Titel
4
|
3. Søjle, Odysseus og hans kvinder
Igennem uddrag af Homers Odyssé, vil eleverne skabe sig kendskab til helten Odysseus og hans lange, hårde færd for at komme hjem til sin trofaste hustru Penelope. På sin rejse møder han udover mange farlige monstre, også en perlerække af sexede, forførende, uskyldige, hjælpsomme og kløgtige kvinder, der alle får indflydelse på hans rejse hjem.
Formålet med forløbet er at eleverne igennem deres arbejde med Homer og Odysséen skaber sig en forståelse af:
- Epet (Epos) og dens kendetegn
- Begreber og brugen af disse:-
- Epitet – smykkende adjektiver, der ligger sig beskrivende til
personer og ting fx den kløgtige Penelopia. NB bruges også med
negative adjektiver.
- Patronymikon – fædrene slægtsnavn, bruges til at vise familie- og
slægtsforhold fx Atriden = søn af Atreus, der er altså tale om
enten Agamemnon eller Menelaos, eller Kronion/kronide = Søn af
Kronos oftes er der tale om Zeus.
- Allitteration – Bogstav rim fx herlige helt
- Prooimion – indledningen, her slås temaet for eposset an. Det
hænger ofte sammen med musepåkaldelsen. Forekommer kun i
begyndelsen af eposet.
-Musepåkaldelse eller Invokation – påkaldelse af musen Kalilope,
der var muse for Eposdigtning. Giver digteren autoritet og digtet
sandhedsværdi.
-Xenia – gæstevenskab, det forventedes at man modtog alle der
kom til ens dør med gæstfrihed, tilbød mad, drikke, husly og evt.
hjælp til ens gæst. Dette gjorde man, fordi man frygtede at gæsten
kunne være en gud i forklædning og straffen var streng for den der
ikke behandlede guderne godt. Begrebet gælder også den anden
vej rundt, som gæst forventes det at du opførte dig ordentligt og
ikke var værten en unødig byrde.
-Timé – Ære, det centrale for en helt var hans ære, som han kunne
forøge igennem sine bedrifter i krig, sine taleevner, og i det hele
taget at leve op til sit bedste – sin Areté
-Kleos – ry eller omdømme, det var vigtigt at en helts ry levede videre
efter hans død.
-Theophani – Gud dukker op – Når en gud dukker op ud af det blå
-Andropomorf – Guder der ligner og opfører sig som mennesker
-Homeriske lignelser – længere sammenlignede billeder på min. 4
verselinjer, der bruger billeder fra naturen og hverdagslivet til at
beskrive scener i teksten. De bruges også til at skab suspense i
handlingen.
-Sammenligninger – kortere sammenlignede billeder, samme formål
som lignelser
-Formelvers – faste vendinger, der bruges igen og igen eposset
igennem. Fx og da oprandt der lys af den rosenfingrede dagning,
så blev det dag
-Formeltemaer – faste temaer, der går igen eposset igennem fx
Odysseus´ mænd, der er nogle tåber til hobe
-Moira – skæbnen
-Nostos – hjemrejse.
-(Areté – Dyd, egl. Betyder det bedsthed, og henviser til at de
homeriske helte skal op nå deres sande Areté ved at værne om og
udbygge deres Timé og Kleos.) Har vi ikke arbejdet med direkte
- Temaer:
○ Helte
○ Skæbne
○ Den gode leder vs. Tåbelige folk
○ Hjemkomst
○ Kvinderoller
○ Den rejsende helt
- Den trojanske sagnkreds - myterne der knytter sig til Odysséen (og Iliaden)
Styrke tekstlæsnings, analyse og fortolkningskompetencer
Fokuspunkter:
• Homer
• Eposgenren
• Odysseus og hans rejse
• Odysseus' møde med Kalypso, Kirke, Nausika og den beskyttende Athena
• Hjemkomsten og genforeningen med den trofaste Penelope
Kernetekst:
Homer, Odysséen, Oversat af Otto Steen Due, 2002
1 Sang vers 1-105 "Muse….Tafierherskeren Mentes" 3,5 ns
5 Sang vers 1-227 "Eos stod op...lå med hinanden" 7,5 ns
6 Sang Vers 110-246 "Men da det…at spise og drikke 3 ns
8 Sang vers 470- 585 3,5 ns
9 Sang vers 1-36 + 216-567 "Dette var...men fremmede lande. + "Rask gik vi…af skibskammerater" 12,9 ns
10 Sang vers 203-405 "Men jeg delte….dit trofaste mandskab" 4,5 ns
21 Sang vers 1-135 + 358-434 "Nu satte Palla… få kamplegene afgjort" + "Svinenes herlige… glimtende bronze." 7 ns
22 Sang vers 1-360 "Da rev...gennem hallen. 12 ns
23 Sang vers "Frydefuld iled...haved hvile." 9,8 ns
63,7 ns
Perspektiverende tekst:
Rick Riordan, Percy Jackson og Uhyrernes Hav, kap 15 s. 221-30
Medier:
https://www.instagram.com/reel/DGlh1pGIhrI/ Odysseus' bue
Jacob Groth og Misen, Going home, 2004
https://www.youtube.com/watch?v=RD-WMfKKO44&list=RDEMxuXqvafeEDtjvxfdxmsQIA&index=3&ab_channel=Misen-Topic
TED-Ed, Jill Dash: Everything you need to know to read Homer's "Odyssey" https://www.youtube.com/watch?v=8Z9FQxcCAZ0&t=136s&ab_channel=TED-Ed
Jacob Groth og Misen, Forgivness, 2004: https://www.youtube.com/watch?v=MkIdzd0EaH0&ab_channel=Misen-Topic
www.ordnet.dk
|