Holdet 2022v DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022v DA (1v DA, 2v DA, 3v DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Digitale hjælpemidler
Titel 2 2. Tag ordet - Ordets magt
Titel 3 3. Menneske og natur
Titel 4 4. Fortællende journalistik (reportage)
Titel 5 5. Et dukkehjem (værk)
Titel 6 6. DHO Det moderne gennembrud (periode)
Titel 7 7. Nyhedsformidling
Titel 8 8. Hvad er meningen?
Titel 9 9. Dokumentaren som genre
Titel 10 10. Skriv løs - Genrekrav i skr. dansk
Titel 11 11. Selvfortællinger i det lange perspektiv
Titel 12 12. Genre og metoder inkl. tværfaglighed
Titel 13 13. Kontraster
Titel 14 14. De lange linjer i litteraturhistorien

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Digitale hjælpemidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

minlaering.dk

Ordbøger:
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk

i-Bøger:
Litteraturhistorien på Langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Tag ordet - Ordets magt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Menneske og natur

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Doppler læsejournal 10-01-2023
Podcast i Onenote 02-02-2023
artikel om Agnete og havmanden 28-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. DHO Det moderne gennembrud (periode)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Nyhedsformidling

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. Hvad er meningen?

Faglige mål:
–analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke fiktive tekster i alle medier
–dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
–demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Kernestof:
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– læsning af en afgrænset periode før 2000 inkl. seneste 5 år

Kanonforfattere, som indgår:
Steen St. Blicher, Martin A. Hansen, Peter Seeberg.


I forløbet indgår romanen: Katalog over katastrofer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel nr. 2 25-01-2024
Øvelse i anslag 11-03-2024
Analyserende artikel nr. 3 21-03-2024
Udfyldt skabelon 08-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15,3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 10. Skriv løs - Genrekrav i skr. dansk

Fokus:
I dette forløb sætter vi fokus på to af de tre skriftlige genre i STX. Vi samler op fra årsprøven og arbejder videre med den analyserende og debatterende artikel.  Forløbet følges senere op med fokus på den reflekterende artikel og den populærvidenskabelige artikel.

Faglige mål:
-udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel nr 1 03-09-2024
Debatterende artikel 1 færdig 11-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 11. Selvfortællinger i det lange perspektiv

I dette forløb er der fokus på tekster, som tematisk berører "selvfortællinger" over tid fra oplysningstiden og frem til ca. i dag. Der sættes desuden fokus på metoder.
I forløbet indgår en del kanonforfattere.  Desuden læses et værk: Skrigerne af Michael Strunge.


Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 13. Kontraster

Fokus: tekster om land og by, og kontraster i tid og rum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 14. De lange linjer i litteraturhistorien

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer