Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Innovation C
|
Lærer(e)
|
Margrete Martos
|
Hold
|
2024 inC/2 (3g inC/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1: Grundbegreber og bæredygtighed
Til alle forløb bruger vi i-bogen fra Systime: Innovationsgrundbogen.
I forløb #1 er der fokus på det faglige mål: Eleven skal kunne anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller. I får en introduktion til faget, dets læreplansmål, den gode idé eksemplificeret ved Soundboks og Mi Cuerpo/Min Krop. Sidstnævnte skal I også løse en problemstilling for. I starter dagbøger, hvor hverdagsproblemer, der savner løsninger, dokumenteres.
Vi ser på hvorfor innovation er vigtigt. Vi arbejder med grundlæggende innovationsmodeller og innovationsbegreber, som vi skal bruge fremadrettet, fx. Pentathlon modellen, Schumpeters model, hvad forstås ved innovation, og forskellige former for innovation. Vi lærer, at innovationer skal være værdiskabende og bæredygtige. Økonomien skal hænge sammen, så innovationer skal altid være økonomisk bæredygtige. Men der er også stigende fokus på social- og miljømæssig bæredygtighed. Systime kapitlerne 1 – 3.
Casen on Endomondo - fra idé til international app - bruges til at opsummere innovationsbegreber og innovationsmodeller og som bro til entreprenørskab giver Mette Lykke gode råd til iværksættere.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Tænk over: Hvorfor har du valgt innovation? Hvad er dine forventninger?
-
61687968-932f3-296 -
-
Innovationsgrundbogen: Læs kapitlet: Innovationsfaglig metode: Afsnit 1: Metode i innovation og 2: Sådan arbejder du med metode i innovation
-
Mi Cuerpo
-
Mi Cuerpo/Min Krop
-
Innovationsgrundbogen: Læs afsnit 7.4 Divergens og konvergens og 7.5 Idéudviklingsmetoder
-
Innovationsgrundbogen: Del 1: Introduktion og Kapitel 1 Introduktion til innovation: Afsnit 1.1 Hvorfor skal du lære om innovation?, 1.2 Definition af innovation og 1.3. Invention, innovation og diffusion
-
Opgave 1.2, 1.3 og 1.6
-
Innovationsgrundbogen: Kapitel 1: Afsnit 1.4 og 1.5
-
Seksualundervisning bliver obligatorisk på de gymnasiale uddannelser
-
Danske unge slår endnu engang rekord i klamydia
-
Innovationsgrundbogen: Kapitel 2: Grundbegreber, Afsnit 2.1 Kreativ destruktion, 2.2 Radikal og inkrementel innovation, 2.3 Grader af innovation og 2.4 Innovationsformer
-
Innovationsgrundbogen: Afsnit 2.5 Værdibegrebet, 2.6 Pain, job, value proposition og jury og 2.7 Kunder og brugere
-
Opgaver: 2.1 gruppe 1, 2.2 gruppe 2, 2.5 gruppe 3, 2.6 gruppe 4, 2.7 gruppe 5
-
Titel
-
Innovationsgrundbogen: Kapitel 3 Tre former for bæredygtighed, afsnit 3.1, 3.2, 3.3, 3.4 og 3.5
-
Endomondo_Lær af de bedste.pdf
-
Opgave 3.6 Kræftens Bekæmpelse (Gruppe 1)
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2: Entreprenørskabs- og samarbejdskompetencer
I forløb #2 er der fokus på det faglige mål: Eleverne skal kunne kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen. Vi lærer om entreprenørskab, i profit og non-profit organisationer, i nye som etablerede virksomheder, motiver, der driver entreprenøren, innovationskompetence, samt vigtigheden af netværk og samarbejde i teams. Systime kapitlerne 4 – 5.
I får besøg af tidligere innovationselever, der vil fortælle om deres innovationsproces, hvordan de har været foretagsomme og hvordan de har brugt deres netværk og om deres samarbejde i teams.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Innovationsgrundbogen: Del 2 At arbejde med innovation: Kapitel 4: Afsnit 4.1, 4.2, 4.3,
-
Lav arbejdsspørgsmålene til casen om Endomondo (se OneNote)
-
Innovationsgrundbogen: Afsnit 4.4 Innovationskompetence og 4.5 Entreprenørskab, virksomhed og netværk
-
Følgende 3 opgaver til de læste afsnit har I for som lektie, når vi ses efter efterårsferien: Opgave 4.12, 4.14 og 4.21
-
Innovationsgrundbogen: Genlæs Afsnit 4.4 Innovationskompetence og 4.5 Entreprenørskab, virksomhed og netværk
-
Innovationsgrundbogen: Kapitel 5 Samarbejde, afsnit 5.1 Hvad er et team, 5.2 Teamets 5 udviklingsfaser og 5.3 Team og ledelsesroller
-
Innovationsgrundbogen: Afsnit 5.4 Konflikttrappe og konfliktløsning i team, 5.5 Assertiv, aggressiv og submissiv adfærd (B)og 5.6 Samarbejdsaftale og exitstrategi (B)
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3: Innovationsprocessen fra idé til marked
I forløb #3 gennemgår vi innovationsprocessen fra idé til marked. Vi arbejder med de faglige mål: Eleven skal kunne identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer. Eleven skal kunne ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling. Eleven skal kunne gennemføre innovationsprocessen fra idé til værdiskabende handling.
I teori og praksis gennemgår vi de tre trin: 1. udvikling og sortering af idéer, divergent og konvergent tænkning; 2. konceptudvikling sammen med brugerne, brugerdreven innovation og innovationsprocesmodeller, causation, effectuation, mix, marked og kunder; 3. diffusion, hvordan markedet og kunderne tage imod produkterne / ydelserne og hvad entreprenøren kan gøre for at diffusionen eller spredningen på markedet bliver succesfuld. Systime kapitlerne 7 (dele deraf) - 10.
I arbejder med jeres 2. projekt: Pant og I besøger DTU X-tech Finalen 2024. Her præsenteres I for nye innovative ideer og hører om teamsamarbejde og innovationsprocesser i praksis på længere videregående uddannelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
GENLÆS: Del 3/III: Innovationsprocessen: Fra ide til marked: Kapitel 7: Udvikling og vurdering af ideer, Afsnit 7.1: At få ideer, Afsnit 7.2: Kilder til ideer, Afsnit 7.3: Tre perspektiver på idéudvikling, Afsnit 7.4: Divergens og konvergens, Afsnit
-
KAFFESAMTALER MED JERES LÆRER OM DAGENS LEKTIE OG JERES FORELØBIGE INNOVATIONSPROCES. JEG TAGER KAFFE OG KIKS MED.
-
Innovationsgrundbogen: Afsnit 7.6 Idévurdering (konvergent tænkning), og kapitel 8 Brugerdreven innovation, afsnit 8.1 Brugerdreven innovation, fire tilgange og 8.3 Metoder og teknikker til undersøgelse af brugere.
-
Innovationsgrundbogen: Kapitel 9: Procesmodeller i innovation, Afsnit 9.1: Tre tilgange til innovationsprocesser, Afsnit 9.2 Innovationsprocesser baseret på causation, Afsnit 9.3 Innovationsmodeller baseret på effectuation, Afsnit 9.4 Mix mellem effe
-
Få hjælp til opgaven med Skrivenoten - Læs mere her!
-
Innovationsgrundbogen: Kapitel 10: Diffusion, Afsnit 10.1 Diffusion af innovation, afsnit 10.2 Diffusion på brancheniveau, afsnit 10.3 Adoptanter og afsnit 10.4 Faktorer, der hæmmer og fremmer diffusion
-
Har du tjek på din DAGBOGSSKRIVNING? DU SKAL KUNNE GØRE REDE FOR DINE IRRITATIONER I DAG!
-
DTU X-tech Finale 2024.png
-
Ingen lektier for til dette modul!
-
Nudging (Innovationsgrundbogen)
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4: Innovationsstrategi, forretningsplan og økonomi
Vi ser nu på hvordan virksomheden arbejder strategisk med innovationskoncepter, herunder vision, mission, mål, SWOT-analysen og konkurrence strategier. Vi lærer desuden om forretningsplanen, herunder økonomi og de budgetter, der kræves for at gå på markedet med nye produkter og services. Fra læreplanen i innovation har vi fokus på det faglige mål: Eleven skal kunne gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling. Systime kapitel 11, 12 (delvist) og 14.
I dette forløb arbejder vi videre med jeres egne idéer, som bliver det projekt I tager med til den mundtlige eksamen: en mini forretningsplan / businessmodel canvas for jeres egne idéer. Vi bygger på de idéer og den konceptudvikling (omverdensanalyse, pain, value proposition, prototype, personas, Rogers 5 faktorer for hurtig diffusion, produkttest med brugere), I har startet på at udarbejde i projekt 3.
Vi skal skal høre et oplæg af den socialøkonomiske virksomhed: Underflod. I får desuden besøg af en Scrum Master, der vil præsentere jer for en agil metode, som I selv skal vurdere, hvorvidt den giver værdi for jeres innovationsproces.
I jeres teams skal I desuden lave en fremlæggelse af jeres 2. projekt: Pant på RG eller fremlægge jeres projekt 3.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5: Innovation i samfundet+kvindelige iværksættere
I forløb 5 træner vi det faglige mål: Eleven skal kunne afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet. Vi ser på hvorfor innovative aktiviteter og entreprenører er vigtige for Danmark, drivere bag økonomisk velstand og hvordan innovative aktiviteter opgøres og måles. Vi læser også supplerende materiale i Innovationsgrundbogen: Kvindelige iværksættere
Innovationsgrundbogen: Kapitel 15: Innovation i samfundet og 16: Kvindelige iværksættere
Samtidig arbejder vi med de faglige mål i igangsættelsen af jeres projekt 3 og repetition af faglige begreber, teori og modeller fra pensum. Vi inddrager aktuelle cases fra erhvervslivet, hvor vi identificerer og vurderer innovationsfaglige udfordringer.
I dette forløb får vi besøg af en ung entreprenør, Frederik, der er stifter af Musikjul. Han vil fortælle jer om sin egen innovationsproces og præsentere jer for et minidriftbudget i praksis. Vi får også onlinebesøg af Fonden for Entreprenørskab, der fortæller jer om mikrolegater, som I kan søge hos dem.
Supplerende materiale:
Artikel om MusikJul:
https://gaffa.dk/nyheder/2021/november/ny-julekalender-vil-hylde-danske-artister-hver-dag-i-december/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Innovationsgrundbogen: Del 5: Innovation i samfundet: Afsnit 15.1 Økonomisk velstand, 15.2 Tre drivere bag økonomisk velstand, 15.3 Måling af innovative aktiviteter, 15.4 Porters diamantmodel og 15.5 Velfærdsstaten og konkurrencestaten
-
Innovationsgrundboge: Kapitel 16: Innovation i tiden, afsnit 16.1 Kvindelige iværksættere
-
Husk at I er inviteret med til Online-mødet med Lars fra Fonden For Entreprenørskab torsdag den 20. marts 2025 kl. 11.35-12.00 i B30!
-
Innovationsgrundbogen: Læs kapitel 14 Forretningsplan og økonomi, afsnit 14.1 Formålet med en forretningsplan, 14.2 Indholdet i en forretningsplan, 14.3 Budgetter og 14.4 Finansiering og lav opgave 16.4:
-
Musikjul
-
Reflekter over, hvordan du har været foretagsom, hvilke innovationsfaglige udfordringer som du har arbejdet med i innovation, og hvordan du har arbejdet i innovation med projekt 1, 2 og 3.
-
Husk at have skrevet de modeller ud, som I skal bruge til jeres fremlæggelse
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742145821",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742145821",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742145821"
}