Rungsted Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rungsted Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1g/1 DAA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Rungsted Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Anders Biel, Rasmus Juulsen
Hold
2025 DAA/1 (
1g/1 ap
,
1g/1 DAA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
GF AP - almen
Titel 2
Natur - retur
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
GF AP - almen
Grundforløbets almene AP-forløb.
Almen sprogforståelse, sproghistorie, nabosprog & grammatik.
Forløbet afsluttes med en prøve.
Grundbog:
Sprogenes verden
Indhold
Kernestof:
Kære klasse, husk at medbringe bogen "Sprogenes verden" til modulet.
Skal bruges i modulet: Hvad er sprog?
Husk at medbringe "Sprogenes verden" til modulet. Hvis I ikke fik læst det færdigt i sidste time, så læs s. 9-17 (I skal ikke lave opgaverne).
Ikke lektie - dette skal bruges til at få jer i gang på siden "ABaCus":
Lektie: Læs s. 90-97 i "Sprogenes verden" - om sociolingvistik.
Ikke lektie - plan for dagens modul:
Lektie: Læs s. 19-24 i "Sprogenes verden". Om morfologi & substantiver. I skal ikke lave opgaverne.
til arbejdet i modulet: Morfologi | Supplerende materialer
Pararbejde - lav øvelser i "Sprogenes verden": Øvelse 5, 6 og 7 på s. 20, øvelse 11, 12 og 13 s. 21, øvelse 18 s. 22. Opsamling i klassen.
KREATIV SKRIVNING:
Lektie: Læs s. 25-33 i "Sprogenes verden". Om verber. I skal ikke lave opgaver som en del af lektien.
Vi starter dagens modul med et par øvelser: Webøvelser 28 & 29 i første omgang. (individuelt, men spørg gerne makker om hjælp). (I skal nok være logget ind med Unilogin/mitID for at kunne arbejde med svar):
Dernæst den lille skriveøvelse fra sidst. Find den i Lectio, læs dem op for hinanden i grupper og:
Individuelt arbejde (men igen, snak gerne med jeres makker om dem): webøvelser 32, 33, 35, 41, 42, 46, 49 og 50. Husk at bruge tid på at gennemgå jeres svar og brug grundbogen til at hjælpe med at finde forklaringer.
Afsluttende skriveøvelse: skriv videre på jeres historie (eller skriv om), men nu med fokus på at anvende verber i så mange forskellige former som muligt. I skal anvende en passivform og et participium.
Lektie 1: Hvis I ikke fik lavet dem i sidste modul - lav webopgaver 41, 42 og 46: Morfologi | Supplerende materialer
Til arbejdet i modulet: Vi starter med at gennemgå opgave 49 og 50 i klassen. Vi samler også op på afsnittet om verber i det hele taget.
Til arbejdet med dagens lektie:
Lektie: lav øvelse 88 og 90 via linket (det er opsummering af adjektiver & adverbier):
Vi starter modulet i fællesskab med at kigge på side 40-45 i "Sprogenes verden". Vi laver også et par øvelser sammen. Dernæst skal I individuelt tygge jer igennem:
Ingen læselektie - vi skal i gang med syntaktisk analyse. Husk at medbringe "Sprogenes verden" til modulet.
NB! Vi arbejder med samme bog, men med en ny del - derfor er øvelsesnumrene nye. Brug dette link: Syntaks | Supplerende materialer
Modulplan (ikke lektie):
Lektie: webøvelser 23, 28, 32, 34, 35, 36 og 38 via dette link: Syntaks | Supplerende materialer
Modulplan:
Lektie: Vi skal samle op på hvad I lavede i sidste modul - læs om adverbialer og lav følgende øvelser:
Ikke lektie - modulplan:
Ingen læselektie - husk at medbringe "Sprogenes verden" til modulet.
Syntaks | Supplerende materialer
Dagens program:
Min læring: Minlæring
Lektie: Lav de 4 øvelser om konjunktionaler i "Sprogenes veje" på minlæring: Minlæring
IKKE lektie. Dagens test: Midtvejstest: gå ind på Google, skriv "ap midtvejstest a" i søgefeltet - gå ind på "Gyldendals webprøver - midtvejstest A".
Lektie: refleksion over midtvejstesten: Er der noget særligt du skal eller gerne vil træne? Og kan vi evt. bruge Chatbots/sprogmodeller til at træne?
Modulplan: Vi skal kigge lidt på:
Lektie: Lektien er individuel - tænk over hvad du især har behov for at træne og find de relevante afsnit i "Sprogenes verden".
Til arbejdet i modulet: Log ind på https://ap.abacus.dk/ og find "midtvejstest - almen".
Ekstra (individuel) træning i ledsætninger - lav evt. webøvelse 104, 105 og 106 - Syntaks | Supplerende materialer
Lektie: Lektien er individuel - tænk over hvad du især har behov for at træne efter sidste test og find de relevante afsnit i "Sprogenes verden".
Til arbejdet i modulet: Log ind på https://ap.abacus.dk/ og find "sluttest 1 - almen"
Hvis I bliver færdige før tid - og har gennemgået jeres svar i testen - kan I lave opgaver på "minlæring". Gå ind på "opgavesæt" og find de opgaver der er relevante for jer. Der er både almindelig eksamenstræning og opgaver specifikt målrettet ordkla
Vi starter i fællesskab med at kigge på "morfemer". ("Sprogenes verden", s. 47)
i grupper: Lav øvelse 131, 132 & 133 - Morfologi | Supplerende materialer
Individuelt arbejde: Brug tiden på at lave relevante øvelser:
AP - almen:
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Natur - retur
Indhold
Kernestof:
Natur-retur | Dansk i tiden. Grundbog
Den lille familie på Fyn
Storm P
Emil Aarestrup.docx
Kære klasse, husk at medbringe bogen "Sprogenes verden" til modulet.
Skal bruges i modulet: Hvad er sprog?
Husk at medbringe "Sprogenes verden" til modulet. Hvis I ikke fik læst det færdigt i sidste time, så læs s. 9-17 (I skal ikke lave opgaverne).
Ikke lektie - dette skal bruges til at få jer i gang på siden "ABaCus":
Lektie: Læs s. 90-97 i "Sprogenes verden" - om sociolingvistik.
Ikke lektie - plan for dagens modul:
Lektie: Læs s. 19-24 i "Sprogenes verden". Om morfologi & substantiver. I skal ikke lave opgaverne.
til arbejdet i modulet: Morfologi | Supplerende materialer
Pararbejde - lav øvelser i "Sprogenes verden": Øvelse 5, 6 og 7 på s. 20, øvelse 11, 12 og 13 s. 21, øvelse 18 s. 22. Opsamling i klassen.
KREATIV SKRIVNING:
Lektie: Læs s. 25-33 i "Sprogenes verden". Om verber. I skal ikke lave opgaver som en del af lektien.
Vi starter dagens modul med et par øvelser: Webøvelser 28 & 29 i første omgang. (individuelt, men spørg gerne makker om hjælp). (I skal nok være logget ind med Unilogin/mitID for at kunne arbejde med svar):
Dernæst den lille skriveøvelse fra sidst. Find den i Lectio, læs dem op for hinanden i grupper og:
Individuelt arbejde (men igen, snak gerne med jeres makker om dem): webøvelser 32, 33, 35, 41, 42, 46, 49 og 50. Husk at bruge tid på at gennemgå jeres svar og brug grundbogen til at hjælpe med at finde forklaringer.
Afsluttende skriveøvelse: skriv videre på jeres historie (eller skriv om), men nu med fokus på at anvende verber i så mange forskellige former som muligt. I skal anvende en passivform og et participium.
3. Romantikkens natursyn – litteratur | Dansk i tiden. Grundbog
Lektie 1: Hvis I ikke fik lavet dem i sidste modul - lav webopgaver 41, 42 og 46: Morfologi | Supplerende materialer
Til arbejdet i modulet: Vi starter med at gennemgå opgave 49 og 50 i klassen. Vi samler også op på afsnittet om verber i det hele taget.
Til arbejdet med dagens lektie:
Lektie: lav øvelse 88 og 90 via linket (det er opsummering af adjektiver & adverbier):
Vi starter modulet i fællesskab med at kigge på side 40-45 i "Sprogenes verden". Vi laver også et par øvelser sammen. Dernæst skal I individuelt tygge jer igennem:
Romantikkens billeder
4. Romantikkens natursyn – malerier | Dansk i tiden. Grundbog
Ingen læselektie - vi skal i gang med syntaktisk analyse. Husk at medbringe "Sprogenes verden" til modulet.
NB! Vi arbejder med samme bog, men med en ny del - derfor er øvelsesnumrene nye. Brug dette link: Syntaks | Supplerende materialer
Modulplan (ikke lektie):
Lektie: webøvelser 23, 28, 32, 34, 35, 36 og 38 via dette link: Syntaks | Supplerende materialer
Modulplan:
Lektie: Vi skal samle op på hvad I lavede i sidste modul - læs om adverbialer og lav følgende øvelser:
Ikke lektie - modulplan:
Ingen læselektie - husk at medbringe "Sprogenes verden" til modulet.
Syntaks | Supplerende materialer
Dagens program:
Min læring: Minlæring
Husk: Alle medbringer opladt computer.
Lektie: Lav de 4 øvelser om konjunktionaler i "Sprogenes veje" på minlæring: Minlæring
IKKE lektie. Dagens test: Midtvejstest: gå ind på Google, skriv "ap midtvejstest a" i søgefeltet - gå ind på "Gyldendals webprøver - midtvejstest A".
Gruppeopgave
Charlotte Weitze: Den afskyelige (uddrag)
6. Klima- og miljødystopier – når naturen er farlig | Dansk i tiden. Grundbog
Lektie: refleksion over midtvejstesten: Er der noget særligt du skal eller gerne vil træne? Og kan vi evt. bruge Chatbots/sprogmodeller til at træne?
Modulplan: Vi skal kigge lidt på:
Lektie: Lektien er individuel - tænk over hvad du især har behov for at træne og find de relevante afsnit i "Sprogenes verden".
Til arbejdet i modulet: Log ind på https://ap.abacus.dk/ og find "midtvejstest - almen".
Ekstra (individuel) træning i ledsætninger - lav evt. webøvelse 104, 105 og 106 - Syntaks | Supplerende materialer
7. Natur og natursyn i dag – fakta | Dansk i tiden. Grundbog
Grupper
Lektie: Lektien er individuel - tænk over hvad du især har behov for at træne efter sidste test og find de relevante afsnit i "Sprogenes verden".
Til arbejdet i modulet: Log ind på https://ap.abacus.dk/ og find "sluttest 1 - almen"
Hvis I bliver færdige før tid - og har gennemgået jeres svar i testen - kan I lave opgaver på "minlæring". Gå ind på "opgavesæt" og find de opgaver der er relevante for jer. Der er både almindelig eksamenstræning og opgaver specifikt målrettet ordkla
8: Natur og natursyn: Fagbegreber i fokus
Naturen i mennesket
Opgave: Læs og se "Jeg civiliserer mig om morgenen"
Opgave: Unge og kropsidealer
Vi starter i fællesskab med at kigge på "morfemer". ("Sprogenes verden", s. 47)
i grupper: Lav øvelse 131, 132 & 133 - Morfologi | Supplerende materialer
Individuelt arbejde: Brug tiden på at lave relevante øvelser:
AP - almen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70936444363", "T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70936444363", "H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70936444363" }