Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022u ol (3u ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Digitale læremidler
Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):
ordnet.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Epos
INDHOLD
Målet med dette forløb er at påvise det litterære tema ”rejsen” i europæisk/vestlig kultur i et historisk og receptionshistorisk perspektiv.
Udgangspunktet er Odysseus' rejse og deraf følgende udvikling. Vi har søgt at karakterisere Odysseus som helt/anti-helt og som fornuftsindivid.
Desuden har vi beskæftiget os med temaet om "Odysseus på rejse" som et udviklende element for hovedpersonen i filmen "Lapland Odyssey". Målet er således at påvise den græske litteraturs påvirkning af senere europæisk/vestlig kultur.
MATERIALE
Basis:
Homer: Odysseen I (v.1-105), V, VI i Otto Steen Dues oversættelse
Basistekstens omfang: 31 sider
Perspektiverende:
Film: "Lapland Odyssey"
Konstantinos Kavafis: "Ithaka"
Supplerende:
Film: Uddrag af Netflix-serien "Troy - fall of a city"
Film: Achilleus/Priamos-scenen i "Troy"
Billeder af "Hoby-bægrene", Nationalmuseet
Genfortælling af Vergil, Dante, Tennyson
ARBEJDSFORMER
Shared reading
Gruppearbejde
Pararbejde
FAGLIGE MÅL
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Arkitektur
INDHOLD
Eleverne arbejdede selvstændigt med problemfeltet efter grundig introduktion og instruks. Med udgangspunkt i selvvalgte bygninger efter år 1800 forsøgte eleverne selvstændigt at søge antikke forbilleder for disse bygninger (moderne problemstilling iht. læreplanens bestemmelser). Det skete i bøger og på nettet i billedbaser. Derefter fremlagde eleverne resultatet af deres undersøgelse for resten af klassen i elektronisk form.
Målet var at eleverne skulle tilegne sig det græske formsprogs terminologi, så de kunne bruge det aktivt til at beskrive den græsk-romerske påvirkning på nyere bygninger. Det overordnede mål var at få eleverne til at kunne overskue brud og kontinuitet i det europæiske arkitekturhistoriske felt - med fokus på den kontinuitet, som fører tilbage til Akropolis.
DER PRØVES I UKENDTE BASISMONUMENTER.
MATERIALE
Basis:
Diverse billeder af græsk-romerske bygninger (særligt studeret: Parthenon og Erechtheion) Arkitekturafsnittet, p. 129-133 i Andreasen og Refslund, Paideia, 2013
Perspektiverende:
PowerPoint om en linie tilbage til oldtidens arkitektur: Fra lokal fynsk arkitektur (Blangstedgård (Odense) og Svømmesalen på Ollerup Gymnastikhøjskole (Ollerup) og Faaborg Museum (Faaborg)) over kanonisk hovedstadsarkitektur (Vor Frue Kirke (København)) videre over blandt andet Palladios arkitektur tilbage till romerne og grækerne.
Supplerende:
Animation: "Parthenon" (https://www.youtube.com/watch?v=iRNQwnnla3s&t=67s)
YouTube: Barack Obama på Akropolis (https://www.youtube.com/watch?v=vHUPcKtxxPU)
DRTV: "Dronningens slotte - Amalienborg" (særligt Jardins taffelsal og Harsdorffs kolonnade)
CFU: "Blowing up history - The Acropolis"
ARBEJDSFORMER
Virtuelt forløb iht. læreplanens bestemmelser.
Gruppearbejde
FAGLIGE MÅL
- beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Filosofi - Sokrates' forsvarstale
INDHOLD
Med afsæt i Sokrates’ forsvarstale som en introduktion til Platons filosofi, har vi beskæftiget os med dikotomien krop/sjæl, diskussionen af at handle samvittighedsfuldt kontra dødsfrygten og hvorledes vi som mennesker kan vide, hvad der er det rette at gøre i livets prøvelser. Læsningen blev indledt og afsluttet med en perspektivering til Kim Malthe Bruun og overvejelserne over at leve samvittighedsfuldt.
MATERIALE
Basis:
Platon: ”Sokrates’ forsvarstale” i Jørgen Mejers oversættelse
(Basistekstens omfang: 24 sider)
Perspektiverende:
Kim Malthe Bruun: Afskedsbreve (p. 156-160) i ”Kim”, Høst og Søn, 1995
Supplerende:
Film: Uddrag af "Antikkens store tænkere - Sokrates" (BBC-dokumentar med Bettany Hughes)
Oplæsning af slutningen af Platons dialog "Phaidon"
Youtube: Brinkmann - "Tænk"
ARBEJDSFORMER
Shared reading
Pararbejde
Gruppearbejde
FAGLIGE MÅL
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Drama - Ødipus
INDHOLD
Forløbet tager udgangspunkt i temaer som skæbne, tilfælde og fri vilje. Disse temaer er blevet ført frem til en moderne tragedie, der trækker på mange af den antikke tragedies karaktertræk. Omdrejningspunktet er hovedpersonen, Chris’ citat fra Sofokles: ”Nogle gange er et menneskes største lykke slet ikke at blive født.” En udløber af behandlingen af det antikke drama har været dets rolle som demokratisk dannende institution i samtidens Athen, jf. Michael Scotts tese.
MATERIALE
Basis:
Sofokles: ”Kong Ødipus” i Foss' oversættelse
Basistekstens omfang: 51sider
Perspektiverende:
Film: ”Matchpoint”, Woody Allen, 2005
Supplerende:
PowerPoint-introduktion til det græske teater (traditionen og arkitekturen)
Dokumentar (CFU): Uddrag af BBC-dokumentar med Michael Scott om det græske teater i det demokratiske Athen ("The greatest show on Earth" - "Democrats")
ARBEJDSFORMER
Shared reading
Pararbejde
Gruppearbejde
FAGLIGE MÅL
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Græsk og romersk kærlighedslyrik
INDHOLD
I dette forløb arbejdede vi med temaet "Kærlighed og erotik, krop og køn" sådan som det kommer til udtryk hos både græske og romerske digtere.
Hvordan italesættes kærligheden i teksterne? Og hvordan kommer krop og køn til syne? Hvordan skildres kærlighed og seksualitet hos grækerne hav. romerne og i den danske guldalder.
Vi har desuden draget et perspektiv til Pygmalion-mytens moderne manifestation, sexrobotterne. Er sex ikke så meget nemmere uden kærlighed?
MATERIALE
Basistekster (samlet i et kompendium)
Archilochos: Fragment 196a (Oversat af Holger Friis Johansen, Oldportalen.dk)
Sapfo: Fragment nr. 31 (Oversat af Holger Friis Johansen, Oldportalen.dk)
Sapfo: Afroditehymne (optrykt i Andreasen og Refslund: Paideia, Systime)
Catul: Digt 51 (Oversat af Axel Juel)
Ovid: Eskapader I,1, I,5, II,15
(Optrykt i "Romersk antologi" af Christensen og Tortzen, Museum Tusculanums Forlag, 2006)
Ovid: Uddrag af Elskovskunsten, Håndbog i hor, I, 487-524, II, 641-744 og III, 747-812
(Otto Steen Dues oversættelse)
Ovid: Metamorfoserne, Pygmalion, bog X, 243-298
(Otto Steen Dues oversættelse)
Perspektivtekst:
Adam Oehlenschläger: Raad til unge ægtemænd
(https://kalliope.org/da/text/oehlen1999100201)
H. C. Andersen: Den uartige dreng
Supplerende:
Youtube: Den 11. time med Otto Steen Due som gæst (https://www.youtube.com/watch?v=hFHL3yfNEYI)
Youtube: Rise of the sex robots, The Guardian feature
(https://www.theguardian.com/technology/video/2017/apr/27/rise-of-the-sex-robots-video)
ARBEJDSFORMER
Shared reading
Pararbejde
Gruppearbejde
FAGLIGE MÅL
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55657671387",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55657671387",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55657671387"
}