Sct. Knuds Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sct. Knuds Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022j ENA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Hold
2022j ENA (
1j ENA
,
2j ENA
,
3j ENA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Digitale hjælpemidler
Titel 2
Grundforløb - Growing Up
Titel 3
Horror
Titel 4
World War 1 (eksamen)
Titel 5
Sustainability
Titel 6
Love and Romance (eksamen)
Titel 7
Scotland - studietursforløb
Titel 8
American Culture and Identity (eksamen)
Titel 9
Postmodernism (eksamen)
Titel 10
India - Past and Present (eksamen)
Titel 11
Father and Son (eksamen)
Titel 12
Selvvalgt værk
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Digitale hjælpemidler
Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):
benyttede i-Bøger i prøvefagets undervisning
Ordbogen.com
(herunder Gyldendals Røde Ordbøger) –
ordbogen.com
minlæring –
minlaering.dk
oxfordlearnersdictionaries.com
–
oxfordlearnersdictionaries.com
Hvis du skal på nettet, skal du benytte skolens trådløse netværk, og du må ikke slette din browserhistorik i det tidsrum, den pågældende eksamen foregår i. Hvis din computer bliver tilbageholdt i forbindelse med mistanke om uberettiget brug af nettet, vil din browserhistorik blive kontrolleret. Du bør derfor inden eksamen slette din browserhistorik, så sider, du har besøgt fx i din fritid ikke fremgår af historikken.
OneNote: klassenotesbøger og personlige notesbøger kun må benyttes via app / program på egen computer - dvs. ikke i en online version. PC-brugere skal slå synkronisering fra.
Indhold
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Grundforløb - Growing Up
Titel
Growing Up
Indhold
Tekster:
Fra: Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold, Hanne Ohland-Andersen, CONTEXTS, Gyldendal, 2004:
Ernest Hemingway, Indian Camp, 1921
Lucy Cross, The Sin Bin or Lucy’s Heart, 2000
Fra: The New York Times (nytimes.com):
Alan Finder, Giving Disorganized Boys the Tools for Success, Jan 1, 2008
Film:
About a Boy (Chris Weitz, Paul Weitz, 2002)
Omfang
24 sider
Særlige fokuspunkter
I grundforløbet i engelsk introduceres eleverne til læsning af/arbejde med engelske tekster (såvel fiction som non-fiction) og desuden introduceres de til filmanalyse. Analysemodeller fra Tools (CONTEXTS) anvendes. Ét modul anvendes til ordbogsarbejde.
Fokus i arbejde med grammatikken er ordstilling og kongruens, og i de skriftlige afleveringer er fokus desuden personkarakteristik og point-of-view.
Emnet ’Growing up’ skal give forståelse for forskellige aspekter, udfordringer og konflikter i forbindelse med barndom/ungdom og identitet.
Væsentlige arbejdsformer
Lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Lav opgave 1, 2, 3 i dokumentet om verber.
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Horror
Johanne Rikstrup Hansen. 'Horror'. Systime, 2017, side 4-6 og 14.
Mette Weisberg. Stephen King's American Nightmare, Forlaget lee, 1991:
Stephen King: "The Boogeyman", side 34-44.
Shirley Jackson: "The Lottery" i Nine American Short Stories, Gyldendal, side 120-130.
Bret Easton Ellis: "American Psycho" (Uddraget Tuesday) I Bühlman "New York City" Systime, side (35-42)
Film: Seven, 1995.
Bram Stoker. "Dracula", Penguin Classics, 1897,kap. 2.
Film: Bram Stoker's Dracula, 1992.
Fokuspunkter: Stephen King's horrorunivers, horrorgenrens historiske udvikling, social-historisk læsning af tekster.'
Omfang: ca. 67 sider.
Indhold
Kernestof:
Lav opgave 1, 2, 3 i dokumentet om verber.
Læs om introduktion til horrorgenren (herunder)
Freud's Model of the Mind.pdf
Terror, horror and gross out.docx
Lights out.docx
Læs side 22-28 l. 78 i Stephen Kings 'The Boogeyman' (herunder)
The Boogeyman worksheet 1.docx
Læs resten af The Boogeyman' (side 28 l. 79 - side 32)
The Boogeyman worksheet 2.odt
Stephen King's American Nightmare.pdf
Vi ser 'Dracula'. Dracula foregår i Victoriatiden i England. Som lektie skal I læse om the Victorian Age.
Vi ser 'Dracula' færdig og arbejder med den. Læs 24-29 (til krydset) i 'Dracula' som lektie.
Dracula-worksheet.docx
Læs resten af kapitel 2 i Dracula (side 29-38).
Bram Stoker Dracula worksheet.docx
Gothic horror.pdf
The Victorian Age.pdf
Vi gennemgår det sidste af analysen af 'Dracula'. Som lektie skal I læse reglerne om brug af støtteord på engelsk øverst på side 48 i 'Fejlstøvsugeren' og derefter sætningerne i opgave B - også på side 48.
Arbejde med omlagt skriftligt arbejde.
Formalinformal English.docx
Julehygge
Vi påbegynder så småt jeres første rigtige essay, der skal afleveres sidst i januar. Som lektie skal I læse novellen 'Pictures'.
Vi skal videre med vores horror-forløb. Vi skal se filmen 'Seven'.
Vi ser Seven færdig og arbejder med den.
Spørgsmålene til Seven skal være færdige (se sidste modul). Medbring Fejlstøvsugeren
Vi skal i gang med den sidste tekst i vores horrorforløb. Læs uddraget fra romanen 'American Psycho'
Tools - analysemodeller til engelsk.pdf
Vi arbejder med grammatik. Medbring Fejlstøvsugeren
Vi starter vores forløb om WW1 ud med at se filmatiseringen af en roman, som vi skal læse et uddrag af. Den hedder 'Regeneration'.
Vi ser 'Regeneration' færdig og arbejder videre med romanen. Læs Sassoon's declaration. Det er kun den første side (herunder)
Læs kapitel 2 i Regeneration (side 10-19)
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
World War 1 (eksamen)
Dokumentar: Days that shook the World: Skuddet i Sarajevo. BBC productions.
Pat Barker: 'Regeneration', 1991 kap. 2, 13 og 32.
Siegfried Sassoon. 'Suicide in the Trenches'. Fra The Norton Anthology, vol. 2, 1995.
Wilfred Owen: 'Anthem for Doomed Youth' Fra The Norton Anthology, vol. 2, 1995.
Rupert Brooke: 'The Soldier'. Fra The Norton Anthology, vol. 2, 1995.
Artikel: 'Shell Shock during World War One':
http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/wwone/shellshock_01.shtml
Arbejde med analyse af WW1 hverveplakater
Film: Regeneration (1997)
Dokumentar: War's Secret Shame (2018)
Fokuspunkter: Hvordan påvirker krig individet.
Omfang ca. 67 sider.
Indhold
Kernestof:
Vi starter vores forløb om WW1 ud med at se filmatiseringen af en roman, som vi skal læse et uddrag af. Den hedder 'Regeneration'.
Vi ser 'Regeneration' færdig og arbejder videre med romanen. Læs Sassoon's declaration. Det er kun den første side (herunder)
Læs kapitel 2 i Regeneration (side 10-19)
Find fejlen i sætning 1-3, ret den og prøv at forklare rettelsen. Der er kun én fejl i hver sætning.
Læs kapitel 13 i 'Regeneration'. Medbring Fejlstøvsugeren.
MANGE fejlsætninger.docx
Regeneration - chapter 13 worksheet.docx
Ingen lektier men medbring Fejlstøvsugeren. Vi samler også op på kap. 13 i Regeneration, så arbejdsspørgsmålene skal være færdige (se 1. modul 2/3).
Medbring Fejlstøvsugeren. Vi samler også op på kap. 13 i Regeneration, så arbejdsspørgsmålene skal være færdige (se 1. modul 2/3).
Læs kapitel 21 i 'Regeneration', side 229-233. (Side 142-145 er desværre sneget sig ind i kopien. Dem skal I selvfølgelig ikke læse. Sorry!)
Regeneration.pdf
Analyse af dokumentar.pdf
Analysen af dokumentaren 'Shell Shock' skal være færdig. Vi arbejder med næste essay, der skal afleveres efter påske.
Læs digtet 'The Soldier' Rupert Brooke - The Soldier.pdf
Læs 'Suicide in the Trenches' af Sassoon Sassoon - Suicide in the Trenches.pdf
Vi samler op på digtet 'Suicide in the Trenches' og arbejder med grammatik. Medbring Fejlstøvsugeren.
Læs digtet af Wilfred Owen Wilfred Owen - Anthem for Doomed Youth.pdf
Vi samler op på 'Anthem for Doomed Youth' (arbejdsarket fra sidste modul skal være færdigt) og arbejder med mundtlighed efterfølgende.
Analyseark til artikler -B-opgaven til skr. eksamen.docx
Alle har forberedt deres diskussion som skal fremlægges for jeres makker.
Vi samler op på grammatikken fra 4. modul onsdag. Læs artiklen Shell Shock during World War 1.docx
Vi gennemgår analysen af artiklen 'Shell Shock during World War One' (se sidste modul). Som lektie skal I lave opgave B(2) på side 47 i Fejlstøvsugeren om falsk komparativ.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Sustainability
Fra Mette Grønvold. 'Footprints'. Systime, 2020 side 81-87.
Morris Lurie. 'The Larder', side 90-94.
Mike Berners-Lee and Duncan Clark. 'Carbon Footprints', side 99-104.
Simon Rae. 'One World Down the Drain', side 110-112.
FN's verdensmål
Eleverne har lavet individuelle klimavideoer samt en tale.
Fokuspunkter: FN's verdensmål, retoriske virkemidler.
Omfang ca. 33 sider.
Indhold
Kernestof:
Sustainability intro.pdf
Vi samler op på intro-øvelserne, som I lavede i modulet i mandags. Som lektie skal I læse novellen 'The Larder'.
Essays tilbage. Alle har besvaret deres spørgsmål til The Larder.
Carbon footprint article.pdf
Vi ser film færdig
Læs resumeet af FN's seneste rapport om klimaændringer og læs også Leonardo DiCaprios tale til FN
Analysen af DiCaprios tale skal være færdig (se modulet 11/5). Som lektie skal I læse digtet 'One World Down the Drain' (herunder) og lave digtanalyse (se 'How to read a poem' i dokumentet herunder.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Love and Romance (eksamen)
Helen Fielding: "Bridget Jones' Diary" i British Premillinium Literature, side 89-98.
Annie Proulx. "Brokeback Mountain" Fra "You gootta try everything once, 2003, side 71-94.
D.H. Lawrence. "Lady Chatterley's Lover". Fra Anthology of English Literature, side 216-220.
E.L. James 'Fifty Shades of Grey', 2011, side 109-122.
Jane Austen. "Pride and Prejudice". Fra Wider Contexts, side 97-99.
Wiiliam Shakespeare. 'Sonnet 18'. Fra Wider Contexts, side 84.
Romantic Age: Gitte Vest Barkholt. A Short History of Literature in English, 2010, side 25-32.
Modernism (The romantic age): Gitte Vest Barkholt. A Short History of Literature in English, 2010, side 57-62.
Film: Brokeback Mountain, 2005
Film: Pride and Prejudice, 2005.
Fokuspunkter: Hvordan har man til forskellige tider forholdt sig til kærlighed og ægteskab?
Litteraturhistorie: Romantikken og modernisme.
Omfang. ca. 56 sider.
Indhold
Kernestof:
Vores næste emne er Love and Romance. Læs uddraget af romanen 'Bridget Jones' Diary' Bridget Jones' Diary.pdf
Læs intro til romanen 'Brokeback Mountain'
Vi ser film færdig
Besvar spørgsmålene til 'Brokeback Mountain' Brokeback Mountain - analysis.docx (I har allerede besvaret spørgsmålene til introen)
Omlagt skr. arbejde. Medbring Fejlstøvsugeren.
Læs uddraget fra romanen 'Lady Chatterley's Lover' Lady Chatterley's Lover.pdf
Arbejdsarket fra modulet den 5/9 skal være færdigt. Alle skal også have læst dokumentet om modernismen.
Brug denne model til analyse af jeres turist video
The return of the Scots language.pdf
Introduktion til studietursprojektet (flerfagligt forløb) og arbejde med digt om at være turist i Edinburgh. Læs digtet hjemmefra Vista - William McGonagall, 1887.pdf
Arbejde i grupper med jeres opgaveformulering og plan.
Arbejde med podcasts
Fremlæggelse af podcasts. Vi mødes alle i lokale 55.
Fifty Shades of Grey - worksheet.docx
Lady Chatterley's Lover.pdf
Vi gennemgår 'Fifty Shades of Grey' (brace yourselves!) Som lektie skal I lave nedenstående oversættelse.
Læs introen til Jane Austens meget berømte roman 'Pride and Prejudice' Jane Austen Pride and Prejudice.pdf Romanticism.pdf
Vi ser filmen færdig og arbejder med den.
Arbejdsarket til 'Pride and Prejudice' skal være færdig (se modulet mandag)
Arbejdsarket til 'Pride and Prejudice' skal være færdig (se modulet sidste mandag)
Vi er nået til sidste tekst i Love and Romance-forløb. Det er et digt af Shakespeare, der hedder Sonnet 18. Læs intro til sonnetter og selve digtet.
Vi gennemgår Sonnet 18 og starter så småt op på vores næste forløb 'American Culture and Identity'.
Vi får besøg fra USA til en snak om bl.a ulighed i USA. Hav jeres spørgsmål klar og tøv ikke med at stille dem:)
Læs uddraget af Uafhængighedserklæringen
Ingen lektie. Vi gennemgår analysen af The Declaration of Independence.
Vi samler op på 'The Declaration of Independence' + oversættelser tilbage
Læs artiklen: https://www.theguardian.com/us-news/2023/nov/16/hospital-bill-healthcare-cost-data
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 35,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Scotland - studietursforløb
Brian Logan. 'The return of the Scots language'.
https://www.theguardian.com/politics/2011/may/20/the-return-of-scots
, The Guardian, May 20, 2011.
Scotland's debated language:
https://www.youtube.com/watch?v=olxYfYJZJ_Y&list=WL&index=39&t=645s
David speaking Scots and English:
https://www.youtube.com/watch?v=le3cBRlWSE8
William Mc Gonagall. 'Vista', 1887. Fra 'Auld Reekie', A Edinburgh Anthology, Timewell Press, 2004.
Analyse af selvvalgt turistvideo om Edinburgh.
Besøg på Edinburgh University - karrierelæring.
Omfang ca 15 sider.
Indhold
Kernestof:
Brug denne model til analyse af jeres turist video
The return of the Scots language.pdf
Introduktion til studietursprojektet (flerfagligt forløb) og arbejde med digt om at være turist i Edinburgh. Læs digtet hjemmefra Vista - William McGonagall, 1887.pdf
Arbejde i grupper med jeres opgaveformulering og plan.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
American Culture and Identity (eksamen)
"Understanding Americans" i Lisbeth Kjær. "Targets", Gyldendal 2001, side 170-173.
James Truslow Adams. 'The Epic of America' (1931), Taylor and Francis, 2012, side 33 (Definition of the American Dream)
The Declaration of Independence, 1776.
http://abcnews.go.com/US/fourth_july/full-text-declaration-independence/story?id=13976396
(uddrag)
George W. Bush inaugural speech, 2005
http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=4460172
Barack Obama's inaugural speech, 2009 https://obamawhitehouse.archives.gov/blog/2009/01/21/president-barack-obamas-inaugural-address
John Steinbeck: 'Of Mice and Men', 1937.
Alan Ball. "American Beauty". Newmarket Press, 1999, side 1-52.
David Leonhardt. 'Reviving the American Dream'. The New York Times, October 24, 2023.
Film: American Beauty, 1999.
Film: Of Mice and Men, 1992.
Fokuspunkter: retorisk analyse, indsættelsestaler, Den amerikanske drøm - fact or fiction? Emnet indgik også i SRO-forløb.
Omfang ca. 170 sider.
Indhold
Kernestof:
Læs uddraget af Uafhængighedserklæringen
Ingen lektie. Vi gennemgår analysen af The Declaration of Independence.
Vi samler op på 'The Declaration of Independence' + oversættelser tilbage
Læs artiklen: https://www.theguardian.com/us-news/2023/nov/16/hospital-bill-healthcare-cost-data
Læs om engelskfagets metoder. Lad jer ikke forvirre af, at der står dansk. Det er fordi alle sprogfag har metoder til fælles med dansk. Det er vigtigt at komme til modulet!
Gennemgang af 'Værktøjskassen' og arbejde med opgaven
Arbejde med SRO
Vi ser 'American Beauty'
Læs side 1-10 i 'American Beauty'.
Læs side 11-20 i American Beauty. Personkarakteristikken af Lester og hans udvikling skal være færdig.
Essays tilbage. Vi samler op på 'American Beauty'
Of Mice and Men - section 1.docx
Læs side 1-18 i 'Of Mice and Men'.
Læs side 19-42 i 'Of Mice and Men'
George W. Bush Inaugural Address, 2005.pdf
Barack Obama's Inaugural Address 2009.pdf Tools - analysemodeller til engelsk.pdf
Vi samler op på Bush og Obamas indsættelsestaler
Vi påbegynder gruppearbejde om 'Of Mice and Men' som SKAL være færdiglæst til i dag.
I får lidt tid til at få styr på gruppernes oplæg om 'Of Mice and Men'. Herefter skal grupperne fremlægge.
Fremlæggelser - Of Mice and Men. Man slipper ikke for at fremlægge, hvis man bliver væk, så mød nu bare op!
Vi ser 'Of Mice and Men'
Vi ser filmen færdig
Vedr. Studieinfo:
I timen:
Læs nedenstående artikel
Alle har lavet analysen af artiklen fra sidste modul og skrevet talepapir til oplæg.
Vi samler op på de vigtigste karakteristika ved postmodernismen og påbegynder filmen 'Pulp Fiction'. Alle har læst om postmodernismen
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Postmodernism (eksamen)
Postmodernism: Gitte Vest Barkholt. "A Short History of Literature in English", 2010 side 79-85.
Charles Higson. "The Red Line". Fra René Bühlman. "Now and Zen", side 62-73.
Hanif Kureishi. "The Penis". Fra René Bühlman. "Now and Zen", side 42-49.
Quentin Tarrantino. "Pulp Fiction", 1994, side 59-84.
Film: Pulp Fiction, 1994
Fokuspunkter: Postmodernisme - periodeforståelse og genrebevidsthed. Det postmoderne samfund og individets søgen efter mening. Humor i tekster.
Omfang ca. 28 sider.
Indhold
Kernestof:
Alle har lavet analysen af artiklen fra sidste modul og skrevet talepapir til oplæg.
Vi samler op på de vigtigste karakteristika ved postmodernismen og påbegynder filmen 'Pulp Fiction'. Alle har læst om postmodernismen
Vi ser 'Pulp Fiction' færdig.
Læs uddraget fra filmmanuskriptet:
Grammatik
The Penis.pdf The Red Line.pdf Postmodernism (begreber) (1).docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
India - Past and Present (eksamen)
Francis Wylie. "The Legacy of Gandhi". Fra India - Land of Contrasts. Futurum, 1990, side 53-55.
BBC artikel. Sixty Bitter Years after Partition.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/6926057.stm
Rudyard Kipling: "The White Man's Burden", 1899. Fra Wider Contexts, side 262.
Rudyard Kipling. "Lispeth", 1888. Fra Wider Contexts, side 265-269.
Nirpal Dhaiwal, "Britain has no need to make an apology to India for Empire" Daily Mail, 30 juli, 2010.
https://www.dailymail.co.uk/debate/article-1298569/Britain-need-make-apology-India-Empire-.html
Film: Gandhi, 1982
Film: Bend it like Beckham, 2002.
You Tube - turistvideoer:
https://www.youtube.com/watch?v=0ohZyqgIyQI
og
https://www.youtube.com/watch?v=RKbqW1vI9tA
Eleverne arbejder hereftermed egne emner. Tema er Modern India. Hver gruppe fremlægger for klassen.
1. Women in India
2. The Caste System
3. Religion in India
4. Kashmir
5. Politics in India
6. Indian minorities in the UK
Engelsk som lingua franca:
What is lingua franca:
https://www.youtube.com/watch?v=a9ZdC6wZnks
Received pronunciation (Charles and Diana)
https://www.youtube.com/watch?v=lXhGswv7wdc&t=612s
Professor Daya Kishan Thussu speaks about Hinglish:
https://www.youtube.com/watch?v=aBCq5WM-V1o
Exercise from elanguages:
https://www.elanguages.ac.uk/los/mooc/features_of_english_as_a_lingua_franca.html
David Crystal on English as a global language:
https://www.youtube.com/watch?v=5Kvs8SxN8mc
Article about Hinglish:
https://theconversation.com/the-rise-and-rise-of-hinglish-in-india-53476#
Fokuspunkter: Klasseundervisningen har haft fokus på kolonitiden og forholdet mellem inderne og briterne. Fokus på engelsk som lingua franca samt varianten Hinglish. I et længere gruppearbejde har der været fokus på forskellige aspekter af det moderne Indien samt på de udfordringer, indiske minoriteter møder i det engelske samfund.
Omfang: ca. 48 sider.
Indhold
Kernestof:
Kære 3j. Velkommen i 3g! Det bliver dejligt at se jer:) Vi skal overraskende nok starte et nyt forløb op, og emnet er 'India - past and present'. Vi starter roligt op, så ingen læselektie.
Gandhi - continued...
Vi ser Gandhi færdig. Læs artiklen om Gandhi som lektie
Læs Kiplings novelle 'Lispeth'
Første halvdel af modulet gennemgår vi analysen af 'Lispeth'. Som lektie skal I besvare spørgsmålene herunder. Anden halvdel af modulet får I til forberedelse af idrætsdagen.
Vi samler det sidste op på Kiplings historie om Lispeth. Læs teksten igen, så I er helt inde i tekstens detaljer. Resten af modulet arbejder vi med grammatik.
The White Man's Burden.pdf Tools - analysemodeller til engelsk.pdf
Analysen af Kiplings digt 'The White Man's Burden' skal være færdig.
Hver gruppe skal fremlægge deres 'stanza' fra 'The White Man's Burden'.
Gruppe 4 er klar til at fremlægge stanza 4 fra 'The White Man's Burden'. Alle læser artiklen '60 bitter years after partition'
I dag afholdes prøven i den artikel, som I analyserede i modulet i torsdags. Man må kun have sin fysiske tekst (husk at medbringe den) samt analysearket (som jeg udleverer ved prøvens start) med. Der må ikke stå lange analyser bag på teksten. Underst
Ingen lektier. Vi påbegynder miniprojekt om det moderne Indien.
Indiensprojekt - fortsat
Indiensprojekt
Fremlæggelser af Indiensprojektet. I får lidt tid i modulet til at forberede.
Fremlæggelser af Indiensprojektet.
Opgaver tilbage og vi påbegynder filmen 'Bend it like Beckham'
Vi ser film færdig
Læs vedhæftede artikel Britain has no need to make an aplogy to India for Empire - article.pdf
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Father and Son (eksamen)
Gitte Vest Barkholt. "A Short History of Literature in English", 2010 side 11-22.
William Shakespeare: "Hamlet, Prince of Denmark" (1601). The World's Classics, 1987. Akt 1 scene 2, akt 1 scene 5, akt 3 scene 4.
Frank O'Connor. "My Oedipus Complex". Fra "Psycho", Gyldendal 1987, side 48-57.
Graham Greene. "I Spy". Fra "Worlds of English" Systime 2012, side 40-42.
Ernest Hemingway: "Indian Camp". Fra Contexts, side 10-16.
"The World of Shakespeare". Usborne Publishing 1996, side 10-17 og 34.
Freud's Model of the Mind. Fra "Psycho", Gyldendal 1987, side 15-17.
Wilfred L. Guerin et. al.: "A Handbook of Critical Approaches to Literature".Harper & Row, 1979, side 42-47 og 131-134.
Film: Hamlet, 1990
Film: Shakespeare in Love, 1998
Fokuspunkter: renæssancen, The Great Chain of Being, Hamlets problematiske forhold til sin mor og far. Der har også været fokus på forskellige forskellige læsninger af Hamlet (den psykoanalytiske og den socialhistoriske). Freuds teori om ødipuskomplekset har været anvendt på alle tre fiktionstekster i forløbet.
Omfang: ca. 104 sider.
Indhold
Kernestof:
Læs nedenstående
Vi ser 'Hamlet'. Orientér jer i persongalleriet som er linket herunder.
Characters in Hamlet.pdf
Vi ser filmen færdig. Læs nedenstående som lektie.
Vi samler op på renæssancen, som I læste om til sidste modul. Genlæs The Renaissance.pdf
Alle har deres video klar om Shakespeare og teateret
Alle har læst side 162-164 i 'Hamlet' (Hamlet's first soliliquy) og har gjort sig tanker om hvad det er, Hamlet prøver at udtrykke.
Arbejdsarket om Hamlet's first soliloquy skal være færdig (se modulet den 8/1).
Arbejd med grammatik eller brug i stedet tiden på jeres SRP:)
Jeg er desværre stadig syg, så I dag skal I selv arbejde med Shakespeare (alt linket herunder). Hvis I bliver færdige før tid, kigger I videre på SRP til næste uge.
Vi samler op på 'the ghost scene' i Hamlet.
I får lidt mere tid til redigering af Hamlet-videoen. Herefter ser vi videoerne.
Medbring Hamlet kompendiet The Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark.pdf
Arbejdsarket om 'the bedroom scene' fra sidste modul skal være færdigbesvaret Words like Daggers - worksheet (2).docx Medbring Hamlet-kompendiet. I modulet bliver I delt op, så forbered jer grundigt, da I jo vil være mere på.
Shakespeare in Love
Vi ser 'Shakespeare in Love' færdig og arbejder med den.
https://intranet.sctknud-gym.dk/Proever/Engelsk/2021_august_312623165708945645/A/#
Fokuspunkter - skr. eksamen.pdf
Velkommen tilbage fra SRP:) Vi starter roligt op uden lektier.
Hamlet - the psychological approach.pdf
Vi gennemgår Hamlet - the psychological approach.pdf som I læste i timen i går.
Læs Hamlet - the traditional approach.pdf om den social-historiske tolkning af 'Hamlet'.
Læs 'My Oedipus Complex' My Oedipus Complex.pdf Overvej hvordan denne tekst kan bruges som perspektivtekst til 'Hamlet'. Ligheder/forskelle? I første del af modulet gennemgå vi Shakespeares sprog, så hav jeres noter til dette klar.
My Oedipus Complex - worksheet.docx
Vi gennemgår My Oedipus Complex.pdf
Repetition af grammatik - pronominer. Som lektie skal du finde ud af, hvor mange typer pronominer der er og give et eksempel fra hver kategori.
Læs den korte novelle I Spy.pdf af Graham Greene. Overvej hvordan den kan bruges som perspektiveringstekst til 'Hamlet'.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Selvvalgt værk
Eleverne har selv valgt et værk på minimum 100 sider, som godkendes af lærer. Efter læsning har de analyseret og fortolket værket med henblik på at producere et 10 minutters mundtligt oplæg, der skal fungere som eksamenstræning i mundtligt engelsk.
Omfang: ca. 120 sider.
Indhold
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55723288722", "T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55723288722", "H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55723288722" }