Holdet 2022h ENA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold 2022h ENA (1h ENA, 2h ENA, 3h ENA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 The American Dream (Eksamen)
Titel 3 Faglige mål
Titel 4 The UK - From Island to Empire and Back (Eksamen)
Titel 5 Study Trip to Athens
Titel 6 South Africa (Eksamen)
Titel 7 Inequality SRO
Titel 8 Man and Nature (Eksamen)
Titel 9 The Presidential Election
Titel 10 Dreams and Nightmares (Eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

Gyldendals online ordbøger – legacy-ordbog.gyldendal.dk
Ordbogen.comordbogen.com
ordnet.dkordnet.dk
minlæring – minlaering.dk
oxfordlearnersdictionaries.comoxfordlearnersdictionaries.com

Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The American Dream (Eksamen)

Ud fra forskelligt materiale belyses emnet om 'Den amerikanske drøm', hvor værdier så som: 'self-reliance', individuality', 'equality of opportunity', 'freedom', 'materialism', og andet skal findes i teksterne. Vi ser også på skyggesiden af et samfund, som måske alligevel ikke giver helt lige betingelser for succes. Det er vigtigt at kunne trække på historisk viden fra teksten 'The Melting Pot' og 'The Declaration of Independence' for at forstå amerikansk kultur.


Fra

Fra Worlds of English

Edward N. Kearny: "The Frontier Heritage", non-fiction,1984, 4,4 ns
Vittwia Mickelson: "The Oregon Journal" non-fiction, 1924, 6,3 ns
Langston Hughes: "Tales of Simple: Coffee Break" , fiction,1965, 2,5 ns

Bitten Arildsen og Claus Plougheld: The Sky?s the Limit, Systime, 1986.


"The Melting Pot" Non-Fiction

"Wetbacks: America's Unwanted Immigrants" (p. 21-22) Non-fiction, 2,8 ns

Gabrielle Mucking: "Pursuit of Happiness", 2006, film, 10 ns.

I grupper fremlægges om forskellige områder af USA, hvor hver gruppe er ansvarlig for et område.

Fra

Søren Mathiassen og Svend-Aage Nielsen: Born in the USA, Forlaget Futurum, 1984

Vic Ziegel: "The Boxer", Rolling Stone, 1983 Novelle, 5,5 ns

Uddrag af "The Declration of Independence" sagprosa, 0,5 ns

Barack Obama: "Back to School", speech September 28 2011, 3,0 ns.
Barack Obama: "A More Perfect Union", 2008, speech, 2,2 ns

Besøg på SDU med oplæg af Steffen Kretz om bogen 'Storm på vej' -tværfagliglæsning med dansk om journalistik og karrierelæring.

(Underemne i 3g om The Presidential Election, som hænger sammen med The American Dream forløbet).


Fake News with Julia an exchange teacher.
Interview American high school students from our friendship school on Long Island, N.Y.

Donald Trump's Speech Madison Square Garden October 27th 2024, 10 ns.

https://www.youtube.com/watch?v=ftNx76VxZqM

Kamala Harris' speech in Philadelphia November 4th 2024( vi ser de sidste 24 minutter), 6 ns


https://www.youtube.com/watch?v=jHWM5pZGwIY
Donald Trump's Victory Speech on November 5th 2024, 6 ns.
https://www.youtube.com/watch?v=dnXrsSHGvcQ


I alt 47,7 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Faglige mål

2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
Sprogfærdighed
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra
forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og
velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og
med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og
engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk
korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige
informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The UK - From Island to Empire and Back (Eksamen)

Focus on Great Britain as a former imperial super power, and how Englishness and Britishness is an ever lasting dilemma with its advantages and disadvantages.

Beginning with a general look at former history and colonies through internet pages.

fra Gitte Vest Barkholt and Jørgen Døssing Jepsen: A Short History of Literature in English: The Victorian Age", 2010,nonfiction, 5 ns.

Fra Olaf Baun Grarup og Ole Ravn: Crime in Fiction, Systime, 1994.: Arthur Conan Doyle: "The Adventure of the Sussex Vampire", 7 ns

Fra Jonna Engberg-Pedersen et. al.: Wider Contexts, Gyldendal, 2012: "Introductory pages about 'Empire'" nonfiction, "The White Man's Burden" poem. pp. 253-256, 261-264, 1 ns.

George Orwell: "Shooting an Elephant", 1936, fiction, 4 ns.

Fra Sten Pultz Moslund: "London: Migrant City", Systime, 2008.
"London's Comings and Goings" (In the Economist, August 9th 2003), 3 ns.

John Agard: "Listen Mr. Oxford Don", 1985, poem, 1 ns.

Peter Oborne: "A Royal Salute to the Commonwealth", 2011, sagprosa, 3 ns.



Hanif Kureishi: "My Son the Fanatic", 1997, fiction, 4 ns.

Tom Law: Cachau Bant: Mind Your Language", 2009, non-fiction, 3 ns.

lone Scherfig: 'The Riot Club', 2014, film, 10 ns.

Mark Haddon: "The Curious Incident of the Dog in the Nighttime", 2003, roman, 242 ns.

Extract from James Rebanks’ non-fiction book “The Shepherd’s Life: A Tale of the Lake District”, which was used for a written exam in English B on STX from 2 December 2020, 4 ns.


Enten:
Jonathan Liews artikel “English football is consumed by racism and hatred. Can the cycle be broken?” Teksten blev brugt ved den skriftlige eksamen i Engelsk A den 19. maj 2022, 4 ns

Eller

Carys Davies. “Jubilee”, 2014. Teksten blev brugt ved den skriftlige eksamen i Engelsk A den 19. maj 2022, 4ns.

I alt 250 normalsider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 33,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Study Trip to Athens


Vi tager på studietur til Athen med faget oldtidskundskab og ser på det nye og gamle Grækenland. Vi arbejder med diskussion om, hvorfor The Parthenon Marbles står på British Museum i London og ikke er på Akropolis museet i Athen. Vi arbejder også med Lord Byron, som blev æresborger i Grækenland.



Amelia Eqbal: "Where Do the Parthenon Marbles Belong," CBC arts, 5 ns.
https://www.cbc.ca/arts/commotion/where-do-the-parthenon-marbles-belong-1.7049322

British Museums hjemmeside "The Parthenon Sculptures", non-fiction, 2 ns.

https://www.britishmuseum.org/about-us/british-museum-story/contested-objects-collection/parthenon-sculptures

Lord, Byron: "The Isles of Greece", 1824, digt, 3ns.

Karrierelæring med besøg på Det Danske Institut i Athen.

I alt 10 normalsider

Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 South Africa (Eksamen)

Vi arbejder med en forståelse af, hvad apartheid var og Mandelas (og andres) kamp mod raceadskillesen. Vi arbejder også med tekster, som skal give forståelse for, at selvom apartheid officielt er afskaffet, er det stadig en udfordring at blive en 'rainbow nation' i Sydafrika i dag.

Oversættelse om Syd Afrikas historie.

FraKaren Anersen og Birger Axen: FromDompas to Democracy, Gyldendal, 2015:

Jeff Cangialosi: " The State of the Rainbow Nation", pp. 10-13. sagprosa, 2ns.
About "Nelson Rolihlahla Mandela and Apartheid", pp. 24-26. sagprosa, 1 ns.
W.E. Henley: "Invictus", pp. 30-31. poem, 1 ns.

Nelson Mandela "Inauguration speech", 10th of May, 1994, non-fiction, 2 ns.

Steve Biko: "What Is Black Consciousness". Fra We Her Children: South African Anthology. Systime1992, side 100-107. Sagprosa, 3 ns.

South Africa's National Anthem "Nkosi Sikelel iAfrika", 1997, poem, 1 ns.

Reflections of South Africa: "Petty Apartheid", Systime 1986, side138-145. Sagprosa, 2ns.

Rayda Jacobs: "The Guilt", fra Contexts af Jonna Engberg et. Al., Gyldendal, 2004, side 124-132, 5 ns.

Trevor Noah: 'Born a Crime', roman, 224 ns.


Uddrag af filmen: Invictus af Clint Eastwood, 2009, 15 ns.

Kort om lingua franca og fordele ulemper ved engelsk som officielt sprog i Syd Afrika.

Internet søgning hvor eleverne i grupper valgte sig ind på emner om:

Diverse regions: Dina, Helena, Johanne N.

Sport: Sander, Danile, Mike, Kresten

Freedom fighters: Simone, Luca, Mikela, Anna

Development of racism: Caroline, Johanne R.,

ANC - NP: Lene, Rosa, Elina, Smilla

Corruption: Amalie, Gry, Casper

A Rainbow nation?: Liva, Emma, Dorcas

ca. 5 ns. per elev.

i alt 261 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 9,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Inequality SRO

Projektorienteret arbejde i forbindelse med elevernes SRO. Vi arbejder tværfagligt med samfundsfag. Overemnet er ulighed i England og USA. Eleverne vælger sig ind på emner de finder særligt spændende og må vælge mellem England eller USA og skal have godkendt deres primære tekster af læreren. Fokus på fagets metode om analyse og fortolkning.



De mest populære tekster er:

Ken Loach: "I Daniel Blake", 2016 fiktions film

George Tillman: "The Hate You Give", 2018, fiktions film

John Lee Hancock: "The Blind Side", 2009, fiktions film

Jacob Kornbluth: "Inequality for All", 2013, non-fiction dokumentar

I alt ca. 20 normalsider per elev.
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Man and Nature (Eksamen)

Man and Nature

Fokus på modernisme og postmodernisme samt 'test of manhood' gennem de to litterære perioder. Eleven skal kunne genkende karaktertræk fra modernisme og post-modernisme så som: eksperimenterende skrivestil og Western world is meaningless with all its bureaucracies and consumerism. Skeptical about nationalism, capitalism, and religion.  Disillusionment and uncertainty. We see what seems to be the end of the nuclear family. Busy family life members doing things individually.

Ernest Hemingway: "The Short Happy Life of Francis Macomber", 1936, novelle, 10 ns.

T. Coraghessan Boyle: "Big Game", 1995, novelle, fra Rene Bühlman: Departures, Systime, 1998. Novelle, 7 ns.

David Guterson: "Wood Grouse on a High Promonotory Overlooking Canada", 1996, novelle, 3 ns.

Into the Wild, Directed by Sean Penn, 2007, film, 10 ns.

Susan Cheevers: "My Little Bit of Country",  eksamens sæt Maj 2013, essay, 3 ns.

fra Gitte Vest Barkholt and Jørgen Døssing Jepsen: A Short History of Literature in English: "Modernism" og "Post-Modernism" sagprosa, 7 ns.

I alt 40 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 The Presidential Election


Vi arbejder med det amerikanske præsidentvalg og har fokus på retorik og den polarisering som USA står i. Vi trækker tråde tilbage til vores emne i 1g om kerneværdier, så som frihed, self-reliance, individuality, equality of opportunity, etc.

Fake News with Julia an exchange teacher.
Interview American high school students from our friendship school on Long Island, N.Y.

Donald Trump's Speech Madison Square Garden October 27th 2024, nonfiction, 10ns

https://www.youtube.com/watch?v=ftNx76VxZqM

Kamala Harris' speech in Philadelphia November 4th 2024, non-fiction. 6ns

https://www.youtube.com/watch?v=jHWM5pZGwIY

Donald Trump's Victory Speech on November 5th 2024, non-fiction,  6ns
https://www.youtube.com/watch?v=dnXrsSHGvcQ

I alt normalsider 22.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Dreams and Nightmares (Eksamen)


Fokus på hvordan det vi drømmer om ikke altid går som forventet og kan ende som et mareridt. Derudover skal eleven have en forståelse af handlingen i hele Macbeth samt forståelse for analyse af dramaet og kunne finde interessante pointer om 'language and style' i Macbeth.

William Shakespeare: Macbeth, Cambridge University Press, Act 1, scene 1 and 7, act 2 scenes 1-2 (+3), act 3 scenes 3-4, act 4 scene 1 ll 64-93. Drama, 14 ns.



Uddrag af Justin Kurzel: Macbeth, 2015. Film, 10 ns.

Mini-projekt hvor eleverne i grupper undersøger et af emnerne:  
Who was Shakespeare, Elizabethan Beliefs, London Life, Elizabethan theatre, Shakespeare's Language

Fra Rene Bühlman et. Al.: Departures, Systime, 1998.

Anna Lee Walters: "The Web", 1992, novelle, 5 ns.

Nicola Barker: "Food with Feeling", 1993, novelle, 5 ns.

Stephen king: "The Man Who Loved Flowers", 1977, novelle, 8,3 ns.


Sea Defences / Ever Since My Mom Died
Hilary Taylor "Sea Defences", 2018, short story, 4ns.
eller
Michelle Zauner: "Ever Since My Mom Died", 2018, 4ns.

I alt 46,3 normasider.






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer