Titel
2
|
Live vs. Screendans
FORMÅL:
Forløbet 'Live vs. Screendans' har det dobbelte formål at 1) få elevernes kreativitet og egen stemme på banen, og 2) lære forskellene mellem live- og screendans. Eleverne skal både sammen som klasse lave en scenisk performance; og efterfølgende i små grupper producerer en screendans til Screendans Festivalen 2024.
INDHOLD OG METODE:
Med inspiration fra danseforestillingen Projekt Dansedrømme KÆRLIGHED (2024), som vi så d. 10. august i Gribskov Kultursal, og særligt projektets arbejdsmetoder, kreerer eleverne fra Dans C Projekt Dansedrømme GRÆNSER.
Projekt Dansedrømme, som koreograferne Vidar Hansen og Tim Rushton er tovholdere på, høster stor anerkendelse for sin høje kvalitet, dels som talentudvikling for unge samt den endelige forestillings kunstnerisk høje niveau. Gennem seks intensive måneders workshops og prøver, kommer de unge ikke professionelle men passioneret dansere på en rejse ind i sindet og ud i kroppen og udforsker forskellige oplevelser og aspekter - i år - over temaet KÆRLIGHED. Vores tidsramme er naturligvis meget mindre, men ikke desto mindre forsøger vi stadig at opnå samme rejse ind i sindet og ud i kroppen og udforske forskellige oplevelser, følelser og aspekter over temaet GRÆNSER. Vi har valgt temaet GRÆNSER, da man lige omkring skolestart bl.a. diskuterede siddepladser i fællesarealerne og snakkede i krogene om usynlige hierarkier blandt årgangene. Med performancen ønsker eleverne at fremhæve, at Rungsted Gymnasium ønsker og forsøger at være et omfavnende gymnasium med plads til alle.
Vidar Hansen, Tim Rushton og Projekt Dansedrømme tager udgangspunkt i Pina Bausch's arbejdsmetoder og ideer og tanker: Der er ikke et lineært fortællingsplot, forestillingen opbygges i fragmentariske brudstykker, der ofte forholder sig til menneskelige konflikter med direkte reference til dagligdagen og virkeligheden. Således bliver publikum stimuleret til selv at tage ansvar for at kunne følge forestillingens indhold. Publikum skal reflektere over, hvad forestillingen sætter i gang i dem i forhold til den enkelte tilskuers egne stemninger og erfaringer.
Vi varmer op til projektet ved at se uddrag fra dokumentaren "Pina" af Wim Wenders (2011), og vi gengive nogle af scener fra forestillingen KÆRLIGHED. Her får vi også en snak om Bausch brug af rekvisitter og hinanden, altså danserne indbyrdes. Herefter skal eleverne skrive på en planche, hvad er deres styrker og hvad grænser er for dem.
Ud fra ovenstående indledende øvelse, kom vi frem til følgende brudstykker til forestillingen:
Menneskelige grænser (turde være sig selv, tiltro til hinanden,…)
Teknologi, udvikling og grænser (etik, ansvar,…)
Geografiske grænser (krig vs. fred, bange for det fremmed,...)
Eleverne vælger selv, hvilket brudstykke de vil danse, fortolke og arbejde med. Det fordelte sig på tre nogenlunde lige store grupper; dog følte to af grupperne sig som små grupper, så 'teknologiske grænser' gik sammen med 'geografiske grænser'. Grupperne gik i gang med at finde musik, idegenerere, og også koreografere og lære hinanden danseserier.
Tilfældigt formede 'menneskelige grænser' og 'geografiske grænser' sig ret kontrastfuldt: imens 'menneskelige grænser' bruger den melankolske sang Aliens need love too af Phlake (2020) og danser contemporary dance, hvor de både bruger hinanden og gulvet; bruger geografiske grænser den ret aggressive sang, dog stadig med et fedt og tydeligt beat, Mr Morale af Kendrick Lamar og danser hiphop med et stærkt streetudtryk.
Da vores tema er grænser, inspireret af problematikken af siddepladserne i fællessalen, besluttede vi os for at lave vores performance som et flash mob/pop up event i en spisepause. Vi lavede en intro, hvor vi rykker rundt på borde og stole, danner en scene, kommer op og danser på to borde og leger stoldans. Dans på bordene symboliserer at turde stille sig op/skille sig ud og stoledansen handler om fællesskab og have/ikke have en plads i fællesskabet. Stolene er inspireret af Pina Bausch's kærlighed for rekvisitter. Til introen arbejder vi med improvisationsdans indenfor en ramme, dvs. at der er fri leg/bevægelsesmuligheder, dog med vise aftalte breaks.
I outroen slutter danserne med at kigge publikum i øjnene, og de fortæller, deler, hvad er grænser for dem. På denne vaskeægte Bausch-vis, hjælper danserne publikum med at kunne følge forestillingens indhold, reflektere over, hvad forestillingen sætter i gang i dem i forhold til egne stemninger og erfaringer.
Efter vores sceniske performance undersøger og opstiller eleverne forskellene mellem livedans og screendans. Det gør de ift. tre områder: rum, tid og energi. En scene har f.eks. tre dimensioner, imens skærmen kun har to dimensioner; scenekroppen er bundet af fysiske love ift. hastighed og retning, imens skærmkroppen kan bevæges i tempi, der er umulige for scenekroppen; lineær tid er et must, redigering er ikke muligt, det er det til gengæld i screendans; osv. osv.
Vi ser også eksempler på forskellige genrer af screendans, og vi prøver at definere denne krydsdisciplinær kunstform, der kombinerer disciplinerne dans, film og visuel kunst.
Med denne viden skal eleverne i mindre selvvalgte grupper producere en 60SecondsDance. Årets tema på Screendans Festivalen 2024 er Bevægelse igennem indre og ydre rum.
Som afslutning på forløbet Live vs. Screendans skal de afleverer to mindre opgaver:
1) 1. side sinopsis af deres screendans:
- En ganske kort præsentation af koncept/ide
- Mikro teoriafsnit om genren screendans
- Analyse vha. figurer til analyse af screendans
- Det endelig resultat, reflektion og afrunding (Kom vi i mål? Ville vi gøre noget om? Prøve noget andet? Erfarringer som vi tager med os. ...)
2) Til Projekt Dansedrømme skal de vha. Laban's bevægelseslære forsøge at beskrive et par af deres bevægelser. Vi starter fælles med nogle eksempler og bagefter individuelt (max. 1/2 side).
MATERIALE:
Pionérerne i den moderne dans: Pina Bausch af Camilla Stage: https://www.dansehistorie.dk/sider/pinabauschmartikel.html
Uddrag fra dokumentaren "Pina" af Wim Wenders (2011): https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2916425800/pina
"Labans bevægelseskvaliteter" af John Friss (s. 3-7) og "Performance Guide til Gymnasie" af Helle Winther (s. 8-11) fra kompendiet: https://gym-idraet.dk/app/uploads/2022/11/Kompendium_Moderne-dans-KI-og-Labans-BESS-koncept.pdf (09.09.2024).
"Forskellen mellem liv og "screen"-dans" fra EMU: https://emu.dk/stx/dans/screen-dans/forskellen-mellem-live-og-screen-dans (09.09.2024)
"Genrer indenfor "screen"-dans": https://emu.dk/stx/dans/screen-dans/genrer-indenfor-screen-dans?b=t6-t4523-t4596 (09.09.2024)
Analysemodel fra "Filmtekniske virkemidler" fra EMU: https://emu.dk/stx/dans/screen-dans/filmtekniske-virkemidler?b=t6-t4523-t4596 (09.09.2024)
Danske dance filmmaker, Maia Elisabeth Sørensen: https://maiaelisabethsorensen.com/ og hendes insta https://www.instagram.com/powerpondus/
EVALUERING:
Vi evaluerer formativt og mundtligt i klassen.
|