Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Jesper Beyer Nielsen
|
Hold
|
2024 reC/2k (2k reC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Døden (Introforløb)
Hvad sker der, når vi dør? Hvad mener man i forskellige religioner, at der sker? Det vil vi undersøge i dette forløb, der samtidig har til formål at introducere jer for nogle af de centrale begreber i religionsfaget.
Religionsfænomenologisk introforløb med fokus på ritualer, myter og etik. Vi undersøgte religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode ved at se på forskellige religioners tilgang til døden.
Vi tog udgangspunkt i udstillingskataloget til udstillingen De dødes liv, Århus Universitetsforlag, Moesgaard Museum.
I forløbet koncentrerede vi os begreber fra den klassiske religionsfænomenologi og etik som:
- kaos og kosmos (bl.a. med nedslag i den oldægyptiske mytologis verdensopfattelse)
- forfaderdyrkelse med nedslag i genbegravelser i Uganda
- indvielsesritualer i Papua Ny Guinea
- begravelser i Danmark, Sudan og Uganda
Vi gennemgik forskellige religionsdefinitioner (både religiøse og religionskritiske) og en undersøgelse af danskernes religiøsitet, der altså havde et fokus på danskernes adfærd.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
I forløbet om islam har vi taget udgangspunkt i Grundbog til religion C. Vi har set på islams tilblivelse og historiske udvikling ved bl.a. at se på fx traditionalisme og reformbevægelser som islamisme og modernisme. Vi kom ind på følgende ting:
- Trosforestillinger (de seks trosartikler), såsom gudsbegrebet i islam og profeten Muhammads rolle
- De fem søjler og den rituelle dimension i islam
- Koranen, hadith og sunna
- Sharia, jihad og de islamiske retsskoler
- Hellige steder i islam
- Islams rolle i det danske samfund
I forløbet talte vi også om hvorfor der i Danmark til stadighed er debat om de påbud og forbud, danske muslimer følger, og hvordan det passer med mange europæiske muslimers behov for at tilpasse sig det samfund, de bor i. Her er begreberne fundamentalisme, traditionalisme og modernisme vigtige.
Tørklædedebatten, tekster fra Islam og muslimerne (Jens Forman, Systime 2011):
Tørklædet er malplaceret i Danmark af Aminah Tønnesen (2005)
Koranen og hadith om tørklædet herunder Sura 24 og Sura 33.
Dokumentar om Sherin Khankan og Mariam Moskeen
Samlet omfang: 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Buddhisme
Vi startede forløbet om buddhisme med at se på buddhalegenden og benarestalen: vi talte om de elementer fra buddhalegenden, som peger på frem mod forståelsen af de centrale begreber samsara, dharma, karma og samsara.
I forløbet læste vi flere klassiske tekster om de centrale ideer og forestillinger i buddhismen. Ud fra Benarestalen og en genfortælling af buddhalegenden talte vi om:
- Livshjulet
- Karma
- Samsara
- Nirvana
- Dharma (og de tre juveler)
- de fire ædle sandheder
- Den 8-ledede middelvej til nirvana
- De fem skandhaer
I forløbet så vi dokumentaren The Wheel of Time af Werner Herzog og talte om sammenhængen mellem karmabegrebet, samsara og vejen til nirvana samt pilgrimsrejser og ritualer i buddhismen.
Vi talte også om følgende begreber
- Bodhisattva
- Nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme (om praksis/ritualer)
- Forskellige retninger: Mahayana, theravada og tibetansk diamantvejsbuddhisme
Endelig har vi også talt om buddhisme i Danmark og den rolle, som religion spiller i vores samfund.
Samlet omfang: 40 side
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hinduisme (frem mod buddhisme).pptx
-
Buddhalegenden fra Horisont.pdf
-
Lene Madsen m.fl: Grundbogen til religion C, 2. udg., Systime; sider: 147-163, 167-171
-
Benarestalen.docx
-
Benares-skema. Tomt.docx
-
Wheel of Time | Buddhist Documentary | Werner Herzog
-
Karmisk, apotropæisk og nirvanisk praksis.pptx
-
Lindberg, Kristian _Jeg kan huske, at jeg tænkte Dér blev jeg vist buddhist!_, Berlingske Tidende 2005.docx
-
Allan Poulsen: Kristendommen fra oldkirke til folkekirke, Det ny forlag; sider: 1, 10-11
-
Det brændende hus (tekst 3, Horisont).docx
-
Kristendommen fra oldkirke til folkekirke - 1 De ældste myter og sagn 10-17.pdf
-
1. Mosebog 1,1-2,25 Skabelsesberetningerne (lektie).docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kristendom
I kristendomsforløbet har vi arbejdet med grundlæggende sider ved kristendommen, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser.
Vi har lagt stor vægt på at forstå fundamentet for den jødisk-kristne kontekst, som Jesus og hans følgere levede i.
Vi kom ind på emner som:
- Bibelen og forskellige syn på bibelen og mulige tolkninger af mirakler (herunder fundamentalisme over for modernisme)
• Hvorfor er der fire evangelier?
• Sammenhængen mellem det gamle og det nye testamente
- Jødedom som forudsætning for kristendommen
- Den kristne grundmyte - Skabelses og syndefaldsberetninger
- Udvælgelse og pagtslutninger (bl.a. Abraham, Moses og Jesus)
- Messiasforestillinger (bl.a. Herrens lidende tjener Esajas 53-54 og 2. mosebog 19-20)
- Jesu liv og død (løsningsmyten)
- Trosbekendelsen (den apostolske)
- Reformationen og Martin Luthers katekismus
- Kristen etik (ud fra Bjergprædikenen)
- Nyateisme og religionskritik (fx Richard Dawkins)
- Folkekirkens status i dag med udgangspunkt i sagen om Thorkild Grosbøll
- Afmytologisering
Samlet omfang: 70 side
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Kristendommen fra oldkirke til folkekirke - 1 De ældste myter og sagn 10-17.pdf
-
Allan Poulsen: Kristendommen fra oldkirke til folkekirke, Det ny forlag; sider: 18-23, 64-68, 77-80, 128-131, 145-149, 156-160, 170-171
-
De ti bud, 2. mos 19.docx
-
1s17 01.html
-
1. Kristendommens rødder - Herrens lidende tjener.docx
-
De fire evangeliers begyndelser.docx
-
Apostlenes Gerninger Kapitel 2
-
Kristendommen fra oldkirke til folkekirke - 6 Bibelen og trosbekendelsen 48-54.pdf
-
Evangelierne -- Jesusbiografier og kollektiv erindring
-
Opgave + video: Evangelierne -- Jesusbiografier og kollektiv erindring
-
Edpuzzle | Make Any Video Your Lesson
-
Tekstlæsningsskema
-
Jesus Formidlingsøvelse stop motion 2k april 25.docx
-
Bjergprædikenen, Matthæusevangeliet 5-7 forkortet 2023.docx
-
BJERGPRÆDIKENEN, spørgsmål+OPG.docx
-
Rollespil Snyder kirken.pdf
-
Martin Luther - De 95 sætninger (uddrag).docx
-
Jeg kan ikke tro på, at Jesus fysisk stod op af graven.docx
-
Hvad lavede Jesus mellem sin opstandelse og himmelfart, jesusnet 2006.docx
-
Lilleør, Katrine - Jesus gik på vandet, 2005.docx
-
Eksamen religion C
-
Tre muslimer sådan holder vi Ramadan.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412599677",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412599677",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412599677"
}