Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022v HI (1v HI, 2v HI, 3v HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Antikken (Grækenland og Rom)
Målet med forløbet er at få indsigt i antikkens Grækenland.
Forløbet har fokus på følgende:
Etableringen af den græske kultur og bystaternes udvikling
Udviklingen i demokratiske ideer og grænserne af idealerne
Sociale forhold for mennesker udenfor borger-definitionen
Dagligliv og kultur i det antikke Grækenland
Bystaternes tilbagegang og spredningen af græsk kultur
En række faglige mål er i spil. Især har forløbet et fokus på at belyse problemstillinger vha. analyse af historisk materiale og på at formidle mundtligt og skriftligt. Kernestoffet er især hovedlinjer i Europas historie, styreformer og samfundsorganisering samt historiebrug.
Forløbet behandler ligeledes Romerrigets historie
Forløbets indhold kredser om:
Den territoriale ekspansion under den romerske republik
Skiftet fra republik til kejserrige
Styring af imperiet og kejsermagtens iscenesættelse
Dagligliv i riget
Romerrigets fald
Materiale: Peter Frederiksen: Vores verdens historie bind 1, Columbus; sider: 22-28, 30-41, 43-47, 50-84
Kilder: uddrag af "Xenofon om kvinder" (kilde 2) s. 36, uddrag af "Perikles' gravtale" (kilde 4) s.39, uddrag af "Athenernes statsforfatning" (kilde 5) s.40
uddrag af "Polyb om Roms forfatning" (kilde 9) s. 59, uddrag af "Kejser Augustus: Mine bedrifter" (kilde 13) s. 69, uddrag af "Augustin om gladiatorkamp" (kilde 15) s. 76
Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Gruppediskussion
Pararbejde
Gruppearbejde (matrix)
Pararbejde
Individuelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Byzans, de muslimske imperier og middelalderen
Målet med forløbet er at få indsigt i Byzans og de muslimske imperier
Forløbets har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:
Periodisering
Historiesyn
Historiebrug
Kulturmøder
Styreformer og samfundsorganisering
Samspil mellem mennesker, natur, kultur og samfund.
I forhold til forløbet om middelalderen har målet med forløbet været at få indsigt i Middelalderens Europa
Forløbet har fokus på følgende af kernestofområder:
● Periodisering
● Familie, køn og ligestilling
● Historiesyn
● Kulturmøder
● Styreformer og samfundsorganisering
Materiale: Peter Frederiksen: Vores verdens historie bind 1, Columbus; sider: 86-104, 106-116, 118-141, 146-150
Kilder: Uddrag af "Kejser Justinians lov fra 538" (kilde 16 og kilde 17) s. 95-96, Uddrag af "Umarpagten" (kilde 18) s. 103, Uddrag af "Ibn Sina om lægekunsten" (kilde 19) s. 107, Uddrag af "Traktat mellem en muslimsk og en kristen fyrste fra år 713" (kilde 20) s. 109, Uddrag af "Eksempel på troskabseder" (kilde 23) s. 126, Uddrag af "Munkeberetning om ægteskab" (kilde 26) s. 137, kilde 27 om Ærbarhed og at pleje sin mand s. 138.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Pararbejde
Individuelt arbejde
Remediering (kilder om konflikt mellem kirken og kongen) (ligger i OneNote)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO - Det moderne
Opgives ikke
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DHO - Det moderne v.2
Opgives ikke.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Renæssancen, reformationen og tidlig moderne tid
Målet med forløbet er at få indsigt i de udviklingstræk i Europa, der førte til dannelsen af den tidlige moderne verden (frem til ca. 1500) .
Forløbets har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:
Brud, kontinuitet og periodisering
Forandringer i teknologi og videnskab
Fagets centrale begreber og traditioner
Styreformer og samfundsorganisering
Materiale: Peter Frederiksen: Vores verdens historie bind 1, Columbus; sider: 216-247
Kilder: billede: "Melancholia I (1514) af Albrecht Dürer (1471-1528)" ligger i OneNote.
Giovanni Pico Della Mirandola: Om menneskets værdighed, 1486 - ligger i OneNote
Rucellai: Den guddommelige nåde, 1464 - ligger i OneNote.
Uddrag af "Dårskabens lovprisning" (kilde 52) s. 239, Uddrag af "Luthers 95 teser" (kilde 53) s. 240.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Gruppearbejde med oplæg for klassen
Remediering (rollespil)
Pararbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Revolutionernes kraft
Målet med forløbet er at få indsigt i hovedlinjerne i Europa og verdens historie 1650-1850
Forløbets har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:
● Hovedlinjer i Europa og verdens historie
● Globalisering
● Periodisering
● Historiesyn og historieteori
● Fagets centrale begreber: statsdannelse, samfundsorganisering, magt og revolution
● Historiebrug
● Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling
● Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
Materiale: Peter Frederiksen: Vores verdens historie bind 2, Columbus; sider: 64-92, 99-105
Kilder: Uddrag af "Gud skaber konger" (kilde 19) s. 67, uddrag af "Louis de Rouroys om kongens morgenkur" (kilde 22) s. 70, uddrag af "Fabriksregler fra Whittaker og Sons" (kilde 23) s. 79, uddrag af "Børnearbejde" (kilde 24) s. 81, uddrag af "Kongens bekendtgørelse om at undertrykke oprør" (kilde 26) s. 87, uddrag af "Uafhængighedserklæringen" (kilde 27) s. 88, uddrag af "Om lovens ånd" (kilde 29) s. 92,
uddrag af "Menneskerettighedserklæringen" (kilde 30) s. 97.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Gruppediskussion
Pararbejde
Individuelt arbejde
Matrix - gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ideologierne og imperialismens tidsalder
Målet med forløbet er at få indsigt i sammenhængen mellem samfundsudvikling og de klassiske ideologiers opståen Forløbet har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:
● Hovedlinjer i Europa og verdens historie
● Forskellige styreformer og samfundsorganisering
● Politiske og sociale revolutioner
● Historiesyn
● Politiske ideologier
● Menneskerettigheder
● Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
Endvidere er målet med forløbet at få indsigt i Imperialismens tidsalder med hovedvægten på det britiske imperium.
Forløbets har fokus på følgende af kernestofområder:
Globalisering
Historiesyn
Historiefaglige teorier og metoder
Kulturmøder
Historiebrug
Menneskerettigheder
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
Materiale: Peter Frederiksen: Vores verdens historie bind 2, Columbus; sider: 110-115, 117-125, 166-183, 205-207
Kilder: Uddrag af "Adam Smith om markedsøkonomi" (kilde 35) s. 114, uddrag af "Uddrag af det kommunistiske manifest" (kilde 37) s.120, uddrag af "Anthon Mundberg om reformsocialismens vej" (kilde38 ) s.122, uddrag af "John Stuart Mille om statsmagtens ansvar" (kilde 39 ) s. 123, uddrag af "Om at reformere for at bevare" (kilde 40) s. 125,
uddrag af "Den hvide mands byrde" (kilde 57 ) s. 179,uddrag af "Lad kineserne få Afrika" (kilde 59 ) s. 182, uddrag af "Cecil Rhodes om den engelske race" (kilde 60 ) s.183.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Gruppediskussion
Pararbejde
Individuelt arbejde
Matrix - gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
1. verdenskrig, mellemkrigstiden og holocaust
Målet med forløbet er at få indsigt i 1. verdenskrig samt perioden mellem de to krige og tidens ideologiske kampe mellem stat, folk og magt. Der er ligeledes fokus på holocaust og holocaust benægtelse. (Vi arbejder med holocaust på film) film: "Nat og Tåge" samt "Schindlers liste"
Forløbet har fokus på følgende kernestofområder:
Periodisering
Forskellige styreformer og samfundsorganisering
Historiesyn
Kulturmøder
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling
Politiske ideologier
Politiske og sociale revolutioner
Holocaust
Holocaust benægtelse
Materiale:
Peter Frederiksen: Vores verdens historie bind 3, Forlaget Columbus; sider: 58-102, 119-123
Om 1. verdenskrig taget fra Litteraturens veje. (ligger i OneNote)
Dokumentar om Stalin: https://www.youtube.com/watch?v=C9t6QyEv_fU&t=1s
Uddrag af Leni Reifentahls "Viljens Triumf" -første 9 min: https://www.dailymotion.com/video/x6uajey
Uddrag af "Der evige Jude - 3 min: https://www.dailymotion.com/video/x12vxbl
Tale af Franklin Roosevelt om Social Security loven:https://www.youtube.com/watch?v=aVZijG4WSOw
Sang: Brother, Can You Spare A Dime? : https://www.youtube.com/watch?v=eih67rlGNhU
Film: Steven Spielbergs film "Schindlers Liste" fra 1994 samt Alain Resnais film "Nat og tåge" fra 1955
Kilde:
Uddrag af "Er Rasmus Paludan nazist?" (kilde 8) s. 61, uddrag af "Lenin om demokrati og stat" (kilde 9 ) s.69, uddrag af "Derfor blev jeg nazist" (kilde 11) s. 80, uddrag af "Bemyndigelsesloven" (kilde 12) s. 81, uddrag af "Min tid i Hitler-Jugend" (kilde 15 ) s. 88, uddrag af "Årsagerne til børskrakket" (kilde 17 ) s. 94, uddrag af "Made in Moscow" (kilde 20) s. 100, uddrag af "Kvinder, børn, alle?" (kilde 24 ) s. 120, uddrag af "Mit virke i Belzec" (kilde25 ) s. .121
Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Gruppediskussion
Pararbejde
Individuelt skriftligt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Danmarkshistorien 1849 til nu
Danmarkshistorien med fokus på brud og kontinuitet.
Angreb på demokratiet behandles - herunder Provisorietiden, Påskekrisen samt Kanslergadeforliget.
Danmarks rolle under 2. verdenskrig behandles ligeledes, med særlig fokus på befrielsen og konsensusmyten samt brugen af besættelsestiden i en erindringspolitisk aktualisering.
Danmark 1945 til 1971 behandles, med fokus på internationale relationer, de glade tressere samt den politiske stabilitet i gennem perioden.
Danmarks indtræden i EF, oliekrisen, politisk opbrud (jordskredsvalget), økonomi og velfærdsstat behandles ligeledes.
Faglige mål / kernestofområder:
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
stats- og nationsdannelser , herunder Danmarkshistoriefaglige teorier og metoder.
I forløbet er der arbejdet med følgende kernestofområder:
-demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt perspektiv
-politiske ideologier
-stats- og nationsdannelser , herunder Danmarks
- politiske og sociale revolutioner
-historiebrug og -formidling
-historiefaglige teorier og metoder.
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
Materiale:
Peter Frederiksen: Vores danmarkshistorie, Columbus; sider: 159-176, 181-192, 198-232, 237-262
Kilder: Uddrag af "Barndom på Christianshavn" (kilde 45 ) s. 163, uddrag af "Boligforhold i København" (kilde 46) s. 164, uddrag af "Målet er fuldt" (kilde 50 ) s.174, uddrag af "Ove Rodes tale" (kilde 53) s. 182, Reaktioner på kongens afskedigelse af Zahle-regeringen (kilde 56-57) s. 190, uddrag af "Ernst Hansen" (kilde 60 ) s. 199, uddrag af "Beretning fra Kanslergade" (kilde 64 ) s. 208, uddrag af "Buhls sabotagetale" (kilde 69 ) s. 223, uddrag af "Christmas Møllers sabotagetale" (kilde 70 ) s. 224.
I kap. 8 er alle kilder opgivet - indgik i projektarbejdet (Museologi).
Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Gruppediskussion
Pararbejde
Individuelt skriftligt arbejde - problemstillinger
Projektarbejde (Museologi)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Den kolde krig
Indhold: Formålet med forløbet er at få indblik i dannelsen af "Den kolde krigs" samt konsekvenserne af og afslutningen på "Den kolde krig". Forløbet koncentrerer sig om perioden 1945 til 1991.
Materiale - eBog: Mathias Strand: På sporet af den kolde krig, Praxis 2024
s. 6-13, 22-28, 34-41, 48-54, 74-81, 86-93.
Kilder: Procentaftalen s. 14-15, Jerntæppetalen s. 19-20, Trumandoktrinen s.30-31, Tabel over emigranter fra øst til vest 1949-1961 s. 47, Propagandaplakater fra DDR s. 58-59.
Faglige mål / kernestofområder: Forløbet har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:
Stats- og nationsdannelse
Forskellige styreformer og samfundsorganisering
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling
Politiske ideologier
Politiske og sociale omvæltninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Kina efter 1949
Indhold: Målet med forløbet er at få indsigt i Kinas historie efter 1949. Følgende områder er behandlet: Dannelse af det kommunistiske Kina - fra borgerkrig til kommunistisk magtovertagelse. Det kommunistiske Kinas reformer og problemer ("Det store spring fremad" og "Kulturrevolutionen").
Grundlæggelsen af det moderne Kina med fokus på økonomi, sociale forhold og oprør.
Materiale: Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 3, Columbus 2020. side 232-250
Dokumentar:
”Kulturrevolutionen i Kina” (2012) Svensk dokumentarserie fra 2012 ligger på CFU
”Kina 1949-1972” (DR2, 2006) ligger på CFU
Horisont ”Det Røde Kina fylder 60 år” (DR, 2009) – ligger på CFU
Beijing 1989 (DR2, 2015) ligger på CFU
Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Gruppediskussion
Pararbejde
Faglige mål / kernestofområder: Forløbet har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:
Stats- og nationsdannelse
Forskellige styreformer og samfundsorganisering
Globalisering
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling
Politiske ideologier
Politiske og sociale revolutioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55656487231",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55656487231",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55656487231"
}