Holdet 2022j ENA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold 2022j ENA (1j ENA, 2j ENA, 3j ENA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale hjælpemidler
Titel 2 Grundforløb - Growing Up
Titel 3 Horror
Titel 4 World War 1 (eksamen)
Titel 5 Sustainability
Titel 6 Love and Romance (eksamen)
Titel 7 Scotland - studietursforløb
Titel 8 American Culture and Identity (eksamen)
Titel 9 Postmodernism (eksamen)
Titel 10 India - Past and Present (eksamen)
Titel 11 Father and Son (eksamen)
Titel 12 Selvvalgt værk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale hjælpemidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

benyttede i-Bøger i prøvefagets undervisning
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger) – ordbogen.com
minlæring – minlaering.dk
oxfordlearnersdictionaries.comoxfordlearnersdictionaries.com


Hvis du skal på nettet, skal du benytte skolens trådløse netværk, og du må ikke slette din browserhistorik i det tidsrum, den pågældende eksamen foregår i. Hvis din computer bliver tilbageholdt i forbindelse med mistanke om uberettiget brug af nettet, vil din browserhistorik blive kontrolleret. Du bør derfor inden eksamen slette din browserhistorik, så sider, du har besøgt fx i din fritid ikke fremgår af historikken.

OneNote: klassenotesbøger og personlige notesbøger kun må benyttes via app / program på egen computer - dvs. ikke i en online version. PC-brugere skal slå synkronisering fra.
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Grundforløb - Growing Up

Titel
Growing Up

Indhold
Tekster:
Fra: Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold, Hanne Ohland-Andersen, CONTEXTS, Gyldendal, 2004:
Ernest Hemingway, Indian Camp, 1921
Lucy Cross, The Sin Bin or Lucy’s Heart, 2000

Fra: The New York Times (nytimes.com):
Alan Finder, Giving Disorganized Boys the Tools for Success, Jan 1, 2008

Film:
About a Boy (Chris Weitz, Paul Weitz, 2002)

Omfang
24 sider

Særlige fokuspunkter
I grundforløbet i engelsk introduceres eleverne til læsning af/arbejde med engelske tekster (såvel fiction som non-fiction) og desuden introduceres de til filmanalyse. Analysemodeller fra Tools (CONTEXTS) anvendes. Ét modul anvendes til ordbogsarbejde.
Fokus i arbejde med grammatikken er ordstilling og kongruens, og i de skriftlige afleveringer er fokus desuden personkarakteristik og point-of-view.
Emnet ’Growing up’ skal give forståelse for forskellige aspekter, udfordringer og konflikter i forbindelse med barndom/ungdom og identitet.

Væsentlige arbejdsformer
Lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Horror

Johanne Rikstrup Hansen. 'Horror'. Systime, 2017, side 4-6 og 14.

Mette Weisberg. Stephen King's American Nightmare, Forlaget lee, 1991:

Stephen King: "The Boogeyman", side 34-44.

Shirley Jackson: "The Lottery" i Nine American Short Stories, Gyldendal, side 120-130.

Bret Easton Ellis: "American Psycho" (Uddraget Tuesday) I Bühlman "New York City" Systime, side (35-42)

Film: Seven, 1995.

Bram Stoker. "Dracula", Penguin Classics, 1897,kap. 2.

Film: Bram Stoker's Dracula, 1992.

Fokuspunkter: Stephen King's horrorunivers, horrorgenrens historiske udvikling, social-historisk læsning af tekster.'

Omfang: ca. 67 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 World War 1 (eksamen)

Dokumentar: Days that shook the World: Skuddet i Sarajevo. BBC productions.

Pat Barker: 'Regeneration', 1991 kap. 2, 13 og 32.

Siegfried Sassoon. 'Suicide in the Trenches'. Fra The Norton Anthology, vol. 2, 1995.

Wilfred Owen: 'Anthem for Doomed Youth' Fra The Norton Anthology, vol. 2, 1995.

Rupert Brooke: 'The Soldier'. Fra The Norton Anthology, vol. 2, 1995.

Artikel: 'Shell Shock during World War One':  http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/wwone/shellshock_01.shtml

Arbejde med analyse af WW1 hverveplakater

Film: Regeneration (1997)
Dokumentar: War's Secret Shame (2018)

Fokuspunkter: Hvordan påvirker krig individet.

Omfang ca. 67 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sustainability

Fra Mette Grønvold. 'Footprints'. Systime, 2020 side 81-87.

Morris Lurie. 'The Larder', side 90-94.
Mike Berners-Lee and Duncan Clark. 'Carbon Footprints', side 99-104.
Simon Rae. 'One World Down the Drain', side 110-112.

FN's verdensmål
Eleverne har lavet individuelle klimavideoer samt en tale.
Fokuspunkter: FN's verdensmål, retoriske virkemidler.

Omfang ca. 33 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Love and Romance (eksamen)

Helen Fielding: "Bridget Jones' Diary" i British Premillinium Literature, side 89-98.
Annie Proulx. "Brokeback Mountain"  Fra "You gootta try everything once, 2003, side 71-94.
D.H. Lawrence. "Lady Chatterley's Lover". Fra Anthology of English Literature, side 216-220.
E.L. James 'Fifty Shades of Grey', 2011, side 109-122.
Jane Austen. "Pride and Prejudice". Fra Wider Contexts, side 97-99.
Wiiliam Shakespeare. 'Sonnet 18'. Fra Wider Contexts, side 84.

Romantic Age: Gitte Vest Barkholt. A Short History of Literature in English, 2010, side 25-32.
Modernism (The romantic age):  Gitte Vest Barkholt. A Short History of Literature in English, 2010, side 57-62.

Film: Brokeback Mountain, 2005
Film: Pride and Prejudice, 2005.

Fokuspunkter: Hvordan har man til forskellige tider forholdt sig til kærlighed og ægteskab?
Litteraturhistorie: Romantikken og modernisme.

Omfang. ca. 56 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 35,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Scotland - studietursforløb

Brian Logan. 'The return of the Scots language'. https://www.theguardian.com/politics/2011/may/20/the-return-of-scots, The Guardian, May 20, 2011.

Scotland's debated language: https://www.youtube.com/watch?v=olxYfYJZJ_Y&list=WL&index=39&t=645s
David speaking Scots and English: https://www.youtube.com/watch?v=le3cBRlWSE8


William Mc Gonagall. 'Vista', 1887. Fra 'Auld Reekie', A Edinburgh Anthology, Timewell Press, 2004.

Analyse af selvvalgt turistvideo om Edinburgh.
Besøg på Edinburgh University - karrierelæring.

Omfang ca 15 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 American Culture and Identity (eksamen)

"Understanding Americans" i Lisbeth Kjær. "Targets", Gyldendal 2001, side 170-173.

James Truslow Adams. 'The Epic of America' (1931), Taylor and Francis, 2012, side 33 (Definition of the American Dream)

The Declaration of Independence, 1776. http://abcnews.go.com/US/fourth_july/full-text-declaration-independence/story?id=13976396 (uddrag)

George W. Bush inaugural speech, 2005 http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=4460172

Barack Obama's inaugural speech, 2009 https://obamawhitehouse.archives.gov/blog/2009/01/21/president-barack-obamas-inaugural-address

John Steinbeck: 'Of Mice and Men', 1937.

Alan Ball. "American Beauty". Newmarket Press, 1999, side 1-52.

David Leonhardt. 'Reviving the American Dream'. The New York Times, October 24, 2023.

Film: American Beauty, 1999.
Film: Of Mice and Men, 1992.

Fokuspunkter: retorisk analyse, indsættelsestaler, Den amerikanske drøm - fact or fiction? Emnet indgik også i SRO-forløb.

Omfang ca. 170 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Postmodernism (eksamen)

Postmodernism: Gitte Vest Barkholt. "A Short History of Literature in English", 2010 side 79-85.

Charles Higson. "The Red Line". Fra René Bühlman. "Now and Zen", side 62-73.
Hanif Kureishi. "The Penis". Fra René Bühlman. "Now and Zen", side 42-49.
Quentin Tarrantino. "Pulp Fiction", 1994, side 59-84.

Film: Pulp Fiction, 1994


Fokuspunkter: Postmodernisme - periodeforståelse og genrebevidsthed. Det postmoderne samfund og individets søgen efter mening. Humor i tekster.

Omfang ca. 28 sider.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 India - Past and Present (eksamen)

Francis Wylie. "The Legacy of Gandhi". Fra India - Land of Contrasts. Futurum, 1990, side 53-55.
BBC artikel. Sixty Bitter Years after Partition. http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/6926057.stm
Rudyard Kipling: "The White Man's Burden", 1899. Fra Wider Contexts, side 262.
Rudyard Kipling. "Lispeth", 1888.  Fra Wider Contexts, side 265-269.
Nirpal Dhaiwal, "Britain has no need to make an apology to India for Empire" Daily Mail, 30 juli, 2010. https://www.dailymail.co.uk/debate/article-1298569/Britain-need-make-apology-India-Empire-.html

Film: Gandhi, 1982
Film: Bend it like Beckham, 2002.

You Tube - turistvideoer: https://www.youtube.com/watch?v=0ohZyqgIyQI og https://www.youtube.com/watch?v=RKbqW1vI9tA

Eleverne arbejder hereftermed egne emner. Tema er Modern India. Hver gruppe fremlægger for klassen.
1. Women in India
2. The Caste System
3. Religion in India
4. Kashmir
5. Politics in India
6. Indian minorities in the UK

Engelsk som lingua franca:

What is lingua franca:
https://www.youtube.com/watch?v=a9ZdC6wZnks

Received pronunciation (Charles and Diana)
https://www.youtube.com/watch?v=lXhGswv7wdc&t=612s

Professor Daya Kishan Thussu speaks about Hinglish:
https://www.youtube.com/watch?v=aBCq5WM-V1o

Exercise from elanguages:
https://www.elanguages.ac.uk/los/mooc/features_of_english_as_a_lingua_franca.html

David Crystal on English as a global language:
https://www.youtube.com/watch?v=5Kvs8SxN8mc

Article about Hinglish:
https://theconversation.com/the-rise-and-rise-of-hinglish-in-india-53476#

Fokuspunkter: Klasseundervisningen har haft fokus på kolonitiden og forholdet mellem inderne og briterne. Fokus på engelsk som lingua franca samt varianten Hinglish. I et længere gruppearbejde har der været fokus på forskellige aspekter af det moderne Indien samt på de udfordringer, indiske minoriteter møder i det engelske samfund.


Omfang: ca. 48 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Father and Son (eksamen)

Gitte Vest Barkholt. "A Short History of Literature in English", 2010 side 11-22.
William Shakespeare: "Hamlet, Prince of Denmark" (1601). The World's Classics, 1987. Akt 1 scene 2, akt 1 scene 5, akt 3 scene 4.
Frank O'Connor. "My Oedipus Complex". Fra "Psycho", Gyldendal 1987, side 48-57.
Graham Greene. "I Spy". Fra "Worlds of English" Systime 2012, side 40-42.
Ernest Hemingway: "Indian Camp". Fra Contexts, side 10-16.
"The World of Shakespeare". Usborne Publishing 1996, side 10-17 og 34.
Freud's Model of the Mind. Fra "Psycho", Gyldendal 1987, side 15-17.
Wilfred L. Guerin et. al.: "A Handbook of Critical Approaches to Literature".Harper & Row, 1979, side 42-47 og 131-134.


Film: Hamlet, 1990
Film: Shakespeare in Love, 1998

Fokuspunkter: renæssancen, The Great Chain of Being, Hamlets problematiske forhold til sin mor og far. Der har også været fokus på forskellige forskellige læsninger af Hamlet (den psykoanalytiske og den socialhistoriske). Freuds teori om ødipuskomplekset har været anvendt på alle tre fiktionstekster i forløbet.

Omfang: ca. 104 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Selvvalgt værk

Eleverne har selv valgt et værk på minimum 100 sider, som godkendes af lærer. Efter læsning har de analyseret og fortolket værket med henblik på at producere et 10 minutters mundtligt oplæg, der skal fungere som eksamenstræning i mundtligt engelsk.

Omfang: ca. 120 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer