Holdet 2024 biC/2y-3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Mark K Østervemb
Hold 2024 biC/2y-3g (2y-3g biC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Økologi (Søens økologi)
Titel 2 Cellebiologi / Mickrobiologi
Titel 3 Kost, sundhed og fordøjelse
Titel 4 Sexologi
Titel 5 Genetik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Økologi (Søens økologi)

I dette forløb har vi undersøgt, hvordan en sø fungerer som økosystem. Vi har arbejdet med både levende organismer og abiotiske faktorer, og set på, hvordan de påvirker hinanden. Et særligt fokus har været på fotosyntese og respiration i vandplanter, og hvordan balancen mellem de to processer har betydning for søens iltindhold.

Vi har også arbejdet med fødekæder og energistrømme, og set på, hvordan energi bevæger sig gennem søens organismer. I den forbindelse har vi lært at skelne mellem eutrofe og oligotrofe søer, og hvad der kendetegner dem. Derudover har vi talt om iltsvind, og hvordan det kan opstå, hvis søens naturlige balance forstyrres.

Vi har desuden arbejdet med kulstofkredsløbet, og hvordan kulstof bevæger sig mellem vand, luft og organismer i sø miljøet. For at vurdere søens tilstand har vi lavet feltarbejde og brugt smådyr (makroinvertebrater) som biologiske indikatorer.


Eksperimentelt arbejde - Samt opgaver
Forsøg: Makroindeks: Bestemmelse af smådyr som indikator for vandkvalitet
Forsøg: Fotosyntese og respiration: Måling af CO₂ i vandplanter med og uden lys
Byg dit eget økosystem: Designede og byggede eget økosystem


Pensum og materialer
Læste PDF’er:
○ Modul 1 – Økosystem, fotosyntese, primærproduktion, begrænsende faktorer
○ Modul 2 – Fødekæder og energistrømme
○ Modul 3 – Søen som økosystem
○ Modul 6 – Kulstofkredsløbet
Artikel:
○ Vandkvalitet i en sø – elevvejledning
Video:
○ Explainer – Hvad kvæler livet i havet? (DR) https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-hvad-kvaeler-livet-i-havet_413092

Faglige nøglebegreber (vejledende):
• Økosystem og økologisk balance
• Abiotiske og biotiske faktorer
• Fotosyntese og respiration
• Iltsvind
• Primærproduktion
• Fødekæder og energistrømme
• Kulstofkredsløb
• Oligotrof og eutrof sø
Makroindeks og indikatorarter
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal: Makroindeksmetoden 15-09-2024
Forsøg vejledning: fotosyntese og respiration 11-10-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Cellebiologi / Mickrobiologi

I dette forløb har vi arbejdet med cellebiologi og mikrobiologi med fokus på, hvordan celler er opbygget og fungerer. Eleverne har undersøgt både eukaryote og prokaryote celler og fået indsigt i organellernes struktur og funktion. Der har været særligt fokus på bakterier, herunder plasmider, antibiotikaresistens (særligt penicillin), og forskelle mellem grampositive og gramnegative bakterier. Undervisningen har koblet biologisk viden til aktuelle sundhedsemner som multiresistente bakterier og mikrobiota. Dokumentaren “Den dag penicillinen ikke virker” og artikler om antibiotika har dannet udgangspunkt for diskussion og perspektivering.

Eleverne har arbejdet med centrale processer som respiration, fotosyntese og membrantransport, samt udført praktiske forsøg relateret til mikrobiologi og enzymaktivitet.

Vigtige fagbegreber:
- Prokaryote og eukaryote celler
- Grampositive og gramnegative bakterier
- Plasmider og antibiotikaresistens
- Penicillin og multiresistens
- Respiration og fotosyntese
- Membrantransport (diffusion, osmose, aktiv transport)
- Enzymer
- Pro, præ, antibiotika

Særlige fokuspunkter:
- Forståelse af celletyper og deres funktion
- Analyse af bakteriers rolle i sundhed og sygdom
- Perspektivering af antibiotikaresistens til samfundsmæssige problemstillinger
- Anvendelse af fagbegreber i skrift og diskussion

Eksperimentelt arbejde
- Kimfaldsforsøg: Måling af bakterieforekomst i luft og vurdering af hygiejne.
- Selvvalgt bakterieforsøg: Elevernes egne undersøgelser af bakterievækst, fx på overflader eller i relation til håndvask og desinfektion.
- Mikroskopi af Dyreceller og planteceller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kost, sundhed og fordøjelse

I dette forløb har vi arbejdet med, hvordan madens bestanddele påvirker kroppen, og hvordan fordøjelsessystemet nedbryder og optager næringsstoffer. Eleverne har haft fokus på kulhydrater, fedtstoffer og proteiner – deres struktur, funktion og nedbrydning i kroppen. Forløbet har inddraget fordøjelsesenzymer som amylase, lipase og pepsin samt principperne for optagelse gennem tarmvæggen. Derudover har eleverne arbejdet med reguleringen af blodsukker og forskellene mellem type 1- og type 2-diabetes.

Afslutningsvis har eleverne arbejdet med at afkræfte sundhedsmyter gennem produktion af videoer baseret på videnskabelig viden.

Vigtige fagbegreber:
- Kulhydrater: mono-, di- og polysakkarider
- Proteiner og aminosyrer
- Fedtsyrer: mættede og umættede
- Enzymer: amylase, pepsin, lipase,
- Fordøjelsessystemets opbygning og funktion
- Membrantransport: diffusion, faciliteret og aktiv transport, osmose
- Blodsukkerregulering: insulin og glukagon
- Type 1- og type 2-diabetes
- Myteafkrævning og kildekritik

Særlige fokuspunkter:
- At forstå nedbrydning og optagelse af næringsstoffer i kroppen
- At analysere enzymers funktion i fordøjelsen
- At kunne forklare regulering af blodsukker og koble det til sygdomme
- At arbejde kritisk med sundhedsmyter og formidle viden

Eksperimentelt arbejde
- Blodsukker og kulhydrater: Eleverne indtog forskellige kulhydrater og målte blodsukker over tid for at undersøge glukoseoptag og hormonel regulering.
- Sundhedsmyter: Produktion af videoer, hvor eleverne afkræftede myter om kost og sundhed med biologisk dokumentation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sexologi

I dette forløb har vi arbejdet med menneskets reproduktion, seksualitet og kønsbiologi – med særligt fokus på anatomi, hormoner og formering. Vi har gennemgået mandens og kvindens anatomi, og hvordan kønsorganerne udvikles og fungerer i samspil med hormonerne. Eleverne har lært om puberteten og hormonbalancen, herunder hvordan feedbackmekanismer regulerer fx menstruationscyklus og sædproduktion.

Vi har diskuteret fordele og ulemper ved kønnet og ukønnet formering, og set på forskellige sexstrategier i dyreriget – med udgangspunkt i Darwins teorier om seksuel selektion, f.eks. konkurrence, parringsadfærd og valg af partner.

Derudover har vi arbejdet med befrugtning og graviditet, og hvordan forskellige former for prævention fungerer biologisk. Undervisningen omfattede også seksuelt overførte sygdomme (bakterielle og virale), med fokus på smitteveje, forebyggelse og behandling.
Vi har både arbejdet teoretisk og praktisk med mikroskopi og opgaver


Faglige nøglebegreber
• Kønnet og ukønnet formering
• Seksuel selektion og sexstrategier
• Kønsorganer og kønsanatomi
• Hormoner (LH, FSH, testosteron, østrogen, progesteron)
• Pubertet og hormonbalance
• Feedbackmekanismer
• Menstruationscyklus
• Befrugtning og graviditet
• Prævention og abort
• Kønssygdomme (bakterier og virus)
• Seksuel sundhed og forebyggelse

Eksperimentelt og praktisk arbejde
• Mikroskopi: Testikel- og æggestokvæv
• Observation af sædceller: Analyse af bevægelse
• Kreativ opgave: Informations-flyvere om kønssygdomme

Pensum og materialer
• Biologi i Udvikling
○ Kapitel 6: Sex, hormoner og ønskebørn
○ Kapitel 7: Evolution
• Biotech Academy: Hormoner i seksualundervisning
• Dokumentar: Body Bio – Sex (DR)

Musik: - Sexual vs asexual reproduction - https://www.youtube.com/watch?v=BNHZYdpdql4>
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Brochure: Seksuelt overførte sygdomme 05-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Genetik

I dette forløb har vi arbejdet med genetik – arvelighedens og evolutionens biologiske grundlag. Eleverne har lært om DNA og RNA, deres opbygning med nukleotider og baseparreglen, samt hvordan genetisk information aflæses gennem kodons. Vi har gennemgået hele proteinsyntesen (transkription og translation) og koblet den til cellens organeller – herunder cellekerne, ribosomer og endoplasmatisk retikulum.

Vi har også arbejdet med mitose og meiose, og hvordan genetisk materiale fordeles ved celledeling. Arv og variation er blevet undersøgt gennem fænotype/genotype, dominant og recessiv nedarvning, samt autosomal og kønsbunden arv. Eleverne har anvendt krydsningsskemaer til at analysere arvegange og forudsige nedarvningsmønstre.

Et centralt fokus har været på mutationer, hvor vi har gennemgået de forskellige typer: Substitution, Insertion, Deletion
Vi har diskuteret, hvordan disse mutationer kan føre til ændringer i proteiner, og hvordan de kan få både neutrale, skadelige eller gavnlige konsekvenser. Dette har vi koblet til evolution gennem naturlig og seksuel selektion.

Som perspektivering har vi talt om "de extinction" og kloning, og diskuteret de økologiske og etiske aspekter ved at genskabe arter som fx direwolf – og hvilken rolle genetik spiller i bevarelse af biodiversitet.


Faglige nøglebegreber (Vejledende)
• DNA og RNA
• Nukleotider og baseparreglen
• Kodons og den genetiske kode
• Proteinsyntese (transkription og translation)
• Celleorganeller: kerne, ribosomer, ER
• Mitose og meiose
• Mutationstyper: substitution, insertion og deletion
• Genetisk variation
• Genotype og fænotype
• Dominant og recessiv arv
• Autosomal og kønsbunden arv
• Krydsningsskemaer
• Blodtyper (ABO og Rh)
• Naturlig og seksuel selektion
• Uddøen, biodiversitet og kloning

Eksperimentelt og praktisk arbejde
• Arveregnskab og skemaer: Arbejde med krydsningsskemaer og genetisk sandsynlighed
• Visuelle modeller: Opbygning og analyse af DNA-strukturer og proteinsyntese

Pensum og materialer
• Biologi i Udvikling
○ Kapitel 5: Opdagelser i generne
• Undervisningsmateriale om DNA, proteinsyntese og mutationer
• Øvelser om celledeling, arveregler
https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/genetik/
https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/mikrobiologi/#1516018490051-75acb1af-aa6c  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer