Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Jesper Beyer Nielsen
|
Hold
|
2024 reC/3f (3f reC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro
Hvad sker der, når vi dør? Hvad mener man i forskellige religioner, at der sker? Det vil vi undersøge i dette forløb, der samtidig har til formål at introducere jer for nogle af de centrale begreber i religionsfaget.
Religionsfænomenologisk introforløb med fokus på ritualer, myter og etik. Vi undersøgte religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode ved at se på forskellige religioners tilgang til døden.
Vi tog udgangspunkt i udstillingskataloget til udstillingen De dødes liv, Århus Universitetsforlag, Moesgaard Museum.
I forløbet koncentrerede vi os begreber fra den klassiske religionsfænomenologi og etik som:
- kaos og kosmos (bl.a. med nedslag i den oldægyptiske mytologis verdensopfattelse)
- forfaderdyrkelse med nedslag i genbegravelser i Uganda
- indvielsesritualer i Papua Ny Guinea
- begravelser i Danmark, Sudan og Uganda
Vi gennemgik forskellige religionsdefinitioner (både religiøse og religionskritiske) og en undersøgelse af danskernes religiøsitet, der altså havde et fokus på danskernes adfærd.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom og senmoderne spiritualitet
I kristendomsforløbet har vi arbejdet med grundlæggende sider ved kristendommen, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser.
Vi besøgte Mystikkens Univers som feltarbejde ret tidligt i forløb. Som forberedelse læste vi om tendenser i senmoderne religiøsitet:
- pluralisme og multireligiøsitet
- sekularisering, affortryllelse og genfortryllelse
- Meredith McGuires karakteristik af religiøse bevægelsers forhold til samfundet og deres syn på sig selv
- konversion (Rambos model for analyse af konversionsberetninger)
Vi har taget udgangspunkt i at forstå fundamentet for den jødisk-kristne kontekst, som Jesus og hans følgere levede i.
Vi kom ind på emner som:
- Bibelen og forskellige syn på bibelen og mulige tolkninger af mirakler (herunder fundamentalisme over for modernisme)
• Hvorfor er der fire evangelier?
• Sammenhængen mellem det gamle og det nye testamente
- Jødedom som forudsætning for kristendommen
- Den kristne grundmyte - Skabelses og syndefaldsberetninger
- Udvælgelse og pagtslutninger (bl.a. Abraham, Moses og Jesus)
- Messiasforestillinger (bl.a. Herrens lidende tjener Esajas 53-54 og 2. mosebog 19-20)
- Jesu liv og død (løsningsmyten)
- Trosbekendelsen (den apostolske)
- Reformationen og Martin Luthers katekismus
- Kristen etik (ud fra Bjergprædikenen)
- Nyateisme og religionskritik (fx Richard Dawkins)
- Folkekirkens status i dag med udgangspunkt i sagen om Thorkild Grosbøll
- Afmytologisering
Samlet omfang: 80 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kristendommen fra oldkirke til folkekirke - 1 De ældste myter og sagn 10-17.pdf
-
Første Mosebog Kapitel 1
-
Allan Poulsen: Kristendommen fra oldkirke til folkekirke, Det ny forlag; sider: 10-17, 21-28, 64-68, 77-80, 95-98, 100-107, 128-131, 145-149, 169-170
-
Senmoderne religiøsitet i Danmark s 7-12.pdf
-
3f religion C OneNote
-
Konversion, Begrebsnøglen til religion, Systime.docx
-
Latifa konverterede til kristendom: Det var smukt og rigtigt for mig at blive døbt
-
Artikel til religion - MCGUIRES FIREFELTSMODEL - Martin Jørgensen.docx
-
Udstillere til Mystikkens univers 2024.docx
-
Udstillere Mystikkens univers
-
I Mesterens Lys | Areopagos
-
Blyanter
-
Opstandelsestro og reinkarnation (fra Kristendom i nutid)).pdf
-
Observationsskema McGuire.docx
-
Observationsskema Rambo.docx
-
Udstillerliste
-
Feltarbejde til Mystikkens univers 2024.docx
-
New Age
-
Anden Mosebog Kapitel 19
-
Første Mosebog Kapitel 3
-
Tekstlæsningsskema
-
1. Kristendommens rødder - Herrens lidende tjener.docx
-
De fire evangeliers begyndelser.docx
-
Evangelierne -- Jesusbiografier og kollektiv erindring
-
Jesus Formidlingsøvelse stop motion 3f dec 24.docx
-
Var Jesus sejrssikker på korset.docx
-
Criss Angel Walk On Water
-
Bjergprædiken.opgaver.doc
-
De kristnes religion, Forman s. 63-77.pdf
-
Jesus og monopolet.pptx
-
Titel
-
Rollespilsnyderkirken.pdf
-
Martin Luther - De 95 sætninger (uddrag).docx
-
Kristendommen fra oldkirke til folkekirke - 19 Luther, frelsen og de gode gerninger.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mystikkens univers feltarbejde
|
12-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Vi startede forløbet om buddhisme med at se på buddhalegenden og benarestalen: vi talte om de elementer fra buddhalegenden, som peger på frem mod forståelsen af de centrale begreber samsara, dharma, karma og samsara.
Desuden har vi fortsat fokus på spiritualitet. Her spiller buddhismen en afgørende rolle den moderne bølge af spiritualitet og New Age i vesten og i Danmark
I forløbet læste vi flere klassiske tekster om de centrale ideer og forestillinger i buddhismen. Ud fra Benarestalen og en genfortælling af buddhalegenden talte vi om:
- Livshjulet
- Karma
- Samsara
- Nirvana
- Dharma (og de tre juveler)
- de fire ædle sandheder
- Den 8-ledede middelvej til nirvana
- De fem skandhaer
I forløbet så vi dokumentaren The Wheel of Time af Werner Herzog og talte om sammenhængen mellem karmabegrebet, samsara og vejen til nirvana samt pilgrimsrejser og ritualer i buddhismen.
Vi talte også om følgende begreber
- Bodhisattva
- Nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme (om praksis/ritualer)
- Forskellige retninger: Mahayana, theravada og tibetansk diamantvejsbuddhisme
Endelig har vi også talt om buddhisme i Danmark og den rolle, som religion spiller i vores samfund.
Samlet omfang: 40 side
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412631998",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412631998",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412631998"
}