Holdet 1g/4 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Charlotte Skotte Møller, Gert Friis Nielsen, Hans Christian Westtoft, Mark K Østervemb
Hold 2025 nvC/4 (1g/4 nv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 KemiBiologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 KemiBiologi

PROBLEMSTILLING
Hvad har betydning for hvor godt du smager og hvad du er i stand til at smage?

Forløbet kort fortalt:
I forløbet skal vi smage os igennem mad- og drikkevare, men også lave eksperimenter der kan vise om generne er afgørende for hvad vi kan smage og om vi kan lide det vi smager. Det periodiske system introduceres for at hjælpe med at forstå hvordan atomer er opbygget, så vi kan forstå opbygningen af molekyler som mad- og drikkevarer består af. Ud fra begrebet elektronegativitet kan vi bestemme om kemiske bindinger er polære eller upolære, der kan anvendes til at vurdere om et stof er hydrofilt eller hydrofobt.
I kemi afslutter vi forløbet med at lave en hypotese om hvad vi skal spise eller drikke for at lindre den stærke fornemmelse af chili.

Undervejs i forløbet skal eleverne arbejde eksperimentelt med:
K1. Trækketid og smagsaromaer i grøn te
K2. Sukkerindhold i sodavand
K3. Fremstilling af mayonnaise
K4. Kan vi lindre den stærke fornemmelse?

Skriftligt produkt:
o Kemi: Udfyldt journal for sukkerindhold i sodavand med graf og diskussion
o Biologi:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer