Holdet 2024 inC/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Innovation C
Lærer(e) Margrete Martos
Hold 2024 inC/2 (3g inC/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1: Grundbegreber og bæredygtighed
Titel 2 2: Entreprenørskabs- og samarbejdskompetencer
Titel 3 3: Innovationsprocessen fra idé til marked
Titel 4 4: Innovationsstrategi, forretningsplan og økonomi
Titel 5 5: Innovation i samfundet+kvindelige iværksættere

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1: Grundbegreber og bæredygtighed

Til alle forløb bruger vi i-bogen fra Systime: Innovationsgrundbogen.

I forløb #1 er der fokus på det faglige mål: Eleven skal kunne anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller. I får en introduktion til faget, dets læreplansmål, den gode idé eksemplificeret ved Soundboks og Mi Cuerpo/Min Krop. Sidstnævnte skal I også løse en problemstilling for. I starter dagbøger, hvor hverdagsproblemer, der savner løsninger, dokumenteres.

Vi ser på hvorfor innovation er vigtigt. Vi arbejder med grundlæggende innovationsmodeller og innovationsbegreber, som vi skal bruge fremadrettet, fx. Pentathlon modellen, Schumpeters model, hvad forstås ved innovation, og forskellige former for innovation. Vi lærer, at innovationer skal være værdiskabende og bæredygtige. Økonomien skal hænge sammen, så innovationer skal altid være økonomisk bæredygtige. Men der er også stigende fokus på social- og miljømæssig bæredygtighed. Systime kapitlerne 1 – 3.

Casen on Endomondo - fra idé til international app - bruges til at opsummere innovationsbegreber og innovationsmodeller og som bro til entreprenørskab giver Mette Lykke gode råd til iværksættere.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2: Entreprenørskabs- og samarbejdskompetencer

I forløb #2 er der fokus på det faglige mål: Eleverne skal kunne kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen. Vi lærer om entreprenørskab, i profit og non-profit organisationer, i nye som etablerede virksomheder, motiver, der driver entreprenøren, innovationskompetence, samt vigtigheden af netværk og samarbejde i teams. Systime kapitlerne 4 – 5.

I får besøg af tidligere innovationselever, der vil fortælle om deres innovationsproces, hvordan de har været foretagsomme og hvordan de har brugt deres netværk og om deres samarbejde i teams.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3: Innovationsprocessen fra idé til marked

I forløb #3 gennemgår vi innovationsprocessen fra idé til marked. Vi arbejder med de faglige mål: Eleven skal kunne identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer. Eleven skal kunne ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling. Eleven skal kunne gennemføre innovationsprocessen fra idé til værdiskabende handling.

I teori og praksis gennemgår vi de tre trin: 1. udvikling og sortering af idéer, divergent og konvergent tænkning; 2. konceptudvikling sammen med brugerne, brugerdreven innovation og innovationsprocesmodeller, causation, effectuation, mix, marked og kunder; 3. diffusion, hvordan markedet og kunderne tage imod produkterne / ydelserne og hvad entreprenøren kan gøre for at diffusionen eller spredningen på markedet bliver succesfuld. Systime kapitlerne 7 (dele deraf) - 10.

I arbejder med jeres 2. projekt: Pant og I besøger DTU X-tech Finalen 2024. Her   præsenteres I for nye innovative ideer og hører om teamsamarbejde og innovationsprocesser i praksis på længere videregående uddannelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4: Innovationsstrategi, forretningsplan og økonomi

Vi ser nu på hvordan virksomheden arbejder strategisk med innovationskoncepter, herunder vision, mission, mål, SWOT-analysen og konkurrence strategier. Vi lærer desuden om forretningsplanen, herunder økonomi og de budgetter, der kræves for at gå på markedet med nye produkter og services. Fra læreplanen i innovation har vi fokus på det faglige mål: Eleven skal kunne gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling. Systime kapitel 11, 12 (delvist) og 14.

I dette forløb arbejder vi videre med jeres egne idéer, som bliver det projekt I tager med til den mundtlige eksamen: en mini forretningsplan / businessmodel canvas for jeres egne idéer. Vi bygger på de idéer og den konceptudvikling (omverdensanalyse, pain, value proposition, prototype, personas, Rogers 5 faktorer for hurtig diffusion, produkttest med brugere), I har startet på at udarbejde i projekt 3.

Vi skal skal høre et oplæg af den socialøkonomiske virksomhed: Underflod. I får desuden besøg af en Scrum Master, der vil præsentere jer for en agil metode, som I  selv skal vurdere, hvorvidt den giver værdi for jeres innovationsproces.

I jeres teams skal I desuden lave en fremlæggelse af jeres 2. projekt: Pant på RG eller fremlægge jeres projekt 3.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5: Innovation i samfundet+kvindelige iværksættere

I forløb 5 træner vi det faglige mål: Eleven skal kunne afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet. Vi ser på hvorfor innovative aktiviteter og entreprenører er vigtige for Danmark, drivere bag økonomisk velstand og hvordan innovative aktiviteter opgøres og måles. Vi læser også supplerende materiale  i Innovationsgrundbogen: Kvindelige iværksættere

Innovationsgrundbogen: Kapitel 15: Innovation i samfundet og 16: Kvindelige iværksættere

Samtidig arbejder vi med de faglige mål i igangsættelsen  af jeres projekt 3 og repetition af faglige begreber, teori og modeller fra pensum. Vi inddrager aktuelle cases fra erhvervslivet, hvor vi identificerer og vurderer innovationsfaglige udfordringer.

I dette forløb får vi besøg af en ung entreprenør, Frederik, der er stifter af Musikjul. Han vil fortælle jer om sin egen innovationsproces og præsentere jer for et minidriftbudget i praksis. Vi får også onlinebesøg af Fonden for Entreprenørskab, der fortæller jer om mikrolegater, som I kan søge hos dem.

Supplerende materiale:

Artikel om MusikJul:
https://gaffa.dk/nyheder/2021/november/ny-julekalender-vil-hylde-danske-artister-hver-dag-i-december/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer