Holdet 2022h DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022h DA (1h DA, 2h DA, 3h DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Portrætartikler
Titel 3 Læsekursus
Titel 4 Taler og retorik
Titel 5 Argumentation
Titel 6 Tendenser og litteratur 1950-1980
Titel 7 Folkeviser
Titel 8 Oplysningstiden
Titel 9 Nyhedsformidling - dokumentar
Titel 10 Dokumentaren
Titel 11 Romantikken
Titel 12 Magasin/avis
Titel 13 Det moderne gennembrud
Titel 14 Det amerikanske valg
Titel 15 Besættelsestiden
Titel 16 Nyere dansk litteratur
Titel 17 Kanonforfattere

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

minlaering.dk

Ordbøger:
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Portrætartikler

INDHOLD
Forløbets fokus: kendskab til portrætartikelgenren i teori og praksis

MATERIALE
Portrætartikel fra TV2 Fyn den 30/5 2021: For Andras Odbjerg var det alt eller intet: - Jeg vil hellere dø end at have et andet job , https://www.tv2fyn.dk/fyn/for-andreas-odbjerg-var-det-alt-eller-intet-jeg-vil-hellere-doe-end-at-have-et-andet-job
Mundtligt interview og skriftligt portræt af en klassekammerat til fælles portræt-database

ARBEJDSFORMER
Arbejde med mundtlighed og skriftlighed: klasseundervisning, pararbejde, individuelt skriftligt arbejde, elev- og lærerfeedback.

FAGLIGE MÅL
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber

Kernestof – mediemæssige perspektiver:
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge

OMFANG
4 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Læsekursus

INDHOLD
Forløbets fokus: skønlitterær læsning, resume, læsehastighed, træning med fartkort, distance- og intervallæsning.

MATERIALE
Selvstændigt arbejde med en afsluttende læsescreening. Læsning af selvvalgt roman. Dokumentation: læselog med resume.

ARBEJDSFORMER
Individuelt arbejde med læsning og formidlingsbevidst skriftlighed.

FAGLIGE MÅL
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af litteratur
– udtrykke sig præcist skriftligt

Kernestof - Litterære perspektiver:
Værklæsning

OMFANG
Ca. 175 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Taler og retorik

INDHOLD
Forløbets fokus: kommunikationsanalyse af lejlighedstaler og politiske taler ved hjælp af det retoriske pentagram. I kommunikationsanalysen har der været særlig vægt på talens udformning og sprog, herunder dens struktur, appelformer og retorik.

MATERIALE
Lærerintro om analyse af taler ved hjælp af det retoriske pentagram.
Talegenrer – kilde: https://indidansk.dk/tale-genretraek
Søren Marquardt Frederiksen: Kunsten at tale: Sådan bruges de retoriske appelformer logos, patos og etos - http://www.talerbloggen.dk/praktiske-raad/Logos-patos-etos
Talens begyndelse og afslutning -  http://www.talerbloggen.dk/praktiske-raad/Gode-begyndelser
Retoriske virkemidler (læresammensat oversigt med udgangspunkt i Helle Hvas: Retorik, Ulla Albeck: Stilistik og Kjeld Mazanti Sørensen: Ideologier og diskurser).
Jens Stoltenbergs mindetale i Oslo Domkirke d. 24/7 2011 for de dræbte på Utøya, https://www.youtube.com/watch?v=70PoQaLLD5M.
Gretha Thunberg: Tale til FN ved klimatopmødet COP24 i Polen, d. 15.12.2018, https://www.youtube.com/watch?v=VFkQSGyeCWg.
Carsten Jensens tale ved Folkets Klimamarch i Odense den 30/10 2022 (skr. opgave)
Skriv selv taler:
Elevrepræsentants tale til et lærerrådsmøde
Bryllupstaler med bevidst brug af retoriske greb og ved hjælp af skriveråd fra http://www.skriventale.dk/bryllupstale-skriv-en-tale-til-bryllup.html.

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, individuelt skriftligt arbejde, elev- og lærerfeedback:
- Arbejde med undersøgende, dybdegående og perspektiverende tekstanalyse
- Klassesamtale som rum for dialog og diskussion
- Arbejde med elevernes udtryksfærdighed i form af mindre tekstproduktioner og øvelser, som træner delkompetencer i  genrerelevante fremstillingsformer.
- Arbejdet med skriftlighed og mundtlighed indgår som en integreret del af undervisningen.

FAGLIGE MÅL
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige og skriftlige fremstillingsformer  
– analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere i og forholde sig kritisk og analytisk til information i medier

Kernestof – sproglige perspektiver:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk

Kernestof – mediemæssige perspektiver:
– kommunikationsanalyse

OMFANG
18 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Argumentation

INDHOLD
Kommunikationsanalyse af sagprosatekster med fokus på forskellige argumenttyper, herunder Stephen Toulmins argumentationsteori. Vurdering af teksternes argumentation og etos i forhold til målgruppen. Øvelser i at argumentere overbevisende for egne synspunkter.

MATERIALE
Afsnittet om argumentation i Håndbog til dansk, s. 157-159.
Læreroplæg om kommunikationsanalyse og argumentation med hovedfokus på Toulmin.
Oversigter over almindeligt brugte argumenttyper og over steder, hvor den offentlige debat foregår (lærerproduceret materiale).
Kommunikationsanalysemodel til sagprosatekster.
Øvelser i at bruge argumentationsanalyse på korte teksteksempler.
Debatten: Ny regering, ny retning? DR2 den 15.12.2022 -
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-ny-regering-ny-retning_357912
Praktisk træning i argumentation og debat (’rektor’ vs. ’elevråd’, debat ud fra statements om kønsroller).
Øvelse: Find eksempler på dårlig argumentation på nettet, fx kommentarfelter til debatindlæg i aviserne og på de sociale medier.
Analyse af kampagnefilm:
Kræftens bekæmpelse og TrygFonden: Man kan da aldrig få for meget pølse!?! (2019) https://www.youtube.com/watch?v=HEP3jURCXnI   
Kræftens bekæmpelse: Kan du føre en samtale uden at tænke på snus? (2019) https://www.youtube.com/watch?v=xJT9Xhlsqbk
Kræftens bekæmpelse: Hvordan ser du ud, når du snuser? (2019)
https://www.youtube.com/watch?v=hXBmYq4joNQ
Debatterende artikel med udgangspunkt i Sehesteds debatindlæg i Politiken den 2. oktober 2019: Mit snit ligger et sted mellem 11 og 12. Alligevel ved jeg ikke, om jeg bliver student til sommer (skr. opgave)

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, individuelt skriftligt arbejde, elev- og lærerfeedback:
- Arbejde med undersøgende, dybdegående og perspektiverende tekstanalyse
- Klassesamtale som rum for dialog og diskussion
- Arbejde med elevernes udtryksfærdighed i form af mindre tekstproduktioner og øvelser, som træner delkompetencer i  genrerelevante fremstillingsformer.
- Arbejdet med skriftlighed og mundtlighed indgår som en integreret del af undervisningen.

FAGLIGE MÅL
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof – sproglige perspektiver:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk

Kernestof – mediemæssige perspektiver:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

OMFANG
24 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tendenser og litteratur 1950-1980

INDHOLD
Periodelæsning inkl. DHO. Velfærdssamfundets konsolidering fra midten af 1900-tallet, ændringerne i kønsrollemønsteret og ungdomsoprøret i 1970’erne. Forløbet havde fokus på, hvordan de samfundsmæssige tendenser afspejlede sig i tidens litteratur.

MATERIALE
Velfærdsdrømme og fremmedgørelse 1950-65. Fra John Mogensen m.fl.: Nyeste tid, Systime 1990, s. 13-17.
Ivan Malinovski: Benzinhjertet
Leif Panduro: Uro i forstæderne
Leif Panduro: Tur i natten
Psykoanalyse og Sigmund Freuds personlighedsmodel (lærerproduceret tekst, 2 s.)
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt
Det absurde og fremmede liv, s. 41-45 i Liselotte Henriksen: Eksistentialisme i dansk, Systime 2017
Peter Seeberg: Hullet
Peter Seeberg: Bulen
Eksistentialistisk kunst (især skulpturer) af Svend Wiig-Hansen og Keld Moseholm
Reklamer fra 1950-60’erne med fokus på kønsrollerne – kommunikationsanalyse og fremlæggelser
Dokumentarudsendelse: Husker du – ungdomsoprøret. DR2-udsendelse, maj 2018
Af Suzanne Giese: Derfor kvindekamp – en bog om kvinders undertrykkelse, 1973. Uddrag om kvindekamp og kollektiver
Dokumentarudsendelse: Husker du - kvindernes stemmer. DR2 2022
Vita Andersen: Tryghedsnarkomaner (værklæsning)
To sange af Kvindepladegruppen: Kvindeballade, Lilith
Trille: Mors lange cykeltur
Anders Bodelsen: Signalet
Henning Mortensen: Pronomina
Dokumentarudsendelse: Tidsmaskinen - om boformer og kollektiver. DR2 2017
Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime 2014, s. 167- 173 om nyrealisme, politisk realisme og bekendelseslitteratur i 1970’erne, systemmodernisme, intertekstualitet og Dan Turèll
Steppeulvene: Til Nashet
De første 30 min. af Store danskere – Dan Turèll, DR2 2015, https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031512302000
Dan Turèll: For meget, mand
Om analysemetoder i dansk: nykritisk, socialhistorisk og biografisk metode. Lærerproduceret materiale (2 s.)
Anvendte tekster i DHO: Sangteksten ”Roselil” (skrevet af en gruppe kvinder på Femø i 1971), Charlotte Strandgaard: ”Det fri forhold” (1977), Kristen Bjørnkjær: "Ensretningen i Danmark" (1973), ”Kollektivet som alternativ” fra Suzanne Gieses Derfor kvindekamp - en bog om kvinders undertrykkelse (1973), http://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/kulturredaktoer-1967-er-det-nye-sort#!/, Steppeulvene: "Itsi Bitsi" (1967), Dan Turèll: "At være beat" (1971). Selvstændig litteratursøgning – bl.a. afsnittet om 1970’erne i Johs. Fibiger og Gerd Lütken: Litteraturens veje, Systime 2014, s. 379-408.

ARBEJDSFORMER
- Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, skriftligt arbejde individuelt og i grupper, elev- og lærerfeedback
- Arbejde med undersøgende, dybdegående og perspektiverende tekstanalyse
- Arbejde med elevernes udtryksfærdighed mundtligt og skriftligt, herunder udarbejdelse af DHO og mundtligt forsvar af opgaven (tværfagligt med historie)

FAGLIGE MÅL
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.


Kernestof – litterære perspektiver:
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– læsning af en afgrænset periode før 2000
– fra dansk litteraturs kanon tekster af forfatterne Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg
– litteraturanalyse og -fortolkning med fokus på relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser

Kernestof – sproglige perspektiver:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1.g

Kernestof – mediemæssige perspektiver:
– kommunikationsanalyse
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

OMFANG
Ca. 200 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Folkeviser

INDHOLD
Folkeviser har oprindeligt været sunget af en forsanger, mens der er blevet danset til. Så folkeviser er danseviser og brugskunst.
Man skelner mellem trylleviser (dæmoniske kræfter, overnaturlige væsner) og ridderviser (magt, ære, blodhævn, ægteskab) og vi må formode at viserne har haft en vigtig funktion i at retlede og vejlede det enkelte menneske til at indordne sig efter slægtens værdier. Fortællingerne eller historierne i viserne handler ofte om kærlighed og overgangsriter fra barn til voksen.
Tilbage i middelalderen blev historier, fortællinger og anden kunst formidlet og givet videre mundtligt, fra person til person. Det er først langt senere at viserne nedskrives.
I forløbet skal vi læse, analysere trylleviser og ridderviser.

MATERIALE
Fibiger m.fl.: Litteraturens veje (sølv), GAD/Systime: side 65-74

ARBEJDSFORMER
Klasse- undervisning, gruppe-, par- og individuel undervisning.

FAGLIGE MÅL
- Skelne mellem de to undergenrer: trylleviser og ridderviser.
- Kendskab til visernes faste komposition: formelsprog og syrebadsteknik.
- Forstå viserne som dels tilhørende en mundtlig fortælletradition, dels at individet, det enkelte menneske er underlagt slægten eller familien.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Oplysningstiden

INDHOLD
Oplysningstiden er perioden, hvor rationalismen - at tænke fornuftigt vinder frem i Europa. Naturvidenskaberne (Descartes (matematikken)) gør fremskridt, og den logiske tænkning begynder at anfægte og udfordre den hierakiske samfundspyramide med kongerne i toppen og fæstebønder og andre ubemidlede i en stor bund.
Den politiske filosofi, liberalismen, grundlægges i pagt med,at der handles med varer på tværs af landegrænser og købmænd, handelsliv og et nyt borgerskab opstår.
Det nye borgerskab gør krav på politisk indflydelse i Frankrig, som gennemtrumfes dramatisk ved revolutionen i Paris i 1789 (Menneskerettighedserklæringen). Det, vi kalder de borgerlige frihedsrettigheder skabes her, for første gang i Europa, og sidenhen noget tilsvarende i USA.


MATERIALE
Fibiger m.fl.: Litteraturens veje (sølv), GAD/Systime: side 126-131

ARBEJDSFORMER
Klasse- undervisning, gruppe-, par- og individuel undervisning.

FAGLIGE MÅL
1. Hvad skal vi forbinde med 1) Oplysningstiden 2) Ludvig Holberg ?
2. Indsigt i genren komedie, som er en undergenre af det græske drama.
3. Hvad handler Erasmus Montanus om, hvilken morale kan der være?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Nyhedsformidling - dokumentar

INDHOLD

1) I forløbet om danske netaviser vurderes avisens/mediets størrelse ved at se på den aktuelle udbredelse af avisens papirudgave sammenlignet med de andre dagblade ud fra oplagstallene her:
http://mediawatch.dk/Statistik/Laesertal_aviser/article5808180.ece (tallene skal ganges med 1000).

II) Undersøg netavisens struktur. Hvordan er forsiden bygget op? Hvor finder man avisens informationsstof (dvs. artikler lavet af avisens journalister med henblik på at informere tilnærmelsesvist objektivt om forskellige emner), og hvilke kategorier er denne hovedgruppe delt ind i? Hvor finder man opinionsstoffet (hvor avisens medarbejdere eller læsere tilkendegiver deres synspunkter), og hvilke artikeltyper er karakteristiske for denne hovedgruppe?

III) Hvilket indtryk får man af avisen og dens profil? Herunder: Hvilke typer af stof ser ud til at være behandlet grundigst? Hvad bruger den som blikfang, og hvilke signaler sender den ved sit layout og placering af stoffet? Tag også farver, skrifttyper, billedstof og annoncer med i jeres vurdering. Kan man udlede noget om avisens politiske observans ud fra netavisen? Suppler med oplysninger fra nettet om avisens historie, ejerforhold mm. (led ved hjælp af Google).
Konkluder: Hvilken målgruppe vil I vurdere, at avisen har?
NB! Hvis I har tid, er det en god idé at gå ind på nogle af de andre netaviser for at sammenligne.

MATERIALE
Håndbog til dansk (2. udg  + delvist 1. udg.), Systime: side 198-222

ARBEJDSFORMER
Klasse- undervisning, gruppe-, par- og individuel undervisning.

FAGLIGE MÅL


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Dokumentaren

INDHOLD

Hvad kendetegner dokumentaren, hvilke typer kan de inddeles i, og hvorfor står genren så stærkt i nyhedsbilledet?

MATERIALE

Analysemodel

TV2 Fyn 'Børn på druk' (2023)

DOX i dansk

ARBEJDSFORMER

Klasse, par, gruppe, individuel

FAGLIGE MÅL

Kendskab til dokumentaren som genre.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Romantikken

INDHOLD

Hvad vil det sige at være romantisk?
Forløbet fokuserer på de forskellige varianter af romantikken, dens værdier og baggrund.



MATERIALE

Litteraturens huse, Systime: side 133
Litteraturens huse, Systime: side 136-137
Fibiger m.fl.: Litteraturens veje (sølv), GAD/Systime: side 146-165
Schack Staffeldt: Indvielsen (1804)
HC Andersen: Nattergalen (1845)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Det moderne gennembrud

INDHOLD

Det moderne gennembrud indgår som periodelæsning. Det er en periode, hvor litteraturen i Danmark bryder med den romantiske forestilling om idyl, Gud, konge og Fædreland, organismetanken ( alt har sin faste plads i een stor organisme) og Biedermeier-billedet af far, mor og børn.

Georg Brandes' holder sin berømte tale på Københavns Universitet i 1871 og slår til lyd for at kunstnerne sadler om fra romantikkens glansbillede, åbner deres vinduer, ser ud og skildrer virkeligheden mere realistisk. Hvad enten det er kvindernes forhold, klasseforskel eller kirkens position.

I. P. Jacobsen oversætter i perioden Darwin ("Survival of the fittest") til dansk, og det er med til at bane vejen for en naturalistisk skrivestil.
Endelig skal vi se på Bangs særegne, impressionistiske skrivestil.

Vi indleder med at få et overblik over perioden i litteraturhistorien, og derefter læser vi centrale tekster, så vi komme rundt om de 3 k'er.


FAGLIGE MÅL
- Forstå hvad der ligger til grund for at det moderne gennembrud bryder igennem
- Placere det moderne gennembrud i litteraturhistorien
- Læse og analysere centrale tekster eller uddrag heraf: Pontoppidan (social indignation) Bang (stille eksistenser, Jacobsen (naturalisme, ateisme), Ibsen ( Hvor gik Nora hen?) og Schramm (kvindens position).
- At have blik for det moderne gennembrud frem til i dag, herunder et MeToo-perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Det amerikanske valg

INDHOLD

Det forestående amerikanske præsidentvalg går ind i i sin afgørende fase med under en måned tilbage. I forløbet skal vi se på de virkemidler, der anvendes i hele kommunikationen i forskellige genrer på forskellige platforme: strategi, argumentation, retorik, non-verbal kommunikation.
Hvilken rolle spiller medierne, såvel de traditionelle nyhedsorienterede som de sociale?
Formålet er at træne evnen til at se ind bag den umiddelbare oplevelse og se hvilke interesser og hensigter, der åbenlyst eller måske mere skjult ligger bag aktørernes ageren.
I 1g har der været undervist i forløbet 'Taler og retorik'. De faglige begreber herfra er det oplagt at bygge videre på.

MATERIALE

ARBEJDSFORM

FAGLIGE MÅL
1. Anvende dansk-faglige begreber til at analysere virkemidler og måder, der påvirkes på i slutfasen (oktober-november) under den amerikanske valgkamp 2024.
2. Anvende læring og indsigt fra det tidligere forløb i 1g  'Taler og retorik'.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Besættelsestiden

INDHOLD
Med udgangspunkt i filmen 'De forbandede år 1' er formålet med forløbet at give forståelse for de forskellige synsvinkler og holdninger, der var i den danske befolkning under besættelsen 1940-1945.
Det sker både af de kunstnere, som udtrykte sig i samtiden og senere udtryk, hvor krigen er på tidsmæssig afstand.

MATERIALE
De forbandede år 1 (2000) (Anders Refn)

ARBEJDSFORMER
Klasse, gruppe- par- og individuel undervisning.

FAGLIGE MÅL
1. Forstå baggrunden for de forskellige positioner og holdninger, der var i den danske befolkning under besættelsen.
2. Forstå det skifte, der sker fra august 1943, hvor regeringen går af, besættelsesmagten tager over, og modstandsbevægelsen bliver større og mere intens.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Nyere dansk litteratur

INDHOLD

Vi skal læse brudstykker af nyere dansk litteratur og se på hvilke tendenser, der gør sig gældende.
Stimulere læselyst.

MATERIALE

Naja Marie Aidt: 'Bavian' (2000) De 4 første noveller

Tine Høeg: Tour de Chambre (2020)

ARBEJDSFORMER

Klasse, par, individuel læsning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer