Holdet 2024 reC/rt - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Henrik Tuxen
Hold 2024 reC/rt (2rt reC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Religionsfilosofi
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Religionsfilosofi

Forløbet undersøger hvad religion er, hvordan den opstår og hvorfor folk konverterer. Der gives i forløbet en introduktion til faget religion, samt et kort overblik over de største verdensreligioner. Derudover arbejdes der med konvertitteori, religionsfilosofisk med religionsbegrebet, religion i det senmoderne, samt begrebet karismatisk autoritet – alt sammen sat i spil over for dokumentaren ”Kumare – den falske guru”.

Af centrale begreber og forestillinger er bl.a. gennemgået:
• Funktionel religionsdefinition
• Substantiel religionsdefinition
• Senmodernitet
- Individualisering
- Autonomi
- Refleksivitet
- Eklekticisme
- Autencitet
- Erfaringsforankring

• Karismatisk autoritet
• Rambos konvertitteori
• Ninian Smarts 7 dimensioner
• Monoteisme
• Polyteisme
• Ateist
• Agnostiker
• Synkretisme

Faglige mål der har været i fokus i forløbet:
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Af bøger er der anvendt:
- (red.) E. Andreasen og A. Poulsen: ”Religion og kultur – en grundbog”, Systime, 2009
- (red.) C. Egholm: ”Begrebsnøglen til religion – teori og metode”, Systime, 2017
- B. Andersen m.fl.: ”Senmoderne religiøsitet i Danmark”, Systime, 2009
- K. Østergaard: ”Danske Verdensreligioner – Islam”, Gyldendal, 2006
- https://www.religion.dk/leksikon/beckford-james-
- J. Nysten: ”Religionskritik og ny teologi”, Gjellerup & Gad, 1984
Omfang: ca. 20 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Forløbsbeskrivelse:
I forløbet behandles viden om kristendommens væsentligste skrifter, historiske kontekst og formative periode. Derefter er der gennemgået de væsentligste trosforestillinger, ritualer samt paradokser i kristendommen, for sluttelig at ende med et fokus på moderne dansk kristendom.

Af centrale begreber og trosforstillinger gennemgåes bl.a.:
• Problemmyte (Syndefaldet) og Løsningsmyten (Jesu død og opstandelse)
• Trosbekendelse
• Treenighed
• Essens/væsen
• Gnosticisme
• Loven over for evangeliet
• Synoptiske evangelier
• Den nye pagt og den gamle pagt
• Kors ord
• Genopstandelsen
• Det dobbelte kærlighedsbud
• Frelsesforestillingen
• Messias/messiasforestillinger
• Dåb
• Nadver
• Transsubstantionslæren og Konsubstantionslæren
• Protestantisme
• Sola scriptura, solus christus og sola fide, sola gratia
• To-regiments lære
• Synd
• Aflad
• Teodiceproblem
• Indre mission
• Grundtvigianisme
• Tidehverv
- Modernisme
- Radikal modernisme
- Fundamentalisme


Af bøger er der anvendt:
- Tekster fra Biblen, hentet fra www.bibel.dk
- J. Forman: "De kristnes religion", Systime, 2008 (angivet i pdf´er som rene sidetal)

Omfang: Ca. 105 s.
Faglige mål der er behandlet:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Forløbet tjener som en introduktion til islam. Her bliver der gennemgået og diskuteret de væsentligste trosforestillinger, skrifter, retninger samt ritualer inden for religionen, for at afslutte med en diskussion af islam i europæisk kontekst.

Af centrale begreber og trosforestillinger er der bl.a. gennemgået:
• Tawhid
• Shirk
• Halal
• Haram
• Frelsesforestillingen og dommedag
• De 5 søjler
• Muhammed
• Kaba
• Koran
• Hadith
• Sunna
• Ummah
• Mekkaåbenbaring
• Medinaåbenbaring
• Abraham og Ismael
• Profeterne
• Sharia
• Fiqh
• Sekularisme, modernisme, traditionalisme, fundamentalisme, islamisme
• Euroislam
• Forhold til kristendom og jødedom

Faglige mål der er blevet behandlet:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter


Af bøger er der anvendt:
- J. Skovgaard-Petersen: ”Moderne islam – Muslimer i Cairo”, Gyldendal, 2004 (angivet som "Moderne islam")
- J. Forman: ”Islam og muslimerne”, Systime, 2011 (hver pdf der har en tematisk overskrift - f.eks. "Tørklæde")
- D. Kitir: ”Klassisk og moderne islam”, Systime, 2011 (angivet som "Klassisk og moderne islam")
- K. Østergaard: ”Danske Verdensreligioner – Islam”, Gyldendal, 2006 (angivet som "DK-verdensrel.kap.13)

- J.M. Steffensen: ”Fra beduinkult til verdensreligion”, Systime, 2002

Omfang: Ca. 65 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

Forløbet tjener som en indføring i buddhismen, med særlig vægt på tibetansk buddhisme. Der bliver set på buddhismens oprindelse, centrale trosforestillinger, samt retninger inden for buddhismen.

Omfang: Ca. 60 s.

Materialer: Højholt, Lene: ”Buddhas lære – og den tibetanske buddhisme”, Munksgaard, 1994
Andreasen, Esben: ”Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster i de første århundrede”, Gyldendal, 2010

Begreber:
• Nirvana
• Samsara
• Lidelse
• Karma
• Dharma
• Sangha
• Buddha
• Mahayanabuddhisme
• Hinayanabuddhisme/Theravada
• Vajrayanabuddhisme
• Bodhisattva
• Skandhaer
• Fire ædle sandheder
• 8-ledet vej
• 12-ledede årsagskæde
• Anatman
• Lama
• Tulku
• Medfølelse
• Reinkarnation
• Tomhed
• Livshjul
• Relativ belæring/absolut belæring
• Middelvej
• Bön
• Mandala
• Tantra
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer