Holdet 22 SP/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e)
Hold 22 SP/1 (1 SP/1, 2 SP/1, 3 SP/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidlier
Titel 2 Begynderspansk
Titel 3 Tapas, afrunding begynderspansk (9 sider)
Titel 4 La familia (18 sider)
Titel 5 Fiestas y tradiciones, Día de los muertos
Titel 6 Jóvenes en el mundo hispano (30 sider)EKSAMENSEMNE
Titel 7 Bolivia, inkl Staytour (8 moduler)
Titel 8 Migración ilegal (22,5 sider) EKSAMENSEMNE
Titel 9 El fútbol y otros deportes
Titel 10 México, (16 sider) EKSAMENSEMNE
Titel 11 Jóvenes  (3g) (8 sider) EKSAMENSEMNE, forts fra 2g
Titel 12 La guerra civil española/El silencio de otros
Titel 13 Cuba y los cubanos (15 sider)EKSAMENSEMNE

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidlier

Klassen har været vant til at arbejde med følgende digitale hjælpemidler i den daglige undervisning.
På Sct. Knuds Gymnasium er "egne læremidler" følgende (som skal tilgås via genvej på elevernes skrivebord):

Benyttede i-Bøger i prøvefagets undervisning
Gyldendals online ordbøger - http://legacy-ordbog.gyldendal.dk/
Ordbogen.com - https://www.ordbogen.com/
ordnet.dk - https://ordnet.dk/
minlæring - https://minlaering.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Begynderspansk

Tapas begynderbog cap. 1-10. Etablering af et basalt ordforråd og kendskab til grammatik, som kobles til AP-forløbet.
Holdet gør generelt brug af hjælpemidlerne Gyldendals ordbøger, Ordbogen.com

div. sange:
Los Lobos: La Bamba




Indhold
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tapas, afrunding begynderspansk (9 sider)

Vi samler op på kendt ordforråd og grammatik og læser kap. 17 + 8 i Tapas. Basisgrammatik og 1g-ordforråd repeteres og der introduceres til ordforråd inden for hjem og familie
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 La familia (18 sider)

Med udgangspunkt i et familierelateret ordforråd arbejdes med følgende:

Temagloser inden for familieemnet, Tapas cap. 8

Eva Rosenkilde: Mi querida familia, Gyldendal 2013, kap. 1-3 + tilhørende video

Videopræsentationer: Mi casa y mi familia

Film: El Bola

Sideløbende med emnelæsningen arbejdes en del med pronominer, gustar-konstruktionen, se-konstruktioner og verbalerifraser.

Faglige mål, der er opfyldt i dette forløb:
forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
og
perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fiestas y tradiciones, Día de los muertos

I anledning af De dødes dag arbejder vi med baggrunden for traditionen og ordforråd, der passer i sammenhængen. Der indgår en lille video (inflight movie día de los muertos), der anvendes som lytteforståelse og ordforrådstræning, inden vi ser filmen "Coco". Der samles op på filmen med arbejde om familiens personer og overordnede tema, bl. a. med udgangspunkt i billeder fra filmen.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Jóvenes en el mundo hispano (30 sider)EKSAMENSEMNE

Der læses tekster og indarbejdes ordforbrug relateret til unge i den spansktalende verden. Ordforrådet er centreret omkring underemner som dagligliv, fritid, familieforhold, studer mm. Forløbet løftes yderligere i 3g, hvor vi arbejder med tekster om kriser, ungdomsarbejdsløshed, kriser og klimaproblemer.

Der arbejdes med følgende materialer:
Tapaskapitel om Milagros fra Peru (i denne forbindelse introduceres imperfektum og præteritum)
Maskens mester (Unge indígenas på Taquile i Peru) https://www.youtube.com/watch?v=tMCgAksktB0
Ole Mikkelsen m. fl. La identidad contrastada, Kapitel om Aby de México, Julio de Colombia
Birgit Tengberg: Elena - una joven de España (kernetekst)
Jürgensen og Ryge: Un mes en Malaga ( i denne sammenhæng repeteres kendte verbalperifraser og nye introduceres)
Film: María llena de gracía

Faglige mål, der indgår i dette forløb er bl.a.:
at sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold

Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Bolivia, inkl Staytour (8 moduler)

Forløbet giver kendskab til det bolivianske samfund, dets befolkningsmæssige sammensætning og hvordan klimaforandringer påvirker almindedelige bolivianeres hverdag. I samarbejde med Staytour/Teatro Trono "besøger" eleverne i mindre grupper Bolivia, hvor de guides af og samtaler med lokale unge.
Gruppearbejdet/besøgene forløber over fire undervisningsgange og munder ud i en fremvisning af hver gruppes produkt relateret til det fælles overemne "cambios climáticos".

Som optakt til besøgene har vi i klassen arbejdet med informationssøgning og billedbeskrivelse. Vi har desuden set filmene:
"Las dos Bolivias"
"El Alto - las raices adelante"
Dette nyhedsindslag: Climate change is causing Glacial melt in Bolivia | WION Climate Tracker
+ uddrag af filmen "TØRST" https://filmcentralen.dk//grundskolen/film/toerst
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Migración ilegal (22,5 sider) EKSAMENSEMNE

Forløbet tager med kerneteksten "Moros en la costa" udgangspunkt i migrationen fra Afrika til Spanien, men forløbet inddrager også migrationen fra forskellige Latinamerikanske lande til USA.

De faglige mål i dette forløb er bl.a.:
- at forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
at læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster

Kernetekst: Dolores Soler Espiauba "Moros en la costa" (cap. 5-8 + 10-12 læst som resumé)
Uddrag fra "Den lillegale emigrations mange ansigter": Push- og pull-faktorer
TV2-udsendelse: "Blind passager på vej til paradis"
Sang: Manu Chao: "Clandestino"
Film: "Sin nombre"
Artikel på dansk: Politiken: "På dødsruten til det forjættede land"

Arbejdsformer: Lytteforståelse, samtalefærdighed, læseforståelse, mundtlig redegørelse og skrivefærdighed
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 El fútbol y otros deportes

El fútbol y otros deportes

Fodboldens fylder meget i det spanske samfund. Fodbolden er en del af hverdagen for spanierne, hvor mange ser, taler om og har en mening sporten. Fodbolden i Spanien trækker også politiske spor både i nutidens debatter om ligestilling, men også under borgerkrigen og Francos regime var fodbolden politisk. Derudover har fodbolden en rolle i Latinamerika, hvor særligt Argentina og store fodboldikoner kan fremhæves. I spansk og latinamerikansk kultur er sport dog meget mere end fodbold, og derfor vil vi også talt om andre sportsgrene. Forløbet blev afsluttet med at lave sportsmagasin, hvor eleverne lavede forskelliget indhold til magasinet ud fra deres ønsker og interesser. I forløbet har der desuden været fokus på træning af HIT-verberne.

Omfang: 12 lectiomoduler a 95 minutter / ca. 19 normalsider.

Formål:
Eleverne skal i dette forløb lære at læse og forstå ubearbejdede fiktive og ikke-fiktive tekster og materialer på spansk. Eleverne skal fortolke materialerne i den kulturelle og samfundsmæssige sammenhæng, hvor de udspiller sig, og i denne henseende arbejdes der også med elevernes interkulturelle kommunikative kompetence.

Nærmere bestemt trænes følgende faglige mål:
• ”læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster”
• ”analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge”
• ”deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger”
• ”perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i spansksprogede områder til egne samfunds- og kulturforhold”


Indhold:
Eleverne skal opnå et specifik ordforråd knyttet til fodbold og sport. Det danner grundlaget for, at eleverne kan indgå i samtale og diskussion på spansk om fodbold og sport, hvor eleverne også træner syntaks og fonetik.
I dette forløb repeteres grundlæggende grammatik.
Det supplerende stof bruges til at udbrede elevernes forståelse af sport og fritidsinteresser hos befolkningen i Spanien og Latinamerika.

Metode:
Forskellige arbejdsformer anvendes med særligt fokus på induktiv undervisning og dialog mellem eleverne. Sideløbende vil der være fokus på undervisningsdifferentiering.

Materialer:
Kernetekster:
• "La rivalidad entre el Real Madrid y el FC Barcelona" fra "España en perspectiva" af A. Holmgaard og S. Dafcik, Forlaget EA (s. 12-13).
• Dokumentaren "El fútbol es Dios (Fodbold er Gud) (https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/fodbold-er-gud)
• Sange: Los himnos del Real Madrid y F.C. Barcelona (https://www.youtube.com/watch?v=hRchcv05pgc +  https://www.youtube.com/watch?v=Yc-7IQqcqeM )
• "Las skaters bolivianas" teksten er fra eksamenssæt 4. december 2023

Supplerende materiale:
• "El fútbol en España" fra "El deporte rey" af B. L Hansen (2016). Systime: https://eldeporterey.systime.dk/?id=144&L=10#c313
• ”Mariana, 21 años: “Quiero ser futbolista profesional pero no como los hombres. Hay tanto dinero, no es sostenible.”.” (uddrag) fra "España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan" af Kasper Kloch & Martin Tønner, Gyldendal 2019: https://espanamanana.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142&loopRedirect=1).
• "Deporte en Cuba" af iPregunta ya!, Sæson 3. Tilgået via CFU: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=10&pageSize=6&search=cuba&orderby=title&SearchID=725078b0-5a9f-4134-aee3-6ca1bedc4f53&index=6
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 México, (16 sider) EKSAMENSEMNE

Indhold
Der introduceres til forskellige perspektiver af mexicansk kultur og aktuelle samfundsproblematikker. Forløbet bygger videre på viden fra arbejdet med Día de los muertos og teksten "Aby, contra las convenciones"

Formål
At opnå viden om Mexicos kulturelle forhold, traditioner og udfordringer

Materiale:
Helena Telling Lund og Marianne Hilms "Mexico en perspectiva" (cap 1 + 3, kernetekst)  
Kristina Piilmark og Rikke Olsens "Mosaico mexicano".
Fra Ole Mikkelsen: "la identidad contrastada" repeteres teksten "Aby, contra las convenciones" (kernetekst)

Vi arbejder med disse emner:
El mexicano estereotípico (mosaico mexicano s. 14)
La geografía/los estados, sangen "México en la piel" + infosøgning
El machismo (México en perspectiva cap. 1)
El narcotráfico/los carteles y las pandillas (infosøgning, billeder)
la migración ("Sin nombre" danner overgang mellem migrationsemnet og Mexicoemnet)
El turismo (infosøgning, billedbeskrivelse + reklamefilm: https://www.youtube.com/watch?v=jxpLog-0_t4&list=RDCMUC-VgICY7Wt5Yu4hdo02ACXA)
La cultura: El día de los muertos ("Coco" set i tidligere forløb)
Frida Kahlo, billedet "Autoretrato en la frontera" + infosøgning/elevers egen formidling.

Arbejdsformer: Lytteforståelse, samtalefærdighed, læseforståelse, mundtlig redegørelse og skrivefærdighed

Faglige mål:
– forstå hovedindholdet i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– tale et klart og nogenlunde flydende spansk, så de kan redegøre for samt deltage i en samtale eller diskussion om almene emner og kendte problemstillinger inden for kultur og samfund




Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Jóvenes (3g) (8 sider) EKSAMENSEMNE, forts fra 2g

Forløbet er en opgradering af forløb fra 2g, nu på 3g-niveau og med aktuelle vinkler: kriser, ungdomsarbejdsløshed, migration, hjerneflugt og klimaforandringer.

Spaniens tabte generation, DR Horisont udsendelse
Fuga de cerebros, fra "voces de protesta", Gyldendal 2013
Perdiendo el norte (film) (kernetekst sammen med "Elena, una joven española" læst i 2g)
Gio, 18 años: si no paramos el cambio clímatico fra Kloch m. fl.: España mañana, Colombus 2022

Arbejdsformer: Lytteforståelse, samtalefærdighed, læseforståelse, mundtlig redegørelse og skrivefærdighed

Faglige mål:  Eleverne skal kunne sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
De skal desuden kunne perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 La guerra civil española/El silencio de otros

Alle skolens spanskklasser har 25.3. fællesarrangement. Vi får et kort oplæg ved Carsten Jacob Humlegård, før vi ser filmen "El silencio de otros" Klassen har inden arrangementet fået en introduktion til den spanske borgerkrig, diktaturet og konsekvenserne for tiden efter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Cuba y los cubanos (15 sider)EKSAMENSEMNE

Der arbejdes med Cuba i et historisk og nutidigt perspektiv. Revolutionen, Castrotiden og dens idealer og konsekvenser for befolkningen vil have  en del vægt i materialet. Der trækkes tråde op til nutiden og dens spirende folkelige modstand. I forlængelse af musikeren Eric Mendez´ besøg og optræden kommer vi  igen ind på menneskerettigheder og årsager til, at så mange forlader Cuba

Faglige mål, der bl. a er dækket i dette forløb:
-at deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk

Materiale:
Anny Holmsgaard: "Cubanos" (kernetekst s. 6-17)

Film: Habana blues (kernetekst). Der arbejdes med filmens personer, konflikter og tematik. Herudover sangtekster og stillbilleder

Sange:
"Solos tú y yo"
"Hasta siempre, Comandante Che Guevara"
Descember Bueno Gente de Zona m.fl: "Patria y vida"
Eric Mendez: Mi guitarra sigue sonando"

Arbejdsformer:
Lytteforståelse, samtalefærdighed, læseforståelse, mundtlig redegørelse, skrivefærdighed
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer