Holdet 2024 drC/bkrwz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Lone Sørensen
Hold 2024 drC/bkrwz (1g drC/bkrwz)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Intro
Titel 2 Forløb#2 Commédia dell'arte
Titel 3 Forløb#3 Naturalistisk teater
Titel 4 Forløb#4 Det reflekterende og politiske teater
Titel 5 Forløb#5 Eksamensprojekt
Titel 6 Forløb#6 Den elektroniske præsentation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Intro

Eleverne arbejder med øvelser, der skaber
-tryghed i dramalokalet
-kropslig bevidsthed
-samspil mellem krop og stemme
De træner begreber for at forstå teaterrummet
Ser "H.C.Andersens samlede eventyr" på Mungo Park med after talk. Træner  faglige begreber i scenerummet og forståelse af det moderne teaters virkemidler. Bruger oplevelsen i træning af forestilling
Eleverne træner rollen som publikum.
Introduceres til klassisk dramaturgi med Aristotelesbegreber - mimesis, katharsis, de tre enheder, lineær fortælleteknik, berettermodellen

Eleverne arbejder i grupper med rum-figur-forløb og skaber scener/tekster som proptes til chatgpt for at videreudvikle på disse.
Derefter udvikles realisationer og vælges rum, site specifik eller i dramalokalet, hvor fremvisning skal foregå. Eleverne udvikler et miniprodukt, som en træning af forårets eksamensprojekt

Materiale:
DRAMATIK - en grundbog af Karen Sørensen s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Commédia dell'arte

FAGLIGE MÅL:
̶- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
̶- analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
̶- reflektere over den skabende proces og produktet
̶- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
̶- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for eller med en målgruppe
̶- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

MATERIALE:
Lærerpowerpoint om teaterhistoriske perioder
Commédia dell'arte fra Klar scene (5ns)
De tre hanrejer fra Klar scene
Erasmus Montanus af Ludvig Holberg

Eleverne arbejder særligt meget med fysisk udtryk. Øvelserne tager udgangspunkt i status, lazzi, takes x 4, slapstick, kampteknik, CDA-typernes karakteristika

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Naturalistisk teater

Arbejde med Stanislavskijs system, indlevelsesmetode og realistisk spillestil. Eleverne arbejder med øvelser om de givne omstændigheder, motivation, stemningserindring, fysiske handlinger, undertekst
Med fokus på indlevelsesmetode afrundes forløbet med præsentation af mono- og dialoger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Det reflekterende og politiske teater

FAGLIGE MÅL:
̶- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
̶- analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
̶- reflektere over den skabende proces og produktet
̶- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
̶- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for eller med en målgruppe
̶- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Eleverne arbejder med øvelser:
- der demonstrerer rollen - springe ud og ind af rollen, spille flere roller, kropssprog, brud på den 4. væg, v-effekt
- med tomtekst.
- med "Kisten" af Bertold Brecht
- med uddrag af "Torben Toben"
- med "Den blinde maler" og særligt fokus på blikretninger og arrangement.

Teaterbesøg i København:
"Menneskekryb" på NB med pretalk med Mads Reuther
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Eksamensprojekt

FAGLIGE MÅL:
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
- analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
- reflektere over den skabende proces og produktet
- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for eller med en målgruppe
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Eksamensprojekt
- Det afsluttende projektarbejde, hvor eleverne i grupper har skabt en scenisk realisation og fremført den for publikum til kunstnerisk dag d. 9.5.25.
- Undervejs arbejdes der med introduktion til basal lyssætning og grupperne tilknyttes med hjælpegrupper mhp. afvikling af dette.
- IT: Der arbejdes med elektronisk portfolio i processen, hvor grupperne skal beskrive deres idé og argumentere for den.

Grupper og projekter:
Isaac og Souleyman: Party af Kim Fupz Aakeson
Ingrid og Amalie: Søndag 15:10 af Helle Helle
Cilja, Abbie og Elizabeth: Dødens venteværelse. Ukendt forfatter
Christoffer, Liva, Mira og Josephine: Først blir man jo født af Line Knutzon
Sille, Julie og Sofie: Eksamen af Rasmus Vesti
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Den elektroniske præsentation

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer