Sct. Knuds Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sct. Knuds Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022v DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hold
2022v DA (
1v DA
,
2v DA
,
3v DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1. Digitale hjælpemidler
Titel 2
2. Tag ordet - Ordets magt
Titel 3
3. Menneske og natur
Titel 4
4. Fortællende journalistik (reportage)
Titel 5
5. Et dukkehjem (værk)
Titel 6
6. DHO Det moderne gennembrud (periode)
Titel 7
7. Nyhedsformidling
Titel 8
8. Hvad er meningen?
Titel 9
9. Dokumentaren som genre
Titel 10
10. Skriv løs - Genrekrav i skr. dansk
Titel 11
11. Selvfortællinger i det lange perspektiv
Titel 12
12. Genre og metoder inkl. tværfaglighed
Titel 13
13. Kontraster
Titel 14
14. De lange linjer i litteraturhistorien
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1. Digitale hjælpemidler
Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):
minlaering.dk
Ordbøger:
Ordbogen.com
(herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen –
dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk
i-Bøger:
Litteraturhistorien på Langs og på tværs:
https://litthist.systime.dk/
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2. Tag ordet - Ordets magt
Indhold
Kernestof:
Velkommen til dansk 1v! Jeg glæder mig til at møde jer.:-).
Vi indleder et sprogligt forløb om "taler" -og senere ser vi på kampagner. Alt sammen om "ordets magt". Jeg har sakset fra en e-bog. Læs s. 1-2 i vedhæftet.
Tag ordet - komoendium taler 1v.docx
Hente sidste bøger
H.K.H. Kronprinsesse Marys tale til H.K.H. Kronprins Frederiks 50-års fødselsdag 2018 - Danske Taler
Intro til læsetræning (roman - se vedhæftet) samt omlagt skr., hvor I går igang med jeres skriftlige opgave. I må gerne medbringe ørebøffer. Jeg introducerer opgaven.
Skriveøvelse MF tale til ungdommen.docx
Dansk - læsehastighedstræning (5).docx
Så skal I holde en tale:-) I forbereder jer ved at læse i Håndbog til dansk. I får opgavebeskrivelsen i modul - hvor vi trækker lod om 7 emner inden for talergenre. I holder talen i kommende modul.
Håndbog til dansk 4. udg; sider: 152-154, 157-159
I finpudser og øver jeres tale hjemme. I får 20 min. til at øve jeres tale på skolen. Vi samler op og skifter fokus til kampagner i de næste moduler.
Vi slutter forløbet om "Ordets magt" med fokus på argumentation. Læs om dette i Håndbog til Dansk. Se på de forskellige modeller. Vi gennemgår de vigtigste elementer i en argumentation og laver små øvelser. Husk bogen.
Læs vedhæftet kronik Nu får den bløde porno måske kniven
Godt nytår!
Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
3. Menneske og natur
Indhold
Kernestof:
I introduceres til et tema om "menneske og natur". Læs/skim hjemme digtet: Ode til regnen af Søren Ulrik Thomsen ode til regnen.html
Modul indledes med læsescreening (ca. 20-25 min.). Herefter går vi igang med værklæsning af Doppler. Husk bogen!
Site: Indret din test
Find jer selv i vedhæftet og tænk over, hvordan I vil besvare spørgsmålet. I har modul til at færdiggøre jeres lille podcast. Jeg hjælper jer ude i grupperne.
Vi lytter og bytter podcast. Vi anvender to lokaler - vi mødes alle i lokale 60 først. I får max. 20 min. til at gøre produktet færdigt! Resten forberedes hjemme til modul. I har et fælles ansvar for opgaven.:-)
Intro til folkeviser som genre: Lyt til link fra 00:00-7:20 (inkl. præsentation af genre: riddervisen)
Mogens Bjerring-Hansen m.fl.: Falkenstjerne 1 (hardback), Gjellerup & Gad /Systime; sider: 85-86, 91-95, 116-119, 430
Folkeviser - dansk litteratur
Fokus er nu trylleviser: se resten af video (se link fra 7:20 til ud).
Agnete og havmanden (OBS: indgår i skr. opgaver). Vi læser visen sammen. Folkeviser
I arbejder med artikel om Agnete og Havmanden (se under opgaver i Lectio). Jeg introducerer opgaven og giver nogle gode råd. I kan herefter få hjælp efter behov.
Agnete og Havmanden – heimskringla.no
Vi går nu til folkeeventyr. Læs Kong Lindorm. Få styr på handlingsforløbet. I Håndbog til Dansk læser I om genren. Hvis I laver noter til dette hjemme, kan I lade håndbogen blive hjemme:-) I medbringer selvfølgelig Dansk Litteratur bind 1.
Håndbog til dansk 4. udg; sider: 74-76
Læs folkeeventyret Klokkeblomst. Klokkeblomst.docx Vi perspektiverer til dette folkeeventyr - og anvender aktantmodellen på evnetyr. Se evt. lille video om modellen.
Personkarakteristik: Aktantmodellen - animeret dansk
Læs kort om universalromantikken (se vedhæftet - lille skriveøvelse i modul).
Skrubtudsen med arbejdsspørgsmål 1v.docx
Afsnit
Gruppe 3 og 6 fremlægger, og vi andre lytter. vi samler vigtige begreber op og perspektiverer til Den lille pige med Svovlstikkerne (afslutning). Læs evt. Skrubtudsen igen:-)
Genlæs jeres lille artikel om Agnete og havmanden hjemme: se på mine små kommentarer (som jeg gennemgår samlet i modul - med fokus på generelle ting). Se også på min afsluttende kommentar. Husk at fokusere på jeres styrker!
Læs De røde sko af HCA. I skal have overblik over handlingsforløbet i store træk. I skal kunne give et kort overblik (resume) over teksten med fokus på de vigtigste hovedpointer.
De røde sko hca.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Doppler læsejournal
10-01-2023
Podcast i Onenote
02-02-2023
artikel om Agnete og havmanden
28-02-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
4. Fortællende journalistik (reportage)
Byen som tema
inkl. skriftlighedsforløb
Indhold
Kernestof:
Reportager og fortællende journalistik 1v ny.docx
Håndbog til dansk 4. udg; sider: 213-216
Skriveproces ud fra sanser
Vi mødes kl. 12:30 foran HCA huset (se link). Jeg står et tydeligt sted:-). Husk at følges med hinanden.
Læs: SØREN FLOTT & THOMAS LAURSEN & OLE SØNNICHSEN: “SOM OM SOLEN KOM FOR TÆT PÅ”, fra JYLLANDS-POSTEN (05.11.2004) – UDDRAG (side 6-12). Vi ser efter tydelige træk fra den fortællende journalistik.
Fra Håndbog til Dansk: I 1973 opstillede Tom Wolfe fire træk, der kendetegner New Journalism. Inspirationen fra litteraturen er tydelig, men genren kræver i høj grad også, som reportagen, at journalisten er helt tæt på de begivenheder og faktiske for
Læs vedhæftet om Skyderiet i Field´s. Vi arbejder med sagen i begge moduler inkl. supplerende materiale.
Uddrag fra Politiken skyderiet i Fields.docx
Anja blev skudt i Field’s: Gerningsmanden stod på hendes hår, mens hun spillede død
Timen flyttes til omlagt.
Redaktion: Vi omdanner kort vores lokale til en redaktion: Optakt til by-projekt fredag.
Titel
Steder i byen 1v.docx
Vi mødes alle i lokale 05 til en kort briefing - her kan I også stille opklarende spørgsmål.
Den klassiske reportage
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
5. Et dukkehjem (værk)
Indhold
Kernestof:
Skyggepersoner/temaer
I skal have læst drama - I har ansvar for jeres "skyggepersoner"/"skyggetema". Nedskriv tre ting om person/tema, som du vil dele med gruppen.
Vi gennemgår jeres skyggepersoner/temaer. Så gør jeg klar til fremlæggelser: hvad er vigtigt i relation til jeres personer/temaer? Se fx del 1.
Intertekstualitet (kortfilm) - og skriveøvelse: Skriv ud fra citat
I deler jeres reportage fra et sted i Odense. Find hjemme et sted på ca. 10 linjer, som I vil læse op for hinanden. I læser op i grupper.
Gruppe 1: Thea, Liva, Olivia, Ellen Marie, Katrine T., Andrea, Louise
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
6. DHO Det moderne gennembrud (periode)
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra ferien:-). Ingen lektie.
Læs i kompendium s. 1-3 (ligger under Dokumenter). Fokusér på universalromantikken (s. 2-3). Vi læser desuden digtet Morgenvandring sammen i modul - skim digtet hjemme. Skab dig et overblik over handlingen. Vi går på vandring sammen med det lyriske
Adam Oehlenschläger
Mogens Bjerring-Hansen m.fl.: Falkenstjerne 1 (hardback), Gjellerup & Gad /Systime; sider: 275-278
Arbejds-spørgsmål til Morgen-Vandring
Vi samler op på jeres arbejde med digtet: Morgenvanding. Håber I fik godt styr på indhold mv. Hvis der er løse ender så formuler disse hjemme. Læs i kompendium: s. 5- 10midt: hvilket syn har Brandes på litteraturen, og hvorfra henter han inspiration
samler op (makkerskaber) alle har ansvar!
Spørgsmål 4: alle
Læs om impressionismen i kompendium s.10midt til 11. Hvad karakteriserer impressionismen som skrivestil?
I historie har I hørt om borgerskabets kvinder - I dette modul skal vi arbejde med den såkaldte "sædelighedsfejde". Vi læser Det røde gardin af Amalie Skram (1899). Vedhæftet.
Amalie Skram Det røde gardin.docx
Skim s. 15 midt til 16 i kompendium. Vi ser på et lille uddrag fra forfatteren Henrik Pontoppidan i forhold til syn på klasse og samfund.
Håndbog til dansk 4. udg; sider: 87-90, 97-98
Hvad er en redegørelse.docx
Vi mødes til "morgen-skrivning" :-)
Vi fortætter mulighed for vejledning
Aftaler:
Responsark DHO 2v 2023.docx
Velkommen hjem fra Firenze:-) Læs vedhæftet. DHO årsprøven 2023 2v.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
7. Nyhedsformidling
Indhold
Kernestof:
Hvad er journalistik, og hvordan bliver en nyhed en nyhed i medierne? Og hvad betyder Public Service? Læs i kompendium (del 1) s. 1-4 (vedhæftet).
Vi skal se på, hvordan journalister "vinkler" nyheder. Læs i kompendium (fra sidste modul) s. 5-7. Vi analyserer konkrete eksempler. Artikel til analyse er vedhæftet: læses i modul
Han har 12 timers strøm tilbage.docx
Præsentation af artikel (genrekrav): Herefter "kom godt igang". Læs opgavebeskrivelse og tekst hjemme. Vi gennemgår opgaven sammen.
Analyserende artikel Gris på gaffel 2v.docx den-analyserende-artikel-trin-for-trin (2).pdf
Jeg giver jer nogle konkrete eksempler på artiklens disposition, anslag og layout. Herefter skrivning. PS I har fået et par ekstra dage:-)
Læs vedhæftet om TV-nyheder: dette er en opvarmning til vores besøg på TV-2.
DRTV - TV AVISEN: Hård kritik af forebyggelsesaftale for unge
Vi samler op fra "arbejde selv" - og vi ser på grænser mellem fakta og fiktion i nyhedersmedier. Læs/skim: Dansksiderne: Fakta- og fiktionskoder
Husk at indbetale 70 kr. til DH! MobilePay Box: 2v Knuds
Hej alle!
Opsamling fra TV2 (Walk and talk) - herefter om:
Hvad er konstruktiv journalistik?
Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose: Skriftlig eksamen i dansk - stx og hf (2 udg. 2019 Efter 2017 reform), Gyldendal; sider: 19-23, 35-42
Som en del af feedback bedes I læse om: Den analyserende artikel - få styr krav. Læs desuden grundigt på jeres egen artikel.
Læs grundigt på oplæg (se opgavebeskrivelsen i Lectio - opgave 2!).
Grupper til arbejde selv:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
8. Hvad er meningen?
Faglige mål:
–analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke fiktive tekster i alle medier
–dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
–demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Kernestof:
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– læsning af en afgrænset periode før 2000 inkl. seneste 5 år
Kanonforfattere, som indgår:
Steen St. Blicher, Martin A. Hansen, Peter Seeberg.
I forløbet indgår romanen: Katalog over katastrofer
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på et nyt forløb med titlen: Hvad er meningen? Vi indleder med digtet Livets Hastighed af Michael Strunge. Vi ser desuden en kortfilm i modul.
Læs digtet af Thomas Kingo (vedhæftet link).
Thomas Kingo
Barokken Skrivestil og sprog .docx
I dette modul arbejder vi med teksten Hvad vi kan lære af Lilierne paa Marken og af Himlens Fugle (Søren Kiergaard). Desuden skal I alle læse om Kierkegaards "stadier" (kompendium s. 5-7 midt - se afsnit).
Mogens Bjerring-Hansen m.fl.: Falkenstjerne 2 (hardback), Gjellerup & Gad /Systime; sider: 77-80
En kortfilm om Søren Kierkegaard.
Vi samler op fra modul før ferien:Milla, Emilie Sofie har særligt ansvar for fremlæggelsen: Det betyder, at I lægger ud med at besvare nedenstående spørgsmål. Øvrige supplerer.Husk bogen!
Læs desuden s. 1 midt -5 midt om "eksistentialisme" (intro) -i kompendium. Dette binder tråden til Kierkegaard og skal anvendes i kommende tekster.
Kommentarer/feedback på artikel om novellen Muldskud. I kan evt. genlæse egen artikel.
Læs novellen Sildig Opvaagnen. Dan jer et overblik over tekstens handlingsforløb. Vi arbejder med personer og relationer i modul. Vedhæftet er en oversigt over personer og relationer inkl. navne. Persongalleriet i St St Blichers.docx Tjek evt. noter
Mogens Bjerring-Hansen m.fl.: Falkenstjerne 1 (hardback), Gjellerup & Gad /Systime; sider: 364-382
Vi samler op fra jeres arbejde med personer og relationer. Genlæs hjemme de tre breve: Hvilke rækkefølge skrives de i? (nyeste, mellemste, ældste).
Vi gennemgår nu (igen) de formelle krav til den analyserende artikel med afsæt i næste artikel. Se vedhæftet. Vi ser på digtet af Caspar Eric sammen. Kriser og katastrofer analyserende .docx
I skal have læst hele romanen færdig. Vi afgrænser romanes genre og ser kort på personer og handlingsforløb. I får tildelt små fokuspunkter. Vi læser i modul vedhæftet fra e-bog: Stine Askov: Katalog over katastrofer
Vi ser desuden denne video sammen: 8. 2000-2020: Eksperimenterende realisme
I fremlægger jeres bud på svar i forhold til spørgsmål (jf. sidste modul). Skim desuden sekundær litteratur i jeres e-bog (link).
Stine Askov: Katalog over katastrofer
Første 15 min. skriveøvelse om Katalog over katastrofer. Herefter omlagt skr. I arbejder med jeres artikel med mulighed for hjælp af hinanden og respons af mig.
Skriveøvelse Katalog over Katastrofer.docx
Martin A Hansen Agerhønen.pdf Læs novellen: Agerhønen (vedhæftet). Beklager den sene lektie. Jeg lægger lidt læsetid ind i modul. :-)
Læs jeres egen artikel hjemme grundigt.
Retteskabelon Kriser og katastrofer .docx
Læs på opgaveformuleringen (inkl. tilhørende artikler): Titel
Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose: Skriftlig eksamen i dansk - stx og hf (2 udg. 2019 Efter 2017 reform), Gyldendal; sider: 35-42
Håndbog til dansk 4. udg; sider: 229-231
Vi arbejder videre med artiklen. I kan få hjælp i modul fx. på delafsnit. I kan hjemme lave en disposition, som I kan få respons på.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyserende artikel nr. 2
25-01-2024
Øvelse i anslag
11-03-2024
Analyserende artikel nr. 3
21-03-2024
Udfyldt skabelon
08-04-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15,3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
9. Dokumentaren som genre
Indhold
Kernestof:
Vi afslutter 2g med et lille forløb om dokumentarfilm (obligatorisk i STX). Læs om genre:
Håndbog til dansk 4. udg; sider: 223-227
Vi ser nu på den dybdeborende dokumentar (også kaldet den autoritative). Læs/skim: Den autoritative dokumentar
Den deltagende dokumentar: Den deltagende dokumentar
Vi ser nogle eksempler og laver en analyse af uddrag.
Aftale om grupper til hjemmebiografen. Desuden kort om opgave - se links og spørgsmål i dagens skema.
Analyse af Herlufsholms Hemmeligheder (42 min.) : CFU-login
Spørgsmål til 2v Herlufsholdm.docx Skal besvares - noter i samarbejds-området
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4,93
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
10. Skriv løs - Genrekrav i skr. dansk
Fokus:
I dette forløb sætter vi fokus på to af de tre skriftlige genre i STX. Vi samler op fra årsprøven og arbejder videre med den analyserende og debatterende artikel. Forløbet følges senere op med fokus på den reflekterende artikel og den populærvidenskabelige artikel.
Faglige mål:
-udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
Indhold
Kernestof:
Hej 3v! Håber I har nydt sommeren og er klar til at give den max gas.
Genlæs afsnit om kommunikation og argumentation i Håndbog til Dansk (1g stof). Vi skal bruge dette til den kommende debatterende artikel. I får en konkret øvelse i modul.
Håndbog til dansk 4. udg; sider: 157-167
Vi ser nu på en konkret debatterende artikel. (vedhæftet). Læs artikel. Anvend skabelon for at vurdere niveau. Prøv at vurdere niveau (karakter) - denne skal begrundes! Vi går tæt på i modul:-)
Dansk eksamen 2024 debatterende .pdf den-debatterende-artikel-trin-for-trin.pdf
Forbered jer godt hjemme: læs begge tekster til den debatterende artikel (se under opgaver i Lectio).
Skabelon til debatterende artikel 1 .docx
Omlagt skr.: I går igang med jeres artikel med mulighed for hjælp. Jeg vil gerne tale med udvalgte i modul.
Generationskærm DH disposition.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Debatterende artikel nr 1
03-09-2024
Debatterende artikel 1 færdig
11-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
11. Selvfortællinger i det lange perspektiv
I dette forløb er der fokus på tekster, som tematisk berører "selvfortællinger" over tid fra oplysningstiden og frem til ca. i dag. Der sættes desuden fokus på metoder.
I forløbet indgår en del kanonforfattere. Desuden læses et værk: Skrigerne af Michael Strunge.
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Læs uddrag af Ludvig Holberg (vedhæftet) s. 1-3. Teksten er en intro til emnet om Selvfortællinger. Selvfortællinger i det langeperspektiv.docx
Alle læser digtet af Grundtvig: N.F.S. Grundtvig: Danmarks Trøst
Læs: Victoria Benedictsson: Ud fra Mørket
Elevoplæg (vi træner mundtlighed):
Victoria Benedictsson.docx Teksten - hvis Unilogin driller.
I skal gennemlæse jeres debatterende artikel i forhold til mine kommentarer i skabelon (se i Lectio).
Alle læser de to digte: Paa Memphis Station og Rio Janeiro. (se link). Hvad er jeres første reaktion? Vi arbejder med digte i to moduler.
Afsnit
Vi sætter nu særligt fokus på ekspressionismen (del af modernismen) med Tom kristensen (jf. sidste modul) - Perspektivering til Emil Bønnelycke. Genlæs hjemme digtet:
Tom Kristensen: Rio Janeiro
Tom Kristensen: Rio Janeiro. Ekspressionisme
Karen Blixen Ringen (kanon).
Karen Blixen: Ringen
Vi anvender forskelllige metoder på Ringen.
Læs novellen: Vorherrebevares af Tove Ditlevsen.
170852 tekst2.pdf
Vi læser en novelle af Peter Seeberg og et lille digt af Klaus Rifbjerg. Se links ovenstående.
Peter Seeberg Hvile 1962.docx
Introduktion til opgavesæt STX (se link under opgaver).
I arbejder med jeres artikel. Jeg har samtaler med udvalgte.
OBS: I skal desværre arbejde selv i dag, da jeg er hjemme med migræne.
I medbringer jeres digtsamling af Michael Strunge! (nogle af jer fik hæfter...)
Michael Strunge Podcast 3v.docx
I arbejder med jeres podcast. I kan aftale at forberede jeres roller. Alle har ansvar for projektet.
Podcast lægges i samarbejdsområdet (gruppe: navne): mappe Podcast.
I lytter til hinandens podcast i grupper.
Vi øver læsning af digte (her: Michael Strunge).
Vi slutter forløbet om "selvfortællinger" med Yayha Hassan. Læs de to digte på link. Vi ser video sammen: Rammer dig som en knytnæve: Få 2 af Yahya Hassans allerbedste digte her
Yahya Hassan
Afleveres senest kl. 22. Husk korrektur !
Vita Andersen får den sidste stemme i forløbet om selvfortællinger: Læs vedhæftet hjemme.
*I den læserorienterede metode lægger man vægt på, at læseren er medskabende i læseprocessen, at han udfylder tomme pladser i værket og kan diskutere sin opfattelse af teksten med andre i et fortolkningsfællesskab. Her kan man bl.a. spørge til:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
12. Genre og metoder inkl. tværfaglighed
Indhold
Kernestof:
formidlingsopgave .pdf
Tværfagligt samarbejde mellem biologi og dansk.docx
I arbejder med jeres artikel (omlagt skr.). Det er vigtigt, I læser korrektur inden aflevering. Hjælp hinanden.
I arbejder med artikel (bi og da).
Hej 3v!
Førets del: Kort fælles mundtlig feedback på "formidlingsartikel" med fokus på selve genren. Skal du skrive i denne genre i SRP, vil jeg tilbyde særlig vejledning i denne genre.
Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose: Skriftlig eksamen i dansk - stx og hf (2 udg. 2019 Efter 2017 reform), Gyldendal; sider: 24-32, 37-42, 47-51
Eksempel på analyserende artikel fra eksamen.docx
Om: Den reflekterende artikel. Læs dette eksempel: Eksempel på reflekterende artikel.docx Vi ser på genren samme.
Omlagt skriftligt arbejde.aspx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
13. Kontraster
Fokus: tekster om land og by, og kontraster i tid og rum.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Intro til forløb om "Kontraster - land og by". Læs de to norske digte. Oversæt evt. selv ord, I ikke forstår.
Læs uddrag fra Herman Bang Stuk - læs til afsnit14: Stuk (Danske Klassikere) - Det Kgl. Biblioteks tekstportal
Overvej hjemme: Hvordan beskriver Bang byen? Hvilke virkemidler bruger han? Tjek op på Bangs skrivestil.
Læs digtet: glemt kvarter.html
Digtet Vent udleveres i modul.
Læs vedhæftet reportage. Reportage: En nat i kulden med de hjemløse
Opsamling af dokumentar som genre: DRTV - Bondeblod: I skælder os hele tiden ud
Håndbog til dansk 4. udg; sider: 150-159, 228-235
Læs denne tale: Mette Frederiksens tale ved Naturmødet
argumentationsanalyse.html
Ingen lektie. Vedhæftet link er eksempler på argumentationsanalyse. I får lille tekst i modul og små øvelser. I kan evt. tjekke op i Håndbog til dansk.
Omlagt skr. Arbejde selv.
Vi sætter nu fokus på genren "kampagnefilm" (under emnet: kontraster). Formålet er bl.a. at give jer nogle værktøjer til både skr. -og mundtlig eksamen. Mere om dette i modul.
Kampagnevideoens genretræk 3v.docx
Landbrugets løsninger kender ingen grænser
Lav hjemme en nær-analyse af kampagnefilmen (se link). Forestil jer, I skal til eksamen i mundtlig dansk: Hvad gør I? Brug ca. 30 min. på forberedelse.
Medbring bogen: Skriftlig eksamen i dansk (Mose/Hansen). Vi bruger oversigter over genre i modul.
Tips og tricks til eksamen i skriftlig dansk .docx
Det er "grøn dag" på skolen fredag:
Fælles opsamling af genre:
Medbring bogen: Læs s. 11-15 - Og evt. om den genre, I har valgt at skrive til terminsprøven.
Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose: Skriftlig eksamen i dansk - stx og hf (2 udg. 2019 Efter 2017 reform), Gyldendal; sider: 11-15
Alle gennemgår egen terminsprøve ud fra rette-skabelon. I skal lave egne kommentarer i felt. I kan evt. bytte jeres artikel med en anden. Retteark til eksamensgenrer 3v.docx
Samtaler resten: Andrea, Emilie juel, Sandy, Thea, Kathrine, Mathilde B. - resten alfabetisk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13,84
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
14. De lange linjer i litteraturhistorien
Indhold
Kernestof:
Vi ser "Ved det Grønne bord"- hvor en elev skal til eksamen i dansk STX.
Sidste samtaler
Dansk_STX_2014_Opgave1.pdf
Det folkelige gennembrud | forfatterweb
Vi gennemgår de litteraturhistoriske perioder i de sidste moduler, som vi har arbejdet med igennem de tre år. Et par enkelte huller fyldes ud.
Fokus i dette modul:
1. 1000-1536: Middelalderen | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Folkeeventyr | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Barokkens litteratur | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Vi gennemgår de litteraturhistoriske perioder i de sidste moduler, som vi har arbejdet med i gennem de tre år.
5. 1800-1870: Romantikken | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Nyplatonisme og Schack Staffeldt | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Biedermeier og poetisk realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Tidlig modernisme (1890-1945) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Opgave udleveres i modul. Vedhæftet er teksten.
Lone Hørslev Egneret 3v .docx
Efterkrigsmodernisme (1945-1960) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Minimalisme og modernistisk lyrik (1990-2000) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Lone Hørslev: Giftige blomster og bær | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Dansksiderne: Litteraturhistoriske oversigter
Vi ser på genre: dokumentar, kampagner, nyheder og fortællende journalistik/konstruktiv. Se i Onenote - og tjek jeres noter. Nedenstående har jeg hentet en tekst til øvelse. (se gerne på denne hjemme med mediebriller)
medieøvelse 3v.docx
se evt. eksamenseksempler s. 32 og karakterskala s. 42-44.
250129 vejledning dansk a stx 2024.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55656300028", "T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55656300028", "H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55656300028" }