Holdet 2022v re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e)
Hold 2022v re (3v re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Introduktion til begreber og metoder
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Islam
Titel 5 Buddhisme
Titel 6 Religiøse sekter

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

Gyldendals online ordbøger – legacy-ordbog.gyldendal.dk
Ordbogen.comordbogen.com
ordnet.dkordnet.dk
Synomymet.dksynonymet.dk
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Introduktion til begreber og metoder

INDHOLD:
Forløbet har fungeret som introduktion til fagets grundbegreber og metoder

MATERIALE:
Madsen, Nielsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Sytime 3. udgave 2019:
Side 311-319 ("Tre centrale religionsfaglige begreber" inkl. Podeman Sørensens ritual-myte-model og Van Genneps model for overgangsritualer),  Side 335-336 ("Ninian Smarts syv dimensioner").

ARBEJDSFORMER:
Læreroplæg, klasseundervisning, pararbejde

FAGLIGE MÅL:
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

I alt ca. 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Kristendom

INDHOLD: Forløbet har taget udgangspunkt i GTs myter om skabelse og syndefald. Derefter Jesu forkyndelse og opgør med den jødiske lov i form af kernebegreberne motiv- og gerningsaspekt samt det dobbelte kærlighedsbud. Vi har fokuseret på korsfæstelsens betydning som løsningsmyte til syndefaldets problemmyte og har arbejdet med Jesu forkyndelse bl.a. gennem Bjergprædikenen og lignelser. Desuden har vi arbejdet med treenighedslæren samt dåb og nadvers betydning som sakramenter i den protestantiske kirke.
Nedslag i Paulus' etablering af kristendommens grundtanker og opfattelse af synd, Luthers opgør med den katolske kirke i samt kristendommen i det senmoderne samfund.

MATERIALE:
Kernestof:
• Intro – GT, skabelse og syndefald
1. Mos.1-2 og 1. Mos. 3.

• Grundtanker i jødedommen
Grundbogen til religion C side 51-56 om det jødiske menneskesyn og pagtstanken
1. Mosebog 17,1- 11 (Abrahams-pagten) og 2. Mos. 19,1-20,21 (Sinaj-pagten).

• Den historiske Jesus
Grundbogen til religion C side 74-78 (den historiske og mytiske Jesus)
Markus 1,1-28 (Johannes Døber i ørkenen)

• Jesu lære og virke: Jesu opgør med autoriteterne
Markus 7,1-23 (Spørgsmålet om rent og urent)

• Jesu lære og virke: Undergerningerne
Johs. 11,1-44 (opvækkelsen af Lazarus)

• Lignelser
Lukas 15 (Lignelsen om det mistede får og den tabte mønt og lignelsen om den fortabte søn)
Lukas 10,25-37 (lignelsen om den barmhjertige samaritaner)
https://www.youtube.com/watch?v=4suerqQrAjk (Den barmhjertige samaritaner)
https://www.youtube.com/watch?v=id0JstlL4gI (Den fortabte søn)

• Kristne forestillinger
Grundbogen til religion C, side 89-95  (Om dogmer og og syndsopfattelse)
Markus 14,1 – 16,8 (Den sidste nadver, tilfangetagelse, dom, korsfæstelse og opstandelse)
Rom. 5,12-21 (Jesus som den anden Adam)
Klip fra Passion of the Christ: Tilfangetagelsen i Getsemane og korsfæstelse.
Uddrag af "Prædiken Skærtorsdag i Odense Domkrike, side 85-86 i Grundbog til religion c

• Kristendommens formative periode
"Hvem var Paulus?" Kristlig Dagblad: https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvem-var-paulus
Romerbrevet 5, 12-21
Galaterbrevet 3, 23-29

Grundbogen til religion C, side 79-81 (Oversigt over den formative periode, kristendommens hovedretninger, opsplittelsen i katolicisme og protestantisme)

• Sakramenter og ritualer
Om Helligånden, side 100-105 fra Poulsen og Schow-Madsen: Kristendom i nutid", Gyldendal 2000
Uddrag af "Prædiken Skærtorsdag i Odense Domkirke, side 85-86 i Grundbog til religion c
Dorte Kvist:"Sådan foregår nadveren" fra religion.dk
”Folkekirkens dåbsritual”, fra Poulsen og Schow-Madsen: "Kristendom i nutid", Gyldendal 2000

• Kristen etik
Matthæus 5, 1 – 6, 8 (uddrag af Bjergprædikenen)
Mat. 22,34-40 (Det største bud i loven)
Rom. 13,8-10 (Kærlighed er lovens fylde)

• Kristendom i det senmoderne samfund
Grundbogen til religion c, side 67-68 ("En sociologisk undersøgelse af den kristne praksis)
Opslag på folkekirkens hjemmeside.

I alt: ca. 80 sider

ARBEJDSFORMER: pararbejde, læreroplæg, gruppearbejde, individuelt arbejde, lærerstyret undervisning

FAGLIGE MÅL:    
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra-perspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Islam

Introduktion og Muhammeds liv og betydning:
Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime 2019, 3. udgave, side 116-120.

Ritualer og helligsteder:
Grundbogen til religion C, side 123-133.
De rituelle forpligtelser - De fem søjler
Kompendium - "Tekster til de fem søjler" - diverse tekster om trosbekendelse, bøn, almisse, faste og pilgrimsrejse/valfart
(ligger i klassenotesbogen)
Dokumentar Om pilgrimsrejsen til Mekka. https://www.youtube.com/watch?v=liPFurz5Rn0

Dogmer:
Grundbogen til religion C, side 135-139.
Tekster: T2, T4, T10, T14, T17, T18, T19, T24 fra Wulff Pedersen: Islam, tekster og stemmer fra den muslimske verden, Gyldendal 1985 (ligger i O365)
Artikel: www.Religion.dk - d. 26. april 2011: Synspunkt: Sharia er foreneligt med europæiske samfund (Ligger i O365)
Systime - Religionsportalen: Abdul Wahid Pedersen: Sharia

Islam i Danmark:
Grundbogen til religion C, side 140-147.
Dokumentar: "Pærkerdansk" afsnit 2, danskhed, DR3 2015
Foredrag med Sherin Khan kan "Kvinder er fremtidens islam"

Jihad:
Grundbogen til religion C, side 145-147

I alt ca. 50 sider


FOKUS:
Eleverne skal opnå grundlæggende viden om islams etablering, dogmer og udtryk i dag, forholdet til kristendommen og jødedommen, anvendelse af religionsfaglige begreber i tekstanalysen.

Disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi

Redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser

Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber

Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver

Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning
Klassediskussioner
Gruppearbejde
Elevfremlæggelser
IT
Film


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Buddhisme

Introduktion til Buddha og buddhismens historiske udvikling
Grundbogen til religion c, 2019, 3.udgave side 181-182 + side 186-189
”Buddha-legenden” fra Borup: Danske verdensreligioner, Buddhisme, Gyldendal 2007, side 20-22 (ligger i O365)
Dokumentar: "5 skarpe om buddhisme", DR 2014

Dharma = læren
Grundbogen til religion c, side 196-200
Tekst: T6 (Samsaras endeløshed), T7 (Karma), T8 (Ingen Sjæl), T9 (Genfødsel uden sjælevandring), Tekst: T10 (Benarestalen), T12 (Den betingede samopståen), T13 (Vejen til Nirvana), T14 (Nirvana) . Alle tekster fra Bruun, Lindtner og Nielsen: Buddhismen. Tanker og livsformer”, Gyldendal 1982.

Religiøs praksis i buddhismen
Grundbogen til religion c, side 190-195
Systime: religionsportalen - Filmklip, "Theravadabuddhismens kendetegn"- med fokus på ritualer og klosterliv
Mennesket og magterne s. 150-152 (ligger i O365)


I alt ca. 40 sider

FOKUSPUNKTER:
Eleverne skal opnå grundlæggende viden om buddhismens opståen med baggrund i hinduismen, om Buddha, om hans lære (dharma) og om munkeordenen (sangha).
Eleverne skal opnå forståelse for, hvordan buddhismens lære får betydning for og kommer til udtryk i buddhisternes liv både i fortid og i nutid.
Eleverne skal kunne bruge deres viden og anvende religionsfaglige begreber i tekstanalyse.
Der er i dette forløb især blevet lagt vægt på theravadabuddhismen, mens de to andre retninger blot er blevet nævnt.

Disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi

Redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse

Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber

Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver

Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Klassediskussioner
Film

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Religiøse sekter


Opslag fra "Begrebsnøglen til religion", 2016:
Karisma, side 34-37
Deprivationsteori, side 11-13
Religiøse grupper, side 38-42

Dokumentar om Jonestownmassakren: http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=020706182250

Artikel fra Relion.dk : Hvad er forskellen på en kult og en sekt? https://www.religion.dk/viden/hvad-er-forskellen-p%C3%A5-en-kult-og-en-sekt

The last reformation og Torben Søndergaard:
https://web.archive.org/web/20210625033040/http://www.mission.dk/den-sidste-reformation.html
https://thelastreformation.com/about/
https://da.wikipedia.org/wiki/Torben_S%C3%B8ndergaard
https://www.youtube.com/watch?v=vXVPMwXv6T0&t=257s (om dåb og helligånd)
https://www.youtube.com/watch?v=XJYl2UaKb3c (Torben Søndergaard helbreder

"Guds bedste børn" TV2 dokumentar, del 1 http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=021901022105

I alt ca. 20 sider

FOKUSPUNKTER:
Forløbet har fokuseret på, hvordan man ved hjælp af sociologiske teorier kan forklare de religiøse sekters tiltrækningskraft. Vi har arbejdet med karismateori i forhold til religiøse ledere som Jim Jones og Torben Søndergaard,  samt hvordan de religiøse fællesskaber er med til at udfylde en mangel og skabe en ny identitet hos tilhængerne .

Disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi

Redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse

Redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne

Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber

Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver

Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Klassediskussioner
Film
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer