Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Philip Ralhan Bidstrup
|
Hold
|
2024 fyC/1w (1w fyC, 1w fyCx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Introduktion til begreber, titalspotens og enheder
Energibevarelsen
Energiformer
Energienheden Joule
Mekanisk energi i detaljer
Potentiel energi
Kinetisk energi
Bevarelse af mekanisk energi
Termisk energi i detaljer
Celsius og Kelvin skalaerne
specifik varmekapacitet
fordampning
smeltning
forbrænding
Effekt
Nyttevirkning
Forsøg:
Opvarmning af vand i elkedel
Omdannelse af mekanisk energi til termisk energi i blyposer
Basisfysik C Kernestoffet, Haase forlag (s.15-52+s.125-128)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bølger
Harmoniske bølger
Grundlæggende egenskaber
bølgelængde
frekvens
amplitude
svingningstid
Bølgeligningen
Transversal og Longitudinalbølger
Interferens og diffraktion
Gitterligningen
Dopplereffekt
Stående bølger
Lyd og Lys
Det elektromagnetiske spektrum
Emissionsspektre
Kontinuerte spektre
Absorptionsspektre
Fotoner
Afstandskvadratloven
Forsøg:
Laserlys gennem et optisk gitter
Stående bølger på en snor
Basisfysik C Kernestoffet, , Haase forlag (s.93-102+s.105-109+s.113-114+s.137-147)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Astronomi
Jorden, Solen og Månens kredsløb
Dag/nat
Årstider
Månens faser
Formørkelser
Solsystemets opbygning
Keplers 3 love
Tycho Brahes parallaksemetode
Rødforskydning og Hubble's lov
Universets udvidelse og Big Bang-modellen
Udførte forsøg:
Observationer af nattehimlen med "Stellarium"-programmet som guide.
Basisfysik C Kernestoffet, Haase forlag (s.53-64+s67-88+s.157-161+s.169-175)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mundtlig eksamenstræning
Gennemgang af eksamensspørgsmålenes indhold
Træning af eksamenslæsning
Hvordan man laver talepapir
Tavle-træning
Fokus på tidsstyring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69295665533",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69295665533",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69295665533"
}