Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Sandra Toftdahl Brix
|
|
Hold
|
2025 apC/7 (1g/7 latin)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP - Romerne deres sprog og deres verden
Eleverne vil i forløbet skabe sig kendskab til romerne, deres kultur og sprog. Der vil være en særlig vægtning på latin og eleverne vil løbende blive testet inden de skal til eksamen i uge 43
Gennemlæst:
Sprogenes verden, Latin delen s. 113-152
+ kompendium med relevante øvelser
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære hold 7
-
Når I møder ind i lokalet, sætter I jer sammen med jeres makkerpar og ikke i grupper
-
Gottschalck, Terp, Leth Andersen, Kreiner og Maegaard: SPROGENES VERDEN AP 1. udg, Gyldendal; sider: 113-115, 124, 130, 136, 145
-
Ap-Latin Kompendium; sider: 5, 10, 14, 18, 22, 25, 29, 32, 35-36, 39-40, 44-45, 146
-
I skal Læse indledning til latindel s. 113-115 + spørgsmålene s. 5 i kompendiet
-
I skal lave den morfologiske analyse s. 10 i kompendiet færdig.
-
I skal lave øvelsen på s. 14 og følg instrukserne
-
I skal lave en morfologisk og syntaktisk analyse af linje 4 s. 18 i kompendiet
-
I skal være færdig med tekstøvelse 2 – Bellum Troianum
-
I skal lave en morfologisk og syntaktisk analyse af linje 4 gloser s. 130 i sprogenes verden
-
I skal være færdige med at finde sætningsled. Øvelsen er s. 29 i kompendiet
-
Husk jeres pcer
-
I skal være færdige tekstøvelse 3 – Aeneas Fugit
-
I skal være færdige tekstøvelse 4 – Lucretia + lave en morfologisk og syntaktisk analyse af følgende sætning, gloserne er på s. 136
-
I skal lave øvelsen på s. 39-40 i kompendiet og følg instrukserne. Vær opmærksom på den opgave hvor I skal bøje verberne selv
-
I skal være færdige tekstøvelse 6 – Cicero
-
19.09.25 Orientering om AP-eksamen.pdf
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- IT
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70937090863",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70937090863",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70937090863"
}