Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Innovation C
|
Lærer(e)
|
Tine Huus
|
Hold
|
2024 inC/1 (3g inC/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1: Innovation, iværksætteri og idégenerering
Til alle forløb bruger vi den trykte bog: Innovation - når idéer skaber værdi.
I forløb #1 er der fokus på det faglige mål: Eleven skal kunne anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller. I får en introduktion til faget, dets læreplansmål, den gode idé eksemplificeret ved Absolut Kaffe, Soundboks og Digital Hub Denmarks liste over 14 danske start-ups. I starter dagbøger, hvor hverdagsproblemer, der savner løsninger, dokumenteres.
Vi ser på hvorfor innovation er vigtigt. I en globaliseret verden, skal Danmark satse på at være de mest kreative og innovation. Vi folder begreberne "innovation" og "iværksætteri" ud: hvad er innovation, hvad er det ikke, radikal og inkrementel innovation, innovationshøjde, Druckers 7 kilder til innovation, Sarasvathys effectuation proces, causation, idégenerering og redskaber til idégenerering, typer af forretningsidéer, konvergent og divergent tænkning, stage gate og sortering af idéer. Kapitlerne 1, 2 og 3 i bogen. Dette gør os i stand til at idégenere, sortere og finde frem til egne idéer, som vi kan arbejde videre med i de næste forløb.
Casen on Endomondo - fra idé til international app - bruges til at opsummere forløbet, hvor serieiværksætter Mette Lykke giver gode råd om entreprenørskab.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2: Team, samarbejde og innovationskompetencer
I forløb #2 er der fokus på det faglige mål: Eleverne skal kunne kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen.
Vi læser kapitel 10 i lærebogen om "nøgleressourcer" til at blive klogere på, hvordan teamet sammensættes i en startup, hvad teamet selv står for internt og hvad der outsources til eksterne samarbejdspartnere.
Der er behov for komplementære kompetencer og tre roller er vigtige: den brugerorienterede, programmøren / ingeniøren / designeren. Vi lærer om teorier om teamdannelse (Belbin og Adizes) og de kompetencer, der karakteriserer en innovativ elev (innovationskompetencer). Vi tester vores egne samarbejds- og innovationskompetencer og forsøger at danne komplementære teams i det efterfølgende arbejde med egne forretningsidéer.
Vi får besøg af Tina Monberg, advokat og mediator, som fortæller om konflikter, konflikttrappen og konfliktløsninger, hvor tillid og uenighed begge er vigtige i innovation.
Opsamlende undersøger vi de unge iværksættere bag virksomhederne Watery, RenSti og Unify Underwear samt identificerer innovationsfaglige udfordringer / løsninger hos verdens 3. største bryggeri Carlsberg.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Michael Thing og Kirsten Wissing: Innovation - Når ideer skaber værdi, Praxis; sider: 124-131
-
Tuckmans fem udviklingsfaser
-
Vi går videre med et nyt pensumområde: Team, samarbejde og innovationskompetencer. Læs starten af kapitel 10 (NØGLERESSOURCER), siderne 124 - 129, om team og teamdannelser OG via linket, om teamets frem udviklingsfaser.
-
Læs om innovationskompetencer. Skriv ned for hver kompetence, hvordan du bedømmer dens vigtighed og hvordan du selv bruger denne kompetence i dit liv, i og uden for skolen.
-
Konflikttrappe og konfliktløsning i team_Innovationsgrudbogen_Systime_2024.docx
-
Læs vedhæftede dokument, så I er klædt på til at møde Tina Monberg og lære mere om konfliktløsninger.
-
Lektien er at reflektere over Tine Monbergs oplæg og nedskrive hvad tager I med jer til næste gang I skal arbejde i teams?
-
Slideshow Tine Huus 24.9.2024.pdf
-
Carlsberg og innovationskompetencer.docx
-
Lektien er at læse vedhæftede artikel om Carlsberg fra Børsen, 16/9-2024. Læseformålet er at identificere Carlbergs udfordringer og bruge jeres viden fra dette forløb til at reflektere over innovationsfaglige løsninger, så I er klædt på til at arbejd
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3: Forretningsmodeller og kunder
I forløb #3 gennemgår vi innovationsprocessen fra idé til marked. Vi arbejder med de faglige mål: Eleven skal kunne identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer. Eleven skal kunne ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling. Eleven skal kunne gennemføre innovationsprocessen fra idé til værdiskabende handling.
Vi arbejder videre med de identificerede idéer fra forløb 1 og teamdannelse fra forløb 2.
Vi arbejder teoretisk og praktisk med forretningsmodeller, Business Model Canvas (BMC), ten types of innovation (TTIO-modellen), BMC sammenholdt med TTOI, sortering af idéer, kunde- og brugersegmenter, brugerdreven innovation, markeder, diffusion, hvordan markedet og kunderne tager imod produkterne / ydelserne og hvad entreprenøren kan gøre for at diffusionen eller spredningen på markedet bliver succesfuld, VRIO-analyse, outside in og inside out, Business to Consumer (B2C) og Business to Business (B2B). INNOVATION - NÅR IDEER SKABER VÆRDI kapitlerne 4, 5 og 6.
Case om Lakrids by Bülow bliver anvendt til at udfolde strategi-modellerne VRIO, outside in / inside out og B2B / B2C.
Virksomhedsbesøg hos VELUX: 1) Introduktion til VELUX' historie med særligt fokus på grundlægger Villum Kann Rasmussen, der var en fantastisk iværksætter med et hav af patenter. 2) Det innovative produkt VELUX Active, som er intelligent indeklimakontrol. 3) Living Places CPH-koncept, der er med til at gentænke, hvordan bygninger kan bidrage til at løse globale udfordringer gennem bæredygtige løsninger og praktiske handlinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4: Prototype, nøglepartnere og nøgleaktiviteter
I forløb #4 arbejder vi videre med innovationsprocessen fra idé til marked. Vi arbejder med de faglige mål: Eleven skal kunne identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer. Eleven skal kunne ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling. Eleven skal kunne gennemføre innovationsprocessen fra idé til værdiskabende handling.
INNOVATION - NÅR IDEER SKABER VÆRDI kapitlerne 7, 8 og 9.
Vi ser på værdifaktorer i BMC som udgangspunkt til at skabe en pretotype / prototype / provotype, altså en model af vores produkter / services. Vi lærer om innovationsprocesser, herunder designtænkning og design sprint.
Vi gennemgår også områderne "nøglepartnere", herunder netværk og relationer, interessentanalyse, samarbejde og trusler samt "nøgleaktiviteter", herunder pitching af idé, NABC-metoden og bedømmelseskriterierne i Company Programme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5: Kunder og indtægtsmodeller
Forløb #5 omhandler vejen til kunderne, kunderelationer og indtægtsmodeller. Vi arbejder med kapitlerne 11, 12 og 13 i lærebogen og lærer om kunders købsproces på B2C-markedet, kanaler, kunderelationer, hvad det koster at producere (kost- eller indkøbspris), hvad produktet skal koste for kunden (salgspris), indtægter, omkostninger, budgetter, startkapital og finansiering.
Fra læreplanen i innovation har vi fokus på næsten alle de faglige mål, 6 ud af 7: 1) identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer, 2) anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller, 3) gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling, 4) bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed, 5) kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag og 6) anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen.
Besøg hos Ambu blev ikke realiseret.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Michael Thing og Kirsten Wissing: Innovation - Når ideer skaber værdi, Praxis; sider: 140-156, 158-169
-
Læs om vejen til kunderne, hvordan sælger jeg mit produkt, B2C-købsproces, vurdering af kanaler og touchpoints.
-
Læs kapitel 12 om kunderelationer, relationsmarkedsføring og transaktionsbaseret markedsføring.
-
Arbejd selv_300125.pptx
-
Læs artiklen om Scurid (som lektie eller i arbejd-selv modulet).
-
Startup vil forhindre, at robotter bliver hacket_Teknisk Nyt_191124.docx
-
Lektien er at medbringe et nyligt indkøbt produkt (eller service i form af et billede), som I kan vise frem for klassen og tale om det (den) ved at anvende de fire P'er og relationsmarkedsføring, altså hvad fik jer til at købe netop dette produkt (de
-
Vi skal se på hvordan virksomheden kan tjene penge. Læs om indtægtsmodeller og prissætning af produkterne / services.
-
Vi går videre med økonomien i virksomheden. Læs om udgifter, budgetter og startkapital.
-
Kirsten Frandsen m.fl.: HEUREKA 2. & 3. udgave, Erhvervsskolernes forlag; sider: 110-117
-
Læs kapitel 8 om forretningsstrategi: værdikæde, kernekompetencer, konkurrenceevne og SWOT-analysen.
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6: Innovation i samfundet / repetition
I forløb #6 træner vi det faglige mål: Eleven skal kunne afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet. Vi ser på hvorfor innovative aktiviteter og entreprenører er vigtige for Danmark, drivere bag økonomisk velstand og hvordan innovative aktiviteter opgøres og måles.
Samtidig arbejder vi med alle faglige mål i færdiggørelsen af jeres projekter og repetition af pensum. Vi inddrager aktuelle cases fra erhvervslivet, fx Roccamore, MAERSK og iværksætterportrætter fra TV2s Viljen til Succes, hvor vi identificerer og vurderer innovationsfaglige udfordringer med inddragelse af de forskellige pensumområder og fagets fagbegreber og modeller.
I laver individuelle pitches om jeres forretningsidé for mig i rollen som investor.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs vedhæftede portræt af Mads Clausen - vækstmaskinen fra Nordals. Noter mindst 5 faktorer, som har haft betydning for etableringen og udviklingen af Danfoss.
-
Mads Clausen - vækstmaskinen fra Nordals.pdf
-
Arbejd selv_190325.pptx
-
Kirsten Frandsen m.fl.: HEUREKA 2. & 3. udgave, Erhvervsskolernes forlag; sider: 190-201
-
Læs kapitel 12 om innovation og entreprenørskab på nationalt plan.
-
Innovation i tiden_supplerende materiale_270325.docx
-
Læs om kvindelige iværksættere i dokumentet ovenfor. Identificer 5 argumenter for, at der er få kvinder, der bliver i værksættere i Danmark.
-
Roccamore_BØRSEN Gazelle_101221.pdf
-
Repetition: hurtiglæs kapitlerne 1, 2 og 3 i lærebogen (Forløb 1: Innovation, iværksætteri og idégenerering) og lav en liste over vigtige fagbegreber. Dem skal I så bruge i modulet på den foreliggende innovationscase.
-
Repetition: hurtiglæs kapitlerne 10 i lærebogen (Forløb 2: Team, samarbejde og innovationskompetencer) og lav en liste over vigtige fagbegreber. Dem skal I så bruge i modulet på den foreliggende innovationscase.
-
Repetition: hurtiglæs kapitlerne 4, 5 og 6 i lærebogen (Forløb 3: Forretningsmodeller og kunder) og lav en liste over vigtige fagbegreber. Dem skal I så bruge i modulet på den foreliggende innovationscase.
-
Introduktion til Innovation C_0824.pptx
-
Michael Thing og Kirsten Wissing: Innovation - Når ideer skaber værdi, Praxis
-
Repetition: hurtiglæs kapitlerne 7, 8 og 9 i lærebogen (Forløb - 4: Prototype, nøglepartnere og nøgleaktiviteter) og vælg et fagbegreb, som du kan præsentere for resten af klassen.
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742145770",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742145770",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742145770"
}