Holdet 2024 psC/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Britt Sylvest Hansen
Hold 2024 psC/2 (3g psC/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den mangfoldige Psykologi - Paradigmatisk intro
Titel 2 Ungdom, grupper og festkultur i senmoderniteten
Titel 3 Ondskab - Os vs Dem
Titel 4 Den livslange psykiske udvikling
Titel 5 Tilknytning og Omsorg vs Omsorgssvigt
Titel 6 Tænkning, hukommelse og læring

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den mangfoldige Psykologi - Paradigmatisk intro

Hvad er psykologi?
commonsense psykologi vs videnskabelig psykologi

Hvad er psykologi på c-niv i gymnasiet
Det psykologiske landkort
Bekendtgørelsen om psyk c

Hvad er psykologiske problemstillinger?
Hvordan undersøger man en psykologisk problemstilling?
Hvordan undersøger man videnskabeligt i psykologien?
kvalitative og kvantitative undersøgelser

Hvordan undersøger man en konkret psykologisk sag ?
Eksemplificeret med sagen om "Anders og Kenneth og alkoholen"
På baggrund af sagen opstilles psykologiske problemstillinger,
som belyses ved hjælp af psykologisk viden hentet fra:
- psykoanalyse
- behaviorisme
- evolutionspsykologi
- eksistentiel og humanistisk psykologi
- kognitiv psykologi
- neuropsykologi
- socialpsykologi

Spørgsmålet om Arv og Miljø diskuteres i relation til de psykologiske problemstillinger.

De tre videnskabelige pardigmer - naturvidenskab, humaniora og samfundsvidenskab - introduceres kort med deres forskellige videnskabs- og menneskesyn.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ungdom, grupper og festkultur i senmoderniteten

Ungdom i senmoderniteten

Grupper
Gruppekonformitet - solomon Asch
Gruppepres og mobning
Deindividualisering/flokmentalitet
Gruppetænkning i henhold til Irving Janis
Gruppepolarisering i henhold til James Stones
Intergruppe-konflikter

Sociale Roller
- Rolle typer
- Rolle-konflikt
- Rolleforventninger
- Rolleaccept/distance
- Rolleoplevelse
- Rolleudførelse

Festkultur og Ungdomskultur
Ungdom i henhold til Erik Erikson psykosociale udviklingsstadier
Kulturbegrebet i henhold til Iben Jensen
Majoritetskultur
Minoritetskultur
Flertalsmisforståelser
Sociale overdrivelser
Ringsted-undersøgelsen


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ondskab - Os vs Dem

Ondskab - Os versus Dem

Socialpsykologisk tilgang:
Grupper
Gruppekonformitet - Solomon Asch
Gruppepres og mobning
Deindividualisering/flokmentalitet
Gruppetænkning i henhold til Irving Janis
Gruppepolarisering i henhold til James Stones
Intergruppe-konflikter - Sherif og Sherif 'Robbers cave'
Sociale Roller:
- Rolle typer
- Rolle-konflikt
- Rolleforventninger
- Rolleaccept/distance
- Rolleoplevelse
- Rolleudførelse

Hvad er ondskab?
Medfødt eller tillært?
Kan alle mennesker begå onde gerninger?
Hvad er ondskab - individual-psykologisk set?
Hvad er ondskab - socialpsykologisk set?
Hvorfor og i hvilke sammenhænge gør mennesker onde gerninger?
Kognitive og Moral-psykologiske tilgange til onde gerninger:
Albert Bandura: Kognitiv omstrukturering og Empatiens "pauseknap" jf. Moralske frakoblings-mekanismer - de 6 typer.
Leon Festinger: Kognitiv dissonans og konsonans (side 411-414 i Psykologiens veje).
Eksterne (kultur, samfund, gruppe) og interne (individets tanker, holdninger, følelser) faktorer undersøges.
Påvirkningsstrategier, der kan fremme ondskab (Rolf Kuschel)
Moralpsykologiske aspekter af ondskab belyses i hht. Lawrence Kohlbergs stadieteori over moralsk tænkning og James Rests teori om evnen til moralsk handling.

Lars Svendsen: de 4 typer ondskab + 'Ondskabsligningen': illustration 24.11. side 481 i Psykologiens veje.

Socialpsykologiske undersøgelser, der kan belyse problemstillingen: Hvorfor og hvordan kan mennesker gøre onde gerninger?
Fokus på:
Stanley Milgrams Autoritet og lydigheds-eksperimenter
Philip Zimbardos Standford fængselseksperiment (+ kritik heraf)
Kurt Levins ledelsesteori: Den autoritære, den demokratiske og den laissez faire-leder (+ situationstilpasset ledelse).

Dokumentar:
Ondskabens Anatomi - DR2 dokumentar af Ove Nyholm

Bilagsanalyse:
Ove Nyholms dokumentariske filmessay 'Ondskabens Anatomi'
Sagen om Bjørn Shaap. Den sorte box, TV2 dokumentar.

Ondskab, kollektive katastrofer, traumatiske kriser og PTSD
- traumeteoretisk tilgang til ondskab og kollektive katastrofer som fx krig.
- offer-krænker dynamik
- Krise, Akut trauma, kronisk trauma, PTSD

Forløbet danner bro mellem de socialpsykologiske klassiske eksperimenter, moralpsykologi og temaet ondskab.
Hvordan kan de socialpsykologiske teorier, eksperimenter, moralpsykologien (L. Kohlberg og J. Rest) samt traumeteorien bidrage til forståelse af den menneskelige ondskab?

Læst: Psykologiens Veje 2018: side 459-488 + 411-414 = 29 sider
+ Psykologiens veje 2008 (pdf): side 415-425 = 10 sider
+ pdf Moralpsykologi: side 1-9 = 7 normalsider


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blekingegade-Banden 27-11-2024
Stanford Prison Experiment 05-12-2024
Brunhilde Pomsel sagen 18-12-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Den livslange psykiske udvikling

Den livslange psykiske udvikling 1:

kort historisk intro til Sigmund Freud: De psykoseksuelle udviklingsfaser, personlighedsmodellen, forsvarsmekanismerne, isbjergmodellen (bevidst/førbevidst/ubevidst)

Erik Erikson: De 8 psykosociale udviklingsfaser, udviklingsopgaverne, udviklingskriser.

Daniel Stern: De livslange Udviklingsdomæner: gryende selv + relatering, kerneselv + relatering, intersubjektivt selv + relatering, verbalt selv + relatering, narrativt selv + relatering. Stimuli og nonverbal kommunikation.

John Bowlby: Tilknytning, tilknytningsadfærd og undersøgelsesadfærd. Barnets reaktioner ved adskillelse.

Mary Ainsworth: The strange situation test (fremmedsituationstesten), tilknytningsmønstrene.

Maslows behovs-hierarki +
De vigtigste psykologiske behov

Diskussion af børns vigtigste behov og sund psykisk udvikling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tilknytning og Omsorg vs Omsorgssvigt

Udvikling og tilknytning 2:
Tilknytning og Omsorg vs Omsorgssvigt og tilknytningsforstyrrelser

John Bowlby:
Tilknytningsfaser og den sikre base
Tilknytningsadfærd og udforskningsadfærd
Seperationsreaktioner

Mary Ainsworth et al.:
De 4 tilknytnings-mønstre
Fremmedsituationstesten

Harry Harlows forsøg med abeunger

René Spitz om de 2 tilknytningsforstyrrelser: spædbarnsdepression og hospitalisme
De rumænske børnehjemsbørn

Kari Killén: Omsorg og Omsorgssvigt
herunder:
De 4 omsorgssvigttyper
De 7 forældrefunktioner
De 3 samspilstyper og Care index
Børns reaktioner på omsorgssvigt

Risiko og Resiliens
Kauai-undersøgelsen
Stress og copingstrategi

Martin Teicher:
'Omsorgssvigt kan spores i hjernen'
Hjernen og svigt

BBC-dokumentaren: Bulgarian's Abandoned Children

DR dokumentaren:
Lille Jørn - Er du mors lille dreng?
Lille Jørn - 10 år efter
Mors lille dreng på egne ben

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bulgarian Abandoned Children 14-03-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tænkning, hukommelse og læring

Udvikling og Læring:
Menneskets kognitive udvikling
Hjernen og kognitionspsykologiske temaer

Med afsæt i Martin Teicher: "Omsorgssvigt kan spores i hjernen"

HJERNEN - psykologisk set
Den menneskelige hjerne - mellem psykologi og biologi
Kort Præsentation af forskellige hjernemodeller:
McLean den tredelte hjerne
A. Luria: det kognitive hierarki
Hæmisfærespecialisering
LeDoux: Den emotionelle hjerne og amygdala
To veje til Amygdala
Stress og forhøjet arousal
Den plastiske hjerne

LÆRING:
Menneskets informationsprocesser, opmærksomhed, Perception, hukommelse, læring.
Piagets indlæringsteori, akkomodation, assimilation og skemata.
Kognitive skemaer og indre repræsentationer, RIG'er (Repetition af Daniel Stern)
Behavioristisk indlæringsteori +
social indlæringsteori og social kognitiv indlæringsteori (Albert Bandura)

Repetition af: Moralsk tænkning
Den moralske tænknings udvikling (Lawrence Kohlberg og James Rest)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer