Holdet 2024 reC/2b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Bo Christopher Hilsted
Hold 2024 reC/2b (2b reC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb
Titel 2 Islam
Titel 3 Buddhisme
Titel 4 Kristendom
Titel 5 Etik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb

Der gives en introduktion til religion, religions centrale begreber og forestillinger.
Myte, ritual, profan/hellig, Ninian Smarts 7 dimensioner og introduktion til fænomenet sekularisering er blvet gennemgået

Vekslende arbejdsformer med gruppearbejde, klasseundervisning, elevfremlæggelser, internetsøgning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam

I dette islamforløb fokuserer vi på  det præislamiske samfund og kultur som forudsætning for islam.
Slægt overfor umma(menighed)
Det klassiske islam; Gud og prædestinationslæren, Muhammeds åbenbaringer, koranen, hadith og profetinstitutionen. De fem søjler, shia overfor sunni islam
Desuden arbejder vi med væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst, herunder: sharia og jihad.
Vekslende arbejdsformer med gruppearbejde, klasseundervisning, elevfremlæggelser, internetsøgning.
Besøg i Imam Alii-moskeen.
20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Buddhisme

Generel indføring med udgangspunkt i den tidlige buddhisme og de tre skoler. (De tre juveler: Buddha, Dharma og Sangha). Derefter arbejder vi med den senere buddhisme og begrebet Lama (Fjerde juvel i den tibetanske trosbekendelse).

Begreber:
Nirvana, Samsara, Karma, Dharma, Sangha, Buddha, Mahaanabuddhisme, Theravada/Hinayanabuddhisme, Vajrayanabuddhisme, Bodhisattva, Skandhaer, Fire ædle sandheder, 8-ledet vej, 12-ledede årsagskæde, Anatman, Lama, Tulku, Medfølelse, Reinkarnation, Livshjul, Middelvej, erkendelse af forgængelighed.

Vekslende arbejdsformer med gruppearbejde, klasseundervisning, elevfremlæggelser, internetsøgning.
Besøg i Phendeling-centeret, Nørregade i København

30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kristendom

Vi læser tekster fra NT og har læst 1. Mos. 1-3 i grundforløbet.  Den kristne grundmyte er gennemgået og forklaret
Der er gennemgået lignelser, underberetninger, Bjergprædiken, lidelseshistorien, Paulus og Reformationen.
Endelig et par tekster om homovielser fra den danske kirkehistorie med vægt på Indre Mission og Grundtvigianisme.
Besøg i Vor Frue Kirke.
Vekslende arbejdsformer med gruppearbejde og klasseundervisning. Arbejde med internetsøgning og informationshåndtering er gennemført
50 sider

Besøg i Vor Frue Kirke.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Etik

Der har været en præsentation af etiske skoler og etiske problemstillinger med udgangspunkt i Dorte Motzfeldts bog "Religion og etik", Systime 2016.
Pligtetik, sindelagsetik og lykkeetik er blevet gennemgået.
10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer