Holdet 2024 meC/ms - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Cecilie Blach Renneberg
Hold 2024 meC/ms (1g meC/ms)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Filmsprog og fremdrift
Titel 2 Pilotprojekt
Titel 3 Kriminalfilm og gangstergenren
Titel 4 Eksamensproduktion
Titel 5 Dokumentarisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Filmsprog og fremdrift

I dette grundforløb i mediefag lærer eleverne mange af mediefagets basale begreber, som vi anvender, når vi analyserer film og tv-serier. Derudover skal eleverne også producere deres eget første filmprojekt: pilotprojektet.

Fagbegreber fra forløbet:

Filmiske virkemidler:
Indstilling/frame
Scene
Beskæringer (supertotal, total, halvtotal, halvnær, nær, close-up)
establishing-shot
Perspektiver (fugl, normal, frø)
Panorering
Tilt
Tracking/travelling
Low key belysning
High key belysning
Naturligt lys
Håndholdt kamera
Synkron lyd
Asynkron lyd
Musikalsk ledemotiv
One-take
kontinuitetsklipning
montage
krydsklipning

fremdriftselementer:
Konflikt
Ydre forhindring, indre forhindring
Set-up, pay up
Suspense, surprise
Tidsfrist, varsel
Delplot

Plotdreven dramaturgi
Karakterdreven dramaturgi.

Anslagets indhold og formål: at fange seeren, at præsentere hovedkonflikten og at fortælle hovedkonflikten i en 'modelhistorie' (miniatureudgave af filmen).
fagtekster fra forløbet:
s. 14-40 i "Levende billeder" (2021)
s. 60-62 i "Levende billeder" (2021)


Klip/filmuddrag/anslag der er vist i undervisningen:
Jaws (1975)
Psycho (1960)
The Social Network (2010)
Spectre (2015)
Stranger Things (2018)
Riverdale (2019)
Smuk (2022)

Hold 1 har set kortfilmen: "Shiva" (2018)
og hold 2 har set filmen "Gravity" (2013)
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Pilotprojekt


konflikt?

Ydre forhindringer?
Indre forhindringer? .
Set-up / pay-off? Giv eksempler.
Giv jeres bud på tidsfrist og  varsel.
Diskutér, om filmen er primært plotdreven eller karakterdreven ?
Giv eksempler på LYNmodellen.
  8.    Præmis, tema?



https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/shiva/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kriminalfilm og gangstergenren

I dette forløb arbejder holdet med kriminalfilmgenren, tv-serie-formatet og antiheltefigurer.

I forløbet ser vi filmen "The Godfather" (1972) samt de to første afsnit af TV-serien Bedrag (DR, 2019). Vi repeterer fremdriftskomponenter og undersøger, hvordan disse kommer til syne i de to værker, og så giver vi genreanalyser samt undersøger antiheltefigurerne i Bedrag men også i "The Godfather".
Undervejs i forløbet arbejder eleverne også med den oraktiske dimension af faget, hvor de bl.a. laver små copycat-produktioner samt planlægger, filmer og redigerer deres egen lille gangsterfilm.

Centrale fagbegreber fra forløbet:
who-dunit-krimi
why-dunit-krimi
film noir.
gangsterfilmgenretræk
vendetta - hævn, ære, respektiv,  undergang.
antihelte-figurer - dualisme.
episodeserie
føljetonserie
a-plot, b-plot.
seriebud.
serieidentifikation.
FEMO-principperne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensproduktion

I dette forløb udarbejder eleverne deres egne eksamensfilm.
Eleverne arbejder i selvvalgte grupper, udrabejder selv plot og manus. Eleverne filmer med skolens kameraer (lumix panasonic 2000) i undervisningen og redigerer i davinci resolve eller capcut.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dokumentarisme

Nu er det tid til at genbesøge faktagenren inden for levende billeder.
Holdet har allerede set dokumentarserien "100 falske forelskelser" (DR, 2021), men nu bruger vi dokumentargenren til at få indblik i forskellige institutioner, som man ikke nødvendigvis som almindeligt menneske har adgang til. I forløbet fokuserer vi på de tre dokumentarfortælleformer: den autoritative, den observerende og den interaktive. Derudover placerer vi dokumentarerne i de forskellige dokumentartyper: institutionsdokumentaren, den sociologiske dok., portrættet og den sagsorienterede dokumentar.
Vi perspektiverer de forskellige dokumentarer til hinanden, arbejder med autenticitetsmarkører, fiktionskoder/fiktionalisering, vinkling og public service.

Vi diskuterer desuden, hvor en dokumentar er ægte (med fokus på faktakontrakten) samt forholder os til, at "dokumentar er en kreativ bearbejdning af virkeligheden".

Dokumentarer set i forløbet:
"Efterskolen" (2021) afsnit 1. (DR)
"Herlufsholms hemmeligheder" (2022) (TV2)
"Indefra med Anders Agger: Buret inde på 8 kvm" (2022) (DR1)

(enkelte elever har set uddrag fra "Herlufsholm for livet" (episode 7)

fagtekster fra forløbet:
s. 154-156 i "Levende billeder"

bl's præsentation af dokumentaren som en kreativ bearbejdning af virkeligheden og faktakontrakten (ligger OneNote under første modul)

uddrag fra "Levende billeder" (den nyeste version), der viser en oversigt over autenticitetsmarkører.

klassens egne noter om fiktionskoder (fiktionalisering)

bl's powerpoint om public service.

bl's beskrivelse af vinkling (ligger på OneNote under 3. modul).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer