Holdet 2022k DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022k DA (1k DA, 2k DA, 3k DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Grib ordet! Et forløb om mundtlighed
Titel 2 0. Digitale læremidler
Titel 3 2: Selvvalgt værk
Titel 4 3: Beruselse
Titel 5 4. Litteraturhistorien kort fortalt
Titel 6 5. DHO: Det moderne Gennembrud (VÆRK - drama)
Titel 7 6: Litterære metoder i dansk (VÆRK 3)
Titel 8 7. Nyhedsformidling
Titel 9 8: Faglig formidling
Titel 10 9: Romantikkens mørke sider (VÆRK 4)
Titel 11 10. Dokumentargenrens mange ansigter (værk)
Titel 12 11. Det folkelige gennembrud
Titel 13 12. Den personlige fortælling (værk)
Titel 14 13. Mellemkrigstidens digtning
Titel 15 14. Eksistentialisme
Titel 16 15. Gode noveller og kortfilm
Titel 17 18. Klar til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Grib ordet! Et forløb om mundtlighed

INDHOLD:
Der er i dette forløb arbejdet med mundtlighed i dansk med fokus på samtaler, taler og den mundtlige kommunikation, både den spontane og den planlagte. Eleverne har arbejdet produktivt i udarbejdelsen af egen tale og et fagligt mundtligt oplæg i forbindelse med læsningen af det selvvalgte værk.

Fokuspunkter:
• Arbejde med grundlæggende sprogteori: kommunikationsmodeller, appelformer, retoriske virkemidler, høfligheds- og samarbejdsprincipperne, verbal og nonverbal kommunikation
• Udbygning af grundlæggende sprogteori med argumentationsanalyse og transaktionsanalyse
• Retorik og mundtlighedstræning bl.a. i forhold til udarbejdelse af egen tale og præsentation af selvvalgt værk
• Retorik: Ciceros fem forarbejdningsfaser: inventio, dispositio, elocutio, memoria, actio.
• Faglig feedback på andres arbejde


MATERIALE:

a. Kernetekster:
Bøge, Jørgen: Samtaleanalyse, 2016: fra https://dansksiderne.dk/index.php?id=7675
Hagen, Jimmy Zander: Mundtlighed i dansk, Systime, 2005.
Jensen, Jesper Troels og Birgitte Berger: Talerteknik – en håndbog i retorik, Rhetor, 2011.
MinLæring om begreberne ’høflighed, samarbejde og undertekst’:
https://app.minlaering.dk/bog/11/kapitel/49774/sektion/50138#section-52585
Mose, Susan: Psykologi i praksis, Systime, 2002.
Zeuthen Helstrup, Marie & Slot Simonsen, Tina: Mundtlighed i dansk, Systime, 2022.

b. Sekundære tekster:
Bier, Susanne: Den eneste ene, 1999: filmklip fra filmdrama, 1.20 min.: https://www.youtube.com/watch?v=bDm2Jw05tDQ&list=PLUrKQU_4oBrsWyz8MtXIXNnTc6P5ICPTW&index=2
Christensen, Casper: Klovn, klip fra serien: https://www.youtube.com/watch?v=Cq1lYz_Q0Ko&list=PLUrKQU_4oBrsWyz8MtXIXNnTc6P5ICPTW&index=4
Frederiksen, Mette: Demonstrationstale efter Ruslands invasion af Ukraine 2022
Frederiksen, Mette: Undskyldningstale til Godhavnsdrengene 2019
Khiljee, Naiha: ”Oprør er også for pæne piger”. I: Kære søster. Lindhardt og Ringhof, 2020.
Linde, Sofie: Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020 (26/08/2020)
Malmros, Niels: Kærlighedens smerte, 1992, filmklip fra filmdrama, 2.23 min: http://www.youtube.com/watch?v=WALcEh3eUjg
NRK: Skam, 2017: sæson 4, afsnit 10, tidskode 11:37-18.20
TV2, Go’morgen Danmark: Klip med Anne Grethe Bjarup Riis, 5.56 min: https://www.youtube.com/watch?v=aBuWeC-YAVg&list=PLUrKQU_4oBrsWyz8MtXIXNnTc6P5ICPTW&index=3
Von Trier, Lars: Idioterne, 1998: filmklip fra filmdrama, 4,48 min.: https://www.youtube.com/watch?v=TKiReFUlFYg&list=PLUrKQU_4oBrsWyz8MtXIXNnTc6P5ICPTW
OMFANG: Ca. 75 sider

ARBEJDSFORMER:
• Pararbejde og klassedialog
• Videopræsentationer og arbejde med feedback

FAGLIGE MÅL:
• At beskrive, hvad der kendetegner det mundtlige sprog.
• At analysere og vurdere brug af stemmens og kroppens virkemidler i mundtlige tekster.
• At analysere og vurdere eksempler på samtaler med særligt fokus på turtagning, samarbejde og høflighed.
• Skelne mellem samtaletyper og analysere samtaler igennem klarlægning af appelformer og transaktionsanalyse.
• Skelne mellem tre forskellige mundtlige genrer (den informative tale (herunder det mundtlige oplæg), lejlighedstalen, den politiske tale.
• Forklare og anvende det retoriske pentagram til kommunikationsanalyse.
• Forklare og anvende retorikkens appelformer og retoriske virkemidler til retorisk analyse af en tekst.
• At forstå og anvende argumentation i praksis, herunder opbygning af et argument, argumentationstyper, stemmeføring og kropssprog.
• At analysere synspunkter og vurdere dem ift. kriterier for god argumentation.
• Planlægge og udføre en tale med retorisk bevidsthed, dvs.:
o At forstå og anvende retorik i praksis.
o At analysere taler og vurdere dem i forhold til situationen, afsender-modtager-forhold og formidling af budskab.
o At skrive og holde en tale med fokus på formidling, herunder retorik, stemmeføring og kropssprog.
o At give klassekammerater feedback på en tale
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriv og hold en tale, der vil forandre verden! 20-12-2022
Læsehastighedstræning 02-01-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 0. Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

https://ordnet.dk
https://www.ordbogen.com
https://www.minlaering.dk/
https://synonymet.dk/
https://sproget.dk/
https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen/
Eksistentialisme i dansk, fra Kierkegaard til Sonnergaard
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 2: Selvvalgt værk

INDHOLD:
Eleverne har læst et selvvalgt værk i forbindelse med læsehastighedstræning. Som opsamling på mundtlighedsforløbet skal eleverne planlægge og holde et fagligt og mundtligt oplæg om deres værk.

MATERIALER:
Adler-Olsen, Jussi: "Flaskepost fra P", 2009
Adler-Olsen, Jussi: "Journal 64", 2012
Adler-Olsen, Jussi: "Marco Effekten", 2012
Adler-Olsen, Jussi: "Natrium Chlorid", 2021
Blædel, Sara: "Ilkas arv", 2017
Blædel, Sara og Nordbo, Mads Peder: "Opløst", 2021
Bukkehave, Tobias: "Kongetro", 2021
Gammelgaard Madsen, Inger: "Blå iris", 2018
Glod, Bente: "Pixi perfekt", 2012
Grønlund, Cecilie: "Døgn", 2021
Hansen, Emilia: "Hemmeligheden", 2018
Helle, Helle, "De", 2018
Hoover, Colleen: Forbandet Kærlighed, 2021
Juul, Anna: "Penge og Bacon", 2022
Kirk, Anne Mette: "Blæst", 2022
Korsgaard, Thomas: "Hvis der skulle komme et menneske forbi", 2017
Lind Ditlevsen, Christine: "Som om natten varer evigt", 2022
Mørk, Christian: "Tilståelser", 2022
Rohlte, Dorte: "Sukkerkold", 2020
Rosenfeldt-Olsen, Selma: "Det fælles bedste", 2017
Scherfig, Hans: "Det forsømte forår", 1940
Søndergaard, Sanne: "Se mig", 2020
Wolf, Inger : "Sangfuglen", 2009
Wung-Sung, Jesper: "En-to-tre Nu!", 2001

ARBEJDSFORMER:
-individuelt arbejde hjemme og på klassen

FAGLIGE MÅL:
- at lære teknikker til at læse hurtigt, uden at forståelsen går tabt.
- at læse et værk
- at holde et fagligt oplæg for klassen med fokus på både indhold og formidling (både det verbale, nonverbale og paraverbale)


Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3: Beruselse

INDHOLD:
Dette forløb fokuserer på at introducere eleverne for tekstanalyse og fortolkning af fiktive tekster inden for epik, lyrik og drama samt film ud fra en tematisk vinkel om beruselse (i flere former). Der læses primært noveller/kortprosa. Det er hensigten, at eleverne får indblik i de betydningsfulde strukturer, der former tekstens udtryk, og at de lærer at skelne mellem relevante og irrelevante observationer. Igennem faglige oplæg trænes elevernes evne til at fremstille deres nyvundne viden med et danskfagligt ordforråd og danskfaglige metoder. Der arbejdes med kanonforfatterne Ludvig Holberg, Johannes V. Jensen og Klaus Rifbjerg.

Særlige fokuspunkter:
- Arbejde med grundlæggende analyseværktøjer: Fortællertyper, personkarakteristik, tid, miljø og komposition. Der arbejdes ligeledes med sproglige billeder, ledemotiver, tema og konflikt.
- At arbejde med nærlæsning af tekster og skelne det væsentlige fra det uvæsentlige.
- Citatteknik


MATERIALE:

a. Kernetekster:
Djørup, Adda: ”Der er ingen ende på Paris”, i: Poesi og andre former for trods, Samleren, 2015. (8 ns.)
Jensen, Johannes V.: ”Ved Frokosten” i: Digte, Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag, Kbh., 1906: https://kalliope.org/da/text/jensenjv2020010815 (2 ns.)
Rifbjerg, Klaus: „Tømmermænd”, 1956. (1 ns.)
Sonnergaard, Jan: ”Polterabend“, i: Radiator, Gyldendal, 1997 (6 ns.)
Suspekt: ”Fang mig i en brandert”, 2020. (2 ns)
Kragh-Jacobsen, Daniel: Næste stop, Meta Film, 2018. (21 min. = ca. 4 ns.)

b. Sekundære tekster:
Baudelaire, Charles: ”Berus jer!” (1869). I: Parisisk spleen: små prosadigte. Oversat af Kai Hoffmann og Chr. Rimestad. Nansensgade Antikvariat, 2. reviderede udgave, 1986. (0,5 ns.)
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til Dansk, Systime, 4. udgave, 2017. ( kapitlerne "Fortællertyper", "Motiv og konflikt", "Komposition", "Tid, miljø, personkarakteristik" , "Sproglige billeder", "Sproglige figurer" og "Tema og Perspektivering", ca. 30 ns.)

OMFANG: Ca. 54 sider

ARBEJDSFORMER:
- Pararbejde og klassedialog
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde

FAGLIGE MÅL:
- At få kendskab til forskellige litterære genrer og kunne gøre rede for deres genrespecifikke kendetegn.
- At arbejde med kanonforfattere: Johannes V. Jensen, Ludvig Holberg, Klaus Rifbjerg og Henrik Pontoppidan.
- At arbejde med analyse, fortolkning og tekstlæsning ud fra danskfaglige metoder, herunder er der arbejdet med begreberne:

o Fortællertyper
o Motiv og konflikt
o Komposition
o Tid, miljø, personkarakteristik
o Sproglige billeder
o Sproglige figurer
o Tema og Perspektivering

- At lære, hvordan man åbner tekster og forfølger relevante spor i teksten, intro til begrebet 'ledemotiv'.
- At arbejde med mindmap, tænkeskrivning og lignende skriveøvelser





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 4. Litteraturhistorien kort fortalt

Litteraturhistorien kort fortalt!

INDHOLD:
Tanken med forløbet er at give eleverne et litteraturhistorisk overblik i miniformat som optakt til DHO (om Det moderne Gennembrud). Eleverne arbejder med en tekst til hver litterær periode fra Middelalderen, over Barokken, Oplysningstiden til Romantikken og endelig Det moderne Gennembrud. Der arbejdes med dramaet, Et Dukkehjem, og forløbet afrundes med et skriftlighedsmodul med fokus på, hvordan man skaber kohærens i egne tekster.

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
- At give eleverne et samlet blik og forståelse for litteraturhistoriske bølger og udviklinger, som afspejles i teksttypiske træk, temaer, sprog, genrevalg og sproglige virkemidler.

MATERIALE:
a. KERNETEKSTER:
Andersen, H.C.: ”Skrubtudsen”, (1866). I: H.C. Andersen: Eventyr IV:1861-66. Det danske Sprog- og Litteraturselskab/Hans Reitzels Forlag, 1966
Holberg, Ludvig: ”1. Fabel: Om Æslet, som vil være Cantor”, ”3. Fabel: Om Aben”, 11. Fabel ”Om Muldvarpen”. I: Moralske Fabler, København, 1751. Kilde: http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=Moralske_Fabler%2FMoralske_Fabler.page;toc.depth=1;brand=&chunk.id=start
Ibsen, Henrik: Et Dukkehjem, 1879.  (VÆRK II)
Kingo, Thomas: ”Hierte-Suk”(1681). I: Thomas Kingo: Digtning i udvalg. Ved Marita Akhøj Nielsen. Det danske Sprog- og Litteraturselskab/Borgen 1995
Kingo, Thomas: ”Hver har sin Skæbne”. I: Aandelige Siunge-Koors Anden Part (1681). Gengivet efter kalliope.org
Ukendt: ”Jomfruen i Fugleham”, folkevise.

SUPPLERENDE MATERIALE:
a. Tekster:
Brorson, H.A.: "Mit hjerte altid vanker", 1732 (pietisme)
Fibiger, Johannes et al.: Litteraturens veje, Systime, 2012 (om folkeviser)
Stub, A.: "Den kiedsom Vinter gik sin Gang", 1771 (rokoko)

b. Malerier:
Bailly, David: Selvportræt med vanitassymboler, 1651. (Barokken)
Dreyer, Dankvart: ”Stensætning på øen Brandsøe med udsigt mod Grønningehoved og Anslet Skov i Slesvig”, 1842-43. (Romantikken)
Fearnley, Thomas: “Marinemaleri”, u.å. Museum Kunst der Westküste, Alkersum/Föhr. (Romantikken)
Friedrich, Caspar David: ”Vanderen over tågehavet”, cirka 1817. (Romantikken)
Friedrich, Caspar David: ”Mand og kvinde betragter månen”, ca. 1830-35. (Romantikken)
Friedrich, Caspar David: Frau vor der untergehenden Sonne, 1818. (Romantikken)
Juel, Jens: ”Det rybergske Familiebillede” 1796-97) (Oplysningstiden)
Van Ast, Baltasar: ”Stilleben med frugtskål”, 1632. (Barokken)

c. Musik:
Pachelbel: ”Canon”, 1680-1706: https://www.youtube.com/watch?v=Ptk_1Dc2iPY eller https://www.youtube.com/watch?v=JvNQLJ1_HQ0
Van Beethoven, L.: ”5.Symfoni”, 1804-1808: https://www.youtube.com/watch?v=fOk8Tm815lE

d. Om perioderne:
Podcast om middelalderen:
https://www.google.com/search?q=middelalder+og+folkeviser+youtube&rlz=1C1GCEA_enDK993DK993&sxsrf=AJOqlzWf_StK3PzogUB_Z7EfXkeFF9z4TA%3A1677579548296&ei=HNX9Y6bVEZ6Oxc8P0cK9yAU&ved=0ahUKEwim07vo_rf9AhUeR_EDHVFhD1kQ4dUDCA8&uact=5&oq=middelalder+og+folkeviser+youtube&gs_lcp=Cgxnd3Mtd2l6LXNlcnAQAzIFCAAQogQyBQgAEKIEMgUIABCiBDoKCAAQRxDWBBCwAzoGCAAQFhAeOgUIIRCgAToHCCEQoAEQCkoECEEYAFDhBVjnEWDTE2gBcAF4AIABbogBnQWSAQM1LjOYAQCgAQHIAQjAAQE&sclient=gws-wiz-serp#fpstate=ive&vld=cid:2b773a3c,vid:-aGqt-JjNF4

Om oplysningstiden:
https://www.google.com/search?q=oplysningstiden+youtube&rlz=1C1GCEA_enDK993DK993&oq=oplysningstiden+yout&aqs=chrome.1.69i57j0i512.5683j0j9&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:20cc4950,vid:BeNuTibYyLw

Om romantikken:
https://www.youtube.com/watch?v=Y_fPaO14sDY

Om det moderne gennembrud:
https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE

PRIMÆRE ARBEJDSFORMER:
- Klasseundervisning
- Pararbejde
- Individuelt arbejde

FAGLIGE MÅL:
- Litterære perioder: Middelalderen, Barokken, Oplysningstiden,
   Romantikken og Det moderne Gennembrud.
- Værklæsning: H. Ibsen: "Et Dukkehjem"
- Kanonforfattere
- At arbejde med folkeviser og dramaet som genre
- Kohærens og kohæsion i egen skriftproduktion

omfang ca. 100 s.
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 5. DHO: Det moderne Gennembrud (VÆRK - drama)

INDHOLD
Forløbet sigter mod at lære eleverne at arbejde metodisk med fagene Dansk og Historie og lade de to fag supplere hinanden for dermed at opnå en dyberegående forståelse for fagenes identitet og tekster. Forløbets omdrejningspunkt er Det moderne Gennembrud og vil i særlig grad koncentrere sig om nedenstående:

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
- De tre k’er: Køn, klasse og kirke
- Sædelighedsfejden
- Naturalistisk og impressionistisk skrivestil
- Naturalisme og kritisk naturalisme

Vi har arbejdet metodisk med den tekstnære analyse og fortolkning med fokus på, hvordan periodens tanker, ideer og den historiske udvikling kommer til udtryk i forskellige ismer (realisme, naturalisme, impressionisme) og konkret i tekster af periodens centrale forfattere. Hele tiden har fokus været på at koble historiske fænomener sammen med litterære udtryk for derigennem at skærpe elevernes blik for den vekselvirkning, der er mellem de to fags identitet og arbejdsfelter og træne denne bevidsthed frem mod DHO. Centralt har stået ligestilling mellem kønnene og religionskritikken. Værklæsning af Ibsens programmatiske drama, "Et Dukkehjem", 1879, har tjent som introduktion til dramaet som genre og begrebet ”den fjerde væg”, ligesom det har styrket forståelsen af kvindens stilling omkring århundredeskiftet.


MATERIALE
a. Kernestof:
Benedictsson, Victoria: ”Ud fra Mørket”. Tilskueren, oktober-november, 1888. (11 ns.)
Ibsen, Henrik: "Et Dukkehjem" (VÆRK 2), 1879. (72 ns.)
Jacobsen, J.P.: "Fra Husets Tag", 1870 (2 ns.)
Jacobsen, J.P.: Sidste kapitel af "Niels Lyhne", 1880. (3 ns.)
Jacobsen, J.P.: "Mogens" (uddrag). In: Mogens og andre Noveller, Nyt dansk Månedsskrift, 1872. (2 ns.)
Pontoppidan, Henrik: "Ane-Mette". In: Fra Hytterne, 1887. (6 ns.)
Skram, Amalie: "Det røde Gardin". In: Sommer, Gyldendal, 1899. (3 ns.)

Eleverne har arbejdet med én af disse tekster i deres individuelle opgave:

Andersen Nexø, Martin: "Lønningsdag (En Idyl)" i: "Et Muldskud", 1900 (3 ns.)
Bang, Herman: "Den sidste Balkjole", in: "Nordstjernen", 1887 (3 ns.)
Jacobsen, I.P.: "Mogens" (uddrag), in: "Mogens og andre Noveller", 1872, Nyt dansk Månedsskrift, (144 ns.)
Pontoppidan, Henrik: "Naadsensbrød", in: "Fra Hytterne", 1885 (5 ns.)

b. Supplerende stof:
Kjær-Hansen, Barbara et al.: ”Litteraturhistorien på langs og på tværs”, Systime, 2023 (s. 37-70 + s. 112-126).
Larsen, Brian og Adam Lund Madsen: DHO - en skriveguide, Systime, 2019
Mose, Susan & Bøttcher-Hansen, Maja: ”Det moderne Gennembrud#MeToo”, Systime, 2019 (udvalg te PowerPoint-slides fra udgivelsen)
1800-tallet på vrangen: https://www.dr.dk/drtv/se/1800_tallet-paa-vrangen_-revolutionsdroemme-realisme-og-dobbeltmoral-1880_1890_70412
Det moderne gennembrud - dansk litteratur
Schultz-Larsen, Ole: "Håndbog til Dansk - Litteraturhistorie", 2023, Systime.

OMFANG: ca. 145 ns. / 12 timers undervisningstid/ 14 timers fordybelsestid

ARBEJDSFORMER
- Klasseundervisning
- Pararbejde
- Projektorienteret arbejde
- Individuel skriveproces
- Mundtlig prøve

FAGLIGE MÅL
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder  
- undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes i samspil med historiefaget
- SRP-faglige mål:
   o Udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale
   o Besvare en stillet opgaveformulering, så der er overensstemmelse mellem opgaveformulering og opgavebesvarelse
   o Skriftligt formidle et fagligt område og beherske fremstillingsformen i en faglig opgave, herunder citatteknik, noter, kildefortegnelse, omfang og layout.

Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 6: Litterære metoder i dansk (VÆRK 3)

INDHOLD:
Forløbet indeholder en introduktion til forskellige måder at læse litteratur på. En af litterære metoder kaldes den psykoanalytiske læsning og er inspireret af Sigmund Freuds teorier om psykens opbygning. Denne læsestrategi skal vi i denne omgang arbejde med og analysere en række tekster ud fra.

MATERIALE:
Primærlitteratur:
- ”Elveskud” (folkevise), in: ”Falkenstjerne - Dansk litteratur 1. Fra Oldtiden til Aarestrup”, Systime, 1998, (s. 100-102), 3 ns.

- Holm, Sven: ”En barndomshistorie”, in: ”Dansk Prosa 1955-70”, 1972, (s. 23-31), 8,5 ns.

- ”Kong Lindorm” (folkeeventyr) in: Sørensen, Søren et al.: ”Litteraturens Huse”, 2016 (s. 44-47), 4 ns.

- Rifbjerg, Klaus: ”Den kroniske uskyld”, Gyldendal, 1958, 240 ns. (VÆRK 3)

- Sørensen, Villy: ”Folkeviser og forlovelser” in: ”Digtere og dæmoner”, Gyldendal, 2003, (s. 161-168), 8 ns.

Sekundærlitteratur:
- Fibiger et al.: ”Litteraturens Veje”, Systime, 2003 (s. 514-515), 3 ns.

- Krogh, Ebbe & Finn Lykke Schmidt: ”Gys, splat & Freud”, Dansklærerforeningen, 2007, (s. 20-35), 36 ns.

- Schultz-Larsen, Ole: ”Håndbog til dansk”, Dansklærerforeningen, 2023 (kapitel 3.7, s. 87-99: Litterære metoder”, herunder biografisk metode, nykritisk metode, strukturalistisk metode), 15 ns.

ARBEJDSFORMER:
Klassen har arbejdet i plenum, par- og gruppearbejde.

FAGLIGE MÅL: eleverne skal kunne:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst, både mundtligt og skriftligt med øje for formidlingsbevidsthed (analyserende artikel)

- arbejde med skriftsprogets normer for korrekthed

- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere)

- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster

- arbejde med Klaus Rifbjerg (kanon) og et værk (roman)

- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder, særligt den psykoanalytiske læsemetode

Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 7. Nyhedsformidling

INDHOLD:
Journalistik er en del af danskfaget, og i Mediacamp lærer eleverne det i praksis. Forløbet giver anvendelige værktøjer til øvrigt skriftligt arbejde. Kontakten med mennesker udenfor gymnasiet - både kilder til medieprodukterne og dommerne fra SDU - giver eleverne selvstændighed og øger motivationen. Som led i forløbet har klassen besøgt TV2 på Kvægtorvet.

MATERIALE:
Primærlitteratur:
Johnsen, Marianne & Gade, Bodil Marie: ”Grundbog i retorik”, Systime, 2023
Olsson, Henning og Henrik Poulsen: ”Ryd forsiden! Om nyhedsformidling”. Dansklærerforeningen, 2008.
Poulsen, Henrik: N”EWS – en grundbog i journalistik og medier”, Gyldendal, 2014.
Schultz-Larsen, Ole: ”Håndbog til Dansk”, 4. udgave, Systime, 2015-17, s. 198-227.

Internetsider:
Mediacamp: https://libguides.sdu.dk/Mediacamp/Laererinfo
https://faktalink.dk/journalistik
dansksiderne.dk om journalistiske genrer.

Sekundærlitteratur:
Jørgensen, John Christian: Journalistik med stil – fra klassiske nyheder til fortælling. Ajour, 2013.
Langdahl, Berit Riis m.fl.: Krydsfelt – Grundbog i dansk. Gyldendal, 2013.
Schmidt, Solveig og Mette Mørk: Journalistikkens grundtrin – roller, krav, metoder. Ajour, 2016.

ARBEJDSFORMER:

- Klasseundervisning i opstartsfasen
- Gruppearbejde
- Projektarbejde

FAGLIGE MÅL:
1. Kendskab til journalistikkens grundbegreber og det journalistiske sprog i praksis. Eleverne arbejder tekstnært og får finpudset den sproglige præcision.

2. Kernebegreber fra forløbet er: nyhedskompasset (hunderoller), nyhedskriterier, nyhedstrekanten, målgrupper, kilder, vinkling, fake news, interview-teknikker, ophavsret.

omfang ca. 60 s.





Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 8: Faglig formidling

Undervisningsbeskrivelse: Flerfagligt forløb og formidling (fysik og dansk)

INDHOLD:
Forløbet er et flerfagligt forløb med fysik og dansk med innovativt sigte. Eleverne skal fordybe sig i fysikfaglige emne 'Lys og lyd' og reflektere over, hvilke danskfaglige metoder og formidlingsstrategier de kan anvende i en innovativ formidling af fysikkens kernefaglighed. Herved kommer begge fags kernefaglighed i spil.

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
Elevernes blik for det innovative trænes med det forløb. Forløbet munder ud i et populærvidenskabeligt produkt samt en mundtlig præsentation af produktet i grupper med efterfølgende vurdering og refleksion over produktets innovative kvaliteter. Forløbets projektorienterede fokus skal samtidig fungere som træning frem mod kommende SRO og SRP.

MATERIALE:
Weile, Sune, og Jan Aasbjerg Petersen (2020): ”Del din viden. Faglig formidling i dansk”. Dansklærerforeningens Forlag. (s. 9-25, 29-43, 51-61.)

Perspektiver i dansk. Populærvidenskabelig artikel. Ekstramateriale til argumenter for forandring. Dansklærerforeningens Forlag.

SAMLET OMFANG: ca. 39 ns.

ARBEJDSFORMER:
- Plenum
- Gruppearbejde
- Fremlæggelse

FAGLIGE MÅL:
- Tekstuel og kontekstuel ethos.
- Modtager- og afsenderforhold.
- Sproglige virkemidler i den faglige formidling, herunder metaforteori (supermetafor - undermetafor), fiktionalisering, sproglig stil (sætningsopbygning, forvægt, bagvægt, passiv-konstruktioner, ordvalg).
- Nyhedskriterier, relevanskriterier og kompositionsmodeller, retoriske virkemidler.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 9: Romantikkens mørke sider (VÆRK 4)

INDHOLD:
Et forløb om romantikkens mørke sider, dvs. med primært fokus på romantisme. For perspektivering gives også en intro til universalromantikken, nationalromantikken og den religiøse digtning primært ved Grundtvig. Som del af forløbet læses Blichers ”Sildig Opvågnen” (1828), hvor der særligt vil være fokus på den upålidelige jeg-fortæller og novellens romantistiske træk.  

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
Nyplatonisme
Universalromantik
Nationalromantik
Den religiøse digtning
Dualisme
Panteisme
Idealisme
Genidyrkelsen
Det gode, det skønne og det sande
Romantisme
Splittelse
Det interessante
Psykoanalytisk læsemetode
Dobbeltgængermotiv
Upålidelig fortæller
Middelalder
Romantiske genrer
Romantiske motiver
Det romantiske sprog
Den romantiske musik

MATERIALE:

a. PRIMÆRLITTERATUR:
Andersen, H. C. (1845): "De Røde Sko"
Andersen, H. C. (1850): "I Danmark er jeg født"
Blicher, St. St. (1828): ”Sildig opvågnen” (VÆRK 4)
Grundtvig (1820): "Til Danmarks Trøst", gengivet efter Kallipe.org.
Oehlenschläger, Adam (1805): "Morgen-Vandring"
Staffeldt, Schack v. (1804): "Indvielsen"
Winther, Chr. (1843): ”Skriftestolen”

b. SEKUNDÆRLITTERATUR:
Larsen, Ole Schultz (2015). Håndbog til dansk. Psykoanalytisk læsemetode
Kjær-Hansen, Kennebo og Bertelsen (2012). Litteraturhistorien på langs og på tværs. Om universalromantik, nationalromantik, religiøs digtning, romantisme, romantikkens skrivestil og sprog

c. SUPPLERENDE STOF:
Malerier fra perioden:
- Friedrich, Caspar David: ”Munken ved havet”, 1808-1810.
- Friedrich, Caspar David: ”Vandreren over tågehavet”, 1817.
- Hansen, Constantin: Oehlenschläger digterkrones af Tegnér i Lunds Domkirke, 1866
- Vermehren, Frederik: ”En jysk fårehyrde på heden”, 1855.

Natasja: ”Giv mig Danmark tilbage”, https://www.youtube.com/watch?v=ruEVLTCYG8E

OMFANG ca. 70 ns.

FAGLIGE MÅL:
- anvende begreber fra begrebslisten til analyse og fortolkning i et litteraturhistorisk perspektiv
- forklare grundidéerne i romantikkens livs- og kunstforståelse men med særligt fokus på romantisme som understrømning
- forstå dualisme og analysere tekster med fokus på romantikkens dualisme-tanke
- identificere og kende forskel på universalromantik og romantisme og påvise forskellen i tekster og billeder
- anvende psykoanalysen som læsemetode til at nuancere læsningen

PRIMÆRE ARBEJDSFORMER:

- klasseundervisning
- arbejde i par og gruppe

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 10. Dokumentargenrens mange ansigter (værk)

INDHOLD
I dette forløb arbejder eleverne med dokumentargenren forskellige former og udtryk. Der fokuseres på fortolkning af levende billeder igennem analyse af filmiske virkemidler, ligesom forholdet mellem film og virkelighed diskuteres, bl.a. igennem en debatterende artikel over dokumentaren ”Kandis for livet”, der desuden behandles som værk.

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
Når forløbet er gennemført, skal du kunne…
- redegøre for genretræk ved dokumentarer
- forklare, hvad der overordnet og i udgangspunktet er forskellen på fakta og fiktion
- kende forskel på de forskellige dokumentartyper
- at kunne finde autenticitetsmarkører i filmklip/levende billeder
- anvende viden om filmiske virkemidler til at analysere og fortolke levende billeder
- diskutere forholdet mellem virkelighed og fiktion (herunder autenticitetsmarkører) og virkemidlernes betydning for dette


MATERIALE:
a. Primærlitteratur:
Dalgaard, Jesper: ”Kandis for livet”, 2021 (86 min.) (MEDIEVÆRK)
Ladefoged, Joachim: ”Mirror”, 2009 (10 min).
Splidsboel, Jannik: Drengene fra 3.g”, 2009 (40 min.)
Droob, Olivia: ”Før hun blev min mor”, 2021 (10 min.)

b. Sekundærlitteratur:
Bøndergaard, Anne: ”Textanalyse” (kapitlet: ”At analysere visuelle medietekster”), Systime, 2012
Dahl, Anders et al.: ”Levende billeder. Grundbog i mediefag”, Systime, 2020
Horsbøl og Harboe: ”Den iscenesatte virkelighed”, Systime, 2004-05

Schultz Larsen, Ole: ”Håndbog til dansk” (Kapitel om ’Dokumentar’), Systime, 2015

Supplerende stof
Artikler med diskussion af Kandis for Livet og dokumentarens grænser
Der er vist korte klip fra i arbejdet med at bestemme dokumentartyper/fakta- og fiktionskoder:
DR1: Ryd forsiden, 2019: https://www.dr.dk/drtv/se/ryd-forsiden_-valgspurten_147966
Jørgen Leth: “I walk” (trailer), 2019: I Walk - Jørgen Leth - Trailer DK
DR1 og Anders Agger: ”Herlufsholm”, 2013: https://www.dr.dk/drtv/se/herlufsholm_387631
Du skal dø - det sidste suk: via MitCFU https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=011301102100
DR1: ”Frank og Kastanjegården: Havtorn og ny esse”: https://www.dr.dk/drtv/se/frank-and-kastaniegaarden_-havtorn-og-ny-esse_438002
Miss Americana, trailer:  MISS AMERICANA | Official Trailer | Netflix
DR1: ”Keanu Reeves - popkulturens messias”, 2022: Se Keanu Reeves - Popkulturens Messias | DRTV
Kandis for livet, fra 01:36: https://www.dr.dk/drtv/se/kandis-for-livet_295010
Daniel Rye - Livet efter Syrien: Se Daniel Rye - Livet efter Syrien | DRTV
BBC: ”En perfekt planet: Solens stråler”, : https://www.dr.dk/drtv/se/en-perfekt-planet_-solens-straaler_440379
DR1: ”Hjælp, vi skal føde!”, 2013: https://www.dr.dk/drtv/se/hjaelp-vi-skal-foede_199265 Anders Riis Hansen: „Blekingegadebanden“, 2009: https://www.youtube.com/watch?v=sZCbvfaMPOo

Der er skrevet debatterende artikel med titlen ”Dokumentarens forhold til virkeligheden”.

FAGLIGE MÅL:
- Eleverne lærer at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- Eleverne lærer igennem forløbet at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i levende medier
- Eleverne skal forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag, bl.a. igennem den debatterende artikel, hvor brugen af fiktive virkemidler i dokumentaren ”Kandis for livet” skal diskuteres og debatteres.
- Eleverne skal kunne navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier.

PRIMÆRE ARBEJDSFORMER:
- Klassediskussioner
- Pararbejde
- Arbejde i makkerskabsgrupper
- Oplæg i mindre grupper

omfang ca. 50 s.
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12,58 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 11. Det folkelige gennembrud

Indhold: Forløbet omhandler de forskellige retninger i det folkelige gennembrud; hjemstavnsdigtning og arbejderlitteratur samt begyndende modernisme. Kanonforfattere er inddraget.

Materiale:
Jeppe Aakjær: Min Hjemmen og Jens Vejmand
Martin Andersen Nexø: af: Pelle Erobreren (uddragene fra Falkenstjerne)
Johs. V. Jensen: Paa Memphis Station

Arbejdsformer:
Klasse, par- og gruppearbejde

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Omfang, ca. 15
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5,58 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 12. Den personlige fortælling (værk)

INDHOLD:
I dette forløb vil vi have fokus på genren autofiktion, herunder begreberne: hovedstolen, dobbeltkontrakt mm..
Vi vil arbejde med Goffmans og Meyrowitchs begreber om backstage, frontstage og middleregion, med begrebet paratekst og med begreberne bøddel, offer og medløber.
MATERIALE:
Vi tager udgangspunkt i Claus Christensen og Peter Jensens Livsværk. Det selvbiografiske i ny dansk litteratur (2008), men læser også nyere tekster.
Læste tekster fra Livsværk:
Introduktion s. 11-17+26-29
Knud Romer: af: Den som blinker... s. 106-112
Jens Blendstrup: af: Gud taler ud, s. 56-61
Jørgen Leth: af: Det uperfekte menneske s. 156-159

Andet materiale:
Thomas Korsgaard: af: Hvis der skulle komme et menneske forbi, kap. 24+25 + https://www.youtube.com/watch?v=ixP16W3OGow&t=182s (første 8 min) (forfatterstafetten)
Glenn Bech: af: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, af: Provinsbøsser er Gud + Glenn Bech om det danske klassesamfund (forfatterstafetten)
Yahya Hassan: YAHYA HASSAN 1: Barndom, Uden for døren og af: Langdigt
Amina Elmi: uddrag af Barbar -Tavshedens objekt, s. 15, 20, 43, 49, 50, 81, 95, 99, 105, 112 og 113
Maja Lee Langvad: Find Holger Danske (værk)

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde med små fremlæggelser

FAGLIGE MÅL:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier

anslået omfang:
ca. 80 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 09-09-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 13. Mellemkrigstidens digtning

Indhold:
Mellemkrigstidens litteratur er i høj grad præget af den ekspressionistiske digtning. Vi skal arbejde med tekster, især digte, både i et litteraturhistorisk lys og med et sprogligt fokus. I analyserne vil vi fortrinsvis bruge nykritisk metode, men også psykoanalytisk. Ligesom vi selv skal eksperimentere med at skrive ekspressionistiske digte.

Materiale:
Digtere, divaer og dogmebrødre, afsnit 2 og 3
Tom Kristensen: Det blomstrende Slagsmaal, Fribytter, Nat i Berlin
Emil Bønnelycke: Aarhundredet
Marinetti: Futurismens Manifest
Broby-Johansen: FORÅRET KOMMER TIL CAFÈEN
Lagerkvist: Ångest
Södergran: Vi kvinnor, Barndommens träd
PH: Man binder os, Åh, abe, Jazz, hav og elskov

Arbejdsformer:
Klasse-, gruppe- og pararbejde, udarbejdelse af podcasts

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Anslået omfang: 40 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 14. Eksistentialisme

INDHOLD:
Forløbet omhandler eksistentialisme med fokus på forskellige filosoffer og sociologer samt tekster med eksistentialistisk indhold. Vi berører Kierkegaard, Nietzsche, Camus, Sartre, Giddens, Goffmann og Meyrowith.

MATERIALE:
i-bogen: Eksistentialisme i dansk, Fra Kierkegaard til Sonnergaard,
Afsnit om filosofferne
Litterære tekster:
Sonnergaard: Sex
Nors: Kantslag
M.A.Hansen: Høstgildet
J.V.Jensen: Paa Menphis Station
Seeberg: Hullet
Blixen: Ringen
Helle Helle: Fasaner

Andet materiale:
uddrag af Klovn
Uddrag af interview med Blackman
Janteloven
Friedrich: Vandreren over Taagehavet (1818)

ARBEJDSFORMER::
Klasseundervisning, par- og projektarbejde samt mundtlig fremlæggelse

FAGLIGE MÅL:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

omfang ca. 70 s.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 15. Gode noveller og kortfilm

Indhold:
Der arbejdes med kortere tekster og samtidig repeteres novellegenren. Desuden genbesøges litterære perioder og kanonforfattere, som mangler. Også enkelte kortfilm vil finde plads i forløbet, så derfor vil teorien bag tekstarbejdet dels være novelleteori, filmanalyse, litterære perioder og ismer, herunder impressionisme, isbjergsteknik og minimalisme.

Materiale:
Herman Bang: Den sidste balkjole
Ernest Hemingway: Bjerge som hvide elefanter
Helle Helle: En stol for lidt
Walther: Helium (kortfilm)
Walther: Ivalu (kortfilm)

Håndbog til dansk s. 325-337
Litteraturens Veje, leksikonafsnit om novellen
Youtube om minimalisme:https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo
Herman Bang: Impressionisme. En lille replik
Arbejdsformer:
Klasse-, gruppe- (herunder matrix) og pararbejde

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

anslået omfang: 30 sider

Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 18. Klar til eksamen

Indhold:
Vi repeterer udvalgte forløb, bl.a. forløb hvor der var anden underviser (1.g og 2.g frem til midt april) og supplerer med yderligere tekster:

Materiale:
Susan Mose og Maja Bøtcher Hansen: Feminismens fire bølger
Lone Hørslev: Dagene er data; Alt er data og Mere data (2018)
Pontoppidan: Naadsensbrød (læses af alle)

Supplerende materiale:
Thomas Korsgaard: Her bor du da meget pænt (2019)

Arbejdsformer:
elevoplæg og fælles gennemgang at tekster og forskellige metoder

Faglige mål:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

anslået omfang: 15 sider, udover allerede kendt stof.
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer