Sct. Knuds Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sct. Knuds Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022u HI - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Hold
2022u HI (
1u HI
,
2u HI
,
3u HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Digitale læremidler
Titel 2
Introduktion til historie (ikke eksamensstof)
Titel 3
Antikken - udvikling og styreformer
Titel 4
Vikingetid - Danmarks dannelse (Ikke eksamensstof)
Titel 5
DHO - Ungdomsoprøret (ikke eksamensstof)
Titel 6
Md.alder og renæssance - udvilkling og kulturmøder
Titel 7
Enevælden og oplysningstid - demokrati i sigte!
Titel 8
De store revolutioner: politisk, økonomisk,socialt
Titel 9
Europa 1850-1920. Fra regional til global konflikt
Titel 10
Ml.krigstid og 2.verd.krig: totalitære styreformer
Titel 11
Den kolde krig - Ideologiernes kamp
Titel 12
Danmark efter 1945 - Nye internationale relationer
Titel 13
Globalisering og nye nationsdannelser
Titel 14
Kronologiforløb. (Ikke eksamensstof)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Digitale læremidler
Iflg. skolens regler vedr. på området er nedenstående læremidler på positivlisten. Det betyder, at de må anvendes i forberedelsen, hvis der INDEN eksamen er blevet oprettet en genvej på dit skrivebord på din PC:
-
ordbogen.com
(herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
-
ordnet.dk
-
synonymet.dk
Herudover må eleven bruge de dokumenter og skannede materialer, vi har anvendt i timerne. Igen gælder det, at de skal være downloadet INDEN eksamen og ligge lokalt på elevens egen pc.
Indhold
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Introduktion til historie (ikke eksamensstof)
Med udgangspunkt i to 'klassiske' kildetekster, arbejdede vi os henimod nogle overordnede faktorer, der krævede opmærksomhed.
Kilderne blev kommenteret og analyseret ud fra lektiefokus -papiret.
Desuden arbejdedes med en række billeder, som viste tidstypiske ting i forhold til forskellige perioder.
Introduktionen afsluttedes med elevfremlæggelser omkring vigtige aktuelle nyheder. Her var der fokus på brugen af 'seriøse' nyhedskilder.
Indhold
Kernestof:
Hej 1u:)
Som aftalt bruger vi modulet på jeres video til festen på fredag. Så giver vi den bare ekstra gas i det næste historiemodul:)
Læs de to vedhæftede tekster (7 (uddrag) og 31), der begge er ganske spændende, og i hvert fald tekster man ikke kan undgå at tænke over, når man har læst dem!
Introduktion - to kildetekster fra det nazistiske Tyskland.pdf
Lektiefokus til historiske kildetekster.docx
BREAKING NEWS!
BREAKING NEWS - arbejdspapir.docx
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Antikken - udvikling og styreformer
INDHOLD:
Vi har haft fokus på den antikke verdens særpræg samt dens indflydelse på og påvirkning af Europas udvikling.
Desuden undersøgte vi forskellen mellem det græske demokrati og den romerske republik.
MATERIALER:
Kernestof:
P. Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie - Fra oldtiden til enevældens samfund (Systime 2008) s. 43-50, 59-61, 75-85, 99-103
Knud Helles: Romerriget s.48-50
Deiss: Herculaneum, 1968, s.71-76. "En romersk retssag".
Supplerende stof:
"Gladiator" (i uddrag) - film af Ridley Scott fra 2000 plus anmeldelse af filmen.
Uddrag af BBC udsendelsen: "Hannibal. The rise and fall".
https://www.youtube.com/watch?v=1hFQtfEZc40&t=1715s&list=PLUpqORGDKwMkZDleYo5ZyuzM6YRTAq9vx&index=4
Uddrag af BBC udsendelse om Pompeii.
http://www.dailymotion.com/video/x421mv2
'Augustus på nettet' - internet research med tilhørende opgaver.
Div. billeder.
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning. Gruppearbejde. Internet research med efterfølgende vurdering af oplysningernes validitet. Diskussion på klassen. Elevoplæg.
FOKUSPUNKTER:
Arbejde med kildemateriale. Notatteknik.
Indhold
Kernestof:
Frederiksen , Peter m. fl.: Grundbog til historie - fra oldtiden til enevældens tid (sort), Systime; sider: 43-50, 59-61, 75-85
Som vi har snakket om, starter vi på vores emne om Antikken.
Grundbog til historie ... s.43-46.pdf
Antikkens Grækenland (s.43-46) - arb.spørgsmål.docx
Græske kolonier - kort.docx
Her en udfordring til jer - tekst 11.
Analyse af Perikles gravtale.docx
Lektiefokus til historiske kildetekster.docx
Lektien omhandler bl.a. Athens berømte forsøg på at etablere et demokrati. Desuden noget om andre 'opfindelser' der kom i perioden. Lektien slutter midt på s.50.
Det athenske demokrati - arb.papir s.46-50.docx
Hvad er demokrati - Hal Koch, Lincoln m.fl..docx
Rigtig godt nytår til jer:)
Romerriget overblik 1 - Walk and talk.docx
Vi fortsætter med at undersøge udviklingen i Romerriget.
Romerriget overblik 2 - formulering af spørgsmål.docx
Lektien er den sidste af de to tekster (23) i den vedhæftede fil.
Tekster om valgkamp og restssag.pdf
En romersk retssag - arbejdspapir.docx
Vi nærmer os efterhånden afslutningen på vores arbejde med Romerriget. Noget af det sidste, vi skal have et indblik i, er ROMERSK VALGKAMP.
Ciceros valgkamp - arb.papir.docx
Som afrunding på vores forløb om Romerriget, vil vi se uddrag af filmen "Gladiator":-)
Tekst om filmen Gladiator.pdf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Vikingetid - Danmarks dannelse (Ikke eksamensstof)
INDHOLD.
Vi har undersøgt, hvad vikingetiden var præget af, og hvordan den har påvirket Danmarks udvikling i eftertiden. Desuden hvad perioden har betydet for vores selvforståelse.
Vi har desuden haft fokus på kristendommens indførelse i Danmark og de myter der eksisterer i den sammenhæng.
Vi har diskuteret, hvordan vi skal forholde til det eksisterende kildemateriale om perioden.
MATERIALER:
P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til Danmarkshistorien s.27-31, 45-47
A. og J. Thiedecke: "De danske vikinger" (2003) s.37-41,128-133
Forskelligt billedmateriale.
"Danmarks store vikingekonge" (Om Svend Tveskæg). Artikel af Klaus Dohm i Jyllands-Posten, 1.12.13.
Supplerende:
DR TV: Historien om Danmark - Vikingetiden
Kort uddrag fra filmen "Den 13. kriger".
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning. Gruppearbejde. Fremlæggelser.
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen m. fl.: Grundbog til danmarkshistorien (1. udg.), Systime; sider: 27-31, 45-47
Vi skal have gang i vores næste emne, som er om Danmark og Vikingetiden.
Introduktion - arb.papir.docx
Vi vil bruge det meste af modulet på at arbejde med afsnittet om vikingetiden fra DR's spændende serie "Historien om Danmark".
DRTV - Historien om Danmark: Vikingetiden
Arb.papir til Historien om Danmark.docx
Vi nøjes med en enkelt tekst - nemlig tekst 5.
Ibn Fadlan - møder vikinger ved Volga.docx
I modulet her har vi fokus på det dramatiske forløb omkring mordet på Harald Blåtand.
De danske vikinger s.128-133.pdf
Opgøret mellem Harald og Sven - arb.papir.docx
Oversigt over kilder vedr. Svend vs. Harald.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 5
DHO - Ungdomsoprøret (ikke eksamensstof)
Emnet var grundlaget for DHO opgaven.
Startede med optakt til emnet - både fagligt og omkring de formelle retningslinjer for opgaven.
Materialer anvendt i historie modulerne:
Anne Løkke m.fl.: "Familieliv i Danmark" (1. udg) s.95-102, 103-108 (via BK noter), 239-242
Ebbe Foged m.fl. "Danmark i opbrud" s.72-77
Uddrag af filmen "68" instrueret af Patrick Rotman.
Uddrag af DR's "Historien om Danmark".
Undersøgelse af Socialdemokratiske valgplakater.
Analyse af Bob Dylans sang "Masters of War".
Div. andre musikeksempler med bl.a. The Doors og Janis Joplin.
"Husker du - Ungdomsoprøret" DR TV
"Husker du - Kvindernes stemmer" DR TV
Fokus på den politiske situation i Danmark via følgende link:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/opbruddet-i-det-parlamentariske-landskab-i-1970erne/
TV-klip: Mogens Glistrup i "Fokus" 1971
Valgplakater fra Fremskridtspartiet, CD og Kristeligt Folkeparti
Desuden vejledning i grupper og enkeltvis.
Opgaven blev 'forsvaret' ved en mundtlig årsprøve.
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med DHO forløbet om Ungdomsoprøret. Dagens job er at få kendskab til, hvordan det danske samfund udvikler sig frem mod ungdomsoprøret.
Familieliv i Danmark s. 95-118.pdf
Arb.papir til s.95-102 i Familieliv i Danmark.docx
DHO - elev.docx
Lektie:
De nemme og de oprørske - Familieliv i DK s.239-242.pdf
Socialdemokratiske valgplakater.docx
En dag i Børge eller Bodils liv.docx
Vi arbejder videre med jeres kreative opgave fra sidste modul.
Janis Joplin Cry Baby live in toronto 1970 With Lyrics
The Doors - Light My Fire
Vi starter med de sidste 'fremlæggelser' om en dag Bodil/Børges liv:)
I dag har vi fokus på to ting:
Danmark i opbrud s.72-77, 80-82.pdf
Arbejdspapir - Studenteroprøret.docx
Vi starter modulet med at se udvalgte klip fra den meget roste franske dokumentarfilm "68". Her får vi et indblik, hvordan det går for sig udenfor Danmarks grænser.
Opbruddet i det parlamentariske landskab i 1970"erne
Arb.papir - Jordskredsvalget - danmarkshistorien.dk.docx
Jeg vil gerne introducere jer til websitet "1960'erne.dk".
1960erne.dk - historien om det glade årti
Steppeulvene - Itsi Bitsi
Arbejdspapir til researchopgave på div. websites.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Md.alder og renæssance - udvilkling og kulturmøder
INDHOLD:
Et for løb om kulturmøder, opdagelser, forandringer i levevilkår og videnskabens opblomstring.
Korstogenes baggrund og konsekvenser er også blevet undersøgt og kommenteret.
Desuden fokus på den katolske kirkes indflydelse og den voksende modstand den efterhånden mødte. Bl.a. via Martin Luther.
Materiale anvendt til Middelalder:
Kernestof:
P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie. Fra oldtiden til enevældens samfund" (2009) s.111-125, 140-143.
En arabisk historikers vurdering af korstogene (Amin Maalouf, 1983)
Olaf Søndberg : "Danmarkshistorie" s. 32-39
Supplerende stof:
DR's "Historien om Danmark" - afsnittet om Middelalder.
Filmklip fra "Kingdom of Heaven" (Ridley Scott, 2005)
Billedanalyse: "Arkonas indtagelse" af Laurits Tuxen.
Materiale anvendt til Renæssance:
Kernestof:
Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie. Fra oldtiden til enevældens samfund" (2009) s.161-175, 183-184, 191-196, 198-202.
Finn Madsen: Aztekerriget og den spanske erobring s.74
"Skolen i Athen" - maleri af Raphael fra 1511.
Supplerende stof:
BK- papirer om Cortez og spaniernes erobring af Aztekerriget
Film: uddrag af "Luther" (2003) instrueret af Eric Till.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, kildearbejde, udformning af spørgsmål og slogans, elevoplæg.
Indhold
Kernestof:
Hej 2u. Velkommen tilbage til historie:-)
Opstartsmodul - arb.papir.docx
Frederiksen , Peter m. fl.: Grundbog til historie - fra oldtiden til enevældens tid (sort), Systime; sider: 111-125, 140-143, 161-169, 173-175, 183-184, 191-196, 198-202
Den første lektie omkring Middelalderen er en typisk grundbogs-lektie med masser af input, så det vil være en rigtig god idé, at tage noter.
Temaer til punkt 1 - Gr.bog s.111-119.docx
Vi vil anvende "Walk and Talk" på lektien, hvor det bl.a. går ud på, hvad I kan huske UDEN at kigge i bog og noter:-)
Vi ser nogle spændende klip fra filmen "Kingdom of Heaven".
Lektien er tekst 32: Pavens berømte 'brandtale' til de kristne om at rejse til Det hellige land og generobre det fra muslimsk herredømme.
Arb.papir til pave Urbans tale - interview.docx
- Som vi aftalte sidst, fremlægger de fire grupper deres spændende og overbevisende interviews med Pave Urban:)
En arabisk historikers vurdering af korstogene.pdf
Arb.papir til tekst af Amin Maalouf.docx
Afsnit
Lektie: Læs s.32-39 i Søndbergs Danmarkshistorie. Vedhæftet som pdf fil.
Søndbergs Danmarkshistorie s.32-39.pdf
Quiz - spilleregler.docx
Valdemarerne - quiz.docx
Vi skal i gang med det næste emne, der omhandler Renæssancen. En periode man op igennem tiden har været MEGET stolte af. I modsætning til Middelalderen!
Renæssancen - arb.spørgsmål s.161-164.docx
Lektien er todelt.
Formuler anklage mod Mirandola.docx
Dommen mod Galilei - med BK markeringer.docx
Lektien er delt i to:
Las Casas og Sepulveada om aztekerne.pdf
Las Casas vs. Sepulveda - arb.papir.docx
Nu stiller forskerne diagnosen: Derfor blev aztekerne udslettet på få år
I dag vil vi arbejde med tre tekster om spaniernes møde med aztekerne i Mexico omkring år 1520.
Kildearbejde om aztekerne - problemstillinger.docx
Lektien er meget overkommelig:-) Fokus er på bl.a. Martin Luther, som i den grad provokerer den katolske kirke, dens læresætninger og traditioner.
Martin Luthers oprør - arbejdspapir.docx
Vi har fortsat fokus på Martin Luther.
Luther demonstration - arb.papir.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - Kildearbejde. Forfølge en udvikling gennem en længere periode.
Søge information
Diskutere - Formulering af problemstillinger.
Formidling - Formidling af problemstillinger.
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Enevælden og oplysningstid - demokrati i sigte!
Indhold:
Vi har set på baggrunden for enevældens udbredelse som styreform i Europa. Via kildemateriale er argumenterne bag blevet undersøgt og diskuteret.
Enevælden i Danmark er også inddraget.
Materialer:
P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie. Fra oldtiden til enevældens samfund" (2009) s.217-229, 244-246
P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til Danmarkshistorien" (2008) s.114-117, 133-138
Supplerende:
Uddrag af TV-serien "Historien om Danmark".
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Indhold
Kernestof:
Frederiksen , Peter m. fl.: Grundbog til historie - fra oldtiden til enevældens tid (sort), Systime; sider: 217-227, 244-246
Som vi snakkede om i sidste modul, skal vi i gang med at undersøge en ny periode, den man kalder Enevælden.
Enevælden i Frankrig - arb.sp. via sedler.docx
Fokus på England, som gennemlever en noget anden udvikling end Frankrig. Læs til øverst s.227.
Udviklingen i England - arb.papir.docx
Teksten (62) er skrevet af den eng. filosof Thomas Hobbes, der her argumenterer for enevælden, som den absolut bedste styreform. Ellers vil verden gå amok!!
Vi begynder modulet med Siljes og Olivias fremlæggelse.
DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
Historien om DK - Enevælde og oplysningstid.docx
kongeloven-1665 - med markeringer.pdf
Peter Frederiksen m. fl.: Grundbog til danmarkshistorien (1. udg.), Systime; sider: 133-138
Lektien omhandler nogle dramatiske år i DK med to krige og ny grundlov i 1849.
Danmark 1830-1865 - arbejdspapir.docx
Optakt til krigen 1848-1850 - tidslinie.docx
Danmarks grænser 1864-1920.docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
De store revolutioner: politisk, økonomisk,socialt
INDHOLD:
Med udgangspunkt i de tre revolutioner (den industrielle, den franske samt den amerikanske) er centrale udviklinger og nyskabelser blevet undersøgt.
De mange nye tanker om bl.a. menneskerettigheder er der fokuseret på via kildearbejde og diskussioner.
USA's dannelse og de mange konsekvenser har også været i fokus.
MATERIALER:
P. Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945 (Systime) s.9-26, 38-40, 49-53
Arbejde med/analyse af div. billeder fra Den amerikanske revolution og Den franske revolution.
Supplerende:
Elevoplæg om Napoleon.
Uddrag af spillefilm om Napoleon (http://www.youtube.com/watch?v=e8RdVM8vlyY)
Uddrag af "The Patriot" (Roland Emmerich, 2000)
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning. Gruppearbejde. Elevoplæg. "Besserwisser" setup. Huske-opgaver.
Indhold
Kernestof:
Som aftalt starter vi på et nyt emne med den spændende overskrift "De store revolutioner".
Den industrielle rev. - arb.papir.docx
Vi begynder modulet med at se resultatet af jeres research-arbejde i sidste modul.
Den amerikanske revolution - arbejdspapir.docx
Tidslinie - kortfattet.docx
Statue of Liberty - billeder.docx
Kort over USA.docx
Lektien er Tekst 7 - s.38-40 i "Grundbogen 1750-1945"
Arb.papir - Uafhængighedserklæringen - diskussion.docx
Lektien er s.19-23m i "Grundbogen 1750-1945"
Den franske revolution - huskeopgave.docx
Afsnit
Velkommen tilbage - og rigtig godt nytår til jer:)
Arb.papir - Menneskerettighedserklæringen 1789.docx
Vi afslutter vores arbejde med Den franske revolution ved at rette fokus mod Napoleon:
Frankrig under Napoleon - arb.papir.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Europa 1850-1920. Fra regional til global konflikt
INDHOLD:
Med udgangspunkt i stormagtsimperialismen, kolonikapløbet og 1. verdenskrig er perioden blevet undersøgt. Bl.a. via et projektforløb hvor eleverne specialiserede sig i selvvalgte emnet (se nedenfor).
Årsager til og konsekvenser af 1. verdenskrig er blevet studeret og diskuteret.
MATERIALER:
P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie 1750-1945" (Systime 2001) s.74-85, 117-130.
Bender og Gade: "Imperialismen og 1.verdenskrig" (1985) s.51-53
Bender og Gade: "Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig (1990) s.15-17
Supplerende:
"Mere end et pistolskud" artikel fra Politiken d.28.6.2004
Link til kort udsendelse om attentatet i Sarajevo:
https://www.youtube.com/watch?v=OfO7TduevHA
Uddrag af udsendelsen "Granatchok: Krigens skjulte skam". Britisk dokumentar.
Projektarbejde med fokus på 1. verdenskrig. Følgende emner:
- Den første moderne krig
- Den russiske revolution
- "Intet nyt fra Vestfronten"
- Italien under 1. verdenskrig
- Propaganda under 1.verdenskrig
- The Home Front
- Danmark under 1. verdenskrig
- Årsagerne til 1. verdenskrig
- 1. verdenskrig - en skyttegravskrig
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning. Kildearbejde.
Formulering af problemstillinger.
Projektarbejde med aflevering af en kortfattet rapport og efterfølgende fremlæggelse på klassen.
FOKUSPUNKTER:
Fremlæggelserne havde fokus på formidling og formulering af problemstillinger.
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen et al: Grundbog til historie - Verdenshistorien 1750-1945 (grå 2. udg.); sider: 74-80
Vi skal i gang med et nyt emne med "Europa 1850-1920. Fra regional til global konflikt". Der er mange spændende begivenheder i perioden. Bl.a. europæernes vilde kolonisering af fx Afrika og Asien, 1. verdenskrig med dens vanvittige skyttegravskrig.
Forløbsplan.docx
The British Empire - formulering af spørgsmål.docx
Vi nøjes med en mindre brødtekst:)
Imp. og 1.vk. s.51-53.pdf
Situationen i Frankrig og Tyskland pkt.2 - arb.papir.docx
Forslag til projektemner.docx
På vej mod katastrofen er dagens dramatiske overskrift! Det handler om, hvad der udløste 1.verdenskrig.
Mere end et pistolskud - artikel.pdf
Foto fra aritiklen Mere end et pistolskud.pdf
Skriveøvelse - På vej mod katastrofen s.117-121.docx
Arb.papir til artiklen - Mere end et pistolskud.docx
PLANLÆGNINGSMODUL:
Rammer for projektarbejdet.docx
Så gælder det om at komme godt afsted med jeres projektarbejde:)
Arbejdspapir modul 2.docx
Oversigt over emner og grupper.docx
Se arbejdspapir for modulets indhold.
Arbejdspapir modul 3.docx
Jeg kommer og åbner lokalet for jer, så I kan komme i gang med jeres projektarbejde.
Afsnit
Så er der ikke mere tid!
Plan for fremlæggelser.docx
De første tre grupper fremlægger deres projektarbejde.
Årsagerne til 1. verdenskrig.pdf
Den første moderne krig.docx
1. verdenskrig - en skyttegravskrig.pdf
De næste tre grupper fremlægger deres projektarbejde.
Propaganda under 1. verdenskrig.pdf
The Home Front.pdf
Danmark under 1. verdenskrig.docx
I dag er der to fremlæggelser:
Italy during World War I.docx
Intet nyt fra Vestfronten.pdf
Så er det tid til de to sidste fremlæggelser:
Den russiske revolution i relation til den første verdenskrig - PDF.pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12,84
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Ml.krigstid og 2.verd.krig: totalitære styreformer
INDHOLD:
Med udgangspunkt i de omfattende konsekvenser af 1. verdenskrig er årsagerne til fascismens fremvækst i Europa blevet undersøgt og diskuteret.
Nazismens tankesæt er via kildemateriale blevet undersøgt og diskuteret.
Vi har desuden set på årsagerne til 2. verdenskrig og forholdt os til placering af ansvar og skyld for bl.a. forfølgelse af jøder og andre befolkningsgrupper.
MATERIALER:
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 i dansk perspektiv (Systime 2007) s.81-86, 89-93
Bender & Gade: Mellemkrigstiden og 2.verdenskrig (Munksgaard 1990) s.90-92 (tekst 43)
Peter Frederiksen: Det tredie rige (Systime 2001) s.133-135
Else Priisholm: Verden i krig og krise (Munksgaard 1987) s.87-101
Supplerende:
"De brølende 1920'ere" - billedark med div. links.
"De første seks måneder" - Engelsk dokumentarserie. Hvordan faldt Tyskland i hænderne på nazisterne?
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20De%20f%C3%B8rste%20seks%20m%C3%A5neder&orderby=title&SearchID=55edf78c-8521-4f7f-8366-360c76a25fda&index=1
Div. dokumentariske videoklip fra bl.a.
Youtube.com
.
Oversigt over 2.verdenskrigs afslutning (BK papir)
Kort over Sudeterlandet.
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning. Gruppearbejde. Elevoplæg.
FOKUSPUNKTER:
Hvordan og hvorfor demokratier blev til diktaturer?
Overblik over 2.verdenskrig.
Arbejde med kildemateriale.
Arbejde med dramadokumentar genren.
Arbejde med formulering af problemstillinger.
Indhold
Kernestof:
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 - I dansk perspektiv (1. udg.), Systime; sider: 81-85, 89-93
Vi undersøger konsekvenserne af 1. verdenskrig. Både de menneskelige og økonomiske.
Skema - økonomisk udvikling 1918-1939.docx
Kildetekst - Boom'et 1928-29.pdf
Vi undersøger, hvordan det kan gå så galt - at et yderligtgående og - helt åbenlyst - racistisk parti, kan tage magten på demokratisk vis.
Tysklands vej mod nazismen - arb.papir.docx
Vi bruger jeres plancher fra sidste modul til at færdiggøre vores arbejde med den seneste lektie.
Velkommen tilbage fra ferie. Håber I har lyst til at komme i gang igen:)
Bemyndigelsesloven 23.3.1933.docx
Arbejdspapir til dokumentaren De første seks måneder.docx
Vi begynder modulet med at hente to bøger på bogdepotet:)
De 25 punkter - NSDAP's partiprogram 1920.pdf
Glemte helt at hente bøger i sidste modul! Det må vi så gøre i dag:)
Den nazistiske ideologi. Arbejdspapir.docx
2. verdenskrig bryder ud i 1939, og den skal vi forsøge at få et overblik over.
Verden i krig og krise s. 87-101.pdf
Overblik 2. verdenskrig del 1 - arbejdsopgave.docx
Kort over Tyskland og Sudeterlandet.docx
Punkter fra NSDAPs partiprogram - BK.docx
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6,58
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Den kolde krig - Ideologiernes kamp
INDHOLD:
Der har været fokus på følgende:
- At koble Den kolde krig til de forudgående historiske begivenheder såsom 1. verdenskrig, børskrakket, udviklingen hen mod flere diktaturstater i Europa mm.
- Våbenteknologiens hastige udvikling og dens betydning for konflikter og beslutninger taget i perioden.
- At få kendskab til de ideologiske forskellige mellem supermagterne samt hvilken betydning, disse forskelle kan tillægges.
- At forholde sig til spørgsmålet, om der var en vinder af Den kolde krig.
MATERIALER:
C-J Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (2007) s.149-165, 169-171
Bender & Gade: Stormagtspolitiken 1945-1982 (1990) s.9-15, 112-116
Bryld & Haue: Den nye verden 1945-2000 (Systime 2000) s.108-117
Bryld & Haue: Kilder til Den nye verden (systime 2000) s.18-21 (Truman doktrinen)
Bryld & Haue: Kilder til Den nye verden, (Systime 2000) s.177-181, 193-196
Dags Dato (TV2): Det skjulte drama bag murens fald (nov 09)
Supplerende:
BK papir: Overblik 1947-1949
Uddrag af filmen 'Thirteen Days" fra 2000, instr. Roger Donaldson
Uddrag af 'Den kolde krig', BBC-serie.
Elevoplæg om det at være i den danske modstandsbevægelse.
Elevoplæg om det at være kommandant på en tysk U-båd under 2. verdenskrig.
Div. klip fra Youtube med taler og pressekonferencer af og med Reagan og Gorbatjov.
BK-noter fra foredrag om udviklingen i perioden 1960-1985
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning. Elevoplæg. Gruppearbejde. Paneldiskussion. Formulering af problemstillinger. Foredrag.
FOKUSPUNKTER og FAGLIGE MÅL:
Formulering af problemstillinger til emne og materiale.
Optimere elevernes kildebehandling og evne til at vurdere værdien af kildemateriale.
Indhold
Kernestof:
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 - I dansk perspektiv (1. udg.), Systime; sider: 149-158
I de kommende moduler har vi fokus på Den kolde krig, som en del af jer muligvis har arbejdet med før.
De store blokdannelser. Arbejdspapir.docx
Oversigt over krigsafslutningen 1944-45.docx
Europa 1945 - kort.gif
Oplæg ved Tobias og Josefine.
Trumandoktrinen erklæres 12.3.1947.docx
Stikord til arbejde med Trumandoktrinen.docx
Som vi har snakket om, er lektien til i dag at læse og analysere præs. Trumans tale i den amerikanske kongres i marts 1947, hvor han præsenterer sine visioner for USA's udenrigspolitik.
Det handler om USA's plan for at få Europa på benene økonomisk set.
Marshallplanen og Molotovs svar.pdf
Marshall-planen, paneldebat.docx
Fordeling af Marshall-hjælpen.pdf
Verden efter 1914 - I dansk perspektiv (3 udg.); sider: 159-165, 169-171
Lektien (til midt på s.165) omhandler bl.a. oprettelsen af NATO og Danmarks stilling i det storpolitiske spil. En brødtekst med masser af input:-)
NATO, War-pagten, Danmarks placering.docx
Dagens lektie er meget overkommelig:)
Cuba før Castro og revolutionen i 1959.docx
Lektien er tekst 50 i det vedhæftede materiale.
Kildetekster - Cuba-krisen.pdf
Cuba-krisen - Walk and Talk .docx
Et modul uden lektier til:-)
Udviklingen ca. 1960-1985 - BK noter.doc
Billeder - Berlinmuren.docx
Ledere i Sovjetnuionen - billeder.docx
Berlin problemet - tabel.pdf
Vi indleder vores arbejde med "Afslutningen på Den kolde krig" med s.108-112 i bogen "Den nye verden".
Kompendium - Den kolde krigs afslutning.pdf
Afslutningen på Den kolde krig - arb.papir.docx
Kort over USSR.docx
Lektien er tekst 67 i kompendiet - talen af Gorbatjov.
Gorbatjovs tale i Paris oktober 1985 - arbejdspapir.docx
Lektien er en brødtekst - s.114-117 i "Den nye verden". Siderne er i kompendiet.
Vi afrunder vores emne om afslutningen på Den kolde krig ved at se den meget spændende dokumentarudsendelse "Det skjulte drama bag Murens fald".
Spørgsmål til Det skjulte drama bag murens fald.docx
Så er det sidste modul i vores arbejde med Den kolde krig. Her har vi fokus på en af de helt store resultater af udviklingen, nemlig Tysklands genforening i oktober 1990.
Kohls 10-punktsplan - 3 opgaver.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Danmark efter 1945 - Nye internationale relationer
NDHOLD:
Kendskab til Danmarks situation ved befrielsen i 1945. Herunder indblik i det omdiskuterede retsopgør efter besættelsen.
Indsigt i og forståelse af Danmarks indstilling til og politik i forhold til internationale organisationer.
At forstå den historiske baggrund for Danmarks måde at tackle den nye situation efter 1945.
Hvilke faktorer var afgørende for Danmarks - måske - mere aktive udenrigspolitik under Anders Fogh Rasmussen?
At få kendskab til EF/EU's dannelse, udvikling og betydning igennem tiden.
At få kendskab til EU's udfordringer ift. at skabe et 'forenet' Europa.
Intensivt arbejde med formulering af problemstillinger.
MATERIALER:
P. Frederiksen m.fl: Grundbog til Danmarkshistorien (Systime 2008) s.217-228, 236-238
Ebbe Foged m.fl.: Danmark i nyeste tid (2001) s.92-97
Socialdemokratiske valgplakater fra 1950'erne og 1960'erne.
L. Andersen m.fl.: Fra verdenskrig til velfærd s.141-151, 158-161 163-175, 178-185
"8. juli erklæringen" fra 1940 og uddrag af statsminister Buhl's radiotale i september 1942.
Supplerende stof:
Artiklen "Hjemvendte soldater". Dagbladet information 2013. Skrevet af journalist Laura Marie Sørensen.
Uddrag af DR-udsendelsen "Hævnens time" (DR 2020)
TV udsendelsen "Ødelagt af krig" del 1 (DR 2015)
TV udsendelsen "De danske soldater i Afghanistan" (TV2 2007)
Div. plakater fra EF-afstemningen i 1972.
Div. aktuelle links og artikler. Fundet af elever og undertegnede.
Uddrag af DVD-serien "Danmarks historie".
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen m. fl.: Grundbog til danmarkshistorien (1. udg.), Systime; sider: 217-228
I de kommende moduler retter vi blikket mod Danmark og den udvikling landet og befolkningen gennemlever i årene 1945 og frem.
DK i NATO og udviklingen 1945-58 - arbejdspapir.docx
Hans Hedtofts tale i 1949 - Om optagelsen i NATO.pdf
Tabel over landbrugsudviklingen 1949-1957.pdf
OG NU - en type lektie, I godt kan li’ :)
Arbejdspapir til udsendelsen Velfærd og kold krig.docx
Første del af lektien har fokus på de såkaldt "Glade 60'ere" og de økonomiske forudsætninger for den på mange måder positive udvikling.
Skema til udfyldning - DK 1958-73.docx
Tabel over antal offentligt ansatte 1960-1972.pdf
Tabel over industriudviklingen 1958-1970.pdf
Lektien er de to første tekster (21-22) fra bogen "Danmark i nyeste tid" (vedhæftet). Den tredje tekst tager vi fat på i modulet.
Danmark i nyeste tid tekst 21-23.pdf
Diskussion af velfærdsstaten, skema til tekst 21, 22, 23.docx
Diskussion af velfærdsstaten - arbejdspapir.docx
Fokus - Kernestof i historie - Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal; sider: 141-147, 158-161, 163-175, 178-185
Vi har fokus på dansk udenrigspolitik i perioden under og efter Den kolde krigs afslutning.
Danmarks udenrigspolitik efter 1989 - arb.papir.docx
Beskrivelse af tema omkring dansk udenrigspolitik.docx
Historie i SRP.pptx
SRP og historiefaget.html
Som et særligt input til vores tema om dansk udenrigspolitik vil vi undersøge og gå bag om konsekvenserne af at sende danske soldater ud til verdens brændpunkter og konflikter.
Hjemvendte soldater
Hjemvendte soldater - arbejdsspørgsmål.docx
Vi afslutter vores tema om dansk udenrigspolitik med at udarbejde problemstillinger. Vi aftaler nærmere i modulet.
Arbejde med problemstillinger - DK's udenrigspolitik.docx
SRP-idéudvikling - et studiemodul.pptx
Vi starter modulet med en evaluering af historiefaget.
Arbejde med problemstillinger - Danmarks udenrigspolitik.docx
Vi begynder modulet med et oplæg fra Zahra, der vil fortælle om Irak.
Jobbeskrivelse - dansk kronologi ift. EF (EU).docx
4 danske statsministre siger ja.jpg
Norden - Derfor Nej til EF.jpg
Når jeg bliver stor - nej til EF.jpg
Ja til EF - fra erhvervslivet.jpg
Vi indleder modulet med at gennemgå jeres evaluering af historiefaget fra december måned.
EU's udvikling efter 1973. Arbejdspapir.docx
EU efter 2005 - BK tidslinie.docx
(Vi starter med at høre fra gruppe 3 og 4 fra torsdagens arbejde.)
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Globalisering og nye nationsdannelser
Materiale:
Torben Peter Andersen: "Historiens kernestof" (Columbus 2007) , s.209-214, 221-227
Lars Andersen m.fl.: "Fra verdenskrig til velfærd" (Gyldendal 2010) s.93-95
C.J. Bryld m.fl.: "Verden efter 1914" (1. udgave) s.200-204
Supplerende:
Oplæg om Mellemøstens historie v. Bjarne Kusk
Supplerende materiale:
Div. korte videoklip:
- Uddrag af præs. tale vedr. 9/11 terrorangrebet.
- Et portræt af Osama Bin Laden
- Præs. Obamas tale ifm. drabet på Osama bin Laden.
- Interview med Osama bin Laden i 1997.
Artikel:
Kommentar fra Lars Løkke Rasmussen om globaliseringen (2017
https://www.berlingske.dk/kommentatorer/globaliseringen-skal-give-alle-et-bedre-liv
Afsluttende tema om Holocaust.
Fokus på baggrunden og udførelsen af nazisternes jødeforfølgelser. Særligt fokus på Auschwitz lejren.
Desuden fokus på Holocaustbenægtere og den bagvedliggende argumentation.
Materialer:
Peter Frederiksen: "Det tredie rige (2.udg) s.75-79, 109-111, 183-184
"Fotografierne fra Auschwitz" - tysk dokumentarudsendelse fra 2021.
Supplerende:
"Holocaust denial. Explained" -
https://www.youtube.com/watch?v=BtfR31PGZVA&list=PLUpqORGDKwMlOTyCrWeag1GRbwn4TQX1w&index=6&t=14s
Video med Deborah Lipstadt om Holocaust denial -
https://www.youtube.com/watch?v=wgPLG_1BvQo&list=PLUpqORGDKwMlOTyCrWeag1GRbwn4TQX1w&index=5
Arbejdsformer: Klasseundervisning, elevarbejde omkring problemstillinger, aktualisering af emnet, div. elevfremlæggelser.
FOKUSPUNKTER og FAGLIGE MÅL:
At forstå begrebet Globalisering.
At få indblik i de forskelligrettede konsekvenser. Ekstra fokus på udviklingen i Afrika og Mellemøsten.
Et særligt fokus på Indiens løsrivelse fra UK. Herunder diskussion af Gandhis betydning.
Særligt fokus på "9/11", og hvordan den på mange måder blev skelsættende for den globale udvikling i de efterfølgende årtier.
Vietnamkrigens store betydning for både Den kolde krig og afkoloniseringen af europæiske kolonier.
Vietnamkrigens betydning for USA og hvordan den udfordrede sammenhængskraften i landet.
Indhold
Kernestof:
Det næste spændende tema, vi skal arbejde med, er "Globalisering".
Historiens kernestof s.209-235.pdf
Globalisering 1 - arb.papir.docx
Kort over Afrika - Congo.docx
Fokus - Kernestof i historie - Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal; sider: 93-95
Vi holder fokus på Afrika.
Globalisering - Afrika - arb.papir.docx
Arbejd selv modul.
Globalisering - Mellemøsten - arb.papir.docx
Osama bin Laden speech sept. 2001.docx
Vi fastholder fokus på Mellemøsten.
Jeg vil holde mit oplæg om de historiske baggrunde for de mange konflikter i regionen.
Som vi har snakket om, vil vi tage et kig tilbage til tiden før 2. verdenskrig i et forsøg på at finde baggrunden for og motiverne bag Holocaust. Dvs. nazisternes folkedrab på Europas jøder, der kostede seks millioner jøder livet og fandt sted mellem
Introduktion til emne om Holocaust.docx
Arbejdspapir til kap. 9 - Det tredie rige.docx
Som aftalt ser I de første 25 minutter af udsendelsen. Det er en spændende men også voldsom udsendelse, så pas på jer selv!
DRTV - Fotografierne fra Auschwitz
Lad os få planlagt Kronologiforløbet og de gruppefremlæggelser, der skal genopfriske nogle af de emner, der ligger et godt stykke tilbage i hukommelsen:)
Udkast til plan for fremlæggelser.docx
Holocaust på anklagebænken – David Irving versus Deborah Lipstadt
Dansk nazist i kz-lejr.
Om Daniel Carlsen
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Kronologiforløb. (Ikke eksamensstof)
Kronologiforløbet har fokus på:
1) En gennemgang af udvalgte emner.
2) Udarbejdelse af noter og formulering af problemstillinger til emner og perioder.
3) Hvornår sker de afgørende brud som følge af markante begivenheder og nye tanker?
ARBEJDSFORMER:
Elevfremlæggelser med efterfølgende spørgsmål og supplerende kommentarer.
Indhold
Kernestof:
I får modulet til at begynde på udarbejdelsen af jeres oplæg om de forskellige emner ifm. Kronologiforløbet.
Udkast til plan for fremlæggelser.docx
Arbejdsmodul til at udarbejde noter, problemstillinger og planlægge forberede den mundtlige fremlæggelse.
Plan for fremlæggelser.docx
Så er det tid til de to første fremlæggelser:)
Så er det tid til de to næste fremlæggelser:)
Så er det tid til de to sidste fremlæggelser:)
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55657569502", "T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55657569502", "H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55657569502" }