Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
22 SP/1 (1 SP/1, 2 SP/1, 3 SP/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Begynderspansk
Tapas begynderbog cap. 1-10. Etablering af et basalt ordforråd og kendskab til grammatik, som kobles til AP-forløbet.
Holdet gør generelt brug af hjælpemidlerne Gyldendals ordbøger, Ordbogen.com
div. sange:
Los Lobos: La Bamba
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tapas, afrunding begynderspansk (9 sider)
Vi samler op på kendt ordforråd og grammatik og læser kap. 17 + 8 i Tapas. Basisgrammatik og 1g-ordforråd repeteres og der introduceres til ordforråd inden for hjem og familie
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
La familia (18 sider)
Med udgangspunkt i et familierelateret ordforråd arbejdes med følgende:
Temagloser inden for familieemnet, Tapas cap. 8
Eva Rosenkilde: Mi querida familia, Gyldendal 2013, kap. 1-3 + tilhørende video
Videopræsentationer: Mi casa y mi familia
Film: El Bola
Sideløbende med emnelæsningen arbejdes en del med pronominer, gustar-konstruktionen, se-konstruktioner og verbalerifraser.
Faglige mål, der er opfyldt i dette forløb:
forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
og
perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fiestas y tradiciones, Día de los muertos
I anledning af De dødes dag arbejder vi med baggrunden for traditionen og ordforråd, der passer i sammenhængen. Der indgår en lille video (inflight movie día de los muertos), der anvendes som lytteforståelse og ordforrådstræning, inden vi ser filmen "Coco". Der samles op på filmen med arbejde om familiens personer og overordnede tema, bl. a. med udgangspunkt i billeder fra filmen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Jóvenes en el mundo hispano (30 sider)EKSAMENSEMNE
Der læses tekster og indarbejdes ordforbrug relateret til unge i den spansktalende verden. Ordforrådet er centreret omkring underemner som dagligliv, fritid, familieforhold, studer mm. Forløbet løftes yderligere i 3g, hvor vi arbejder med tekster om kriser, ungdomsarbejdsløshed, kriser og klimaproblemer.
Der arbejdes med følgende materialer:
Tapaskapitel om Milagros fra Peru (i denne forbindelse introduceres imperfektum og præteritum)
Maskens mester (Unge indígenas på Taquile i Peru) https://www.youtube.com/watch?v=tMCgAksktB0
Ole Mikkelsen m. fl. La identidad contrastada, Kapitel om Aby de México, Julio de Colombia
Birgit Tengberg: Elena - una joven de España (kernetekst)
Jürgensen og Ryge: Un mes en Malaga ( i denne sammenhæng repeteres kendte verbalperifraser og nye introduceres)
Film: María llena de gracía
Faglige mål, der indgår i dette forløb er bl.a.:
at sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Bolivia, inkl Staytour (8 moduler)
Forløbet giver kendskab til det bolivianske samfund, dets befolkningsmæssige sammensætning og hvordan klimaforandringer påvirker almindedelige bolivianeres hverdag. I samarbejde med Staytour/Teatro Trono "besøger" eleverne i mindre grupper Bolivia, hvor de guides af og samtaler med lokale unge.
Gruppearbejdet/besøgene forløber over fire undervisningsgange og munder ud i en fremvisning af hver gruppes produkt relateret til det fælles overemne "cambios climáticos".
Som optakt til besøgene har vi i klassen arbejdet med informationssøgning og billedbeskrivelse. Vi har desuden set filmene:
"Las dos Bolivias"
"El Alto - las raices adelante"
Dette nyhedsindslag: Climate change is causing Glacial melt in Bolivia | WION Climate Tracker
+ uddrag af filmen "TØRST" https://filmcentralen.dk//grundskolen/film/toerst
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Migración ilegal (22,5 sider) EKSAMENSEMNE
Forløbet tager med kerneteksten "Moros en la costa" udgangspunkt i migrationen fra Afrika til Spanien, men forløbet inddrager også migrationen fra forskellige Latinamerikanske lande til USA.
De faglige mål i dette forløb er bl.a.:
- at forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
at læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
Kernetekst: Dolores Soler Espiauba "Moros en la costa" (cap. 5-8 + 10-12 læst som resumé)
Uddrag fra "Den lillegale emigrations mange ansigter": Push- og pull-faktorer
TV2-udsendelse: "Blind passager på vej til paradis"
Sang: Manu Chao: "Clandestino"
Film: "Sin nombre"
Artikel på dansk: Politiken: "På dødsruten til det forjættede land"
Arbejdsformer: Lytteforståelse, samtalefærdighed, læseforståelse, mundtlig redegørelse og skrivefærdighed
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
El fútbol y otros deportes
El fútbol y otros deportes
Fodboldens fylder meget i det spanske samfund. Fodbolden er en del af hverdagen for spanierne, hvor mange ser, taler om og har en mening sporten. Fodbolden i Spanien trækker også politiske spor både i nutidens debatter om ligestilling, men også under borgerkrigen og Francos regime var fodbolden politisk. Derudover har fodbolden en rolle i Latinamerika, hvor særligt Argentina og store fodboldikoner kan fremhæves. I spansk og latinamerikansk kultur er sport dog meget mere end fodbold, og derfor vil vi også talt om andre sportsgrene. Forløbet blev afsluttet med at lave sportsmagasin, hvor eleverne lavede forskelliget indhold til magasinet ud fra deres ønsker og interesser. I forløbet har der desuden været fokus på træning af HIT-verberne.
Omfang: 12 lectiomoduler a 95 minutter / ca. 19 normalsider.
Formål:
Eleverne skal i dette forløb lære at læse og forstå ubearbejdede fiktive og ikke-fiktive tekster og materialer på spansk. Eleverne skal fortolke materialerne i den kulturelle og samfundsmæssige sammenhæng, hvor de udspiller sig, og i denne henseende arbejdes der også med elevernes interkulturelle kommunikative kompetence.
Nærmere bestemt trænes følgende faglige mål:
• ”læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster”
• ”analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge”
• ”deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger”
• ”perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i spansksprogede områder til egne samfunds- og kulturforhold”
Indhold:
Eleverne skal opnå et specifik ordforråd knyttet til fodbold og sport. Det danner grundlaget for, at eleverne kan indgå i samtale og diskussion på spansk om fodbold og sport, hvor eleverne også træner syntaks og fonetik.
I dette forløb repeteres grundlæggende grammatik.
Det supplerende stof bruges til at udbrede elevernes forståelse af sport og fritidsinteresser hos befolkningen i Spanien og Latinamerika.
Metode:
Forskellige arbejdsformer anvendes med særligt fokus på induktiv undervisning og dialog mellem eleverne. Sideløbende vil der være fokus på undervisningsdifferentiering.
Materialer:
Kernetekster:
• "La rivalidad entre el Real Madrid y el FC Barcelona" fra "España en perspectiva" af A. Holmgaard og S. Dafcik, Forlaget EA (s. 12-13).
• Dokumentaren "El fútbol es Dios (Fodbold er Gud) (https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/fodbold-er-gud)
• Sange: Los himnos del Real Madrid y F.C. Barcelona (https://www.youtube.com/watch?v=hRchcv05pgc + https://www.youtube.com/watch?v=Yc-7IQqcqeM )
• "Las skaters bolivianas" teksten er fra eksamenssæt 4. december 2023
Supplerende materiale:
• "El fútbol en España" fra "El deporte rey" af B. L Hansen (2016). Systime: https://eldeporterey.systime.dk/?id=144&L=10#c313
• ”Mariana, 21 años: “Quiero ser futbolista profesional pero no como los hombres. Hay tanto dinero, no es sostenible.”.” (uddrag) fra "España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan" af Kasper Kloch & Martin Tønner, Gyldendal 2019: https://espanamanana.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142&loopRedirect=1).
• "Deporte en Cuba" af iPregunta ya!, Sæson 3. Tilgået via CFU: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=10&pageSize=6&search=cuba&orderby=title&SearchID=725078b0-5a9f-4134-aee3-6ca1bedc4f53&index=6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
México, (16 sider) EKSAMENSEMNE
Indhold
Der introduceres til forskellige perspektiver af mexicansk kultur og aktuelle samfundsproblematikker. Forløbet bygger videre på viden fra arbejdet med Día de los muertos og teksten "Aby, contra las convenciones"
Formål
At opnå viden om Mexicos kulturelle forhold, traditioner og udfordringer
Materiale:
Helena Telling Lund og Marianne Hilms "Mexico en perspectiva" (cap 1 + 3, kernetekst)
Kristina Piilmark og Rikke Olsens "Mosaico mexicano".
Fra Ole Mikkelsen: "la identidad contrastada" repeteres teksten "Aby, contra las convenciones" (kernetekst)
Vi arbejder med disse emner:
El mexicano estereotípico (mosaico mexicano s. 14)
La geografía/los estados, sangen "México en la piel" + infosøgning
El machismo (México en perspectiva cap. 1)
El narcotráfico/los carteles y las pandillas (infosøgning, billeder)
la migración ("Sin nombre" danner overgang mellem migrationsemnet og Mexicoemnet)
El turismo (infosøgning, billedbeskrivelse + reklamefilm: https://www.youtube.com/watch?v=jxpLog-0_t4&list=RDCMUC-VgICY7Wt5Yu4hdo02ACXA)
La cultura: El día de los muertos ("Coco" set i tidligere forløb)
Frida Kahlo, billedet "Autoretrato en la frontera" + infosøgning/elevers egen formidling.
Arbejdsformer: Lytteforståelse, samtalefærdighed, læseforståelse, mundtlig redegørelse og skrivefærdighed
Faglige mål:
– forstå hovedindholdet i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– tale et klart og nogenlunde flydende spansk, så de kan redegøre for samt deltage i en samtale eller diskussion om almene emner og kendte problemstillinger inden for kultur og samfund
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Jóvenes (3g) (8 sider) EKSAMENSEMNE, forts fra 2g
Forløbet er en opgradering af forløb fra 2g, nu på 3g-niveau og med aktuelle vinkler: kriser, ungdomsarbejdsløshed, migration, hjerneflugt og klimaforandringer.
Spaniens tabte generation, DR Horisont udsendelse
Fuga de cerebros, fra "voces de protesta", Gyldendal 2013
Perdiendo el norte (film) (kernetekst sammen med "Elena, una joven española" læst i 2g)
Gio, 18 años: si no paramos el cambio clímatico fra Kloch m. fl.: España mañana, Colombus 2022
Arbejdsformer: Lytteforståelse, samtalefærdighed, læseforståelse, mundtlig redegørelse og skrivefærdighed
Faglige mål: Eleverne skal kunne sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
De skal desuden kunne perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
La guerra civil española/El silencio de otros
Alle skolens spanskklasser har 25.3. fællesarrangement. Vi får et kort oplæg ved Carsten Jacob Humlegård, før vi ser filmen "El silencio de otros" Klassen har inden arrangementet fået en introduktion til den spanske borgerkrig, diktaturet og konsekvenserne for tiden efter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Cuba y los cubanos (15 sider)EKSAMENSEMNE
Der arbejdes med Cuba i et historisk og nutidigt perspektiv. Revolutionen, Castrotiden og dens idealer og konsekvenser for befolkningen vil have en del vægt i materialet. Der trækkes tråde op til nutiden og dens spirende folkelige modstand. I forlængelse af musikeren Eric Mendez´ besøg og optræden kommer vi igen ind på menneskerettigheder og årsager til, at så mange forlader Cuba
Faglige mål, der bl. a er dækket i dette forløb:
-at deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
Materiale:
Anny Holmsgaard: "Cubanos" (kernetekst s. 6-17)
Film: Habana blues (kernetekst). Der arbejdes med filmens personer, konflikter og tematik. Herudover sangtekster og stillbilleder
Sange:
"Solos tú y yo"
"Hasta siempre, Comandante Che Guevara"
Descember Bueno Gente de Zona m.fl: "Patria y vida"
Eric Mendez: Mi guitarra sigue sonando"
Arbejdsformer:
Lytteforståelse, samtalefærdighed, læseforståelse, mundtlig redegørelse, skrivefærdighed
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55657354651",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55657354651",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55657354651"
}