Holdet 2022v ol - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Hold 2022v ol (3v ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Drama. Euripides' Medea
Titel 3 Epos. Iliaden og helteidealer
Titel 4 Kunstsøjlen. Den klassiske arkitektur
Titel 5 Filosofi. Platon. Hvad er Areté?
Titel 6 Poesi, Køn Krop og Kærlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

Ordbøger:

Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk
oxfordlearnersdictionaries.com
mein-deutschbuch.de
duden.de
Latinsk-dansk Ordbog – latinskordbog.dk
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Drama. Euripides' Medea

INDHOLD

Vi læser Euripides' drama "Medea" som i moderne opsætninger tit kaldes "verdens ondeste skilsmisse". Der er dog så meget mere at tage fat i i denne berømte tragedie om kvinden, der ofrer alt og tager en grusom hævn, da hun svigtes. Det er et drama, der handler om måder at opfatte livet på: idealisme overfor pragmatisme. Vi arbejder desuden med genrens træk og på skildringen af dramaets karakterer, Medea og Jason. Vi har fokus på begreber som "Thymos", "Sofrosyne" og "Bouleumata". Som afrunding på forløbet undersøger vi den efterantikke reception (modtagelse) af skuespillet og ser på, hvordan "Medea" er brugt og genbrugt op igennem kunsthistorien fra Berthel Thorvaldsens "Jason" (1808-28) til Betty Nansen-teaterets opsætning af Marcel Lysgaard Lechs nye oversættelse af Euripides' "Medea" og Sara Stridsbergs fortolkning af Medea-myten i "Medealand" (2010)

OMFANG

Der er læst i alt 70 sider drama plus 2 siders romersk epos som supplement til myten om Medea.

MATERIALER

Primærtekster
Euripides: Medea (oversat af Marcel Lysgaard Lech, Reitzel, 2016)
Ovid: Metamorfoser (oversat af Otto Sten Due, Gyldendal, 2005) "Medea"

Perspektivtekster
Sara Stridsberg: Medealand, 2010 (scene 1 og 15)

Betty Nansen Theater: Medea, 2016 (reklame/trailer for dramaet og interviews med de medvirkende)
https://www.youtube.com/watch?v=I9pjHnqG7xU
https://www.youtube.com/watch?v=sojD7Ja81yg

Perspektiverende monumenter og kunst

Bertel Thorvaldsen: Jason,1808-28 (skulptur )
Victor Motte: Medea, uden år (maleri, ca. 1850)
Rocco Normanno: Medea, 2009 (maleri)


Paralleltekster

Beyonce: Hold up, 2014 (tekst og musikvideo)
Taylor Swift: Blank Space, 2014 (tekst og musikvideo)
Adele: Rolling in the Deep, 2010 (tekst og musikvideo)

Sekundærlitteratur

Brian Andreasen og Jens Refslund-Poulsen: Paidaia, Systime, 2013, side 101-108, 115-116 og 123-126.

Prof. Michael Scott: The Greatest Show on Earth, dokumentar om den græske tragedie. Filmen ligger på CFU. Vi så de første 30 min.


FAGLIGE MÅL

- at analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- at identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster

Det har været et fokuspunkt at træne eleverne i at slå ukendte ord og begreber op på www.ods.dk. Dette har været gennemgående i samtlige forløb: at udvide og nuancere deres ordforråd og evne til at forstå selv fremmedartede tekster.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Epos. Iliaden og helteidealer

INDHOLD

Vi læser uddrag fra Homers "Iliade" med fokus på skildringen af figuren Achilleus og hans vrede først på Agamemnon dernæst på Hektor. I den forbindelse taler vi om helteidealet, kalos kai agathos og areté samt timé, kléos og ólbos. Vi inddrager også spørgsmålet om sofrosyne og diskuterer, hvad magt og ære betyder i en moderne kontekst. Endelig runder vi forholdet mellem epossets karakterer, Helena og Paris, Andromache og Hektor.

Desuden undersøger vi genrens stilistiske træk, herunder det daktyliske heksameter, patronymer, epiteta ornantia, formelvers og homeriske lignelser.

Det har været et fokuspunkt at træne eleverne i at slå ukendte ord og begreber op på www.ods.dk. Dette har været gennemgående i samtlige forløb: at udvide og nuancere deres ordforråd og evne til at forstå selv fremmedartede tekster.
Ligeledes er der i det daglige arbejde fokus på den autoptiske metode og dermed nærlæsningen som metode.

OMFANG

Der er læst i alt 58 sider epos.

MATERIALER
Primærtekster

Homer: Iliaden (oversat af Otto Steen Due), 2002
1. sang 1-611
3. sang vers 1-461
6. sang vers 237-529
22. sang vers 1-515


Sekundærlitteratur
Brian Andreasen og Jens Refslund-Poulsen: Paidaia
Kapitel 1 om Epos side 11-13, 17, 23-28 og side 29.


Perspektivtekster

Netflix: Troja - en bys fald. Afsnit 1 (00:00-25:00) Paris' dom og repatrieringen til hoffet i Troja.

Pat Barker: The Silence of the Girls (uddrag)

Søren Huss: "Achilles" fra albummet Midtlivsvise, 2017

Jonathan Shay: Achilleus i Vietnam, 1994 (uddrag i dansk oversættelse)

Wolfgang Petersen: Troy, 2004 (Hektors død og Priamos' bøn til Achilleus om udleveringen af liget)

Hoby-bægrene på Nationalmuseet. Scenen med Priasmos' bøn til Achilleus.

Paralleltekster

House of Cards, citatsamling af Frank Underwood
(https://www.youtube.com/watch?v=a5Ha3IWeXOo&feature=share) ift. magtens sande ansigt.

Tobias Rahim: "Når mænd græder", 2022


FAGLIGE MÅL

- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Kunstsøjlen. Den klassiske arkitektur

INDHOLD

I dette forløb skal I arbejde selvstændigt med analysen af antikke monumenter, deres formsprog og hvordan dette er blevet (gen)brugt op igennem tiden.

Ved en eventuel eksamen bliver I eksamineret i for jer ukendte monumenter, således at I har mulighed for at demonstrere selvstændig analyse og fortolkning ud fra jeres viden fra de faglige mål (punkt 1 og 3).

OMFANG
Seks moduler a 100 min. varighed

MATERIALER
Grupperne og valget af monumenter finder I i dette link til holdsitet:

https://kortlink.dk/2sgbg


Sekundærlitteratur

Andreasen, B. og Refslund-Poulsen, J. (2015) Paidaia
(side 132 og billedmaterialet i bogen)

Lærerproduceret PP, hvori byggerierne på Athens Akropolis og Pantheon i Rom bliver brugt som eksempler på de tre søjleordner sammen med Vor Frue kirke, Marmorkirken og Københavns byret som perspektivmateriale og eksempel på arkæologisk klassicisme og US Supreme Court som eksempel på revolutionsklassicisme)

FAGLIGE MÅL

De faglige mål i dette forløb er
1. At I mestrer de faglige termer for monumenternes bygningsdele.
2. At I kan researche jer frem til viden om monumenternes bygherre, byggeår og bygningens funktion.
3. At I kan reflektere over, hvorfor de efterantikke monumenter i større eller mindre grad efterligner det antikke formsprog og hvad bygherren udtrykker herved.
4.     At I kan lave en it-baseret præsentation af i alt fire monumenter (et per person).

Ifølge læreplanen betyder det at I skal kunne:
- beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke monumenter
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Filosofi. Platon. Hvad er Areté?

INDHOLD

Med udgangspunkt i den moderne problemstilling "Hvad kendetegner det gode menneske" undersøger vi Platons diskussion af begrebet Areté og hvad forudsætningen for at opnå areté er, bl.a.er en af hovedpointerne i dialogen med Alkibiades, begrebet Epimeleia heautou (egenomsorg). Vi kommer i den forbindelse til at se på, hvordan vi overhovedet opnår erkendelse og viden (Epistéme).
Forløbet inkluderer en præsentation af den græske filosofi og undervejs i forløbet inddrager vi efterantikke tekster som perspektiverer de diskussioner, vi har om emnet. Undervejs i forløbet har I lavet (skriftlige) refleksioner og formuleret egne forklarende tekster om dialogen "Alkibiades" og Platons dualistiske livssyn.

OMFANG

Der er læst 85 sider filosofiske tekster + 30 min afspillet tekst og ca. 25 ns. perspektivlitteratur


MATERIALER

Primmærtekster

Platon: Alkibiades, oversat af Jørgen Mejer og Chr. Gorm Tortzen, Kend dig selv, Gyldendal (2000)  Hele teksten

Platon: Menon, kapitel 13-21 (Slavebeviset) oversat af Chr. Gorm Tortzen, AIGIS, 5.1 (2005)


Perspektivtekster

Svend Brinkmann: Tænk (video)
https://kortlink.dk/2sgbh

Morten Albæk: Falske sandheder i livet (introvideo) Kan ses via dette link: https://stream.gyldendal.dk/morten-albaek-falske-sandheder-i

Kim Malthe-Bruun: Afskedsbrev til moderen, 6. april 1945

Peter Docter: Sjæl, Disney, 2020 (vi så de første 35 min.) som illustration af idelærens skelnen mellem krop og sjæl, før- og efterlivet.

Mette Frederiksen: Tale til det ukrainske parlament, 21. juni 2022
https://kortlink.dk/2qa6a

Finn Janning: Hvorfor lære at læse, hvis man ikke kan tænke? Politiken, 4. april 2021 (kronik)

Søren Kassebeer (interview med Mette Bock, daværende kultur- og kirkeminister), "Der bliver simpelthen læst for lidt Platon i dag." 20. november 2917 Berlingske

Uffe Steen: Intet er sandt, inter er umagen værd. Weekendavisen, 18. april 2015

Uddrag fra STX-læreplanens formålsparagraffer. (§1 og 2)


Sekundærlitteratur

Andreasen, B. og Refslund-Poulsen, J.: Paidaia, Systime, 2013 (Side 137-138, 142-149 og 150-154)

Chr. Gorm Tortzen: Introduktion til Menon, AIGIS, 5.1 (2005)


FAGLIGE MÅL

- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur

- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster

- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster

- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 6 Poesi, Køn Krop og Kærlighed

INDHOLD

Emnet for forløbet er Køn, Krop og Kærlighed, og vi analyserer et bredt udvalg af græske og romerske tekster, der på hver deres måde tematiserer disse begreber. Vi kommer dermed også ind på aspekter som skyld, skæbne (Moira/Fatum) og tilfælde (Tyche/Fortuna), om morbus amoris (kærlighedssygen), servitium amoris (kærlighedsslaveriet), den bittersøde forelskelse hos Sapfo (glykypikros) m.fl.

Genremæssigt dækker vi poesi, læredigte og myter.

OMFANG

Der er læst 40 siders primærlitteratur.

MATERIALER
Primærtekster
Ovid: Metamorfoser, oversat af Otto Steen Due, Gyldendal, 2005

- 4. sang, Pyramus og Thisbe
- 10. sang, Pygmalion

Ovid: Eskapader, oversat af Otto Steen Due, Gyldendal, 2005

- 1.5 (Dagen var brændende hed og middagsstunden inde)
- 3.11b (Had og forelskelse strides nu i mig og splitter mit hjerte)


Ovid: Ars Amatoria (Elskovskunst), oversat af Otto Steen Due, Gyldendal, 2006
- 1. bog vers 459-529
- 2. bog vers 641-744
- 3. bog vers 747-812


Sapfo: Til en ung pige, oversat af H. Friis-Johansen, Fri mands tale, Centrum, 1997
Sapfo: følgende tekster oversat af Andersen, Carlskov og Søndergaard, Jeg er grønnere end græs, Klim, 2020

Fragment 1: "Udødelige Afrodite med det spraglede sind" (Hymne til Afrodite)
Frament 2: "kom til mig fra Kreta til dette hellige tempel" (Ostrakonfragmentet)
Fragtment 31: "Jeg synes, han ligner en guddom" (digt til en ung pige)
Fragment 105A: "som det søde æble rødmer på den højeste gren" (æbledigtet)


Catul:
- digt 5, Leve vil vi, Lesbia, vi vil elske
- digt 51, Mere lyksalig end Olympens guder
trykt i Romersk antologi, Museum Tusculanum, 2006



Perspektiv- og paralleltekster

Cameron Dove: Boyfriend, 2022 (musikvideo og tekst) paralleltekst til Sapfos digt "Til en ung pige"

Michael Berthelsen: Den 11. time, afsnit 24, interview med Otto Steen Due. Fines på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=hFHL3yfNEYI
(Perspektiv til Ovids Eskapader)

Jenny Kleeman: Rise of the Sex Robots, The Guardian, 2017. Findes på YoyTube: https://www.theguardian.com/technology/video/2017/apr/27/rise-of-the-sex-robots-video
(perspektiv til Ovids myte om Pygmalion)

Luhrman, Baz: Romeo + Juliet, 1996, filmklip findes på YouTube: https://www.imdb.com/title/tt0117509/
(perspektiv til Ovids Pyramus og Thisbe)

Sekundærlitteratur:
Andreasen B. og Refslund-Poulsen, J.: Paidaia, Systime, 2013
siderne: 30, 207-208, 216-217

Christensen, B og Tortzen, C. G.: Romersk Antologi: introduktion til Ovid, Museum Tusculaneum, 2006

Lærerproduceret analysevejledning

Lærerproduceret PP om Ovid

Lærerproduceret PP om myten som genre (baseret på Paidaia)

FAGLIGE MÅL
I dette forløb er der fokus på, at I kan analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur. I forlængelse heraf skal I kunne̶ identificere, forklare og forholde jer til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster samt ̶overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster.
Endelig er det et fagligt mål at I kan nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer