Holdet 2024 fiC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Henrik Tuxen
Hold 2024 fiC (3g fiC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ondskabens Filosofi
Titel 2 Videnskabsteori
Titel 3 Det Gode Samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ondskabens Filosofi

Forløbet behandler filosofiske positioner ifht. begrebet ondskab fra antikken til nyere tid og tager udgangspunkt i dokumentarfilmen ”The Act of Killing”. Formålet med forløbet er en introduktion til begrebsanalyse, samt væsentlige perioder i filosofihistorien, sat i spil over for elevernes eget induktive arbejde med udarbejdelse af et ondskabsbegreb.

Faglige mål der er behandlet i forløbet:
- identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
- indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
- demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
- demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
- genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Omfang: ca. 80 s.

Materialer: B. Berner, M. Olsen og A. F. Clausen: ”Ondskab og etik”, Systime, 2011
L. Svendsen: ”Ondskabens filosofi”, Klim, 2005
B. Troelsen: ”Moralen og dens begrundelser”, Systime, 2006
T. F. Larsen og M. Rasmussen: ”Refleksion”, Gyldendal, 2017
http://plato.stanford.edu/entries/concept-evil/
J. Oppenheimer: ”The Act of Killing”, Final Cut for Real, 2012
(red.) M.K. Nielsen og S. Jørgensen: "Ondskabens banalitet", Museum Tusculanums Forlag, 2002
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Videnskabsteori

Formålet med forløbet har været en introduktion til teoretisk filosofi, med særlig fokus på videnskabsteori. I forløbet er der gennemgået forskellige positioner inden for erkendelsesteorien og videnskabsteorien, samt et kort indblik i basal logik og argumentationsteori (syllogisme). Eleverne har undervejs knyttet videnskabsteorie til deres arbejde med SRPen.

Faglige mål der er behandlet i forløbet:
- identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
- indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier

- demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
- demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
- forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
- udvise elementært kendskab til argumentationsteori
- skelne mellem forskellige vidensformer, sådan som de gør sig gældende på tværs af og inden for de forskellige fag og videnskabsområder
Omfang: ca. 95 s.

Materialer: Lund, C.: ”Videnskabsteori og faglige metoder”, Frydenlund, 2011
Fink, H. (mfl.): ”Menneske, samfund, natur”, Gyldendal, 1993
Madsen K-A. og Werner, R.: ”Viden, Videnskab, Virkeligehed”, Gyldendal, 1990 [s. 42-46 angivet som ”Kuhn”]
Popper, K.: ”Kritisk rationalisme”, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, 1973 [s. 40-46 angivet som ”Popper” i undervisningsbeskrivelse]
Larsen, T.F. og Rasmussen, M: ”Refleksion”, Gyldendal, 2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det Gode Samfund

Forløbet tager udgangspunkt i spørgsmålet: Hvad karakteriserer det gode samfund? Elever arbejder herefter løbende på deres egen beskrivelse af det gode samfund, ud fra tre spørgsmål: Hvad karakteriserer det gode samfund? Hvordan skabes det gode samfund? Og hvordan opretholdes det gode samfund? Undervejs i forløbet læses forskellige filosoffers bud på de tre spørgsmål, ud fra hvilke eleverne kan modificere deres egen beskrivelse. Eleverne stifter således både bekendtskab med forskellige filosoffers tanker om det gode samfund, anvender disse, og kritisk reflekterer over nutidige politiske udviklinger.
Faglige mål der er behandlet i forløbet:

- identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
- indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier

- demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
- demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
- forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
- genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger

Omfang: ca. 80 s.

Materialer:
- Fink, H., Bengt-Pedersen, C. og Thomassen, N.: "Menneske, Samfund, Natur - indføring i filosofi", Gyldendal, 1993
- Michelsen, K.: ”Politisk Filosofi – Introduktioner og tekster”, Forlaget Falcon, 2013
- Larsen, T.F. og Rasmussen, M: ”Refleksion”, Gyldendal, 2017
- Platon: ”Staten”, Museum Tusculanums Forlag, 1983
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer