Holdet 2022h HI - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e)
Hold 2022h HI (1h HI, 2h HI, 3h HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Introduktion til historie (ikke eksamensstof)
Titel 3 Antikken - udvikling og styreformer
Titel 4 Vikingetiden. Danmarks dannelse (ikke eksamensstof
Titel 5 DHO - Ungdomsoprøret (ikke eksamensstof)
Titel 6 Md.alder og renæssance - udvilkling og kulturmøder
Titel 7 Enevælden og oplysningstid - demokrati i sigte!
Titel 8 De store revolutioner: politisk, økonomisk,socialt
Titel 9 Europa 1850-1920. Fra regional til global konflikt
Titel 10 Ml.krigstid og 2.verd.krig: totalitære styreformer
Titel 11 Den kolde krig - Ideologiernes kamp
Titel 12 Danmark efter 1945 - Nye internationale relationer
Titel 13 Globalisering og nye nationsdannelser
Titel 14 Kronologiforløb. (Ikke eksamensstof)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Iflg. skolens regler vedr. på området er nedenstående læremidler på positivlisten. Det betyder, at de må anvendes i forberedelsen, hvis der INDEN eksamen er blevet oprettet en genvej på dit skrivebord på din PC:

- ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
- ordnet.dk
- synonymet.dk

Herudover må eleven bruge de dokumenter og skannede materialer, vi har anvendt i timerne. Igen gælder det, at de skal være downloadet INDEN eksamen og ligge lokalt på elevens egen pc.


Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Introduktion til historie (ikke eksamensstof)

Med udgangspunkt i to 'klassiske' kildetekster, arbejdede vi os henimod nogle overordnede faktorer, der krævede  opmærksomhed.
Kilderne blev kommenteret og analyseret ud fra lektiefokus -papiret.
Desuden arbejdedes med en række billeder, som viste tidstypiske ting i forhold til forskellige perioder.
Introduktionen afsluttedes med elevfremlæggelser omkring vigtige aktuelle nyheder. Her var der fokus på brugen af 'seriøse' nyhedskilder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Antikken - udvikling og styreformer

INDHOLD:
Vi har haft fokus på den antikke verdens særpræg samt dens indflydelse på og påvirkning af Europas udvikling.
Desuden undersøgte vi forskellen mellem det græske demokrati og den romerske republik.

MATERIALER:
Kernestof:
P. Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie - Fra oldtiden til enevældens samfund (Systime 2008) s. 43-50, 59-61, 75-85, 99-103
Knud Helles: Romerriget s.48-50
Deiss: Herculaneum, 1968, s.71-76. "En romersk retssag".

Supplerende stof:
"Gladiator" (i uddrag) - film af Ridley Scott fra 2000 plus anmeldelse af filmen.
Uddrag af BBC udsendelsen: "Hannibal. The rise and fall". https://www.youtube.com/watch?v=1hFQtfEZc40&t=1715s&list=PLUpqORGDKwMkZDleYo5ZyuzM6YRTAq9vx&index=4
Uddrag af BBC udsendelse om Pompeii. http://www.dailymotion.com/video/x421mv2
'Augustus på nettet' - internet research med tilhørende opgaver.
Div. billeder.  

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning. Gruppearbejde. Internet research med efterfølgende vurdering af oplysningernes validitet. Diskussion på klassen. Elevoplæg.  

FOKUSPUNKTER:
Arbejde med kildemateriale. Notatteknik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Vikingetiden. Danmarks dannelse (ikke eksamensstof

INDHOLD.
Vi har undersøgt, hvad vikingetiden var præget af, og hvordan den har påvirket Danmarks udvikling i eftertiden. Desuden hvad perioden har betydet for vores selvforståelse.
Vi har desuden haft fokus på kristendommens indførelse i Danmark og de myter der eksisterer i den sammenhæng.
Vi har diskuteret, hvordan vi skal forholde til det eksisterende kildemateriale om perioden.

MATERIALER:
P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til Danmarkshistorien s.27-31, 45-47
A. og J. Thiedecke: "De danske vikinger" (2003) s.37-41,128-133
Forskelligt billedmateriale.
"Danmarks store vikingekonge" (Om Svend Tveskæg). Artikel af Klaus Dohm i Jyllands-Posten, 1.12.13.

Supplerende:
DR TV: Historien om Danmark - Vikingetiden
Kort uddrag fra filmen "Den 13. kriger".

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning. Gruppearbejde. Fremlæggelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 DHO - Ungdomsoprøret (ikke eksamensstof)

Emnet var grundlaget for DHO opgaven.
Startede med optakt til emnet - både fagligt og omkring de formelle retningslinjer for opgaven.
Materialer anvendt i historie modulerne:
Anne Løkke m.fl.: "Familieliv i Danmark" (1. udg) s.95-102, 239-242
Ebbe Foged m.fl. "Danmark i opbrud" s.73-74 (tekst 25)
Uddrag af filmen "68" instrueret af Patrick Rotman.
Uddrag af DR's "Historien om Danmark".
Undersøgelse af Socialdemokratiske valgplakater.
Analyse af Bob Dylans sang "Masters of War".
Div. andre musikeksempler med bl.a. The Doors og Janis Joplin.
"Husker du - Blomsterbørnenes beat" DR TV
Fokus på den politiske situation i Danmark via følgende link:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/opbruddet-i-det-parlamentariske-landskab-i-1970erne/
TV-klip: Mogens Glistrup i "Fokus" 1971
Valgplakater fra Fremskridtspartiet, CD og Kristeligt Folkeparti

Desuden vejledning i grupper og enkeltvis.
Opgaven blev 'forsvaret' ved en mundtlig årsprøve.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Md.alder og renæssance - udvilkling og kulturmøder

INDHOLD:
Et for løb om kulturmøder, opdagelser, forandringer i levevilkår og videnskabens opblomstring.
Korstogenes baggrund og konsekvenser er også blevet undersøgt og kommenteret.
Desuden fokus på den katolske kirkes indflydelse og den voksende modstand den efterhånden mødte. Bl.a. via Martin Luther.

Materiale anvendt til Middelalder:
Kernestof:

P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie. Fra oldtiden til enevældens samfund" (2009) s.111-125, 140-143.
En arabisk historikers vurdering af korstogene (Amin Maalouf, 1983)
Olaf Søndberg : "Danmarkshistorie" s. 32-39

Supplerende stof:
DR's "Historien om Danmark" - afsnittet om Middelalder.
Filmklip fra "Kingdom of Heaven" (Ridley Scott, 2005)
Billedanalyse: "Arkonas indtagelse" af Laurits Tuxen.

Materiale anvendt til Renæssance:
Kernestof:
Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie. Fra oldtiden til enevældens samfund" (2009) s.161-175, 183-184, 191-196, 198-202.
Finn Madsen: Aztekerriget og den spanske erobring s.74
"Skolen i Athen" - maleri af Raphael fra 1511.

Supplerende stof:
BK- papirer om Cortez og spaniernes erobring af Aztekerriget
Film: uddrag af "Luther" (2003) instrueret af Eric Till.

Arbejdsformer:
Klasseundervisning, kildearbejde, udformning af spørgsmål og slogans, elevoplæg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Kildearbejde. Forfølge en udvikling gennem en længere periode.
  • Søge information
  • Diskutere - Formulering af problemstillinger.
  • Formidling - Formidling af problemstillinger.
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Enevælden og oplysningstid - demokrati i sigte!

Indhold:
Vi har set på baggrunden for enevældens udbredelse som styreform i Europa. Via kildemateriale er argumenterne bag blevet undersøgt og diskuteret.
Enevælden i Danmark er også inddraget.

Materialer:
P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie. Fra oldtiden til enevældens samfund" (2009) s.217-229, 244-246
P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til Danmarkshistorien" (2008) s.114-116, 133-138

Supplerende:
Uddrag af TV-serien "Historien om Danmark".

Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 De store revolutioner: politisk, økonomisk,socialt

INDHOLD:
Med udgangspunkt i de tre revolutioner (den industrielle, den franske samt den amerikanske) er centrale udviklinger og nyskabelser blevet undersøgt.
De mange nye tanker om bl.a. menneskerettigheder er der fokuseret på via kildearbejde og diskussioner.
USA's dannelse og de mange konsekvenser har også været i fokus.

MATERIALER:
P. Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945 (Systime) s.9-26, 38-40, 49-53
Arbejde med/analyse af div. billeder fra Den amerikanske revolution og Den franske revolution.

Supplerende:
Elevoplæg om Napoleon.
Uddrag af spillefilm om Napoleon (http://www.youtube.com/watch?v=e8RdVM8vlyY)
Uddrag af "The Patriot" (Roland Emmerich, 2000)

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning. Gruppearbejde. Elevoplæg. "Besserwisser" setup. Huske-opgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Europa 1850-1920. Fra regional til global konflikt

INDHOLD:
Med udgangspunkt i stormagtsimperialismen, kolonikapløbet og 1. verdenskrig er perioden blevet undersøgt. Bl.a. via et projektforløb hvor eleverne specialiserede sig i selvvalgte emnet (se nedenfor).
Årsager til og konsekvenser af 1. verdenskrig er blevet studeret og diskuteret.

MATERIALER:
P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie 1750-1945" (Systime 2001) s.74-85, 117-130.
Bender og Gade: "Imperialismen og 1.verdenskrig" (1985) s.51-53
Bender og Gade: "Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig (1990) s.15-17

Supplerende:
"Mere end et pistolskud" artikel fra Politiken d.28.6.2004

Link til kort udsendelse om attentatet i Sarajevo: https://www.youtube.com/watch?v=OfO7TduevHA

Uddrag af udsendelsen "Granatchok: Krigens skjulte skam". Britisk dokumentar.

Projektarbejde med fokus på 1. verdenskrig. Følgende emner:
- Årsager til 1. verdenskrig
- Den nye våbenteknologi
- The Home Front
- Optakten til 1. verdenskrig
- Hvordan var livet for soldaterne?
- Situationen i Tyskland efter krigen

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning. Kildearbejde.
Formulering af problemstillinger.
Projektarbejde med aflevering af en kortfattet rapport og efterfølgende fremlæggelse på klassen.

FOKUSPUNKTER:
Fremlæggelserne havde fokus på formidling og formulering af problemstillinger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Ml.krigstid og 2.verd.krig: totalitære styreformer

INDHOLD:
Med udgangspunkt i de omfattende konsekvenser af 1. verdenskrig er årsagerne til fascismens fremvækst i Europa blevet undersøgt og diskuteret.
Nazismens tankesæt er via kildemateriale blevet undersøgt og diskuteret.
Vi har desuden set på årsagerne til 2. verdenskrig og forholdt os til placering af ansvar og skyld for bl.a. forfølgelse af jøder og andre befolkningsgrupper.

MATERIALER:
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 i dansk perspektiv (Systime 2007) s.81-86, 89-93

Bender & Gade: Mellemkrigstiden og 2.verdenskrig (Munksgaard 1990) s.90-92 (tekst 43)

Peter Frederiksen: Det tredie rige (Systime 2001) s.133-135

Else Priisholm: Verden i krig og krise (Munksgaard 1987) s.87-101

Supplerende:
"De brølende 1920'ere" - billedark med div. links.

"De første seks måneder" - Engelsk dokumentarserie. Hvordan faldt Tyskland i hænderne på nazisterne?
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20De%20f%C3%B8rste%20seks%20m%C3%A5neder&orderby=title&SearchID=55edf78c-8521-4f7f-8366-360c76a25fda&index=1

Div. dokumentariske videoklip fra bl.a. Youtube.com.

Oversigt over 2.verdenskrigs afslutning (BK papir)

Kort over Sudeterlandet.

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning. Gruppearbejde. Elevoplæg.  

FOKUSPUNKTER:
Hvordan og hvorfor demokratier blev til diktaturer?
Overblik over 2.verdenskrig.
Arbejde med kildemateriale.
Arbejde med dramadokumentar genren.
Arbejde med formulering af problemstillinger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Den kolde krig - Ideologiernes kamp

INDHOLD:
Der har været fokus på følgende:
- At koble Den kolde krig til de forudgående historiske begivenheder såsom 1. verdenskrig, børskrakket, udviklingen hen mod flere diktaturstater i Europa mm.
- Våbenteknologiens hastige udvikling og dens betydning for konflikter og beslutninger taget i perioden.
- At få kendskab til de ideologiske forskellige mellem supermagterne samt hvilken betydning, disse forskelle kan tillægges.
- At forholde sig til spørgsmålet, om der var en vinder af Den kolde krig.

MATERIALER:

C-J Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (2007) s.149-165, 169-171

Bender & Gade: Stormagtspolitiken 1945-1982 (1990) s.9-15, 112-116

Bryld & Haue: Den nye verden 1945-2000 (Systime 2000) s.108-117

Bryld & Haue: Kilder til Den nye verden (systime 2000) s.18-21 (Truman doktrinen)

Bryld & Haue: Kilder til Den nye verden, (Systime 2000) s.177-181, 193-196

Dags Dato (TV2): Det skjulte drama bag murens fald (nov 09)

Supplerende:
BK papir: Overblik 1947-1949

Uddrag af filmen 'Thirteen Days" fra 2000, instr. Roger Donaldson

Uddrag af 'Den kolde krig', BBC-serie.
Elevoplæg om det at være i den danske modstandsbevægelse.
Elevoplæg om det at være kommandant på en tysk U-båd under 2. verdenskrig.

Div. klip fra Youtube med taler og pressekonferencer af og med Reagan og Gorbatjov.

BK-noter fra foredrag om udviklingen i perioden 1960-1985  

ARBEJDSFORMER:

Klasseundervisning. Elevoplæg. Gruppearbejde. Paneldiskussion. Formulering af problemstillinger. Foredrag.  

FOKUSPUNKTER og FAGLIGE MÅL:

Formulering af problemstillinger til emne og materiale.
Optimere elevernes kildebehandling og evne til at vurdere værdien af kildemateriale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Danmark efter 1945 - Nye internationale relationer

INDHOLD:
Kendskab til Danmarks situation ved befrielsen i 1945. Herunder indblik i det omdiskuterede retsopgør efter besættelsen.
Indsigt i og forståelse af Danmarks indstilling til og politik i forhold til internationale organisationer.
At forstå den historiske baggrund for Danmarks måde at tackle den nye situation efter 1945.
Hvilke faktorer var afgørende for Danmarks - måske - mere aktive udenrigspolitik under Anders Fogh Rasmussen?
At få kendskab til EF/EU's dannelse, udvikling og betydning igennem tiden.
At få kendskab til EU's udfordringer ift. at skabe et 'forenet' Europa.

Intensivt arbejde med formulering af problemstillinger.


MATERIALER:

P. Frederiksen m.fl: Grundbog til Danmarkshistorien (Systime 2008) s.217-228, 236-238

Ebbe Foged m.fl.: Danmark i nyeste tid (2001) s.92-97

Socialdemokratiske valgplakater fra 1950'erne og 1960'erne.

L. Andersen m.fl.: Fra verdenskrig til velfærd s.141-151, 158-161 163-175, 178-185

"8. juli erklæringen" fra 1940 og uddrag af statsminister Buhl's radiotale i september 1942.

Supplerende stof:
Artiklen "Hjemvendte soldater". Dagbladet information 2013. Skrevet af journalist Laura Marie Sørensen.

Uddrag af DR-udsendelsen "Hævnens time" (DR 2020)

TV udsendelsen "Ødelagt af krig" del 1 (DR 2015)

TV udsendelsen "De danske soldater i Afghanistan" (TV2 2007)

Div. plakater fra EF-afstemningen i 1972.

Div. aktuelle links og artikler. Fundet af elever og undertegnede.

Uddrag af DVD-serien "Danmarks historie".  

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning. Gruppearbejde. Elevoplæg. Arbejde med problemstillinger. Internet arbejde.  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Globalisering og nye nationsdannelser

Materiale:
Torben Peter Andersen: "Historiens kernestof" (Columbus 2007) , s.209-214, 221-227
Lars Andersen m.fl.: "Fra verdenskrig til velfærd" (Gyldendal 2010) s.93-95
C.J. Bryld m.fl.: "Verden efter 1914" (1. udgave) s.200-204
Film: ”Diplomacy - spillet om Darfur” - dansk dokumentarfilm fra 2008

Supplerende:
Artikler:
Kommentar fra Lars Løkke Rasmussen om globaliseringen (2017  https://www.berlingske.dk/kommentatorer/globaliseringen-skal-give-alle-et-bedre-liv
Artikel af Christian Benneke om økonomen Dani Rodrik

Oplæg om Mellemøstens historie v. Bjarne Kusk
Div. korte videoklip:
- Uddrag af præs. tale vedr. 9/11 terrorangrebet.
- Et portræt af Osama Bin Laden
- Præs. Obamas tale ifm. drabet på Osama bin Laden.
- Interview med Osama bin Laden i 1997.

Afsluttende tema om Holocaust.
Fokus på baggrunden og udførelsen af nazisternes jødeforfølgelser. Særligt fokus på Auschwitz lejren.
Desuden fokus på Holocaustbenægtere og den bagvedliggende argumentation.

MATERIALER:
Peter Frederiksen: "Det tredie rige (2.udg) s.75-79, 109-111, 119-122, 183-184
"Fotografierne fra Auschwitz" - tysk dokumentarudsendelse fra 2021.

Supplerende:
"Holocaust denial. Explained" - https://www.youtube.com/watch?v=BtfR31PGZVA&list=PLUpqORGDKwMlOTyCrWeag1GRbwn4TQX1w&index=6&t=14s
Video med Deborah Lipstadt om Holocaust denial - https://www.youtube.com/watch?v=wgPLG_1BvQo&list=PLUpqORGDKwMlOTyCrWeag1GRbwn4TQX1w&index=5
Afsnittet "De mest eftersøgte" fra BBC-dokumentaren Nazisternes storhed og fald.
https://www.dr.dk/drtv/episode/nazisternes-storhed-og-fald_-de-mest-eftersoegte_423087

Arbejdsformer: Klasseundervisning, elevarbejde omkring problemstillinger, aktualisering af emnet, div. elevfremlæggelser.

FOKUSPUNKTER og FAGLIGE MÅL:

At forstå begrebet Globalisering.
At få indblik i de forskelligrettede konsekvenser. Ekstra fokus på udviklingen i Afrika og Mellemøsten.
Et særligt fokus på Indiens løsrivelse fra UK. Herunder diskussion af Gandhis betydning.
Særligt fokus på "9/11", og hvordan den på mange måder blev skelsættende for den globale udvikling i de efterfølgende årtier.
Vietnamkrigens store betydning for både Den kolde krig og afkoloniseringen af europæiske kolonier.
Vietnamkrigens betydning for USA og hvordan den udfordrede sammenhængskraften i landet.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Kronologiforløb. (Ikke eksamensstof)

Kronologiforløbet har fokus på:

1) En gennemgang af udvalgte emner.

2) Udarbejdelse af noter og formulering af problemstillinger til emner og perioder.

3) Hvornår sker de afgørende brud som følge af markante begivenheder og nye tanker?

ARBEJDSFORMER:
Elevfremlæggelser med efterfølgende spørgsmål og supplerende kommentarer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer