Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Mads Holmqvist Ramsing
|
Hold
|
2024 IdB/2 (3g IdB/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Stand up paddle
Forløbet kort fortalt
Eleverne introduceres til Stand Up Paddel.
Første lektion er på skolen og omhandler udstar, praktik og sikkerhed. Resten af forløbet foregår på Øresund. Eleverne arbejder med teknik: Korrekt paddelteknik, forskellige vendinger, balancelege, race og et hjemmelavet boldspil på SUP.
Undervisningen tager udgangspunkt i DRSF - SUP instruktør 1 kompendium.
Faglige mål
-opnå kropsbevidsthed
-kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
-kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
Kernestof
-aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
-aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
-aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik grundlæggende principper for træning
Kompetencer:
Eleven kan selv rigge og bære udstyret hensigtsmæssigt.
Eleven kan padle effektivt med korrekt teknik (variationer iblandt klassen forventes).
Eleven kan back padle turn.
Eleven kan ofte lave et step back turn.
Eleven kan fejlrette en anden med korrekt brug af teknik.
Eleven kan vurdere om vejrforhold tillader SUP.
Litteraturliste:
SUP Instruktør 1. Dansk Surf & Rafting Forbunds instruktør kursus i Stand Up Paddle på fladt vand. Udgiver Dansk Surf & Rafting Forbund Idrættens Hus Brøndby Stadion 20, 2605 Brøndby:
Kap. 2 - Udstyr
Kap. 3 - Sikkerhed
Kap. 6 - Færdigheder på vandet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Flag football, muskler og anaerob træning
Studieplan Flag football, muskler og anaerob træning
Forløbets praktiske del fokuserer på tekniske, taktiske og fysiske elementer i spillet flag football. Reglerne til flag football er ret omfattende, men eleverne skal selv kunne dømme kampene.
Ved forløbsprøverne i flag football vurderes elevernes kvalitet i bl.a. hurtighed, kraft, præcision, timing, boldkontrol og spilopfattelse.
Teoretisk arbejdes der med elementer fra teamudvikling samt anaerobe processer, da spillet har mange relativt korte og intensive arbejdsperioder. Holdene udarbejder selv en træningsøvelse, der har fokus på at træne elevernes anaerobe effekt.
Udover anaerob træning og processer har teoridelen fokus på muskler, herunder musklernes opbygning, sammentrækning og rekruttering.
Faglige mål
Eleverne skal:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: boldspil
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
Materiale: Ca. 65 sider
• Troels Wolf & Jørn Hansen (2009): B - for bedre idræt.
• Jesper Franch m.fl. (2009): Idræt B – idrætsteori.
• Lars Bo Kristensen & Malte Trold Kirkegaard: ”Idrætsfagets metoder i større opgaver og projekter”. Gymnasieskolernes Idrætslærerforening. URL: https://gym-idraet.dk/nyheder-viden/1964/
• Widmaier, Raff & Strang (2006): Vander’s Human Physiology. 10. udgave. Side 304. Om rekruttering af muskelfibre.
• Muskelsammentrækning: https://www.youtube.com/watch?v=bYAwVEdCEts
• Aktionspotentialer: https://www.youtube.com/watch?v=HYLyhXRp298
• Diverse instruktionsvideoer til flag football med fokus på teknik, taktik og spiløvelser (fra youtube)
• Regler og playbook til flag football (taget fra kompendium udarbejdet af Aarhus Warthogs 2003)
• ”How to play 5 v 5 Flag Football” (positioner og taktik): https://www.youtube.com/watch?v=PzBfJKO4X6o
• Jens Bangsbo & Lars Bojsen Michalsik (2018): Optimal træning. ”Tabel 12.8 – intervalløb på løbebånd” + ”Centrale og perifere effekter af aerob træning”. Side 281, 303-304.
• Jens Bangsbo & Lars Bojsen Michalsik (2002): Aerob og anaerob træning. ”Træningsplanlægning og vigtige begreber”. Side 252-257.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dans & motorisk indlæring
Dans & motorisk indlæring
Forløbets praktiske del er opbygget til at vises skulle bruges til gymnasiets orienteringsaften, dvs. som fremførelse for et stort publikum. Vi arbejder med dansegenrerne jive (som eleverne også arbejdede med på C-niveau i deres klasser i 2.g) og hiphop, men med en betydelig mulig for kreativ udfoldelse inden for de to genrer.
Efter fremvisningen arbejdede eleverne kort i små grupper med at give dansen et nyt udtryk med udgangspunkt i elementer fra Rudolf Labans bevægelsesprincipper.
Bedømmelsen i dans har haft fokus på:
• Danseteknisk UDFØRELSE (dvs. kvalitet i bevægelserne med udgangspunkt i dansegenren, rytmisk forståelse og kunne danse/huske en hel koreografi)?
• Er det spændende AT SE PÅ (danserens udtryk og Laban)?
I sammenhæng med dansen har vi arbejdet teoretisk med motorisk indlæring, og eleverne har arbejdet med at analysere sine egne bevægelser med henblik på at forbedre sine dansetrin.
Yderligere bruges jonglering som casestudie i motorisk indlæring, hvor alle elever forsøger at lære at jonglere. Dette indgår i bedømmelsen.
Faglige mål
Eleverne skal:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: musik og bevægelse
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Materiale: Ca. 15 sider
• Jens Bangsbo (2008): Træningsfysiologi. Om stadier af motorisk indlæring. s. 79-80.
• Jesper Franch m.fl. (2009): Idræt B – idrætsteori.
• Jesper Mogensen: Den foranderlige hjerne. URL: https://www.hjernesagen.dk/den-fantastiske-hjerne/den-foranderlige-hjerne/
• Kristian Sjøgren: ”Hvorfor bliver min diller så lille, når jeg træner?”. Videnskab.dk. Den 15. januar 2018. URL: https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvorfor-bliver-min-diller-saa-lille-naar-jeg-traener/
• John Friis: ”Labans bevægelseskvaliteter”. Focus idræt. Nr. 2, 25. årgang. 2001. s. 66-69.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rulleski, langrend, skiskydning - aerob træning
Studieplan
Titel:
Rulleski, langrend, skiskydning - aerob træning
Genre:
Klassiske og nye idrætter
Fagligt teknisk fokus:
Skøjt:
Et-takt
To-takt
Padling
Ikke faglige mål, men kendskab til:
Powerskate
Æg
Ikke fagligt mål, men kendskab til teknik vedr. skydning:
Fokus på mental fokus, ro på pulsen og vejrtrækning og aftræk.
Teori:
Fokus på:
- Aerob træning
- Kondital
- Fysiologiske ændringer i kroppen ved aerob træning
Bedømmelse:
Man bedømmes ud fra sine tekniske færdigheder (rytme, balance, vægtoverførsel, kropskontrol) samt sit teoretisk faglige niveau i forståelse af aerobe processer og aerob træning, træningslære.
God teknik består af:
- god balance
- godt flow
- god rytme
- vægtoverførsel på hver ski
- afslappede bevægelse
- Hensigtsmæssigt energiforbrug i forhold til terræn
- korrekt teknikvalg i forhold til terræn
Man skal kunne vise rytmeforskel mellem to-takt, padling og et-takt.
Fag begreber:
- Aerobe processer - ATP-dannelse ved forbrænding af Fedt og Kulhydrat
- Definition på iltoptagelse og kondital
- De fysiologiske effekter ved aerob træning:
- Flere og større mitokondrier
- Flere kapillærer
- Større Blodvolumen - herunder også flere røde blodlegemer
- Større hjerte = større slagvolumen
- Udholdenhedstræning
- Iltoptagelsestræning
- Superkompensationsprincippet
Afslutningsvist afleveres en træningsprojektrapport omkring træningsforløbet i 3.g med inddragelse af refleksioner omkring ovenstående fagbegreber inkl. overblik over træningsplan og gennemførsel af denne.
Opnåelse af teknisk niveau på langrend/rulleski, samt træningsprojektet (inkl. kondital) indgår i den samlede bedømmelse af forløbet.
Materiale:
Kompendium rulleski/langrend - 7 sider
Teori Norge - langrendsteknik - 3 sider
Superkompensationsprincippet - 1 side
Konditionstræning - 2 sider
Idræt B bog - kapitel om Aerobe processer - side 69->90 = 21 sider
I alt 34 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ultimate og idrættens organisering
Den praktiske del af forløbet er en videreførelse af ultimate fra grundforløbet, hvor eleverne arbejdede med følgende praktiske og teoretiske elementer på deres grundforløbshold:
• Bredde og dybde.
• Spilbarhed.
• Idrættens organisering
• Forsvar - zone/mand.
• At gå til forløbsprøve.
På B-niveau sammensætter eleverne selv i lidt større grupper deres forløbsprøve og dennes fokuspunkter, dog med et krav om at der både indgår en teknisk øvelse og en spiløvelse i den samlede forløbsprøve.
I den teoretiske del er fokus på idrættens organisering.
Faglige mål
Eleverne skal:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: boldspil
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Materialer
• Dansk Frisbee Sport Union: ”Introduktion til ultimate”. URL: https://ultimate.dfsu.dk/ultimate-i-undervisningen-og-ungdom/gymnasiet/
• Instruktionsvideoer til kast udarbejdet af Brodie Smith (fra youtube)
• Instruktionsvideoer til taktiske elementer i forsvars- og angrebsspil, herunder henholdsvis ”the force” og ”stack” (fra youtube)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742145339",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742145339",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742145339"
}