Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Jacob Mandal Hermansen
|
Hold
|
2024 IdB/1 (3g IdB/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Flag football, muskler og anaerob træning
Studieplan Flag football, muskler og anaerob træning
Forløbets praktiske del fokuserer på tekniske, taktiske og fysiske elementer i spillet flag football. Reglerne til flag football er ret omfattende, men eleverne skal selv kunne dømme kampene.
Ved forløbsprøverne i flag football vurderes elevernes kvalitet i bl.a. hurtighed, kraft, præcision, timing, boldkontrol og spilopfattelse.
Teoretisk arbejdes der med elementer fra teamudvikling samt anaerobe processer, da spillet har mange relativt korte og intensive arbejdsperioder. Holdene udarbejder selv en træningsøvelse, der har fokus på at træne elevernes anaerobe effekt.
Udover anaerob træning og processer har teoridelen fokus på muskler, herunder musklernes opbygning, sammentrækning og rekruttering.
Desuden afvikles et besøg hos LIFE i Lyngby i undervisningsforløbet "Hjerteblod", som har fokus på træning, sundhed og fysiske test.
Faglige mål
Eleverne skal:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: boldspil
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
Materiale: Ca. 70 sider
• Troels Wolf & Jørn Hansen (2009): B - for bedre idræt. Side 92-104, 114-116, 148-154, 156-165
• Jesper Franch m.fl. (2009): Idræt B – idrætsteori. Side 181-183, 187-191
• Widmaier, Raff & Strang (2006): Vander’s Human Physiology. 10. udgave. Side 304. Om rekruttering af muskelfibre.
• Muskelsammentrækning: https://www.youtube.com/watch?v=bYAwVEdCEts
• Aktionspotentialer: https://www.youtube.com/watch?v=HYLyhXRp298
• Diverse instruktionsvideoer til flag football med fokus på teknik, taktik og spiløvelser (fra youtube)
• Regler og playbook til flag football (taget fra kompendium udarbejdet af Aarhus Warthogs 2003)
• ”How to play 5 v 5 Flag Football” (positioner og taktik): https://www.youtube.com/watch?v=PzBfJKO4X6o
• Jens Bangsbo & Lars Bojsen Michalsik (2018): Optimal træning. ”Tabel 12.8 – intervalløb på løbebånd” + ”Centrale og perifere effekter af aerob træning”. Side 281, 303-304.
• Jens Bangsbo & Lars Bojsen Michalsik (2002): Aerob og anaerob træning. Side 254, 282-284
- Claus Estrup m.fl.: Idræt C - teori i praksis. Side 98-101, 122
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball & OL
Pickleball & OL
I praksis arbejder eleverne med tekniske og taktiske færdigheder i pickleball. Udover generel slagteknik (for-/baghånd) har vi arbejdet med serv, returnering, dink, dropshot og flugtninger. Forløbsprøven udføres som en drejebog, som eleverne selv har udarbejdet i grupper. Eleverne videofilmer udvalgte slag, som de selv laver en bevægelsesanalyse af med henblik på at forbedre slaget.
I forløbets teoretiske del arbejder vi med et tema om OL, hvor vi koncentrerer os om de moderne olympiske lege omkring emnerne: Olympisme og sammenblandingen af sport, politik og økonomi.
Faglige mål
Eleverne skal:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Materiale: Ca. 40 sider
• Troels Wolf & Jørn Hansen (2009): B - for bedre idræt. Side 45-55
• Jesper Franch m.fl. (2009): Idræt B – idrætsteori. Side 37-50
• Grundlæggende regler i pickleball.
• Diverse instruktionsvideoer vedrørende regler, teknik og taktik i pickleball (fra youtube)
- Amalie Tagmose: ”Hitlers OL satte standarden for nutidens mega-events”. DR. Den 14. august 2016. URL: https://www.dr.dk/sporten/ol/rio2016/hitlers-ol-satte-standarden-nutidens-mega-events
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dans & sportens dilemmaer
Dans & sportens dilemmaer
Forløbets praktiske del er opbygget omkring en dans med forskellige stilarter, der skal vises til gymnasiets orienteringsaften, dvs. som fremførelse for et stort publikum. Vi arbejder med dansegenrerne 70'er disco (som eleverne også arbejdede med på C-niveau i deres klasser i 1.g) og hiphop, men med en betydelig mulighed for kreativ udfoldelse inden for de to genrer.
Efter fremvisningen arbejdede eleverne kort i små grupper med at give dansen et nyt udtryk med udgangspunkt i elementer fra Rudolf Labans bevægelsesprincipper.
Bedømmelsen i dans har haft fokus på:
• Danseteknisk UDFØRELSE (dvs. kvalitet i bevægelserne med udgangspunkt i dansegenren, rytmisk forståelse og kunne danse/huske en hel koreografi)?
• Er det spændende AT SE PÅ (danserens udtryk og Laban)?
I sammenhæng med dansen har eleverne arbejdet med at analysere sine egne bevægelser med henblik på at forbedre sine dansetrin. I analyserne har eleverne inddraget teoretisk viden om motorisk indlæring og muskelanatomi.
I forløbets teoretiske del arbejder eleverne projektorienteret i små grupper med en opgave omhandlende et dilemma i sportens verden. Grupperne ender i en debat om et selvvalgt dilemma mod en anden gruppe. Vi har her været omkring dilemmaer vedrørende VM i Qatar, transkønnede i kvindefodbold, brugen af VAR i fodbold, lønforskelle på de danske kvinde- og mandelandshold i fodbold samt straf ifm. vold i sport.
Faglige mål
Eleverne skal:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: musik og bevægelse
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Materiale: Ca. 25 sider
- Jens Bangsbo (2008): Træningsfysiologi. 1 udgave, 1. oplag, Frydenlund, København. Side 79-80. Om stadier af motorisk indlæring.
- Rudolph Laban: Oversigt (1 side, ukendt oprindelse)
- Jan Aasbjerg Haugaard Petersen: Toulmins argumentationsmodel. 2022. URL: https://www.gymdansk.dk/argumentationsmodel-toulmin.html
- ”Tips til at blive bedre til at debattere”. Horsensinfo.dk. Den 23. december 2020. URL: https://horsensinfo.dk/tips-til-at-blive-bedre-til-at-debattere/
- Mille Sørensen: ”Hallo DBU: I glemte noget, da I besluttede at tillade drenge og mænd i pige- og kvindefodbolden”. Debatindlæg på Fodbold for piger. Den 10. november 2024. URL: https://www.fodboldforpiger.dk/2024/11/hallo-dbu-i-glemte-noget-da-i-besluttede-at-tillade-drenge-og-maend-i-pige-og-kvindefodbolden/
- Erik Brøgger Rasmussen: DBUs direktør svarer på kritik af nye inklusionsregler: “Alle skal føle sig velkomne i fodbold”. Debatindlæg på Fodbold for piger. Den 13. november 2024. URL: https://www.fodboldforpiger.dk/2024/11/dbus-direktoer-svarer-paa-kritik-af-nye-inklusionsregler-alle-kan-foele-sig-velkomne/
- Laurits Hjortkjær Henningsen: ”Omstridt trans-forslag i DBU skudt ned”. Ekstra Bladet. Den 22. november 2024. URL: https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/dansk_fodbold/omstridt-trans-forslag-i-dbu-skudt-ned/10444884
- Youtube: ”Roy Keane Haaland Tackle - Career Ending Tackle”. URL: https://www.youtube.com/watch?v=keCz6FTTMuE
- Charlotte Vinding Christensen: ”Vold i sportens navn”. Indlæg i Advokatavisen. Den 1. april 2009. URL: https://www.advokatavisen.dk/artikler/vold-i-sportens-navn-169/
- Jesper Ravnborg: ”Bør brud på menneskerettigheder få Danmark til at boykotte VM i Qatar?”. Kristeligt Dagblad. Den 26. september 2019. URL: https://www.kristeligt-dagblad.dk/dilemma-bor-danmark-boykotte-vm-i-qatar-i-2022
- Utathya Nag: ”What is VAR in football”. Olympics.org. Den 25. december 2023. URL: https://www.olympics.com/en/news/what-is-var-in-football
- Ritzau: ”DBU-chef vil arbejde for ligeløn på landsholdet”. TV2. Den 19. januar 2024. URL: https://sport.tv2.dk/fodbold/2024-01-19-dbu-chef-vil-arbejde-for-ligeloen-paa-landsholdet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rulleski/langrend & aerob træning
Rulleski/langrend & aerob træning
Der arbejdes i den praktiske del af forløbet med grundlæggende færdigheder i skøjteteknik. De tekniske øvelser øves dels på rulleski i Hørsholm og på langrendsski i Norge på en skitur, og der laves en forløbsprøve i skøjteteknik, hvor der er særligt fokus på de tre "gear" padling, et-takt og to-takt. Der vil i forløbet indgå konkurrencer i forskellige tekniske discipliner, og konkurrencer der tester forskellige typer af fysisk kapacitet. Eleverne trænes desuden i at give feedback til hinanden bl.a. vha. videooptagelser.
I den teoretiske del er fokus på aerobe processer og aerob træning.
Faglige mål
Eleverne skal:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i den forbindelse kunne anvende relevant fysiologisk teori samt kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
- kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
Eleverne præsenteres desuden for muligheder for fysisk aktivitet uden for skoleregi.
Materiale: Ca. 60 sider
• Skiteknik: https://www.youtube.com/watch?v=Afrz93viCRE
• Troels Wolf & Jørn Hansen (2009): B - for bedre idræt. Kapitel om aerobt arbejde. Side 68-90.
• Jens Bangsbo & Lars Bojsen Michalsik (2018): Optimal træning. Udvalgte figurer og tabeller. (også brugt i forløb med flag football)
• Mathilde Valsgaard Hansen (2020): ”Hvad er den bedste konditionstræning?” Videnskab.dk. URL: https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvad-er-den-bedste-konditionstraening/
• ”Viden om: 48 timers løb”. DR. TV-udsendelse. 2008.
• Martin Krøyer Rasmussen og Michael Kristensen (2009): ”Muskeltræthedens velbevarede hemmelighed” i Aktuel Naturvidenskab. Nr. 2.
- Kristian Wulff: Kompendium rulleski.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ultimate & caseopgaver
Ultimate & caseopgaver
Den praktiske del af forløbet er en videreførelse af ultimate fra grundforløbet, hvor eleverne arbejdede med følgende praktiske og teoretiske elementer på deres grundforløbshold:
• Bredde og dybde.
• Spilbarhed.
• Teambuilding som teoretisk element
• Forsvar - zone/mand.
• At gå til forløbsprøve.
På B-niveau sammensætter eleverne selv i lidt større grupper deres forløbsprøve og dennes fokuspunkter, dog med et krav om at der både indgår en teknisk øvelse og en spiløvelse i den samlede forløbsprøve.
Teknisk arbejder vi videre med at forbedre både baghåndskast og forhåndskast.
I den teoretiske del afleverer eleverne deres skriftlige del af træningsprojektet på B-niveau, mens den praktiske del med konditionstest foregår på C-niveau.
Eleverne udarbejder desuden selv caseopgaver pud fra årets samlede pensum, som de dels selv besvarer og dels "eksaminerer" en holdkammerat i.
Faglige mål
Eleverne skal:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: boldspil
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Materiale: Ca. 15 sider
- Ultimateregler til Gym-DM. EMU.
- Instruktionsvideoer til kast (fra youtube)
- Jens Bangsbo & Lars Bojsen Michalsik (2002): Aerob og anaerob træning. Side 252-257.
- Kristoffer Henriksen: ”Derfor er det så svært at præstere på den største sportscene”. Team Danmark. Den 23. juli 2024. URL: https://www.teamdanmark.dk/presse/nyheder/2024/juli/kristoffer-henriksen-derfor-er-det-saa-svaert-at-praestere-paa-den-stoerste-sportscene
- Team Danmark: ”Koncentrationscirklen”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742145293",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742145293",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742145293"
}