, læring (1) (1).pdf
-
Marcus 6 år sammenlignet med Ida: Daniel og AnnikaAnne 13 år sammenlignet med Marcus: Sofia W, Sofie WKOskar 6 år sammenlignet med Marcus: Christine og JocelynIda 11 år sammenlignet med Marcus: Lisa R, Deimante, CarlaMarie 10 år sammenlignet med Marc
-
I, der ikke var der sidste gang, skal arbejde parvis eller 3 sammen med Markus casen + en selvvalgt case. Se opgaven i Lectio under Opgaver, tak. Kom forberedte.
-
Eksamensprøvesæt - spørgsmål - Mor skal først være barn (1).docx
-
hvad er det,d er gør en barndom dårlig.pdf
-
mor skal først være barn.pdf
-
Faglige mål og kompetencer i psykologi i gymnasiet.docx
-
Eksamensguide i psykologi c.docx
-
Sådan besvarer I et psyk C eksamensspørgsmål 2022.docx
-
Metodepapir.docx
-
Hvordan analyserer jeg et bilag-en case i psykologi (6).docx
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742145136",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742145136",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742145136"
}