Holdet 2024 olC/3v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Sandra Toftdahl Brix
Hold 2024 olC/3v (3v olC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til Oldtidskundskab
Titel 2 1. Søjle, Skæbnens Luner
Titel 3 2.søjle, Skulpturens væsen
Titel 4 3. Søjle, Noget om helte
Titel 5 4. søjle, Jagten på det gode
Titel 6 5. søjle, Forvandlinger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til Oldtidskundskab

Formålet med introduktionen er at give eleverne en indføring i hvad oldtidskundskab er og hvad faget kan.
Eleverne vil stifte bekendtskab med:
De skal stifte bekendtskab med:

- Den græske verden
- Den romerske verden
- Det Athenske demokrati, igennem uddrag af Herodots historie, Perikles' gravtale og den gamle oligark
- Den græske (og romerske) myteverden


De vil desuden også blive introduceret til nogle af de metoder, som faget benytter sig af.


Fokuspunkter:
- Nærlæsning og tekst analyse
- De tre store styreformer

Temaer:
- Verdens skabelse
- Demokratiets fordele og ulemper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 2 1. Søjle, Skæbnens Luner

Alle mennesker er underlagt en skæbne om vi vil det eller ej. Nogle får en blid skæbne andre en hård og nogle får påvirket deres egen skæbne så meget at det hele går af Hades til på trods af alle bestræbelser på at forhindre at det onde sker.

Herodot forsatte den græske historietradition fra Homer og Hesiod, og har bibeholdt nogle af deres dramatiske træk og ikke mindst advarslen om skæbnens luner og uforanderlighed.
Igennem en række skæbnehistorie fortæller Herodot, hvor galt det kan gå. Når overmod, ønsker om lykke og dumhed kaster den ene hersker efter den anden fra magtens tinde.

Forløbet vil blive afsluttet med en moderne skæbnefortælling
Eleverne vil igennem deres arbejde med Hesiod og Herodot, samt deres værker Theogonien og Historie skaber sig en forståelse af:
- Histografien og dens kendetegn
- Begreber og brugen af disse
- Temaer:
○ Kandaules og Gyges
○ Kroisos
○ Polykrates
○ Skæbne
○ Hybris og Nemesis
○ Lykke og ulykke
○ Straf
- Styrke tekstlæsnings, analyse og fortolkningskompetencer

Fokuspunkter:
Herodot
Koisos-historien
Polykrates' ring

Begreber brugt i undervisningen:
Aitía: Årsag, grund, skyld. – årsagen til at tingene sker som de gør.
Até: Forblindelse – det der forstyrrer den menneskelige fornuft, og får til at begå overgreb.
Autopsi: Selvsyn – det er se noget med egne øjne
Empiri: Praktisk erfaring (modsat teoretisk erfaring)
Historie: Betragtning, øjenvidenskildring, forskining, undersøgelse
Hybris: Overgreb – fysisk eller psykisk overgreb mod en anden eller at tro sig bedre end guderne
Logoi: Fortælling – de små fortællinger, som Herodot laver i den større historie.
Logos: Ord – fremstilling med rationelt, fornuftbåret indhold
Moira: Skæbne
Mythos: Ord – fortælling med mytisk indhold
Nemesis: Guddommelig straf – Den straf, der rammer den der begår Hybris
Sofrosyne: Mådehold el. selvbeherskelse
Tyké:  Tilfældet – Usikkerhed og uberegnelighed i et menneskets skæbne


Kernetekst:  
Herodots historie
1. Bog §1-14, 26-46, 53-54 + 84-91                    17. 10 ns
3. Bog § 39-43 + 120-125                                     2.25   ns                                                                                                                         

Sekundær tekst:
Hesiod, Theogonien, v. 1-94                                      3,1 ns

Perspektiv tekst:
Karen Blixen, Den Afrikanske farm s. 213-14          1,5 ns

Sider totalt: 23,95 ns

Medier:
Niel Sedaka, The Hungry Years, The Hungry Years, 1975, Stig Rossens version  https://www.youtube.com/watch?v=5CKiI3yGyMY&ab_channel=StigRossen-Topic

Rasmus Seebach, Millionær, Mer' om kærlighed, 2011
https://www.youtube.com/watch?v=bnqBLeg4Jbo&ab_channel=ArtPeople

www.ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 2.søjle, Skulpturens væsen

Forløbets formål er at give elever kendskab den antikke skulptur og dens formsprog, samt vise eftertidens videreførelse af dette

Forløbet vil desuden træne elevernes færdigheder i at daterer og typebetegne de antikke skulpturer, da skulpturerne til eksamen vil være ukendte, altså ikke gennemgået i forløbet eller den øvrige undervisning.

Eleverne skal i grupper arbejde projektorienteret og innovative på at lave en skulpturhåndbog, der indeholder stiltræk fra de gennemgåede perioder, kort oprids af den historiske perioder, analyser af udleverede skulpturere, samt det at finde supplerende materiale på relevante hjemmesider

Forløbet tager udgangspunkt i moderne skulptur.

Fokuspunkter:
- Den arkaiske skulptur
- Den klassiske skulptur
- Den hellenistiske skulptur
- Den romerske skulptur
- Den moderne skulptur (middelalder, renæssance, neoklassisk og moderne)

Tema:
Den skulpturelle udvikling

Kernetekst:                                                                                                                                               
Dædælisk:
Auxerre koren

Arkaisk:
Sounion-Kurosen
Kalvebæreren
Rayet hovedet
Peplos koren
Antenors kore

Tidlig klassisk:
Kritios drengen
Artemision-brozen
Metope fra Zeus templet i Olympia - Herakles og Atlas

Klassisk:
Riace-Bronzerne
Doryphoros
Nike

4. århundrede:
Hermes med Dionysos barnet
Den knidiske Aphrodite
Antikytera Ynglingen
Herakles Farnese

Hellenistisk:
Demosthenes
Den døende galler
Slipslapper gruppen
Laokoongruppen

Romersk:
Buste af Cicero
Buste af Cæsar
Buste af Commodus som Herkales
Augustus Prima Porta
Claudius som Jupiter
Rytterstatue af Marcus Aurelius


Perspektiv tekst:
Stående kvinde af Astrid Noack
Pegende mand af Alberto Giacometti
Perseus med Meduas hoved af Canova
Den russiske grevinde Osterman-Tolstaia
Frihedsgudinden af Frederic Auguste Bartholdi
Netptun og Triton af Bernini
Buste af Luis d. 14 af Antoine Coysevox
Napoleo som fredsskaberen Mars af Canova

Sekundær tekst: (bearbejdet i grupper)
Zeus fra Smyrna
Hera Campana
Poseidon fra Melos
Dionysos og Satyr
Apollon fra Olympia
Artemis fra Piræus skulptur b
Aphrodite (Venus Genitrix)
Athena fra Piræus
Hermes (Herme fra Athen)
Hepahistos fra Ostia
Demeter fra Sct. Petersborg
Ares Borghese
Hades med Kerberos
Hestia Guistiniani
Persefone fra Stc. Petersborg



Sekundær litteratur:
Uddrag af Græsk kunst af Bente Kiilerich
J. Thiedecke, Antikkens skulptur og dens efterliv, Pantheon 2008
Susan Woodford, Introduktion til græsk og romerske kunst, Systime


Moderne skulpturer:
Jean-Louis Corby, den ødelagte mand
Pablo Picasso, Hoved af en kvinde
Bertel Thorvaldsen, Kristus
Bernini, Sct. Teresas ekstase
Pietro Francavilla, Jason
Ukendt kunstner, Madonna med barnet

medier:
www.ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 3. Søjle, Noget om helte

Igennem uddrag af Homers Iliade, vil eleverne skabe sig kendskab til to af Homers største helte:
på grækernes side Achilleus og på trojanernes Hector, og deres fælles kamp på liv og død.

Formålet med forløbet er:
- At skabe kendskab til eposgenren og heltedigtigning.
- At skabe kendskab til sagnkredsen omkring den trojanske krig.
- At arbejde med temaer der er relevante bl.a. Helte, skæbne, den gode leder
- At skærpe tekslæsnings og analysekompetencer incl. brug af relevante begreber.

Fokuspunkter:
• Genren - Epos
• Homer og det homeriske spørgsmål
• Achilleus
• Hektor
• Patroklos' død
• Priamos hos Achilleus
Temaer:
• Achilleus' vrede
• Den store helt
• Den gode og den dårlige leder
          Heltedyder

KERNESTOF 63 NS.
Sang Vers Sider
1. sang v. 1-430 “ Syng os… ham med magt.” 14,3
3. Sang v. 1-110 + 275-420 8,5
6. Sang v. 237-529 ” Straks da… benstinneklædte Achaier.” 9,7
16. sang V.1-227 "således kæmpede…selve Kronion." 7,6
16. Sang V. 731-865 "Hektor lod…kong Peleus." 4,5
22. sang v. 1-515 ”De der…jamred de andre” 17,2
24. sang V. 331-620 "Videnomtordneren Zeus…han af dig." 9,3

71,1 NS

Perspektiv tekst:
Rasmusen, Halfdan, Noget om Helte

Medie:
https://ordnet.dk/
Troy, Hector and Achilleus; https://www.youtube.com/watch?v=3LfBuyonkUY
Troy, Patroklos leder myrmidonerne https://www.youtube.com/watch?v=X4-LGB9tk2k
Troy; Priamos og Achilleus, https://www.youtube.com/watch?v=mWXC1_Fbvz8
Manowar; Achillies Agony and ecstasy https://www.youtube.com/watch?v=Q-ic9HFo-I0
Sigurd Barrett; Noget om Helte https://www.youtube.com/watch?v=WpP3kWtCu6M
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 4. søjle, Jagten på det gode

Platons Staten vil fører eleverne  til erkendelsens vej, hvor langt op de kommer og om de kan skue det gode er op til dem.
I staten prøver Sokrates at forklare hvordan den gode stat skal ledes og hvad det gode er. For at hjælpe sine tilhørere benytter Sokrates sig af forskellige billeder. Ved at se på Sol-, og Hulebilledet skal eleverne danne sig et kendskab til Platons dualistiske verdensbillede, samt begive sig op ad erkendelsesvejen for at se om de kan se det gode.
Eleverne vil ganske kort også stifte bekendtskab med Sokrates' særegne måde at filosofere på
Formålet med forløbet er at eleverne igennem deres arbejde med Platons Staten skaber sig en forståelse af:
- Platons filosofi og dens kendetegn
- Begreber og brugen af disse
-Anamnese – Generindring, det er den måde hvorpå sjælen
                  erkender sandheder fra tidligere liv eller fra ideernes verden.
                -Areté - Dyd, egentlig betyder det bedsthed, at være det bedste
                    menneske, for på den måde at kunne tjene sig selv og staten
                     på den bedste måde
             - Aporia – vildrede, det stadie som Sokrates’ samtalepartner
                    ender i, når det går op for ham, at han ikke ved noget.
             - Dialog – Platons tekster er udformet som samtaler mellem
                    Sokrates og forskellige mænd
             -  Doxa – falsk viden/mening
             - Elenkos – gendrivelse, Sokrates viser at samtalepartneren tager
                 fejl, ved at stille ham spørgsmål
             - Episteme – viden eller indsigt
             - Fænomener – enkeltting, skygger af ideerne
             - Ideer – former, den perfekte udgave af alting
              - Maieutik – den sokratiske metode, Sokrates’ måde at samtale
                 på.

- Temaer:
- Platon
- Sokrates
- Solbilledet
- Hulebilledet
- Det gode
- Styrke tekstlæsnings, analyse og fortolkningskompetencer

Kernetekst:
Platon, Staten, Oversat af M. Harbsmeier m.fl., Platon i udvalg I,  Staten, Gyldendal, 2013
6. bog  §506d –509d  "For guds skyld…..Ja det har jeg forstået"       4,0 ns                                            

7. bog § 295-304 §514a-521c”Og nu skal.... Netop "    7 ,2 ns     

Sider i alt:     11, 2  ns
Perspektiv tekst:
H.C. Andersen Skrubtudsen

medier:
Havet er skønt, Den lille havfrue, Disney, 1989,
https://www.youtube.com/watch?v=vMfObaxYBV8&ab_channel=UnderTheSeaAroundTheWorld

Horrible Histories:
Socrates Rescue: https://www.youtube.com/watch?v=GWsDmWE00Ac&ab_channel=Histodutch

Greek thinkers: https://www.youtube.com/watch?v=9wCYmMi0h9U&ab_channel=HorribleHistories

www. ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 5. søjle, Forvandlinger

Ovids metamorfoser fortæller mange antikke myter, nogle forklarer årsagen til forskellige tings opståen eller tilknytning, andre fortæller en tragisk kærlighedshistorie. Fælles for dem alle er forvandlingerne i alt deres skønhed og gru.
Forløbet ser på forvandlingen i udvalgte myter hos Ovid, og eleverne vil udover arbejdet med myterne også behandle den romerske side af litteraturen og mytologien, samt trække på den viden eleverne har oparbejdet i arbejdet med det episke Homer forløb.

Fokuspunkter:
- Myten om Apollon og Daphne
- Myten om Narcissus og Ekko
- Myten om Arachne
- Ovid
- Forvandlinger, Metamorfoser

Temaer:
- Helte og Heltinder
Guderne

Kernetekst:         
Ovid, Metamorfoser:
Apollon og Daphne,1. sang, v. 438-567 (4,3 s.)
Narcissus og Ekko, 3. sang v. 341-510   (5,6 s.)
Arachne, 6. sang v. 1-145 (4,8 s.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer