Titel
4
|
3. Søjle, Odysseus, den rejsende helt
Odysseus, konge af Ithaka, den klogeste blandt de græske helte. Det var ham, der bragte Troja i knæ ved hjælp af en hest i træ og det var ham der på sin lange rejse hjem ikke alene måtte kæmpe mod grusomme monstre, sine egne tåbelige folk, se sig lokket og hjulpet af gudinder såvel som dødelige kvinder, for endelig efter 20 års fravær at vende hjem til sit elskede rige, sin kone Penelope og sin søn Telemachos for at finde sit hjem belejret af unge, ivrige mænd, der alle ville have hans magt, hans trone og hans kone.
Igennem udvalgte sange fra Homers Odyssé vil eleverne stifte bekendtskab med Odysseus, hans rolle som helt, leder, konge og ægtemand. De vil blive bekendte med eposgenren og dens særegne kendetegn.
Fokuspunkter:
- Epos - genren
- Den trojanske sagnkreds
- Odysseus og hans skæbne
Temaer:
- Helte
- Skæbne
- Den gode leder vs. Tåbelige folk
- Hjemkomst
- Den rejsende helt
Begreber:
- Epitet – smykkende adjektiver, der ligger sig beskrivende til personer og ting fx den kløgtige Penelopia. NB bruges også med negative adjektiver.
- Patronymikon – fædrene slægtsnavn, bruges til at vise familie- og slægtsforhold fx Atriden = søn af Atreus, der er altså tale om enten Agamemnon eller Menelaos, eller Kronion/kronide = Søn af Kronos oftes er der tale om Zeus.
- Allitteration – Bogstav rim fx herlige helt
- Prooimion – indledningen, her slås temaet for eposset an. Det hænger ofte sammen med musepåkaldelsen. Forekommer kun i begyndelsen af eposet.
- Musepåkaldelse eller Invokation – påkaldelse af musen Kalilope, der var muse for Eposdigtning. Giver digteren autoritet og digtet sandhedsværdi.
- Xenia – gæstevenskab, det forventedes at man modtog alle der kom til ens dør med gæstfrihed, tilbød mad, drikke, husly og evt. hjælp til ens gæst. Dette gjorde man, fordi man frygtede at gæsten kunne være en gud i forklædning og straffen var streng for den der ikke behandlede guderne godt. Begrebet gælder også den anden vej rundt, som gæst forventes det at du opførte dig ordentligt og ikke var værten en unødig byrde.
- Timé – Ære, det centrale for en helt var hans ære, som han kunne forøge igennem sine bedrifter i krig, sine taleevner, og i det hele taget at leve op til sit bedste – sin Areté
- Kleos – ry eller omdømme, det var vigtigt at en helts ry levede videre efter hans død.
- Theophani – Gud dukker op – Når en gud dukker op ud af det blå
- Andropomorf – Guder der ligner og opfører sig som mennesker
- Homeriske lignelser – længere sammenlignede billeder på min. 4 verselinjer, der bruger billeder fra naturen og hverdagslivet til at beskrive scener i teksten. De bruges også til at skab suspense i handlingen.
- Sammenligninger – kortere sammenlignede billeder, samme formål som lignelser
- Formelvers – faste vendinger, der bruges igen og igen eposset igennem. Fx og da oprandt der lys af den rosenfingrede dagning, så blev det dag
- Formeltemaer – faste temaer, der går igen eposset igennem fx Odysseus´ mænd, der er nogle tåber til hobe
- Moira – skæbnen
- Nostos – hjemrejse.
- Areté – Dyd, egl. Betyder det bedsthed, og henviser til at de homeriske helte skal op nå deres sande Areté ved at værne om og udbygge deres Timé og Kleos.
Kernetekst:
Homer, Odysséen, Oversat af Otto Steen Due, 2002
1 Sang vers 1-105 "Muse….Tafierherskeren Mentes" 3,5 ns
5 Sang vers 1-227 "Eos stod op...lå med hinanden" 7,6 ns
9 Sang vers 1-36 + 216-567 "Dette var...men fremmede lande. + "Rask gik vi…af skibskammerater" 12,9 ns
23 Sang vers 1-287 "Frydefuld iled...haved hvile." 9,6 ns
Perspektiv tekst:
J.R.R. Tolkien, Hobbitten kap. 11 Lammesteg 3,2 ns
sider ialt 39, 8 ns
Medier brugt i undervisning:
ordnet.dk
Ted-Ed, Jill Dash: Everything you need to know, to read Homers "Odyssey"
https://www.youtube.com/watch?v=8Z9FQxcCAZ0&ab_channel=TED-Ed
Andrei Konchalovsky, The Odyssey, 1997
|