Holdet 2024 fyC/2s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Michael Falk Hansen, Peter Andersen
Hold 2024 fyC/2s (2s fyC, 2s fyCx)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til fysik C
Titel 2 Energi
Titel 3 Det heliocentriske verdensbillede
Titel 4 Den nære astronomi
Titel 5 Bølger og lyd
Titel 6 Atomer, partikler og kræfter
Titel 7 Lys
Titel 8 Universet
Titel 9 Supplerende stof og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til fysik C

Forløbet dækker indholdet af kapitlerne 'Fysik'  og 'Fysikkens grundbegreber' i  Basisfysik C af Andersen og Jensen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Energi

Ved behandling af udvalgte dele (se forløbets moduler) af kapitlet 'Energi' i Basisfysik C af Andersen og Jensen dækkes kernestoffet citeret fra bekendtgørelsen herunder.

"
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
"

Herved er det hensigten at  forbedre elevernes evne til at

- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller
kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes

- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser

- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser

- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling

- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe

- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
"
som er faglige mål citeret i bekendtgørelsen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det heliocentriske verdensbillede

Ved behandling af udvalgte dele (se forløbets moduler) af kapitlet 'Det heliocentriske verdensbillede' i Basisfysik C af Andersen og Jensen dækkes supplerende stof om udviklingen af vores moderne verdensbillede.


Herved er det hensigten at  forbedre elevernes evne til at

- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller
kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes

- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser

- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser

- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling

- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe

- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
"
som er faglige mål citeret i bekendtgørelsen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Den nære astronomi

Ved behandling af udvalgte dele (se forløbets moduler) af kapitlet 'Den nære astronomi' i Basisfysik C af Andersen og Jensen dækkes kernestoffet citeret fra bekendtgørelsen herunder.

"
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Bølger og lyd

Ved behandling af udvalgte dele (se forløbets moduler) af kapitlet 'Bølger og lyd' i Basisfysik C af Andersen og Jensen dækkes kernestoffet citeret fra bekendtgørelsen herunder.

"
- Bølgers grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- fysiske egenskaber ved lyd
"

Desuden dækkes supplerende stof om instrumenters virkemåde.

Herved er det hensigten at  forbedre elevernes evne til at

- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller
kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes

- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser

- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser

- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling

- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe

- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
"
som er faglige mål citeret i bekendtgørelsen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Atomer, partikler og kræfter

Ved behandling af udvalgte dele (se forløbets moduler) af kapitlet 'Atomer, partikler og kræfter' i Basisfysik C af Andersen og Jensen dækkes kernestoffet citeret fra bekendtgørelsen herunder.

"
- Atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof".
"

Desuden dækkes supplerende stof om partikler og kræfter.

Herved er det hensigten at  forbedre elevernes evne til at

- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller
kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes

- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser

- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser

- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling

- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe

- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
"
som er faglige mål citeret i bekendtgørelsen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Lys

Ved behandling af udvalgte dele (se forløbets moduler) af kapitlet 'Lys" i Basisfysik C af Andersen og Jensen dækkes kernestoffet citeret fra bekendtgørelsen herunder.

"
- bølgers grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
- fysiske egenskaber ved lys.
"

Herved er det hensigten at  forbedre elevernes evne til at

- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller
kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes

- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser

- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser

- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling

- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe

- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
"
som er faglige mål citeret i bekendtgørelsen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Universet

Ved behandling af udvalgte dele (se forløbets moduler) af kapitlet 'Universet'  i Basisfysik C af Andersen og Jensen dækkes kernestoffet citeret fra bekendtgørelsen herunder.

"
- grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse.
"

Herved er det hensigten at  forbedre elevernes evne til at

- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller
kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes

- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser

- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser

- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling

- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe

- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
"
som er faglige mål citeret i bekendtgørelsen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Supplerende stof og repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer