Titel
3
|
Kristendom
INDHOLD: Forløbet har taget udgangspunkt i GTs myter om skabelse og syndefald. Derefter Jesu forkyndelse og opgør med den jødiske lov i form af kernebegreberne motiv- og gerningsaspekt samt det dobbelte kærlighedsbud. Vi har fokuseret på korsfæstelsens betydning som løsningsmyte til syndefaldets problemmyte og har arbejdet med Jesu forkyndelse bl.a. gennem Bjergprædikenen og lignelser. Desuden har vi arbejdet med treenighedslæren samt dåb og nadvers betydning som sakramenter i den protestantiske kirke.
Nedslag i Paulus' etablering af kristendommens grundtanker og opfattelse af synd, Luthers opgør med den katolske kirke i samt kristendommen i det senmoderne samfund.
MATERIALE:
Kernestof:
• Intro – GT, skabelse og syndefald
1. Mos.1-2 og 1. Mos. 3.
• Grundtanker i jødedommen
Grundbogen til religion C side 51-56 om det jødiske menneskesyn og pagtstanken
1. Mosebog 17,1- 11 (Abrahams-pagten) og 2. Mos. 19,1-20,21 (Sinaj-pagten).
• Den historiske Jesus
Grundbogen til religion C side 74-78 (den historiske og mytiske Jesus)
Markus 1,1-28 (Johannes Døber i ørkenen)
• Jesu lære og virke: Jesu opgør med autoriteterne
Markus 7,1-23 (Spørgsmålet om rent og urent)
• Jesu lære og virke: Undergerningerne
Johs. 11,1-44 (opvækkelsen af Lazarus)
• Lignelser
Lukas 15 (Lignelsen om det mistede får og den tabte mønt og lignelsen om den fortabte søn)
Lukas 10,25-37 (lignelsen om den barmhjertige samaritaner)
https://www.youtube.com/watch?v=4suerqQrAjk (Den barmhjertige samaritaner)
https://www.youtube.com/watch?v=id0JstlL4gI (Den fortabte søn)
• Kristne forestillinger
Grundbogen til religion C, side 89-95 (Om dogmer og og syndsopfattelse)
Markus 14,1 – 16,8 (Den sidste nadver, tilfangetagelse, dom, korsfæstelse og opstandelse)
Rom. 5,12-21 (Jesus som den anden Adam)
Klip fra Passion of the Christ: Tilfangetagelsen i Getsemane og korsfæstelse.
Uddrag af "Prædiken Skærtorsdag i Odense Domkrike, side 85-86 i Grundbog til religion c
• Kristendommens formative periode
"Hvem var Paulus?" Kristlig Dagblad: https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvem-var-paulus
Romerbrevet 5, 12-21
Galaterbrevet 3, 23-29
Grundbogen til religion C, side 79-81 (Oversigt over den formative periode, kristendommens hovedretninger, opsplittelsen i katolicisme og protestantisme)
• Sakramenter og ritualer
Om Helligånden, side 100-105 fra Poulsen og Schow-Madsen: Kristendom i nutid", Gyldendal 2000
Uddrag af "Prædiken Skærtorsdag i Odense Domkirke, side 85-86 i Grundbog til religion c
Dorte Kvist:"Sådan foregår nadveren" fra religion.dk
”Folkekirkens dåbsritual”, fra Poulsen og Schow-Madsen: "Kristendom i nutid", Gyldendal 2000
• Kristen etik
Matthæus 5, 1 – 6, 8 (uddrag af Bjergprædikenen)
Mat. 22,34-40 (Det største bud i loven)
Rom. 13,8-10 (Kærlighed er lovens fylde)
• Kristendom i det senmoderne samfund
Grundbogen til religion c, side 67-68 ("En sociologisk undersøgelse af den kristne praksis)
Opslag på folkekirkens hjemmeside.
I alt: ca. 80 sider
ARBEJDSFORMER: pararbejde, læreroplæg, gruppearbejde, individuelt arbejde, lærerstyret undervisning
FAGLIGE MÅL:
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra-perspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
|