Titel
6
|
5. DHO: Det moderne Gennembrud (VÆRK - drama)
INDHOLD
Forløbet sigter mod at lære eleverne at arbejde metodisk med fagene Dansk og Historie og lade de to fag supplere hinanden for dermed at opnå en dyberegående forståelse for fagenes identitet og tekster. Forløbets omdrejningspunkt er Det moderne Gennembrud og vil i særlig grad koncentrere sig om nedenstående:
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
- De tre k’er: Køn, klasse og kirke
- Sædelighedsfejden
- Naturalistisk og impressionistisk skrivestil
- Naturalisme og kritisk naturalisme
Vi har arbejdet metodisk med den tekstnære analyse og fortolkning med fokus på, hvordan periodens tanker, ideer og den historiske udvikling kommer til udtryk i forskellige ismer (realisme, naturalisme, impressionisme) og konkret i tekster af periodens centrale forfattere. Hele tiden har fokus været på at koble historiske fænomener sammen med litterære udtryk for derigennem at skærpe elevernes blik for den vekselvirkning, der er mellem de to fags identitet og arbejdsfelter og træne denne bevidsthed frem mod DHO. Centralt har stået ligestilling mellem kønnene og religionskritikken. Værklæsning af Ibsens programmatiske drama, "Et Dukkehjem", 1879, har tjent som introduktion til dramaet som genre og begrebet ”den fjerde væg”, ligesom det har styrket forståelsen af kvindens stilling omkring århundredeskiftet.
MATERIALE
a. Kernestof:
Benedictsson, Victoria: ”Ud fra Mørket”. Tilskueren, oktober-november, 1888. (11 ns.)
Ibsen, Henrik: "Et Dukkehjem" (VÆRK 2), 1879. (72 ns.)
Jacobsen, J.P.: "Fra Husets Tag", 1870 (2 ns.)
Jacobsen, J.P.: Sidste kapitel af "Niels Lyhne", 1880. (3 ns.)
Jacobsen, J.P.: "Mogens" (uddrag). In: Mogens og andre Noveller, Nyt dansk Månedsskrift, 1872. (2 ns.)
Pontoppidan, Henrik: "Ane-Mette". In: Fra Hytterne, 1887. (6 ns.)
Skram, Amalie: "Det røde Gardin". In: Sommer, Gyldendal, 1899. (3 ns.)
Eleverne har arbejdet med én af disse tekster i deres individuelle opgave:
Andersen Nexø, Martin: "Lønningsdag (En Idyl)" i: "Et Muldskud", 1900 (3 ns.)
Bang, Herman: "Den sidste Balkjole", in: "Nordstjernen", 1887 (3 ns.)
Jacobsen, I.P.: "Mogens" (uddrag), in: "Mogens og andre Noveller", 1872, Nyt dansk Månedsskrift, (144 ns.)
Pontoppidan, Henrik: "Naadsensbrød", in: "Fra Hytterne", 1885 (5 ns.)
b. Supplerende stof:
Kjær-Hansen, Barbara et al.: ”Litteraturhistorien på langs og på tværs”, Systime, 2023 (s. 37-70 + s. 112-126).
Larsen, Brian og Adam Lund Madsen: DHO - en skriveguide, Systime, 2019
Mose, Susan & Bøttcher-Hansen, Maja: ”Det moderne Gennembrud#MeToo”, Systime, 2019 (udvalg te PowerPoint-slides fra udgivelsen)
1800-tallet på vrangen: https://www.dr.dk/drtv/se/1800_tallet-paa-vrangen_-revolutionsdroemme-realisme-og-dobbeltmoral-1880_1890_70412
Det moderne gennembrud - dansk litteratur
Schultz-Larsen, Ole: "Håndbog til Dansk - Litteraturhistorie", 2023, Systime.
OMFANG: ca. 145 ns. / 12 timers undervisningstid/ 14 timers fordybelsestid
ARBEJDSFORMER
- Klasseundervisning
- Pararbejde
- Projektorienteret arbejde
- Individuel skriveproces
- Mundtlig prøve
FAGLIGE MÅL
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes i samspil med historiefaget
- SRP-faglige mål:
o Udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale
o Besvare en stillet opgaveformulering, så der er overensstemmelse mellem opgaveformulering og opgavebesvarelse
o Skriftligt formidle et fagligt område og beherske fremstillingsformen i en faglig opgave, herunder citatteknik, noter, kildefortegnelse, omfang og layout.
|