Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Mads Bech Kristoffersen
|
Hold
|
2024 ngC/2c (2c ngC, 2c ngCx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 - Klimaændringer og bæredygtig...
Klimaændringer og bæredygtig planlægning i storbyer
Eleverne har i forløbet arbejdet henimod at svare på følgende problemformulering:
Hvad er klimaændringer, hvordan vil klimaændringerne påvirke storbyerne, og hvad kan gøres for at mindske konsekvenserne ved klimaændringerne?
Faglige mål:
I dette forløb har klassen arbejdet med alle faglige mål.
Kernestof:
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår:
- Klimazoner og plantebælter
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Særlige fokuspunkter i dette forløb:
Atmosfærens sammensætning og vertikale opbygning, solstråling, årstidsvariationer, strålings- og energibalancen, albedo, temperatur, nedbørsdannelse og nedbørstyper (herunder konvektions-, stignings-, front- og konvergens nedbør), klima- og plantebælter, klimaforandringer, drivhuseffekten og drivhusgasser, kulstofkredsløbet, effekter og konsekvenser af klimaændringer, vandets kredsløb (herunder grundvandsdannelse). Byplanlægning med fokus på klimatilpasning.
Empiribaseret arbejde:
- Albedo – overfladers farver og hældning i forhold til solen
- Forsøg med CO2/Drivhuseffekten
- Infiltration i jord - i sandjord og moræne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Poster om klimaaftaler
|
03-09-2024
|
Rapport albedo
|
30-09-2024
|
Fremlæggelse om urbanisering og urbane varmeøer
|
31-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Forløb 2 - Energiproblematikker og fremtidens....
Energiproblematikker og fremtidens energiforsyning i Danmark
Eleverne har i forløbet arbejdet hen imod at svare på følgende problemformulering:
Hvorfor er den nuværende globale energiforsyning ikke bæredygtig og hvordan kan Danmarks fremtidige energiforsyning se ud?
Faglige mål:
I dette forløb har klassen arbejdet med alle faglige mål.
Kernestof:
Bæredygtighed og ressourceforvaltning:
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
Særlige fokuspunkter:
Resurser, reserver samt kulstofkredsløb og følgende energikilder er behandlet: kul (herunder kulrækken), olie og naturgas, kernekraft, solenergi, vandkraft samt vindenergi.
Empiribaseret arbejde:
- Undersøgelse af energistrømme i Europa ved hjælp af online data.
- Effektivitet og optimal vinkel for solcelle.
- Diverse energi-statistik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Poster om dannelse af olie og naturgas
|
09-01-2025
|
Aflevering af besvarelse af forløb 1
|
10-01-2025
|
Opgave imens i ikke fremlægger 1
|
04-02-2025
|
Opgave 2 imens i ikke fremlægger
|
06-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Forløb 3 - Naturkatastrofer
Naturkatastrofer
Eleverne har i forløbet arbejdet hen imod at svare på følgende problemformulering:
Hvorfor kan det være farligt at bo nær jordens pladegrænser, og hvilke muligheder findes der for at mindske konsekvenserne ved naturkatastrofer?
Faglige mål:
I dette forløb har klassen arbejdet med alle faglige mål.
Kernestof:
Jordens og landskabernes processer:
- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Særlige fokuspunkter:
Jordens dannelse, mineraler, bjergarter (herunder magmatiske, sedimentære og metamorfe bjergarter), den geologiske cyklus, jordens opbygning, kontinentaldrift, pladetektonik (herunder konstruktive, destruktive og bevarende pladegrænser), bjergkædedannelse, opsplitning af et kontinent, vulkanisme (herunder skjoldvulkaner, keglevulkaner, eksplosionsvulkaner samt hot spot) og jordskælv samt tsunami.
Empiribaseret arbejde:
- Bestemmelse af richtertal og hypocenter af jordskælv
- Densitet af bjergarter
- Bestemmelse af jordskælvsbølges hastighed
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering af besvarelse af forløb 2
|
03-04-2025
|
Aflevering af besvarelse af forløb 3
|
19-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412679853",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412679853",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412679853"
}