Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022j ol (3j ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Digitale læremidler
Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):
Ordbøger:[/u]
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
ordnet.dk
Synonymet.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1.SØJLE: HOMERS ODYSSEEN
INDHOLD:
Gennem nærlæsning af de udvalgte sange af Homers Odysseen har vi set nærmere på heltebegrebet og belyst de antikke kvindeskikkelser som Odysseus møder.
BASISTEKST: Vægtet: 61 sider
Homers Odysseen v/Otto Steen Due
1. Sang
5. Sang 1-281
9.sang
Ovid: Heroïdes 1
PERSPEKTIVTEKST:
Prison Break - Sequel 1. episode
Den guddommelige komedie sang 26 vers 41-142
SUPPLERENDE MATERIALE:
Jens Refslund Poulsen: Paideia grundbog til oldtidskundskab side 11-30
The Odyssey in rap
FAGLIGE MÅL:
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
FOKUSPUNKTER:
Stilistiske træk:
Daktylisk heksameter
Epitheton ornans
Formelvers
Det homeriske spørgsmål
Rapsoder
Æresbegreber:
Areté
Kleos
Timé
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
2. SØJLE PLATONS MENON - viden og erkendelse
INDHOLD:
Hvad vil det egentlig sige, at være et godt menneske? Og kan man være god til at være menneske? Er det at være god eller dygtig til noget et medfødt talent, eller skal vi undervises og langsomt indlære vores gode egenskaber? Sagt på en anden måde; kan man undervise i – og dermed også som gymnasieelev lære – hvordan man bliver god som menneske
I filosofiforløbet her skal vi arbejde med og diskutere ovenstående spørgsmål. Vi skal hovedsageligt arbejde med Platons filosofiske dialog Menon. Vi skal nærlæse – analysere og fortolke – dialogen. Vi skal diskutere væsentlige antikke, filosofiske begreber, men vi skal også holde disse begreber op mod vores nutidige forståelse af os selv og omverdenen. så vi styrker vores en vigtig kompetence i vores liv, den kritiske refleksion. Forløbets overordnede spørgsmål må derfor være, om Platon er væsentlig for os at læse i dag – og i givet fald, hvorfor han er væsentlig for os?
BASISTEKST: Vægtet: 46 sider
Platon: Staten - hulelignelsen:
Chr. Gorm Tortzen m.fl: Kend dig selv side 163-170
Platon: "Menon" (Oversat af Chr. Gorm Tortzen, Platons værker, Gyldendal)
FOKUSPUNKTER:
Platons idélære og erkendelsesteori
PERSPEKTIVTEKST:
Uffe Steen, ”Intet er sandt. Intet er umagen værd”, Weekendavisen (18-04-2015)
Gymnasiebekendtgørelsen
The Matrix - the pill scene (uddrag)
Dion Vogelius Christoffersen: Stop med at ødelægge mit hyggelige og smukke Odense" (Fyens Stiftstidende d. 5. december 2023)
FAGLIGE MÅL:
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
3. SØJLE: KÆRLIGHEDENS FACETTER
INDHOLD:
Gennem nærlæsning af romersk poesi kommer vi nærmere ind på, hvordan kærligheden portrætteres i sine forskellige faser, både som rosenrød følelse og som sygdom og kamp. Vi følger Catuls forelskelse i Lesbia og ser ligeledes på hvilken type kvinde Lesbia er ifølge Catul og Cicero. Kærligheden behandles endvidere hos andre romerske forfattere.
BASISTEKSTER: Vægtet 27 sider
Bent Christensen og Chr. Gorm Tortzen: Romersk antologi, Museum Tusculanums Forlag, 2007: side 99-100; 103; 133-154; 168; 171
- Catuls digte: stk 5, 8, 72, 85
- Ovids Eskapader: I,1 og III 11b
- Vergils Æneiden 4. sang (læses i sammenhæng med Homer)
Katri Bügel Jørgensen m.fl: Latin - her og nu side 129-131
- Cicero: Forsvarstale for Cælius afsnit 30-32; 35-36; 48-51
Paralleltekst:
Alicia Keys: Fallin’
PERSPEKTIVTEKST:
Thomas Campion: My sweetest Lesbia
Henry Purcelli: Dido's lament
(https://www.youtube.com/watch?v=3yWda4RJ0OI)
FAGLIGE MÅL:
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4. SØJLE: ARKITEKTUR: TEMPLER OG TEATRE
MATERIALE:
Susan Woodford, Introduktion til græsk og romersk kunst, systime, 1985 side 23-37 og 110-113
Der eksamineres i ukendt arkitektur:
De værker, der er gennemgået (kendte monumenter)
1. Parthenon
2: Aphaia-templet på Ægina
2. Erechteion
3. Garni-templet i Armenien
4. Epidaurosteatret
5: Det romerske teater i Pompei
6: Colosseum
7: Zeustemplet i Athen
Perspektivmonumenter:
Madeleine i Paris
Karyatide-elementer igennem tiden
FOKUSPUNKTER:
Søjleordner: Dorisk, ionisk og korinthisk
Søjleelementer:
DORISK SØJLEORDEN:
Stereobat
Stylobat
Søjleskaft
Kapitæl
Echinus
Abacus
Arkitrav
Frise
Triglyf/Metope
Geison
Gavltrekant (tympanon)
IONISK SØJLEORDEN:
Basis
Volut
Tredelt arkitrav
Frise med figurer
TEATRE:
Udviklingen fra græsk teater over romersk teater til amfiteater (leder tilbage til læsning af drama)
Theatron
Parodos
Orhkestra
Skene
Diazoma
Projektarbejde med selvvalgte perspektivmonumenter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
5. SØJLE ØDIPUS -SKÆBNE OG SKYLD
INDHOLD:
Gennem nærlæsning af Sofokles' Ødipus har vi haft fokus på MOIRA og den frie vilje. Vi har analyseret værket ud fra Aristoteles' dramaturgiske model og vi har set nærmere på ATE-begrebet samt HYBRIS og NEMESIS i tekstens forløb. Vi har perspektiveret den frie vilje og tilfældigheden (TYCHE) til Woody Allens film Matchpoint.
BASISTEKST: Vægtet: 44 sider
Sofokles: Kong Ødipus v/ Marcel Lysgaard Lech, Hans Reitzels Forlag
Supplerende: Aristoteles- dramaturgiske model
PERSPEKTIVTEKST:
Thomas Wivel: De visionære provokatører
FAGLIGE MÅL:
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
̶ nuancere, perspektivere
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55723322333",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55723322333",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55723322333"
}