Holdet 1g FrB/gf-3 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Marlene Clemens Kofod
Hold 2025 FrB/gf-3 (1g FrB/gf-3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 La Francophonie- grundforløb i fransk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 La Francophonie- grundforløb i fransk

Forløbsbeskrivelse

Dette forløb er udarbejdet til fransk grundforløb fortsætter b-niveau og strækker sig over 10 moduler, hvoraf 1 modul er omlagt skriftlighed.  Emnet er la francophonie som  eleverne præsenteres for og arbejder med gennem præsentationer af frankofone personer, frankofon musik og film samt billedbeskrivelser. Sprogligt arbejdes med den grundlæggende sætningsdannelse, hvorfor der grammatisk er særligt fokus på at lære eleverne de regelmæssige verbers bøjningssystemer og de almindeligt anvendte uregelmæssige verber som être, avoir, aller og faire i le présent. Der vil også være et mindre fokus på brugen af de possessive pronominer og den bestemte og ubestemte artikel. I forløbet introduceres eleverne også for de elementære udtaleregler i det franske sprog samt at kunne anvende digitale ordbøger i styrkelsen af elevernes viden om ordklasser. Til forløbet knytter sig også en skriftlig opgave (billedpræsentation) hvor eleverne anvender den viden, de har opnået i forløbet, og som de vil arbejde på i klassen (modul omlagt til skriftlighed).  

Faglige mål:

●      Tale om la francophonie og præsentere frankofone personer og musik.

●      Lave en billedbeskrivelse

●      Danne sætninger

●      Anvende læsestrategier til at læse og forstå fransksproget tekst

●      Anvende de possessive pronominer (ma, ta, sa osv.)

●      Bøje og anvende être, avoir, aller, faire i nutid

●      Kende de regelmæssige verbers tre bøjningssystemer (-er, -ir, -re)

●      Slå op i en digital ordbog

●      Kendskab til elementære udtaleregler

●      Anvende den bestemte (le, la les) og ubestemte artikel (un, une, des)


Kernestof:
Le monde de la francophonie, Institut Français
Entrées p.106
Portræt af en frankofon person (skriv senere)
Black M: “Je suis chez moi” paroles + vidéo-clip: Black M - Je suis chez moi (Clip officiel)
Vocabulaire-Les liens de famille: https://www.francaisfacile.com/exercices/exercice-francais-2/exercice-francais-5832.php
Le dimanche à Bamako: Amadou & Mariam   Dimanche A Bamako
Udtale:http://www.estudiodefrances.com/fonetica/TITRE.htm
Udtale: french pronunciation - les sons du francais : https://www.youtube.com/watch?v=8gcfiT-CrmY
Udtaleregler 1: https://franskbogen.systime.dk/fileadmin/indhold/Grammatik.pdf
Diverse billeder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer