Titel
4
|
SKULPTUR
BESKRIVELSE
I denne søjle præsenteres i for udviklingen i den antikke skulpturkunst. Her skal i lære om de enkelte perioders særtræk, for på den måde at kunne gennemskue udviklingen i antik skulpturkunst. Samtidig bliver i i stand til at se, hvorledes antikken har sat spor i efterantikke monumenter.
Du vil lære de skulpturelle termer og formsprog, som er en nødvendighed, når antikke monumenter skal ANALYSERES, FORTOLKES og DATERES.
I dette forløb skal vi:
• Stifte bekendtskab med græsk skulptur kunst og dens udvikling (arkaisk, klassisk, hellenistisk)
• Stifte bekendtskab med romersk kunst (kejser-skulpturer)
• Lære at analysere skulpturer og datere dem
• Undersøge hvordan nutidens kunst tager afsæt i antik kunst
FAGTERMER
Arkaisk tid, klassisk tid (tidlig, høj og senklassisk), hellenistisk tid (enkelt stil, barok, rokoko), romersk tid. Skulpturform (rundskulptur, relief, statuette), størrelse, materiale (marmor, sandsten, bronze), original, kopi (med en støtte), standmotiv (frontal stilling, kontrapost, fri stilling), fremstilling (stiliseret, idealiseret, naturalistisk, realistisk, barokt, pikant, dramatisk), komposition (symmetri, harmoni, kontrast), ansigt og tøj (mandelformede øjne, perlelok frisure, arkaisk smil, , funktion (votivgave, mindesmærke, portræt), motiv (situation), ad locutio, kejser-skulptur, propaganda
Skulpturer:
ARKAISK: Nikandre-kore 660, Kleobis og Biton 580, Peplos-koren 530, Aristodikos 520
KLASSISK: Zeus/Poseidon 460, Diskoskasteren 450, Doryphoros 440, Afrodite fra Knidos 350
HELLENISTISK: Sovende satyr 200, Drunken woman 200, Laokoon 100, Afrodite og Pan 100
ROMERSK: Augustus Primaporta 19 f.Kr, Rytterstatue af Marcus Aurelius 165 evt., Augustus Genius Togatus 1. årh evt.
Til eksamen vil der blive opgivet UKENDTE skulpturer
|