Rungsted Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rungsted Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1g/7 DAA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Rungsted Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Rasmus Juulsen
Hold
2025 DAA/7 (
1g/7 ap
,
1g/7 DAA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Natur-retur
Titel 2
GF AP - almen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Natur-retur
Tematisk introforløb med fokus på indføring i danskfagets metoder, begreber og aspekter.
Forløbet berører både det litterære, det sproglige og det mediemæssige aspekt.
Grundbog:
Dansk i tiden (som ibog via systime - kapitlet "natur-retur")
Indhold
Kernestof:
Ingen læselektie - vi bruger modulet på at komme i gang med forløbet. Vi skal måske også tale lidt om hvad dansk i gymnasiet er for en størrelse.
1. Præsentation af i-bogen - dette er vores grundbog frem til efterårsferien: 1. I gang med dansk – tilbage til naturen? | Dansk i tiden. Grundbog
Gruppearbejde: (Vi samles i klassen kl. 13.15)
LEKTIE: Slå op i ibogen og læs om tekstens rum, personer, aktantmodellen, tid, sted og miljø: https://danskitiden.systime.dk/index.php?id=170
Ikke lektie - til arbejdet i modulet: Robinson Crusoe_uddrag.docx
Ikke lektie: analyseark til romanuddraget: Arbejdsark til GF dansk_Robinson Crusoe.docx
LEKTIE: I skal have lavet analyse ud fra arbejdsarket fra sidste modul: Arbejdsark til GF dansk_Robinson Crusoe.docx
Ikke lekte - til arbejdet i modulet:
LEKTIE:
Modulplan:
LEKTIE: I skal alle have afleveret skriveøvelsen (i "opgaver" i Lectio). Hav den klar til modulets start.
Til arbejdet i modulet: Gruppearbejde om maleri fra romantikken.
LEKTIE: Læs uddraget af Charlotte Weitzes roman: 6. Klima- og miljødystopier – når naturen er farlig | Dansk i tiden. Grundbog
Til arbejdet i modulet:
analysebegreber
Lektie: Genlæs Weitzes romanuddrag og hav det med til modulet sammen med jeres analyser fra sidst:
Til det skriftlige arbejde:
Ingen læselektie.
Til læsning i modulet:
De tre appelformer
Lektie: Læs om argumentation i følgende link:
Læsetid: Ørntoft_kronik_klimakampen er tabt.pdf
Afsluttende skriveøvelse: (afleveres i "opgaver")
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
første skriveøvelse
10-09-2025
anden skriveøvelse
22-09-2025
afsluttende skriveøvelse
10-10-2025
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
GF AP - almen
Grundforløbets almene AP-forløb.
Almen sprogforståelse, sproghistorie, nabosprog & grammatik.
Forløbet afsluttes med en prøve.
Grundbog:
Sprogenes verden
Indhold
Kernestof:
Velkommen til! I dag skal vi finde hoved og hale i vores lærebog og snakke lidt om hvad vi skal arbejde med de næste uger. Der vil også være lidt småøvelser undervejs.
Til arbejdet i modulet: Hvad er sprog?
Ingen læselektie - vi bruger modulet på at komme i gang med forløbet. Vi skal måske også tale lidt om hvad dansk i gymnasiet er for en størrelse.
1. Præsentation af i-bogen - dette er vores grundbog frem til efterårsferien: 1. I gang med dansk – tilbage til naturen? | Dansk i tiden. Grundbog
Gruppearbejde: (Vi samles i klassen kl. 13.15)
Lektie: Læs s. 9-17 i "Sprogenes Verden". (Noget af det har I allerede læst i sidste modul). Husk at medbringe bogen.
Ikke lektie - til arbejdet i starten af modulet: Vi skal have jer sat op i "abacus" og prøve at lave en indledende undersøgelse af jeres grammatiske baggrundsviden:
Ikke lektie - til sidste del af modulet: I skal "kun" læse s. 70-74:
Lektie: Læs s. 90-97 i "Sprogenes verden" - om sociolingvistik. Husk at medbringe bogen til modulet.
Ikke lektie - plan for dagens modul:
Afsnit
Lektie: Læs s. 19-24 i "Sprogenes verden". Om morfologi & substantiver. I skal ikke lave opgaverne.
Til arbejdet i modulet: Morfologi | Supplerende materialer
Pararbejde - lav øvelser i "Sprogenes verden": Øvelse 5, 6 og 7 på s. 20, øvelse 11, 12 og 13 s. 21, øvelse 18 s. 22. Opsamling i klassen.
KREATIV SKRIVNING:
Lektie: Læs s. 25-33 i "Sprogenes verden". Om verber. I skal ikke lave opgaver som en del af lektien.
Vi starter dagens modul med et par øvelser: Webøvelser 28 & 29 i første omgang. (individuelt, men spørg gerne makker om hjælp). (I skal nok være logget ind med Unilogin/mitID for at kunne arbejde med svar):
Individuelt arbejde (men igen, snak gerne med jeres makker om dem): webøvelser 32, 33, 35, 41, 42, 46, 49 og 50. Husk at bruge tid på at gennemgå jeres svar og brug grundbogen til at hjælpe med at finde forklaringer.
Hvis I kommer igennem alle øvelser - fortsæt da med:
Kl. 15.00 i klassen: Afsluttende skriveøvelse (igen i elevfeedback): skriv videre på jeres historie (eller skriv om), men nu med fokus på at anvende verber i så mange forskellige former som muligt. I skal anvende en passivform og et participium.
LEKTIE: Slå op i ibogen og læs om tekstens rum, personer, aktantmodellen, tid, sted og miljø: https://danskitiden.systime.dk/index.php?id=170
Ikke lektie - til arbejdet i modulet: Robinson Crusoe_uddrag.docx
Ikke lektie: analyseark til romanuddraget: Arbejdsark til GF dansk_Robinson Crusoe.docx
LEKTIE: I skal have lavet analyse ud fra arbejdsarket fra sidste modul: Arbejdsark til GF dansk_Robinson Crusoe.docx
Ikke lekte - til arbejdet i modulet:
Lektie 1: Læs i "Sprogenes verden" om adjektiver og adverbier, s. 34-39.
Ikke lektie - til arbejdet i modulet: Husk at bruge bogen som opslagsværk så meget som muligt.
Lektie: Lav øvelse 88 og 90: Morfologi | Supplerende materialer (husk at bruge "Sprogenes verden" s. 34-39) mens I laver øvelserne).
Ikke lektie:
LEKTIE:
Modulplan:
LEKTIE: I skal alle have afleveret skriveøvelsen (i "opgaver" i Lectio). Hav den klar til modulets start.
Til arbejdet i modulet: Gruppearbejde om maleri fra romantikken.
Ingen læselektie - husk at medbringe "Sprogenes verden".
LEKTIE: Læs uddraget af Charlotte Weitzes roman: 6. Klima- og miljødystopier – når naturen er farlig | Dansk i tiden. Grundbog
Til arbejdet i modulet:
analysebegreber
Lektie: Læs i "Sprogenes verden" s. 54-57 om objekter, transitive & intransitive verber – og lav webøvelse 32
Lektie: Webøvelse 43, 52 og 53. Læs også om subjektsprædikat, indirekte objekt og objektsprædikat (s. 58-62 i ”Sprogenes verden”). https://supplerendematerialer.systime.dk/?id=389#c2300
Lektie: Genlæs Weitzes romanuddrag og hav det med til modulet sammen med jeres analyser fra sidst:
Til det skriftlige arbejde:
Læs om adverbialer og konjunktionaler i Sprogenes verden - s. 63-64. Husk at medbringe bogen til modulet.
Modulplan: Sæt jer i jeres makkerskabsgrupper for at arbejde.
Lektie: Læs i "Sprogenes verden", s. 66-69 om sætninger. Hvordan definerer bogen "en sætning"?
Ingen læselektie.
Lektie 1: Webøvelse 88 og 92 - Syntaks | Supplerende materialer
IKKE lektie. Dagens projekt: Midtvejstest: gå ind på Google, skriv "ap midtvejstest a" i søgefeltet - gå ind på "Gyldendals webprøver - midtvejstest A".
Lektie: refleksion over midtvejstesten: Er der noget særligt du skal eller gerne vil træne? Og kan vi evt. bruge Chatbots/sprogmodeller til at træne?
Modulplan: Vi skal kigge lidt på:
Lektie: Lektien er individuel - tænk over hvad du især har behov for at træne og find de relevante afsnit i "Sprogenes verden".
Vi starter modulet med at kigge på "morfemer" ("Sprogenes Verden", s. 47). Dernæst får I tid til at lave testen.
kl. 9.00: log ind på ap.abacus.dk og find midtvejstest - almen.
Til læsning i modulet:
De tre appelformer
Lektie: Lav midtvejstesten på ap.abacus.dk ("midtvejstest - almen).
Modulplan: "Sluttest 1" på ap.abacus.dk.
Lektie: Læs om argumentation i følgende link:
Læsetid: Ørntoft_kronik_klimakampen er tabt.pdf
Afsluttende skriveøvelse: (afleveres i "opgaver")
AP - almen:
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70936484029", "T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70936484029", "H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70936484029" }