Holdet 2024 reC/2k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Jesper Beyer Nielsen
Hold 2024 reC/2k (2k reC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Døden (Introforløb)
Titel 2 Islam
Titel 3 Buddhisme
Titel 4 Kristendom

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Døden (Introforløb)

Hvad sker der, når vi dør? Hvad mener man i forskellige religioner, at der sker? Det vil vi undersøge i dette forløb, der samtidig har til formål at introducere jer for nogle af de centrale begreber i religionsfaget.

Religionsfænomenologisk introforløb med fokus på ritualer, myter og etik. Vi undersøgte religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode ved at se på forskellige religioners tilgang til døden.

Vi tog udgangspunkt i udstillingskataloget til udstillingen De dødes liv, Århus Universitetsforlag, Moesgaard Museum.

I forløbet koncentrerede vi os begreber fra den klassiske religionsfænomenologi og etik som:
- kaos og kosmos (bl.a. med nedslag i den oldægyptiske mytologis verdensopfattelse)
- forfaderdyrkelse med nedslag i genbegravelser i Uganda
- indvielsesritualer i Papua Ny Guinea
- begravelser i Danmark, Sudan og Uganda

Vi gennemgik forskellige religionsdefinitioner (både religiøse og religionskritiske) og en undersøgelse af danskernes religiøsitet, der altså havde et fokus på danskernes adfærd.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam

I forløbet om islam har vi taget udgangspunkt i Grundbog til religion C. Vi har set på islams tilblivelse og historiske udvikling ved bl.a. at se på fx traditionalisme og reformbevægelser som islamisme og modernisme. Vi kom ind på følgende ting:

- Trosforestillinger (de seks trosartikler), såsom gudsbegrebet i islam og profeten Muhammads rolle
- De fem søjler og den rituelle dimension i islam
- Koranen, hadith og sunna
- Sharia, jihad og de islamiske retsskoler
- Hellige steder i islam
- Islams rolle i det danske samfund

I forløbet talte vi også om hvorfor der i Danmark til stadighed er debat om de påbud og forbud, danske muslimer følger, og hvordan det passer med mange europæiske muslimers behov for at tilpasse sig det samfund, de bor i. Her er begreberne fundamentalisme, traditionalisme og modernisme vigtige.

Tørklædedebatten, tekster fra Islam og muslimerne (Jens Forman, Systime 2011):
Tørklædet er malplaceret i Danmark af Aminah Tønnesen (2005)
Koranen og hadith om tørklædet herunder Sura 24 og Sura 33.
Dokumentar om Sherin Khankan og Mariam Moskeen

Samlet omfang: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Buddhisme

Vi startede forløbet om buddhisme med at se på buddhalegenden og benarestalen: vi talte om de elementer fra buddhalegenden, som peger på frem mod forståelsen af de centrale begreber samsara, dharma, karma og samsara.

I forløbet læste vi flere klassiske tekster om de centrale ideer og forestillinger i buddhismen. Ud fra Benarestalen og en genfortælling af buddhalegenden talte vi om:
- Livshjulet
- Karma
- Samsara
- Nirvana
- Dharma (og de tre juveler)
- de fire ædle sandheder
- Den 8-ledede middelvej til nirvana
- De fem skandhaer

I forløbet så vi dokumentaren The Wheel of Time af Werner Herzog og talte om sammenhængen mellem karmabegrebet, samsara og vejen til nirvana samt pilgrimsrejser og ritualer i buddhismen.

Vi talte også om følgende begreber
- Bodhisattva
- Nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme (om praksis/ritualer)
- Forskellige retninger: Mahayana, theravada og tibetansk diamantvejsbuddhisme

Endelig har vi også talt om buddhisme i Danmark og den rolle, som religion spiller i vores samfund.

Samlet omfang: 40 side
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kristendom

I kristendomsforløbet har vi arbejdet med grundlæggende sider ved kristendommen, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser.

Vi har lagt stor vægt på at forstå fundamentet for den jødisk-kristne kontekst, som Jesus og hans følgere levede i.

Vi kom ind på emner som:
- Bibelen og forskellige syn på bibelen og mulige tolkninger af mirakler (herunder fundamentalisme over for modernisme)
  • Hvorfor er der fire evangelier?
  • Sammenhængen mellem det gamle og det nye testamente
- Jødedom som forudsætning for kristendommen
- Den kristne grundmyte - Skabelses og syndefaldsberetninger
- Udvælgelse og pagtslutninger (bl.a. Abraham, Moses og Jesus)
- Messiasforestillinger (bl.a. Herrens lidende tjener Esajas 53-54 og 2. mosebog 19-20)
- Jesu liv og død (løsningsmyten)
- Trosbekendelsen (den apostolske)
- Reformationen og Martin Luthers katekismus
- Kristen etik (ud fra Bjergprædikenen)
- Nyateisme og religionskritik (fx Richard Dawkins)
- Folkekirkens status i dag med udgangspunkt i sagen om Thorkild Grosbøll
- Afmytologisering


Samlet omfang: 70 side
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer