Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Søren Kofod
|
|
Hold
|
2025 idC/5 (1g/5 idC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ultimate
Titel:
Ultimate
Genren:
Boldspil
Niveau:
Idræt C
Antal moduler:
8 (+3 moduler går til Idrætsdagen)
I forløbet Ultimate, der tilhører færdighedsområdet "boldspil", skal I arbejde med grundlæggende tekniske færdigheder, og afprøve forskellige deløvelser og småspil knyttet til spillets grundlæggende principper. I skal opnå forståelse for det færdige spil, herunder kende til simple angrebs- og forsvarstaktikker, samt kende og udvise forståelse for den spiritånd og de fairplay-principper, der kendetegner det færdige spil. I grupperne arbejdes der med teambuilding ud fra Tuckmans Teamudviklingsteori og forskellige roller: Formelle og uformelle.
Forløbet afsluttes med en mindre turnering, og teknisk forløbsprøve.
• Tekniske færdigheder: Kunne pivotere med discen under pres/opdækning og aflevere disc til en medspiller, der kan udføre et cut for at gøre sig spilbar.
• Spilbarhed og opdækning: Gennem placering og bevægelse på banen bringe sig i positioner, hvor discen kan modtages eller modstanderen kan forhindres i at modtage – gennem mand-mand-opdækning.
• Taktiske færdigheder: Forståelse for spillets regler i praksis, kunne træffe fornuftige spilmæssige valg i spilsituationer (både individuelt og ift. med- og modspillere), kommunikerer taktisk med holdkammerater samt med læreropbakning kunne efterleve spillets fairplayprincipper.
Som afslutning på forløbet vil der blive afholdt en mindre turnering, hvor alle elever får mulighed for at spille det færdige spil. I denne forbindelse vil eleverne i praksis også stifte bekendtskab med spiritcirklen.
Faglige mål
Eleverne:
• Kan med sikkerhed og i høj grad udføre baghåndskast til makker omkring 10 meter væk med god præcision
• Kan i rimelig grad lave et forhåndskast og mulig aflevering til makker omkring 10 meter væk
• I høj grad kunne gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
• Kan i nogenlunde grad gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
• Kunne redegøre for basale ultimateregler og ”spirit of the game”-princippet
• Har nogenlunde taktisk og fysisk evne til at gøre sig spilbar i de tomme rum og forstå princippet omkring bredde og dybde i boldspil – Stacking kan introduceres, som mulighed ved Spilstop.
• I høj grad kunne pivotere under pres og aflevere til makker
• I høj grad kunne udføre et ”cut” og i nogen grad kunne modtage en aflevering efter Cuttet.
• skal kunne have fysisk kapacitet til at kunne spille Ultimatekampe
• skal kunne indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, ultimatespecifikke samarbejdsrelationer – og forholde sig til Tuckmans Teamudviklingsteori
Teoretiske elementer, der gennemgås i moduler, som det forventes man kan teoretisk svare på:
- Kunne redegøre for spillets grundlæggende regler
- Kunne beskrive 'spirit of the game'.
- Kunne forklare hvorfor man laver et cut, og hvad der skal til for at lave et cut.
- Kunne beskrive, hvordan man som forsvarsspiller taktisk vil kunne "lukke" et område.
- Kunne diskutere fordele og ulemper ved, at ultimate spilles uden dommer og der både kåres en spirit- og en turneringsvinder, når der er stævner.
Materialer: Ca. 15 sider
• Claus Estrup m.fl. (2005): ”Boldspil som holdspil” fra Idræt C – teori i praksis, side 76-78.
• Troels Wolf & Jørn Hansen (2009): ”Fire typer team og kohæsionens betydning” fra B – for bedre idræt, tabel 9.1 side 162-163
• Troels Wolf & Jørn Hansen (2009): ”Gruppen, Teamet og teamets udvikling” fra B – for bedre idræt, side 156-159
• Youtubevideoer med tekniske elementer: Baghånd og forhånd
• Youtubevideoer med taktiske elementer: Stack og force
• Eller udvalgte videoer fra om teknik, taktik og øvelser fra DSFU https://www.youtube.com/user/DFSUdk/videos
• Spillets regler – Gym-DM – Gym-idraet.dk - PDF
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70936867681",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70936867681",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70936867681"
}