Titel
4
|
Forløbsoversigt
Taler
Vi undersøger talen. Hvad er det for en genre?
Talens genrer og andre forhold såsom SENAT-metodens elementer: Spørgsmål, eksempler, nøgleord og argumenter undersøges via analyse af andres taler - og særligt på Putins tale - konstruktion af egen tale - og en stil til sidste gennemarbejdning af de faglige begreber.
Baggrundslæsning:
1) Hå (genrer); pentagrammet s. 151-153 kommunikation (bl.a. modtagersegment); disposition 154; appelformer 154-156. Modellen s. 276-277.
2) SENAT-metoden gennemgået, og vi træner den i gruppearbejde på Putins tale
3) Quizlet som platform. Først alle ind i rummet.
4) Ved egenkonstruktion: Ordensreglerne på Sct. Knuds gymnasium - som afsæt
Inddraget: Ressource -tidligere gennemgået sproghandlinger: 1) Informerende, 2) hand-lingsregulerende 3) Følelsesudtrykkende sproghandlinger s. 179-183.
Kernetekster
1. Jonas Eika Rasmussens tale ved modtagelse af Nordisk litteraturs pris 2019 https://dansketaler.dk/tale/jonas-eikas-takketale-ved-modtagelsen-af-nordisk-raads-litteraturpris-2019/
2. Mette Frederiksens tale ved Godhavn-undskyldningen. https://dansketaler.dk/tale/statsminister-mette-frederiksens-undskyldningstale-til-godhavnsdrengene-og-andre-boernehjemsboern-2019/
3. Greta Thunbergs klimatale: https://dansketaler.dk/tale/greta-thunbergs-tale-ved-klimamarchen-2019/
4. Heino Aggerdams translokationstale 2020. https://dansketaler.dk/tale/heino-aggedams-translokationstale-2020/
Supplerende
5. Egne taler fremlægges for klassen uf fra Sct. Knuds Gymnasiums ordensregler
_______________________________________________________________
Skriftlighed: Den analyserende artikel. Putins tale
Den analyserende artikel undersøges, så der er klare fokuspunkter at træne: Tekstpræsentation, resumé, dokumentationsteknikken, argumentation: SENAT-metoden og layout.
Baggrundstekster:
Lærernoter vedr. layoutregler for stilen som genre. One Note
Lærerdemo. ang. stilafleveringens fokuspunkter
Skriftlig eksamen i dansk (Sed.): Tekstpræsentation s. 26, dokumentationsteknikken s. 27-28 i Sed. + §73 s. 42 i Rettenøglen + s. 63 i Sed.
SENAT-metoden præsenteres + selve analysemodellen 276 i Hå.
At være inspireret af en analysemodel uden at være slave heraf. S. 263 i Hå Formidlingsbevidsthed: Ingen underoverskrifter i opgaven. Hvad gør du så? Du laver motiverede overgange s. 14 i Sed. + s. 69 under Formidlingsbevidsthed.
Opsummerende fra folkeskolens træning af sprogrigtighed:
Røde og blå understregninger her i Word! https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen/ + s. 57-59 i Sed.
Kernetekst
Dokumentation: Putins tale – derfor mobiliserer Rusland. Vladimir Putin. Information d. 22. september 2022 (lettere klippet)
Jeres eget produkt: Opgaven.
[Stil om teksten: Træning af tekstpræsentation, resumé, dokumentationsteknik og layout]
____________________________________________________________
Kommunikationsanalyse
Der er fortsat andre analyseelementer, vi skal have styr på mht. mundtlig kommunikation. Derfor undersøges nu analyse af dialoger. Fokus er på relation, turtagning (pauser, overlappende tale, ufærdige sætninger), gambitter, transaktionsanalyse
Baggrundslæsning: Dialogen s. 176-178 Hå, 2.udg.. Transaktionsanalysen s. 191-194 .
Tre billeder til analysesamtalen. Og repetition fra grundforløbet af sproghandlinger s. 179-183
Kernetekster/trænings'tekster'/billeder mv:
Tre billeder til analysesamtalen fra https://www.tretyakovgallerymagazine.com/articles/1-2020-66/marat-samsonov-record-war> , hvor det er jeres optagne samtale, der er analyseobjektet
Hvor store problemer har vi med sexisme i Danmark? | Debatten | DR2 Sofie Linde og Pia Kjærsgaard
__________________________________________________________________
DHO-relateret: Teaterforestilling d. 27.3 2023
på Teater Momentum. Værklæsning
Remediering af bogværket Zinkdrengene (1989) af Svetlana Aleksijevitj til teaterforestilling. Fokus: Indhold og sproglige (teaterrelaterede) virkemidler.
Supplerende vinkling: Immanuel Kants
- kategoriske imperativ: 'Handl altid således, at reglen for din handling kan ophæves til almen lov', og hans
- praktiske imperativ: 'Man må aldrig kun bruge et menneske som middel uden det også altid er et mål i sig selv'.
________________________________________________________
Podcast:
Familiebegrebet som emne med fokus på talesprog og virkemidler.
I tråd med de forudgående forløb er der fokus på talesprog og virkemidler. Vi lytter til og analyserer i grupper en professionelt produceret føljetonfortællingspodcast (Format: Storytelling). Vi træner resumé og semantisk feltanalyse vedr. indhold mv.
Auditivt undersøges mediets formater og lydsidens virkemidler og begreber.
Herefter er det egenproduktion: I træner i grupper med selvvalgte emner på græsrods- niveau med produktion.
Baggrundsmateriale: Bogen: Podcast. Af M. Olsen, M. Houlind, D. Pallesen. DLF 2020
Indhold: Intro: 4-7, familiebegrebet s. 90-91+93 og s. 98 Den senmoderne familie
Form: Podcastens dramaturgi: Bølgemodellen s. 42-48, berettermodellen s. 48-50, aktantmodellen og fremdriftskomponenter s. 50-53.
Formater: Snakkepodcasts vs storytellingspodcasts s. 14-16.
Lydlige virkemidler: Stemmer, musik, lyde, redigering s. 30-41 [Effektlyd/arkivlyd/reallyd]
Faglige begreber opsummeret: s. 88-89
Fakta om podcasts/analysepunkter: 70-73
Egenproduktion: Ideer+ideudvikling144-151; tekniske råd: 152-159; tekniske råd+ redigeringsud-styr: 160-163
Kernetekster:
Podcast: Familien før alt - https://www.dr.dk/studie/mediefag/podcast-familie-foer-alt#!/ (alle seks episoder)
Jeres egne gruppeproduktioner
________________________________________________
Humor
Grinet er befriende, og for at vi med hinanden frit kan vælge vores strategier for humor, læser vi en baggrundstekst og træner selv med 'tekstproduktion' eksempler på humor inden for de viste humor-strategier
Baggrundstekst:
"Grinets anatomi". Fra bogen: Så gælder det rumba. Af E. Svendsen Mfl. DLF 2002 (klippet og bearbejdet s. 137-138.
Primærtekster:
Jeres egne produkter fra gruppearbejdet
_________________________________________________________
DHO-projektet:
På den ene side: Hvad sker der i Europa lige nu med Rusland som medspiller og med V. Putin som præsident - ang. angrebskrigen på Ukraine? Hvilke muligheder har jeg for at kunne forstå, hvad Ruslands præsident (arkivisk) lægger ind i sine taler af historiske informationer fra 2. Verdenskrig?
På den anden side: Hvordan oplevede det almindelige menneske, her kvinden (Oral history), den forsvarskrig, som SSSR blev inddraget i fra tysk side under 2. Verdenskrig?
Nøgleord: Oral history
1. Arkivisk historieformidling [nationalhistorisk/topstyret magthistorieskrivning. [Top down]
2. Socialhistorisk historieformidling. Mundtlig-oplevelsesfokuseret ud fra det ikke-priviligerede menneskes/borgers oplevelse af angrebskrigen. [Bottom up]
______________________________________________________
DHO: Emnet: Kvindelige sovjetiske soldaters krigsoplevelser og hverdagen bagefter
Hovedværk: Krigen har ikke et kvindeligt ansigt. Af Svetlana Aleksijevitj. Forlaget Palomar 2013, oversat 2015. Nobelprisen i litteratur 2015.
Fagets forudgående forløb i dansk er kompetenceværktøj til opgaveløsning.
Syv anmeldelser af værket fra aviser samt aktuelle artikler fra Ukrainekrigen og billedmateriale indgår i perspektivering af emnet fra lærerside.
Skriftlighedsforløbet med de 'globale' formkrav er gennemarbejdet i DHO-forløbet. Særlige fokuspunkter: Generatorerne til - indholdsfortegnelse - noteapparat - litteraturliste er gennemprøvet og korrekturlæsningens faser - (globalt)(makkerskabsgrupper) og lokalt (individuelt) er rammesat.
SRP-bogen er udleveret som støtte også, da der er referencer hertil i værktøjskassen
Baggrundsmateriale:
Materiale fra forudgående forløb med Taler, Skriftlighed og Kommunikation indgår som gennemgået kompetenceværktøj ved besvarelsen. Se ovenfor mht. sidetal i Håndbog i dansk, 2. udg.
SRP-bogen
Sct. Knuds værktøjskasse og ressourcerum for afleverede elevopgaver: Skriftlighedsportalen.
Kernetekst:
Krigen har ikke et kvindeligt ansigt. Af Svetlana Aleksijevitj. Forlaget Palomar 2013, oversat 2015. Nobelprisen i litteratur 2015 - i uddrag ved alle problemformuleringerne
Perspektiverende/supplerende tekster (Peritekster)
Anmeldelser fra aviser vedrørende genre (skønlitteratur eller historisk kildemateriale?) og metoden - Oral History:
1. "Så gribende som stor skønlitteratur". (Karen Syberg: Nov.2015: Information)
2. "Smertekor" og humor. ( Troels Hughes Hansen. Nov. 2015: LitteraturNu)
3. "At gå i krig med et barn på armen". (Marie Nielsen: 8.jan. xxx: Modkraft)
4. "Ros til valget af Svetlana Aleksijevitj: »Man rammer tre ting på en gang. Form, indhold og køn«". (Carsten Andersen: Okt. 2015:Politiken
5. "Nobelprisvinder fortæller de uspurgtes historie". (Jes Stein Pedersen: Okt. 2015: Politiken).
6. "Svetlana Aleksijevitj er et af de største og vigtigste forfatterskaber i verden lige nu". (Peter Nielsen: September 2020: Information) [Sonningprisen. Dansk pris]
7. "Hvad driver Mellemøstens kvindekrigere? Mustafa K. Topal tog derned og kom tilbage med et svar". Af B. A. Dehn, Lise Richter og E. Høj, Information d. 28. april 2021
Nutidige supplerende perspektivtekster i nyhedsformidlingen
https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-06-11-tusindvis-af-ukrainske-kvinder-kaemper-ved-frontlinjen-siger-foerstedame
"Værnepligt bør gælde både mænd og kvinder". Leder i Information ved L.S. Drivsholm d. 26.1 2023
|