Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Hans Christian Westtoft, Michael Falk Hansen
|
Hold
|
2024 fyC/2y (2y fyC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til fysik C
Forløbet dækker indholdet af kapitlerne 'Fysik' og 'Fysikkens grundbegreber' i Basisfysik C af Andersen og Jensen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Ved behandling af udvalgte dele (se forløbets moduler) af kapitlet 'Energi' i Basisfysik C af Andersen og Jensen dækkes kernestoffet citeret fra bekendtgørelsen herunder.
"
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
"
Herved er det hensigten at forbedre elevernes evne til at
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller
kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
"
som er faglige mål citeret i bekendtgørelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det heliocentriske verdensbillede
Ved behandling af udvalgte dele (se forløbets moduler) af kapitlet 'Det heliocentriske verdensbillede' i Basisfysik C af Andersen og Jensen dækkes supplerende stof om udviklingen af vores moderne verdensbillede.
Herved er det hensigten at forbedre elevernes evne til at
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller
kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
"
som er faglige mål citeret i bekendtgørelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Den nære astronomi
Ved behandling af udvalgte dele (se forløbets moduler) af kapitlet 'Den nære astronomi' i Basisfysik C af Andersen og Jensen dækkes kernestoffet citeret fra bekendtgørelsen herunder.
"
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bølger og lyd
Ved behandling af udvalgte dele (se forløbets moduler) af kapitlet 'Bølger og lyd' i Basisfysik C af Andersen og Jensen dækkes kernestoffet citeret fra bekendtgørelsen herunder.
"
- Bølgers grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- fysiske egenskaber ved lyd
"
Desuden dækkes supplerende stof om instrumenters virkemåde.
Herved er det hensigten at forbedre elevernes evne til at
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller
kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
"
som er faglige mål citeret i bekendtgørelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Atomer, partikler og kræfter
Ved behandling af udvalgte dele (se forløbets moduler) af kapitlet 'Atomer, partikler og kræfter' i Basisfysik C af Andersen og Jensen dækkes kernestoffet citeret fra bekendtgørelsen herunder.
"
- Atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof".
"
Desuden dækkes supplerende stof om partikler og kræfter.
Herved er det hensigten at forbedre elevernes evne til at
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller
kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
"
som er faglige mål citeret i bekendtgørelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Lys
Ved behandling af udvalgte dele (se forløbets moduler) af kapitlet 'Lys" i Basisfysik C af Andersen og Jensen dækkes kernestoffet citeret fra bekendtgørelsen herunder.
"
- bølgers grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
- fysiske egenskaber ved lys.
"
Herved er det hensigten at forbedre elevernes evne til at
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller
kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
"
som er faglige mål citeret i bekendtgørelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Universet
Ved behandling af udvalgte dele (se forløbets moduler) af kapitlet 'Universet' i Basisfysik C af Andersen og Jensen dækkes kernestoffet citeret fra bekendtgørelsen herunder.
"
- grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse.
"
Herved er det hensigten at forbedre elevernes evne til at
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller
kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
"
som er faglige mål citeret i bekendtgørelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Supplerende stof og repetition
I den sidste del af året arbejdede vi med følgende emner:
1. Bevægelse, hastighed og stedfunktion
Først kiggede vi på bevægelse i 1D ud fra en gåtur fra Rungsted st til RG og bestemte den gennemsnitlige hastighed. Ud fra formlen isolerede vi stærkning og tidsrummet samt omregnede mellem enhederne m/s til km/t og knob. Herefter opgaveregning i par.
Herefter blev modellen for en stedfunktion med konstant hastighed introduceret og eleverne lavede eksperimentet "Gå og løb en graf" for at undersøge om man går, løber og spurter med konstant hastighed.
2. Bølger: fysiske størrelser og egenskaber
Eleverne beskrev harmoniske bølger ud fra størrelserne amplitude, bølgelængde og periode (svingningstid) ud fra grafer der viser en bølges sted og udsving samt tid og udsving, herudfra blev udbredelsesfarten for en bølge beregnet ligesom frekvensen.
Nogle elever lavede eksperimentet "Hvad afhænger svingningstiden for en fjederbølge af?" og vi samlede op i fællesskab.
Bølger har nogle vigtige egenskaber (refleksion, brydning, interferens og diffraktion) og dem arbejdede eleverne med ved at prøve at identificere dem på potentielle bilag til eksamen og fremlægge dem for klassen.
Eleverne udførte eksperimenterne "Bølgelængder for det synlige spektrum" og "Stående bølger på en streng"
3. Lys og atomer: Fotonenergi og spektra
Lys kan opfattes som bølger, men også som partikler og disse partikler kaldes ofte for fotoner. Man kan beregne energien af fotoner ud fra Plancks konstant og frekvensen (eller bølgelængden). Eleverne starter med at kigge på galaksespektre og regne fotonenergien ud fra den bølgelængde, hvor intensiteten af lyset er størst. Herefter kigges på hvordan en stjerne udsender et kontinuert spektrum, men fordi der findes koldere gasser omkring stjernen så vil noget af lyset absorberes alt efter hvilket grundstoffer der findes omkring stjernen. Det gør at lyset ses som et absorptionsspektrum fra Jorden. Når grundstoffer har absorberet lys (og det er kun lys med præcist de bølgelængder som passer med absorption), så vil det udsende (emittere) lys i alle retninger og det kaldes et emissionsspektrum. Og disse emissionsspektre er fingeraftryk for grundstofferne, som vi også kan anvende når vi skal regne rødforskydningen, z, for galakser.
Eleverne laver et eksperiment "Spektralanalyse" hvor de skal måle på forskellige lamper og Solen for at identificere grundstoffer og typer af spektre.
Eleverne afslutter fysik C med en fremlæggelse af et eksperiment i par, så vi har styr på hvordan de har arbejdet eksperimentelt og de kan vise i hvor høj grad de opfylder de faglige mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Atomer, partikler og kræfter
Ved behandling af udvalgte dele (se forløbets moduler) af kapitlet 'Atomer, partikler og kræfter' i Basisfysik C af Andersen og Jensen dækkes kernestoffet citeret fra bekendtgørelsen herunder.
"
- Atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof".
"
Desuden dækkes supplerende stof om partikler og kræfter.
Herved er det hensigten at forbedre elevernes evne til at
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller
kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
"
som er faglige mål citeret i bekendtgørelsen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66536615326",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66536615326",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66536615326"
}