Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Lone Sørensen
|
Hold
|
2024 drC/bkrwz (1g drC/bkrwz)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Intro
Eleverne arbejder med øvelser, der skaber
-tryghed i dramalokalet
-kropslig bevidsthed
-samspil mellem krop og stemme
De træner begreber for at forstå teaterrummet
Ser "H.C.Andersens samlede eventyr" på Mungo Park med after talk. Træner faglige begreber i scenerummet og forståelse af det moderne teaters virkemidler. Bruger oplevelsen i træning af forestilling
Eleverne træner rollen som publikum.
Introduceres til klassisk dramaturgi med Aristotelesbegreber - mimesis, katharsis, de tre enheder, lineær fortælleteknik, berettermodellen
Eleverne arbejder i grupper med rum-figur-forløb og skaber scener/tekster som proptes til chatgpt for at videreudvikle på disse.
Derefter udvikles realisationer og vælges rum, site specifik eller i dramalokalet, hvor fremvisning skal foregå. Eleverne udvikler et miniprodukt, som en træning af forårets eksamensprojekt
Materiale:
DRAMATIK - en grundbog af Karen Sørensen s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Commédia dell'arte
FAGLIGE MÅL:
̶- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
̶- analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
̶- reflektere over den skabende proces og produktet
̶- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
̶- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for eller med en målgruppe
̶- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
MATERIALE:
Lærerpowerpoint om teaterhistoriske perioder
Commédia dell'arte fra Klar scene (5ns)
De tre hanrejer fra Klar scene
Erasmus Montanus af Ludvig Holberg
Eleverne arbejder særligt meget med fysisk udtryk. Øvelserne tager udgangspunkt i status, lazzi, takes x 4, slapstick, kampteknik, CDA-typernes karakteristika
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Naturalistisk teater
Arbejde med Stanislavskijs system, indlevelsesmetode og realistisk spillestil. Eleverne arbejder med øvelser om de givne omstændigheder, motivation, stemningserindring, fysiske handlinger, undertekst
Med fokus på indlevelsesmetode afrundes forløbet med præsentation af mono- og dialoger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Det reflekterende og politiske teater
FAGLIGE MÅL:
̶- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
̶- analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
̶- reflektere over den skabende proces og produktet
̶- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
̶- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for eller med en målgruppe
̶- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Eleverne arbejder med øvelser:
- der demonstrerer rollen - springe ud og ind af rollen, spille flere roller, kropssprog, brud på den 4. væg, v-effekt
- med tomtekst.
- med "Kisten" af Bertold Brecht
- med uddrag af "Torben Toben"
- med "Den blinde maler" og særligt fokus på blikretninger og arrangement.
Teaterbesøg i København:
"Menneskekryb" på NB med pretalk med Mads Reuther
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Eksamensprojekt
FAGLIGE MÅL:
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
- analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
- reflektere over den skabende proces og produktet
- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for eller med en målgruppe
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Eksamensprojekt
- Det afsluttende projektarbejde, hvor eleverne i grupper har skabt en scenisk realisation og fremført den for publikum til kunstnerisk dag d. 9.5.25.
- Undervejs arbejdes der med introduktion til basal lyssætning og grupperne tilknyttes med hjælpegrupper mhp. afvikling af dette.
- IT: Der arbejdes med elektronisk portfolio i processen, hvor grupperne skal beskrive deres idé og argumentere for den.
Grupper og projekter:
Isaac og Souleyman: Party af Kim Fupz Aakeson
Ingrid og Amalie: Søndag 15:10 af Helle Helle
Cilja, Abbie og Elizabeth: Dødens venteværelse. Ukendt forfatter
Christoffer, Liva, Mira og Josephine: Først blir man jo født af Line Knutzon
Sille, Julie og Sofie: Eksamen af Rasmus Vesti
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65897313760",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65897313760",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65897313760"
}