Rungsted Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rungsted Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1g/4 DAA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Rungsted Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Andrea Aallmann
Hold
2025 DAA/4 (
1g/4 ap
,
1g/4 DAA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Natur-retur
Titel 2
AP - Almen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Natur-retur
Forløbsbeskrivelse:
I grundforløbet arbejder eleverne med kapitlet Natur-retur fra Systimes i-bog Dansk i tiden. Tematisk omhandler forløbet vores forhold til naturen og eventuelle ønske om at vende tilbage til en stærkere tilknytning til naturen. Igennem forløbet møder eleverne en række forskellige teksttyper og derfor også begreber og metoder, som de fremover skal trække på i danskundervisningen. Især vil forløbet have fokus på, at eleven bliver god til at anvende de danskfaglige begreber og til at dokumentere og underbygge sine analytiske iagttagelser og pointer med konkrete citater fra teksterne (PEE-modellen).
Skriftlighed i forløbet:
Undervejs skriver eleverne to skriftlige afleveringer: 1) En oplevelsesbeskrivelse med fokus på brug af forskellige stilistiske virkemidler. 2) En billedanalyse med fokus på brug af PEE-modellen. I starten af studieretningsforløbet afleverer eleven en analyserende artikel om en tekst efter eget valg fra grundforløbet og får på den måde repeteret og vist, hvad der er lært.
MATERIALE:
Mimi Olsen m.fl.: Dansk i tiden, kap 1.
Robert Storm Petersen: Tilbage til naturen (1945) (maleri)
Naturmælk tegnefilm (2014)
Emil Aarestrup: Var det synd (1838)
Søren Ryge: Far, mor og børn. Afsnit 3, de første 7 minutter (DR 2020)
Sarah Greens rejseblog: Småland: 5 skønne seværdigheder i naturen - en rejseguide
Daniel Defoe: fra Robinson Crusoe (1719)
Adam Oehlenschläger: Morgenhimmel (1802)
Christian Winther: Jeg kom til skovens bolig (1860)
Romantiske malerier:
-Caspar David Friedrich: Mand og kvinde der betragter månen (1817-1818).
-Jørgen Roed: Haven med den gamle døbefond (1850)
-Johan Christian Dahl: Klintekorset ved Møns klint (1815).
-P.C. Skovgaard: Udsigt over Skarritsø (1844).
-Caspar David Friedrich: Munk ved havet (ca. 1809).
-J.Th. Lundbye: En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs (1839).
-Christen Købke: Motiv fra Capri, kort efter solens opgang (ca. 1843)
Theis Ørntoft: Sort frekvens (2014)
Charlotte Weitze: fra Den afskyelige (2016)
Netflix: The Rain, sæson 1, episode 1, minut 0.00-08.30 (2018)
Simon Muff Enevoldsen: "Danskerne vil tilbage til naturen" i Kristeligt Dagblad (maj 2016)
Livingshop: Lad dig inspirere af New Nordic
Nak & Æd: Et vildsvin på Djursland (DR 2010-), sæson 1, episode 2 – tidskode 20:16-27:35
Erlend Loe: fra Doppler (2004)
Kirsten Hammann: Jeg civiliserer mig om morgenen (1992)
Ruben Östlund: fra The Square (2017) ("the monkey scene"):
https://www.youtube.com/watch?v=pX8BfoAUNkM
Indhold
Kernestof:
Kære elev,Log ind på https://ap.abacus.dk/ med dit Unilogin. Klik herefter på dit navn øverst til højre i menuen og vælg "Tilmeld dig klasse". Klik nu på den grønne knap "Tilmeld dig klasse" og kopier følgende kode ind: 176494f8
Til arbejde gennem hele forløbet:
Sprogenes verden s. 90-97
Slå op og læs om tekstens rum, personer (herunder aktantmodellen, tid, sted og miljø) - https://danskitiden.systime.dk/index.php?id=170
til arbejdet i modulet: Morfologi | Supplerende materialer
Pararbejde - lav øvelser i "Sprogenes verden": Øvelse 5, 6 og 7 på s. 20, øvelse 11 og 12 s. 21, øvelse 18 s. 22. Opsamling i klassen.
Kreativ skrivning
Lektie: Læs s. 19-24 i "Sprogenes verden". Om morfologi & substantiver. I skal ikke lave opgaverne.
Læs om romantik og lyrik i i-bogen
Hvis man ikke har lavet gruppeøvelsen om Robinson færdig i sidste modul, skal det være færdigt til i dag
Vi starter dagens modul med et par øvelser: Webøvelser 28 & 29 i første omgang. (individuelt, men spørg gerne makker om hjælp). (I skal nok være logget ind med Unilogin/mitID for at kunne arbejde med svar):
Individuelt arbejde (men igen, snak gerne med jeres makker om dem): webøvelser 32, 33, 35, 41, 42, 46, 49 og 50. Husk at bruge tid på at gennemgå jeres svar og brug grundbogen til at hjælpe med at finde forklaringer.
Afsluttende skriveøvelse: skriv videre på jeres historie (eller skriv om), men nu med fokus på at anvende verber i så mange forskellige former som muligt. I skal anvende en passivform og et participium.
Læs om verber i bogen s. 25-33. I skal ikke lave opgaver som en del af lektien.
Opgavebeskrivelse (findes også under "opgaver")
Personlig naturoplevelse
Morfologi | Supplerende materialer
Syntaks | Øvelser
Afsnit
Til arbejdet i modulet: Gruppearbejde om maleri fra romantikken.
Gymdansk - Analyserende artikel
Sæt jer ind i denne model for billedanalyse
Analysebegreber
LEKTIE: Læs uddraget af Charlotte Weitzes roman: 6. Klima- og miljødystopier – når naturen er farlig | Dansk i tiden. Grundbog
Opgavebeskrivelse
Vælg et klimakatastrofefoto, som du vil arbejde med i dette modul
Læs s. 67-71 i Sprogenes Verden om "Helsætninger og Ledsætninger", så I har lidt styr på det inden undervisningen
Hvis man bliver færdig før tid, kan man lave øveopgaver herinde
Læs om argumentation, Toulmins argumentationsmodel og appelformer
Øvelsesopgaver herinde
Midtvejstest 2 på ABaCus
Læs om appelformer
Læs om argumentation og Toulmins argumentationsmodel
Gruppearbejde i timen: "Station 1" og hvis man kan nå det "Station 5" herinde
Ingen læselektie
Til arbejdet i modulet:
Man kan øve sig her
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Oplevelsesbeskrivelse
15-09-2025
Klimakatastrofer
29-09-2025
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
AP - Almen
Grundforløbets almene AP-forløb.
Almen sprogforståelse, sproghistorie, nabosprog & grammatik.
Forløbet afsluttes med en prøve.
Grundbog:
Sprogenes verden
Indhold
Kernestof:
Kære elev,Log ind på https://ap.abacus.dk/ med dit Unilogin. Klik herefter på dit navn øverst til højre i menuen og vælg "Tilmeld dig klasse". Klik nu på den grønne knap "Tilmeld dig klasse" og kopier følgende kode ind: 176494f8
Til arbejde gennem hele forløbet:
Sprogenes verden s. 90-97
Slå op og læs om tekstens rum, personer (herunder aktantmodellen, tid, sted og miljø) - https://danskitiden.systime.dk/index.php?id=170
til arbejdet i modulet: Morfologi | Supplerende materialer
Pararbejde - lav øvelser i "Sprogenes verden": Øvelse 5, 6 og 7 på s. 20, øvelse 11 og 12 s. 21, øvelse 18 s. 22. Opsamling i klassen.
Kreativ skrivning
Lektie: Læs s. 19-24 i "Sprogenes verden". Om morfologi & substantiver. I skal ikke lave opgaverne.
Læs om romantik og lyrik i i-bogen
Hvis man ikke har lavet gruppeøvelsen om Robinson færdig i sidste modul, skal det være færdigt til i dag
Vi starter dagens modul med et par øvelser: Webøvelser 28 & 29 i første omgang. (individuelt, men spørg gerne makker om hjælp). (I skal nok være logget ind med Unilogin/mitID for at kunne arbejde med svar):
Individuelt arbejde (men igen, snak gerne med jeres makker om dem): webøvelser 32, 33, 35, 41, 42, 46, 49 og 50. Husk at bruge tid på at gennemgå jeres svar og brug grundbogen til at hjælpe med at finde forklaringer.
Afsluttende skriveøvelse: skriv videre på jeres historie (eller skriv om), men nu med fokus på at anvende verber i så mange forskellige former som muligt. I skal anvende en passivform og et participium.
Læs om verber i bogen s. 25-33. I skal ikke lave opgaver som en del af lektien.
Opgavebeskrivelse (findes også under "opgaver")
Personlig naturoplevelse
Morfologi | Supplerende materialer
Syntaks | Øvelser
Afsnit
Til arbejdet i modulet: Gruppearbejde om maleri fra romantikken.
Gymdansk - Analyserende artikel
Sæt jer ind i denne model for billedanalyse
Analysebegreber
LEKTIE: Læs uddraget af Charlotte Weitzes roman: 6. Klima- og miljødystopier – når naturen er farlig | Dansk i tiden. Grundbog
Opgavebeskrivelse
Vælg et klimakatastrofefoto, som du vil arbejde med i dette modul
Læs s. 67-71 i Sprogenes Verden om "Helsætninger og Ledsætninger", så I har lidt styr på det inden undervisningen
Hvis man bliver færdig før tid, kan man lave øveopgaver herinde
Læs om argumentation, Toulmins argumentationsmodel og appelformer
Øvelsesopgaver herinde
Midtvejstest 2 på ABaCus
Læs om appelformer
Læs om argumentation og Toulmins argumentationsmodel
Gruppearbejde i timen: "Station 1" og hvis man kan nå det "Station 5" herinde
Ingen læselektie
Til arbejdet i modulet:
Man kan øve sig her
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70936474887", "T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70936474887", "H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70936474887" }