Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Bo Christopher Hilsted
|
Hold
|
2024 reC/2b (2b reC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb
Der gives en introduktion til religion, religions centrale begreber og forestillinger.
Myte, ritual, profan/hellig, Ninian Smarts 7 dimensioner og introduktion til fænomenet sekularisering er blvet gennemgået
Vekslende arbejdsformer med gruppearbejde, klasseundervisning, elevfremlæggelser, internetsøgning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
I dette islamforløb fokuserer vi på det præislamiske samfund og kultur som forudsætning for islam.
Slægt overfor umma(menighed)
Det klassiske islam; Gud og prædestinationslæren, Muhammeds åbenbaringer, koranen, hadith og profetinstitutionen. De fem søjler, shia overfor sunni islam
Desuden arbejder vi med væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst, herunder: sharia og jihad.
Vekslende arbejdsformer med gruppearbejde, klasseundervisning, elevfremlæggelser, internetsøgning.
Besøg i Imam Alii-moskeen.
20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ahle, Niburh Andersen, Hvithamar & Jensen: Horisont C, Systime; sider: 147-148, 150-171, 174-176, 182-183, 186-196
-
Dagens ord Alexander: ca 5 minutter om et eller andet emne om Islam
-
1.Jihad 2. Salafisme 3. Khomeini 4. Islam og Israel 5. Islam og Vesten
-
Andreas dagens ord
-
Shahada, Allah, Engle, Koranens tilblivelse og udformning
-
Ahle, Andersen, Hvithamar, Jensen: Horisont - grundbog i religion, 1. udg., Gyldendal; sider: 181
-
Hvor mange profeter er der i Islam.docx
-
Kan Andreas nå dagens ord? Ellers næste gang-:)
-
Anna B dagens ord
-
Forskel Sunni-Shia
-
Anna Skak og Anna B dagens ord. Begge fremlægger
-
Forskel Sunni-Shia Forskel Sunni-Shia mht hvordan man skal handle:
-
Arthur dagens ord
-
ALLE TAGER DERS BOG MED. ALLE HAR HORISONT MED
-
1. Renselse
-
Gruppe 1:
-
Husk jeres bog- Horisont!!!
-
David dagens ord
-
August dagens ord
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Buddhisme
Generel indføring med udgangspunkt i den tidlige buddhisme og de tre skoler. (De tre juveler: Buddha, Dharma og Sangha). Derefter arbejder vi med den senere buddhisme og begrebet Lama (Fjerde juvel i den tibetanske trosbekendelse).
Begreber:
Nirvana, Samsara, Karma, Dharma, Sangha, Buddha, Mahaanabuddhisme, Theravada/Hinayanabuddhisme, Vajrayanabuddhisme, Bodhisattva, Skandhaer, Fire ædle sandheder, 8-ledet vej, 12-ledede årsagskæde, Anatman, Lama, Tulku, Medfølelse, Reinkarnation, Livshjul, Middelvej, erkendelse af forgængelighed.
Vekslende arbejdsformer med gruppearbejde, klasseundervisning, elevfremlæggelser, internetsøgning.
Besøg i Phendeling-centeret, Nørregade i København
30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kristendom
Vi læser tekster fra NT og har læst 1. Mos. 1-3 i grundforløbet. Den kristne grundmyte er gennemgået og forklaret
Der er gennemgået lignelser, underberetninger, Bjergprædiken, lidelseshistorien, Paulus og Reformationen.
Endelig et par tekster om homovielser fra den danske kirkehistorie med vægt på Indre Mission og Grundtvigianisme.
Besøg i Vor Frue Kirke.
Vekslende arbejdsformer med gruppearbejde og klasseundervisning. Arbejde med internetsøgning og informationshåndtering er gennemført
50 sider
Besøg i Vor Frue Kirke.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mundtlig eksmen 24.docx
-
Hvor meget står der i Markusevangeliet om Jesu fødsel og barndom.docx
-
Mundtlig eksmen 24 (3).docx
-
Jacob dagens ord
-
Matthæus kap 1 og Lukas og Markus (1) (5).docx
-
læs også side 75
-
Julia dagens ord
-
Ahle, Niburh Andersen, Hvithamar & Jensen: Horisont C, Systime; sider: 73-78, 84-91, 93, 95-99, 109-113, 119-120, 126-128
-
Markus 4 spørgsmål.docx
-
Markus kap 4 sædemanden.docx
-
Markusevangeliet Kapitel 4
-
Buddhas fortælling.pdf
-
Julia dagens ord, hvis hun har det med. Ellers næste gang
-
Vi mødes ved Vor Frue Kirke 8.55
-
Kl. 11: Klarboderne 10, 1. sal i København tæt på Rundetårn
-
13.15: Vingelodden 1a, København
-
Julian dagens ord
-
1. Hvilke typer kristne kunne man inddele de troende i? Altså efter engagement?
-
Horisont-CHRISTIANITY.pdf
-
Klement og Magie dagens ord
-
1 middelalderen: kirkebrud, 1058 munkevæsen, elitekristne
-
Maja og Malte dagens ord
-
Esjas 53.docx
-
Marcus Toft og Maria Laage dagens ord
-
Beslutningen om Jesu død.docx
-
Kristi opstandelse Paulus%27 1. brev til Korinthierne kap. 15,1-7 (3).docx
-
Mathias Westen og Mathias Grauballe dagens ord
-
Eros og agape. To forme for kærlighed
-
1. Gudstjeneste
-
Maya Chand og Niels dagens ord
-
Vi starter i Ydre Kantine med en test
-
Etikforløb 2k.pdf
-
Oscar og Sesse dagens ord
-
Hvad er etik og moral (2).docx
-
Dorthe Thelander Motzfeldt: Religion og etik 1. udg, Systime; sider: 8-12
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Etik
Der har været en præsentation af etiske skoler og etiske problemstillinger med udgangspunkt i Dorte Motzfeldts bog "Religion og etik", Systime 2016.
Pligtetik, sindelagsetik og lykkeetik er blevet gennemgået.
10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412578833",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412578833",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412578833"
}