Titel
2
|
Forløb 1: Sprog er magt
INDHOLD:
Sprog-, mundtligheds- og retorikforløb. Der er i dette forløb arbejdet med mundtlighed i dansk med fokus på samtaler, taler og den mundtlige kommunikation, både den spontane og den planlagte. Eleverne har arbejdet produktivt i udarbejdelsen af egen tale og et fagligt mundtligt oplæg i forbindelse med læsningen af det selvvalgte værk.
Fokuspunkter:
• Arbejde med grundlæggende sprogteori: kommunikationsmodeller, appelformer, retoriske virkemidler, høfligheds- og samarbejdsprincipperne, verbal og nonverbal kommunikation
• Udbygning af grundlæggende sprogteori med argumentationsanalyse og diskursanalyse
• Retorik og mundtlighedstræning bl.a. i forhold til udarbejdelse af egen tale og præsentation af selvvalgt værk
• Retorik: Ciceros fem forarbejdningsfaser: inventio, dispositio, elocutio, memoria, actio.
• Faglig feedback på andres arbejde
MATERIALE:
a. Kernetekster:
Bøge, Jørgen: Samtaleanalyse, 2016: fra https://dansksiderne.dk/index.php?id=7675
Hagen, Jimmy Zander: Mundtlighed i dansk, Systime, 2005.
Jensen, Jesper Troels og Birgitte Berger: Talerteknik – en håndbog i retorik, Rhetor, 2011.
MinLæring om begreberne ’høflighed, samarbejde og undertekst’:
https://app.minlaering.dk/bog/11/kapitel/49774/sektion/50138#section-52585
Zeuthen Helstrup, Marie & Slot Simonsen, Tina: Mundtlighed i dansk, Systime, 2022.
Græsborg, Anne Bornerup og Jørgensen, Mette Møller: kapitlet "Om diskursanalyse - introduktion til begreber" i Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet, Systime, 2014
Søren Vrist Christensen: "Retorik og argumentation - Diskursanalyse", 13/10 2021, https://www.youtube.com/watch?v=2HLR5Hmw1ns&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
b. Sekundære tekster:
Christensen, Casper: Klovn, klip fra serien: https://www.youtube.com/watch?v=Cq1lYz_Q0Ko&list=PLUrKQU_4oBrsWyz8MtXIXNnTc6P5ICPTW&index=4
Frederiksen, Mette: Demonstrationstale efter Ruslands invasion af Ukraine 2022
Frederiksen, Mette: Undskyldningstale til Godhavnsdrengene 2019
Khiljee, Naiha: ”Oprør er også for pæne piger”. I: Kære søster. Lindhardt og Ringhof, 2020.
Linde, Sofie: Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020 (26/08/2020)
Malmros, Niels: Kærlighedens smerte, 1992, filmklip fra filmdrama, 2.23 min: http://www.youtube.com/watch?v=WALcEh3eUjg
NRK: Skam, 2017: sæson 4, afsnit 10, tidskode 11:37-18.20
TV2, Go’morgen Danmark: Klip med Anne Grethe Bjarup Riis, 5.56 min: https://www.youtube.com/watch?v=aBuWeC-YAVg&list=PLUrKQU_4oBrsWyz8MtXIXNnTc6P5ICPTW&index=3
Von Trier, Lars: Idioterne, 1998: filmklip fra filmdrama, 4,48 min.: https://www.youtube.com/watch?v=TKiReFUlFYg&list=PLUrKQU_4oBrsWyz8MtXIXNnTc6P5ICPTW
Silia Petri: "Eksperter i opråb: Klimaforskere advarer om større stigninger i havniveauet
end ventet", Jyllands Posten (22/3/2025)
Fotografi af Marlboromanden på Billboard-reklame, USA (udgivet i "Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet")
Uddrag af Sundhedsstyrelsens kampagne "Stoplinjen: Klip fra min. 0:00-1:07 af "Et godt liv uden røg". (sidst tilgået marts 2025). https://sst.23video.com/v.ihtml/player.html?token=ddeb4308979a3919b038cb56ffd9f478&source=embed&photo%5fid=682071
ARBEJDSFORMER:
• Pararbejde og klassedialog
• Videopræsentationer og arbejde med feedback
• Selvstændigt arbejde med at omsætte fagbegreber til egne sproglige evner i arbejdet med tale
FAGLIGE MÅL:
• At beskrive, hvad der kendetegner det mundtlige sprog.
• At analysere og vurdere brug af stemmens og kroppens virkemidler i mundtlige tekster.
• At analysere og vurdere eksempler på samtaler med særligt fokus på turtagning, samarbejde og høflighed.
• Skelne mellem samtaletyper og analysere samtaler igennem klarlægning af appelformer og transaktionsanalyse.
• Skelne mellem tre forskellige mundtlige genrer (den informative tale (herunder det mundtlige oplæg), lejlighedstalen, den politiske tale.
• forklare og anvende diskursteoretiske begreber i analyse
• Forklare og anvende det retoriske pentagram til kommunikationsanalyse.
• Forklare og anvende retorikkens appelformer og retoriske virkemidler til retorisk analyse af en tekst.
• At forstå og anvende argumentation i praksis, herunder opbygning af et argument, argumentationstyper, stemmeføring og kropssprog.
• At analysere synspunkter og vurdere dem ift. kriterier for god argumentation.
• Planlægge og udføre en tale med retorisk bevidsthed, dvs.:
o At forstå og anvende retorik i praksis.
o At analysere taler og vurdere dem i forhold til situationen, afsender-modtager-forhold og formidling af budskab.
o At skrive og holde en tale med fokus på formidling, herunder retorik, stemmeføring og kropssprog.
o At give klassekammerater feedback på en tale
OMFANG: Ca. 90 sider
|