Holdet 2024 FYA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Fysik A
Lærer(e) Jakob Raundahl, Jeppe Willads Petersen
Hold 2024 FYA (3g FYA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mekanik A
Titel 2 Felter
Titel 3 Fysik i det 21. århundrede
Titel 4 Træning i opgaveskrivning og løsning af opgaver
Titel 5 Temaforløb om Kvantekommunikation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Felter

I dette forløb arbejdes der med elektriske og magnetiske felter. Som en del af forløbet indgik et besøg på Rigshospitalets nuklearmedicinske afdeling og et oplæg i Videnskabernes Selskab om George de Hevesy og nuklearmedicinens historie.

Faglige mål:
-kende, kunne opstille og kunne anvende et bredt udvalg af modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge samt kunne diskutere modellers gyldighedsområde
-kunne analysere et fysikfagligt problem ud fra forskellige repræsentationer af data og formulere en løsning af det gennem brug af en relevant model
-kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter til undersøgelse af en åben problemstilling og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
-kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
-gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
-kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes

Kernestof:
Elektriske og magnetiske felter
-elektrisk felt og kraften på en elektrisk ladning, herunder feltet omkring en kuglesymmetrisk ladning og homogent elektrisk felt
-eksempler på magnetiske felter, herunder homogent magnetisk felt og kraften på en strømførende leder
-ladede partiklers bevægelse i homogene elektriske og magnetiske felter
-induktion, herunder Faradays induktionslov

Supplerende stof:
Kapacitans herunder opladning og afladning af en kapacitor
Nuklearmedicin, herunder scannere og deres virkemåde

Forsøg:
Åben problemstilling med Van de Graaff-generator
Opladning og afladning af kapacitorer
Laplaces lov
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fysik i det 21. århundrede

I dette forløb arbejdes der med Elbilens fysik - og andre elektriske transportmidler

Faglige mål:
-kende, kunne opstille og kunne anvende et bredt udvalg af modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge samt kunne diskutere modellers gyldighedsområde
-kunne analysere et fysikfagligt problem ud fra forskellige repræsentationer af data og formulere en løsning af det gennem brug af en relevant model
-kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
-gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
-kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes

Kernestof:
Fysikken bag en elbil eller et andet batteridrevet transportmiddel, specifikt:
-Det elektriske drivsystem, herunder fysisk model for elektromotoren og batteriet.
-Opladningen og afladningen af batterier i elbiler og andre elektriske transportmidler.
-Nyttevirkning af en elektromotor og et batteri.

Forsøg:
Indre resistans af batterier i seriekobling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Træning i opgaveskrivning og løsning af opgaver

I denne periode er der arbejdet med repetition af emner ved at gennemregne gamle eksamensopgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Temaforløb om Kvantekommunikation

Forløbet tager udgangspunkt i undervisningsmateriale fra LIFE fonden.
I løbet af tre moduler blev der arbejdet med lyslederkabler, måling af lysintensitet og kvanteegenskaber ved polariseret lys.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer