Holdet 2022j DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022j DA (1j DA, 2j DA, 3j DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Træning af læsehastighed: Læsejournalen
Titel 3 Læsetræning og faktions-fiktions koder mv
Titel 4 Forløbsoversigt
Titel 5 Journalistik
Titel 6 DOX i dansk
Titel 7 Dansk Modernisme 1955-1970
Titel 8 Hip Hop
Titel 9 Danskhed
Titel 10 Flerfagligt forløb med Engelsk
Titel 11 Fuck Normen
Titel 12 At skrive opgave
Titel 13 Kærlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

Benyttede i-Bøger i prøvefagets undervisning: Ingen

minlæring – minlaering.dk

Ordbøger:
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger) – ordbogen.com
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dkordnet.dk
Synonymet.dksynonymet.dk
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Træning af læsehastighed: Læsejournalen

Instruktion: Materiale fra læsevejlederen til eleverne i One Note
Oprettet læsejournal i elevernes egne mapper.
Tre gange på klassen - trænet individuelt med træningsprogrammet.
Herefter hjemmetræning.

Kernetekster
Selvvalgte romaner.
Afleveringsdato og indholdspræcisering gentages.
Afleveringsprodukt: Læsejournalen udfyldt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Læsetræning og faktions-fiktions koder mv


Introduktion til faget via Håndbog til dansk: De tre fagområder. Faktion, fiktion.
Faglige begreber repeteres, og de anvendes på relevante tekster
7-17;19-25 + resumé som begreb og kompetence


Kernetekster:
H. C. Andersen: Den grimme ælling (efter hukommelsen)
Chresteria Neutzsky-Wulff: Ægteskabet er et mini-kosmos. Information 31. marts 2008
Peter Seeberg: Biografi af en Snegl. 1982
Helle Helle: En stol for lidt. (1996)
Danisk mother seeking (video) karen26 payoff
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløbsoversigt

Taler
Vi undersøger talen. Hvad er det for en genre?
Talens genrer og andre forhold såsom SENAT-metodens elementer: Spørgsmål, eksempler, nøgleord og argumenter undersøges via analyse af andres taler - og særligt på Putins tale - konstruktion af egen tale - og en stil til sidste gennemarbejdning af de faglige begreber.

Baggrundslæsning:
1) Hå (genrer); pentagrammet s. 151-153 kommunikation (bl.a. modtagersegment); disposition 154; appelformer 154-156. Modellen s. 276-277.
2) SENAT-metoden gennemgået, og vi træner den i gruppearbejde på Putins tale
3) Quizlet som platform. Først alle ind i rummet.
4) Ved egenkonstruktion: Ordensreglerne på Sct. Knuds gymnasium - som afsæt
Inddraget: Ressource -tidligere gennemgået sproghandlinger: 1) Informerende, 2) hand-lingsregulerende 3) Følelsesudtrykkende sproghandlinger s. 179-183.
Kernetekster
1. Jonas Eika Rasmussens tale ved modtagelse af Nordisk litteraturs pris 2019 https://dansketaler.dk/tale/jonas-eikas-takketale-ved-modtagelsen-af-nordisk-raads-litteraturpris-2019/  
2. Mette Frederiksens tale ved Godhavn-undskyldningen. https://dansketaler.dk/tale/statsminister-mette-frederiksens-undskyldningstale-til-godhavnsdrengene-og-andre-boernehjemsboern-2019/
3. Greta Thunbergs klimatale: https://dansketaler.dk/tale/greta-thunbergs-tale-ved-klimamarchen-2019/
4. Heino Aggerdams translokationstale 2020. https://dansketaler.dk/tale/heino-aggedams-translokationstale-2020/
Supplerende
5. Egne taler fremlægges for klassen uf fra Sct. Knuds Gymnasiums ordensregler
_______________________________________________________________
Skriftlighed: Den analyserende artikel. Putins tale
Den analyserende artikel undersøges, så der er klare fokuspunkter at træne: Tekstpræsentation, resumé, dokumentationsteknikken, argumentation: SENAT-metoden og layout.
Baggrundstekster:
Lærernoter vedr. layoutregler for stilen som genre. One Note  
Lærerdemo. ang. stilafleveringens fokuspunkter  
Skriftlig eksamen i dansk (Sed.): Tekstpræsentation s. 26, dokumentationsteknikken s. 27-28 i Sed. + §73 s. 42 i Rettenøglen + s. 63 i Sed.   
SENAT-metoden præsenteres + selve analysemodellen 276 i Hå.  
At være inspireret af en analysemodel uden at være slave heraf. S. 263 i Hå  Formidlingsbevidsthed: Ingen underoverskrifter i opgaven. Hvad gør du så? Du laver motiverede overgange s. 14 i Sed. + s. 69 under Formidlingsbevidsthed.
Opsummerende fra folkeskolens træning af sprogrigtighed:   
Røde og blå understregninger her i Word!    https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen/  + s. 57-59 i Sed.  
Kernetekst
Dokumentation: Putins tale – derfor mobiliserer Rusland. Vladimir Putin. Information d. 22. september 2022 (lettere klippet)  
Jeres eget produkt: Opgaven.
[Stil om teksten: Træning af tekstpræsentation, resumé, dokumentationsteknik og layout]
____________________________________________________________
Kommunikationsanalyse
Der er fortsat andre analyseelementer, vi skal have styr på mht. mundtlig kommunikation. Derfor undersøges nu analyse af dialoger. Fokus er på relation, turtagning (pauser, overlappende tale, ufærdige sætninger), gambitter, transaktionsanalyse
Baggrundslæsning: Dialogen s. 176-178 Hå, 2.udg.. Transaktionsanalysen s. 191-194 .
Tre billeder til analysesamtalen. Og repetition fra grundforløbet  af sproghandlinger s. 179-183
Kernetekster/trænings'tekster'/billeder mv:
Tre billeder til analysesamtalen fra https://www.tretyakovgallerymagazine.com/articles/1-2020-66/marat-samsonov-record-war>  , hvor det er jeres optagne samtale, der er analyseobjektet  
Hvor store problemer har vi med sexisme i Danmark? | Debatten | DR2 Sofie Linde og Pia Kjærsgaard
__________________________________________________________________
DHO-relateret: Teaterforestilling  d. 27.3 2023
på Teater Momentum. Værklæsning
Remediering  af bogværket Zinkdrengene (1989) af Svetlana Aleksijevitj til teaterforestilling. Fokus: Indhold og sproglige (teaterrelaterede) virkemidler.  
Supplerende vinkling: Immanuel Kants
- kategoriske imperativ: 'Handl altid således, at reglen for din handling kan ophæves til almen lov', og hans
- praktiske imperativ: 'Man må aldrig kun bruge et menneske som middel uden det også altid er et mål i sig selv'.
________________________________________________________
Podcast:
Familiebegrebet som emne med fokus på talesprog og virkemidler.  
I tråd med de forudgående forløb er der fokus på talesprog og virkemidler. Vi lytter til og analyserer i grupper en professionelt produceret føljetonfortællingspodcast (Format: Storytelling). Vi træner resumé og semantisk feltanalyse vedr. indhold mv.
Auditivt undersøges mediets formater og lydsidens virkemidler og begreber.
Herefter er det egenproduktion: I træner i grupper med selvvalgte emner på græsrods- niveau med produktion.  

Baggrundsmateriale: Bogen: Podcast. Af M. Olsen, M. Houlind, D. Pallesen. DLF 2020
Indhold: Intro: 4-7, familiebegrebet s. 90-91+93 og s. 98 Den senmoderne familie
Form: Podcastens dramaturgi: Bølgemodellen s. 42-48, berettermodellen s. 48-50, aktantmodellen og fremdriftskomponenter s. 50-53.
Formater: Snakkepodcasts vs storytellingspodcasts s. 14-16.  
Lydlige virkemidler: Stemmer, musik, lyde, redigering s. 30-41 [Effektlyd/arkivlyd/reallyd]
Faglige begreber opsummeret: s. 88-89
Fakta om podcasts/analysepunkter: 70-73
Egenproduktion: Ideer+ideudvikling144-151; tekniske råd: 152-159; tekniske råd+ redigeringsud-styr: 160-163  

Kernetekster:
Podcast: Familien før alt - https://www.dr.dk/studie/mediefag/podcast-familie-foer-alt#!/ (alle seks episoder)  
Jeres egne gruppeproduktioner  
________________________________________________
Humor
Grinet er befriende, og for at vi med hinanden frit kan vælge vores strategier for humor, læser vi en baggrundstekst og træner selv med 'tekstproduktion' eksempler på humor inden for de viste humor-strategier

Baggrundstekst:
"Grinets anatomi". Fra bogen: Så gælder det rumba. Af E. Svendsen Mfl. DLF 2002 (klippet og bearbejdet s. 137-138.  

Primærtekster:
Jeres egne produkter fra gruppearbejdet  
_________________________________________________________
DHO-projektet:
På den ene side: Hvad sker der i Europa lige nu med Rusland som medspiller og med V. Putin som præsident - ang. angrebskrigen på Ukraine? Hvilke muligheder har jeg for at kunne forstå, hvad Ruslands præsident (arkivisk) lægger ind i sine taler af historiske informationer fra 2. Verdenskrig?
På den anden side: Hvordan oplevede det almindelige menneske, her kvinden (Oral history), den forsvarskrig, som SSSR blev inddraget i fra tysk side under 2. Verdenskrig?
Nøgleord:  Oral history
1. Arkivisk historieformidling [nationalhistorisk/topstyret magthistorieskrivning. [Top down]
2. Socialhistorisk historieformidling. Mundtlig-oplevelsesfokuseret ud fra det ikke-priviligerede menneskes/borgers oplevelse af angrebskrigen. [Bottom up]  
______________________________________________________

DHO: Emnet: Kvindelige sovjetiske soldaters krigsoplevelser og hverdagen bagefter
Hovedværk: Krigen har ikke et kvindeligt ansigt. Af Svetlana Aleksijevitj. Forlaget Palomar 2013, oversat 2015. Nobelprisen i litteratur 2015.   
Fagets forudgående forløb i dansk er kompetenceværktøj til opgaveløsning.
Syv anmeldelser af værket fra aviser samt aktuelle artikler fra Ukrainekrigen og billedmateriale indgår i perspektivering af emnet fra lærerside.

Skriftlighedsforløbet med de 'globale' formkrav er gennemarbejdet i DHO-forløbet. Særlige fokuspunkter: Generatorerne til - indholdsfortegnelse - noteapparat - litteraturliste er gennemprøvet og korrekturlæsningens faser - (globalt)(makkerskabsgrupper) og lokalt (individuelt) er rammesat.

SRP-bogen er udleveret som støtte også, da der er referencer hertil i værktøjskassen

Baggrundsmateriale:
Materiale fra forudgående forløb med  Taler, Skriftlighed og Kommunikation indgår som gennemgået kompetenceværktøj ved besvarelsen. Se ovenfor mht. sidetal i Håndbog i dansk, 2. udg.  
SRP-bogen
Sct. Knuds værktøjskasse og ressourcerum for afleverede elevopgaver: Skriftlighedsportalen.

Kernetekst:
Krigen har ikke et kvindeligt ansigt. Af Svetlana Aleksijevitj. Forlaget Palomar 2013, oversat 2015. Nobelprisen i litteratur 2015 - i uddrag ved alle problemformuleringerne

Perspektiverende/supplerende tekster (Peritekster)
Anmeldelser fra aviser vedrørende genre (skønlitteratur eller historisk kildemateriale?) og metoden - Oral History:

1. "Så gribende som stor skønlitteratur". (Karen Syberg: Nov.2015: Information)
2. "Smertekor" og humor. ( Troels Hughes Hansen. Nov. 2015: LitteraturNu)
3. "At gå i krig med et barn på armen". (Marie Nielsen: 8.jan. xxx: Modkraft)
4. "Ros til valget af Svetlana Aleksijevitj: »Man rammer tre ting på en gang. Form, indhold og køn«". (Carsten Andersen: Okt. 2015:Politiken  
5. "Nobelprisvinder fortæller de uspurgtes historie". (Jes Stein Pedersen: Okt. 2015: Politiken).
6. "Svetlana Aleksijevitj er et af de største og vigtigste forfatterskaber i verden lige nu". (Peter Nielsen: September 2020: Information)  [Sonningprisen. Dansk pris]
7. "Hvad driver Mellemøstens kvindekrigere? Mustafa K. Topal tog derned og kom tilbage med et svar". Af B. A. Dehn, Lise Richter og E. Høj, Information d. 28. april 2021

Nutidige supplerende perspektivtekster i nyhedsformidlingen
https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-06-11-tusindvis-af-ukrainske-kvinder-kaemper-ved-frontlinjen-siger-foerstedame
"Værnepligt bør gælde både mænd og kvinder". Leder i Information ved L.S. Drivsholm d. 26.1 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 29,00 moduler
Dækker over: 29,8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Journalistik

Et medieforløb om især avisjournalistik.
Med udgangspunkt i Habermas' offentlighedsmodel har eleverne lavet deres egen avis, hvor hver redaktion har svaret til en af sfærerne. I forløbet indgik også et kommakursus og peer-to-peer skrivning. Hver elev har skrevet 2 artikler i 2 forskellige genrer, samt en reportage fra studieturen til Edinburgh. Der har været afholdt redaktionsmøder, og der var både redaktører og layoutere. Vi fulgte Politikens skabelon for forløbet, og brugte deres program, Newsdesk, til at lave avisen. Den blev omdelt på skolen i 200 eksemplarer.
I forløbet blev der undervist i alle de relevante begreber for journalistik. Håndbog til dansk samt Politikens omfattende pdf, "Manual til Newsdesk", er grundbøgerne.
Supplerende stof: https://www.verdensmaalene.dk/undervisning/den-vigtigste-historie-dansk samt afsnit 1 af DRs serie "Ryd forsiden" https://www.dr.dk/drtv/se/ryd-forsiden_-doedstrusler-og-deadlines_147965
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 DOX i dansk

Dokumentargenren - teori fra "Dox" af Dorte Granild og Mette Wolfhagen
Hvad er dokumentar?
Forskellen på fakta og fiktion
Autenticitetsmarkører (i stedet for fakta- og fiktionskoder)
Genrer – de tre klassiske dokumentargenrer:
Observerende, autoritativ, deltagende

Kernestof: Medier

Christian Sønderby Jepsen: Testamentet (2011)
DR: Forfulgt af politiet? https://www.dr.dk/drtv/program/forfulgt-af-politiet_413660 (2023)
Torben Chris: Nu har vi talt nok om kvinder https://www.dr.dk/drtv/se/nu-har-vi-talt-nok-om-kvinder_244498 (2022)
Jonas Poher Rasmussen: Flugt (2021) MEDIEVÆRK

Faglige mål:
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til
digitale fællesskaber

Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Dansk Modernisme 1955-1970

Dansk Modernisme 1955-1970 er et forløb om en banebrydende litterær periode.
Kernestof: Litteratur
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
De litterære metoder: Psykoanalyse, eksistentialisme, nykritik
Håndbog til dansk 4. udg: side 51-52, 71-73, 79, 80-81
Håndbog til dansk 4. udg: side 38-41
Håndbog til dansk 4. udg: side 42-50
Håndbog til dansk 4. udg: side 54-67
Håndbog til dansk 4. udg: side 61-69
Håndbog til dansk 4. udg: side 95-97
Sammenskriv af Eksistentialisme i dansk, 2017, systime. https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=264 - begreberne "determinationspunkt" og "kulminationspunkt" i afsnittet om berettermodellen og grundtemaer i eksistentialismen.
Bjerring-Hansen, Mogens m.fl.: Falkenstjerne 3 (hardback), Gjellerup & Gad /Systime (herefter F3)
Digtere, divaer og dogmebrødre 5:8
Benny Andersen: "Man burde"
Villy Sørensen: "Hjemvejen" i F3.
Peter Seeberg: "Patienten" i F3.
Klaus Rifbjerg: "Afstraffelse" i F3
Per Højholt: "Omkring Rundt" lydfil
VÆRK: "Sære historier" af Villy Sørensen

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Omfang: 200 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Hip Hop

Faglige mål:

Eleverne skal kunne:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– analysere, fortolke og perspektivere primært fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab til og forholde sig til det moderne mediebillede, herunder kunne analysere og vurdere teksters kommunikative betydning samt mediets rolle i kommunikationen

Kernestof:
– argumentationsanalyse
– retorisk analyse
– kommunikationsanalyse.


– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år

Forløbet bruger Jan Aasbjerg Petersen; Det’ sprog til et beat (2010) som grundbog.

Fokus er på sprog:
Sociolingvistik, låneord, ordvalg og rim, semantik, sproglege, karakteristik og argumentation.
Desuden positionering af rapperen

VÆRK: Artigeardit, Længe Leve (2023)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Danskhed

Hvad er danskhed? Hvordan definerer forskellige litterære perioder danskheden?
Bevægelsen hhv. ud mod verden og ind mod os selv. Det kulturradikale og det national-konservative. Kulturarvsbegrebet.
Geert Hofstedes kulturelle løgdiagram
Hvem er danskerne? (fx forestillingen om en særlig folkeånd eller noget i blodet/landskabet)
Hvornår kan man påberåbe sig ret til kulturarven? (fx tanken om et folkeslag - etnosparadigme)
Hvor langt rækker medborgerskabet, når det gælder det kulturelle område? (fx hvem kan bidrage til dansk kultur? Ret og pligt?)

Kernestof: Litteratur
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme

Tekster og perioder:
Oplysningstiden:
Holberg Epistel 119

Romantikken, romantisme, poetisk realisme:
Oehlenschläger: "Der er et yndigt land/Fædrelands-Sang"
Grundtvig: "Danmarks Trøst" og "Folkeligheden"
Poul Martin Møller: "Glæde over Danmark"
Blicher: "Kær est du, fødeland"
H. C. Andersen: "I Danmark er jeg født" og "Den Grimme Ælling"

Det Moderne Gennembrud/realisme/naturalisme:
Herman Bang: Tine -VÆRK
Henrik Pontoppidan: "Ørneflugt"
Georg Brandes: "Hvad er dansk folkekarakter" (1901)

Dokumentar til baggrund:
Sådan er danskerne: Sæson 1 – En sløv krop og en træt sjæl | DRTV
Historien om Danmark: Sæson 1 – Grundloven, folket og magten | DRTV
DR-TV: 1800-tallet på vrangen 6:8 https://www.dr.dk/studie/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:535e42f8a11f9d0eb07e5d60


Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Omfang: 300 sider (inkl. værk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Flerfagligt forløb med Engelsk

Flerfagligt forløb i 3m i DA og EN

I dette forløb arbejdes der særligt med følgende faglige mål:

• demonstrere faglig indsigt og fordybelse ved at beherske relevante faglige mål i de indgående
fag og ved at sætte sig ind i relevante nye faglige områder.

– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil
med andre fag.
Forløbet arbejder videre med jeres viden om stof, teori, metode og vil introducere jer til videnskabsteoretiske tilgange og videnskabsteori:

• fagenes faglige metoder præsenteres og anvendes
• basal videnskabsteoretisk tilgang præsenteres og anvendes
• af basal videnskabsteori (bilag 10) fokuseres der særligt på ” hvorfor vil du besvare
spørgsmålet med den valgte metode?” og ”hvad kan gå galt, og hvad kan den valgte metode
ikke?”.

Produktkrav og evaluering

• I skal arbejde parvis eller i mindre grupper og er samtidig ”konsulenter” på anden
gruppen i forhold til sparring og feedback undervejs i processen samt på færdigt oplæg
• I skal fremstille et skriftligt produkt i overbliksform forud for mundtlig fremlæggelse, her indgår:
problemformulering, problemstillinger, konklusion på besvarelsen, metodiske og basale
videnskabsteoretiske overvejelser
• I skal lave et talepapir til fremlæggelsen
• hvert elevpar eller elevgruppe modtager en skriftlig fremadrettet feedback
3 fagpakker:
Den hårdkogte krimi
Anthonsen
https://www.dr.dk/bonanza/serie/386/anthonsen/27546/anthonsen-15-den-store-sag
Raymond Chandler: The Pencil


Hash og bevidsthedsudvidende stoffer
Sagprosa i dansk (https://oevig.dk/hash-er-et-daemonisk-stof/) (https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/i-1968-var-stofferne-en-del-af-en-spirituel-soegen) (https://www.detvildeliv.dk/cannabis_meditation.html) (https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2020/07/befriende-lokal-tv-hash-mdma-to-unges-opdagelsesrejse-jagten-paa-frie-liv) - Dokumentarserie Befri dit Liv (1:7) - Ingen forpligtelser
Beat generation - Naked Lunch
Kongehuset
The Queen Is Dead (http://www.passionsjustlikemine.com/lyrics/smiths-qid.htm)
Article on the British monarchy (https://time.com/6213624/what-does-british-monarchy-do/)
Opinion letters https://www.nytimes.com/2022/09/12/opinion/letters/queen-elizabeth-britain-monarchy.html
Debatartikler for og imod kongehuset (https://faktalink.dk/kongeraekken/debat-kongehuset) (https://www.information.dk/debat/2019/12/hvorfor-danskerne-finansiere-kongehus) (https://www.altinget.dk/civilsamfund/artikel/tv-debat-kongehuset-er-udemokratisk-afskaf-det) (https://indblik.dk/dagens-afstemning-skal-kongehuset-afskaffes/)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Fuck Normen

Et tema i ny litteratur om at udfordre normen i samfundet gennem litteratur, kunst etc.
Forløbet følger Helle Juhl Lassen: Fuck Normen (2016)
Kernestof: Litteratur
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år

Hvid/sort:
JEANNETTE EHLERS. WHIP IT GOOD. COMMISSIONED BY ART LABOUR ARCHIVES: https://www.youtube.com/watch?v=q6oeYO87vtU
Julie Sten-Knudsen: Atlanterhavet vokser (uddrag)
H.C. Andersen: Fædrelandssang (uddrag)
Athena Farrokhzad: Prolog til Vitsvit (2013)
Christina Hagen: "Harlem, New York" i White Girl (2012)

Mand/kvinde:
Always #LikeAGirl: https://www.youtube.com/watch?v=XjJQBjWYDTs
Mette Moestrup: Drama queen I og SHE'S A SHOW - MIN KITTEL ER FOR KORT /MY UNIFORM'S TOO SHORT
Det seksualiserende blik som norm
Olga Ravn: "Reklamepigebarnet"
Sylvia Plath: Glasklokken (uddrag)

Hetero/queer:
Morti Vizki: "Det Almene"
Niviaq Korneliussen: uddrag af "HOMO sapienne"

Crip:
Sarah Glerup: http://sarahglerup.blogspot.com/
Caspar Eric: uddraget af Nike (2015)
Asta Olivia Nordenhof: https://www.astaolivianordenhof.com/psykiatrien

Faglige mål:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
Omfang: 100 sider inkl. værk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11,68 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 12 At skrive opgave

Dette forløb handler om at skrive en faglig opgave
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Kærlighed

Et forløb om kærlighed i forskellige tidsperioder og steder. Fokus på tekstanalytiske færdigheder.

Kernestof: Litteratur

Vikingetid:
Ukendt, "Sønnetabet" af Egils Saga (ca. 1200)

Middelalder:
Folkevise, "Hr. Bøsmer i Elverhjem"
Boccaccio, "Tredje Dag. Fjerde Historie" fra Dekameron

Poetisk realisme:
St. St. Blicher, "Sildig Opvågnen" (1828) VÆRK

Realisme:
Martin Andersen Nexø, "Kærlighedsbarnet" (1907)

Eksistentialisme:
Martin A. Hansen, "Jakobs Kvinder" (1939)
Karen Blixen, "Ringen" (1950/1958)

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 8,84 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde