Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik A
|
Lærer(e)
|
Jakob Raundahl, Jeppe Willads Petersen
|
Hold
|
2024 FYA (3g FYA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mekanik A
Vi udvider vores mekaniske viden fra B til A-niveau.
Emner:
Kraftdiagrammer
Skråt kast
Jævn cirkelbevægelse
Harmonisk bevægelse
Variabel kraft og gnidning inkl. luft og væsker.
Bevægelsesmængde
Stød (elastisk, uelastisk, centralt og ikke-centralt)
Inertialsystemer og fiktive kræfter.
Forsøg:
Jævn cirkelbevægelse
Centrale stød
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Felter
I dette forløb arbejdes der med elektriske og magnetiske felter. Som en del af forløbet indgik et besøg på Rigshospitalets nuklearmedicinske afdeling og et oplæg i Videnskabernes Selskab om George de Hevesy og nuklearmedicinens historie.
Faglige mål:
-kende, kunne opstille og kunne anvende et bredt udvalg af modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge samt kunne diskutere modellers gyldighedsområde
-kunne analysere et fysikfagligt problem ud fra forskellige repræsentationer af data og formulere en løsning af det gennem brug af en relevant model
-kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter til undersøgelse af en åben problemstilling og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
-kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
-gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
-kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
Kernestof:
Elektriske og magnetiske felter
-elektrisk felt og kraften på en elektrisk ladning, herunder feltet omkring en kuglesymmetrisk ladning og homogent elektrisk felt
-eksempler på magnetiske felter, herunder homogent magnetisk felt og kraften på en strømførende leder
-ladede partiklers bevægelse i homogene elektriske og magnetiske felter
-induktion, herunder Faradays induktionslov
Supplerende stof:
Kapacitans herunder opladning og afladning af en kapacitor
Nuklearmedicin, herunder scannere og deres virkemåde
Forsøg:
Åben problemstilling med Van de Graaff-generator
Opladning og afladning af kapacitorer
Laplaces lov
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fysik i det 21. århundrede
I dette forløb arbejdes der med Elbilens fysik - og andre elektriske transportmidler
Faglige mål:
-kende, kunne opstille og kunne anvende et bredt udvalg af modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge samt kunne diskutere modellers gyldighedsområde
-kunne analysere et fysikfagligt problem ud fra forskellige repræsentationer af data og formulere en løsning af det gennem brug af en relevant model
-kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
-gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
-kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
Kernestof:
Fysikken bag en elbil eller et andet batteridrevet transportmiddel, specifikt:
-Det elektriske drivsystem, herunder fysisk model for elektromotoren og batteriet.
-Opladningen og afladningen af batterier i elbiler og andre elektriske transportmidler.
-Nyttevirkning af en elektromotor og et batteri.
Forsøg:
Indre resistans af batterier i seriekobling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Træning i opgaveskrivning og løsning af opgaver
I denne periode er der arbejdet med repetition af emner ved at gennemregne gamle eksamensopgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Temaforløb om Kvantekommunikation
Forløbet tager udgangspunkt i undervisningsmateriale fra LIFE fonden.
I løbet af tre moduler blev der arbejdet med lyslederkabler, måling af lysintensitet og kvanteegenskaber ved polariseret lys.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742146016",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742146016",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742146016"
}